Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 14 | 15 − 18 | 18 ja yli |
---|
Tärkeää |
Palloista pitävä lapsi tutustuu pöytätennikseen, voi jo aloittaa pelaamisen.
Harrastetaan kaikkea liikuntaa
|
Opetellaan pöytätenniksen perustaidot, hyvä ikä aloittaa
Opetellaan liikunnallisia perustaitoja
|
Opitaan säännöllisen harjoittelun merkitys, viimeinen ikä aloittaa
Luodaan pohja omalle käsitykselle pöytätenniksen harjoittelemisesta ja siinä menestymisestä
|
Opitaan säännöllisen harjoittelemaan säännöllisesti ja tietyn ohjelman mukaan
Ymmärretään oma tapa pelata ja tehdä pisteitä
|
Kovaa säännöllistä harjoittelua, jossa tavoitteena on menestyminen kansainvälisillä areenoilla
Jatkuva kansainvälinen kosketus
|
Ammattimainen huippu-urheilutoiminta kaikilla osa-alueilla
Kyky voittaa tärkeitä kansainvälisiä otteluja
|
Valmentajan rooli |
Lajin perustaidot omaava ohjaaja opettaa leikkimään pallon ja mailan kanssa
|
Lajitaidot omaava ohjaaja/valmentaja opettaa pelaamisen ja sääntöjen perusteet
Pingiskouluryhmässä voi olla 10 lasta yhtä ohjaajaa kohden
Ohjaaja saa lapset kiinnostumaan pöytätenniksestä
Kaikki haluavat tulla pingiskouluun
|
Koulutettu valmentaja huolehtii ennen kaikkea puhtaan ja modernin lyöntitekniikan opettamisesta
Tehdään ensimmäiset harjoitusohjelmat, joissa myös omatoimisesti tehtäviä harjoituksia
Harjoitusryhmässä 4-6 lasta yhtä valmentajaa kohden
Lapset ovat kiinnostuneita pöytätenniksessä kehittymisestä ja seuraavat omaa ratingiaan
Kaikki haluavat itse tulla harjoituksiin
|
Koulutettu valmentaja huolehtii modernin lyöntitekniikan kehittymisestä
Yksilöllinen harjoitusohjelma sekä peliharjoitusten että fyysisten harjoitusten osalta
Harjoitusryhmässä 4-6 lasta yhtä valmentajaa kohden
Kypsymiseen ja kasvuun liittyvien asioiden ja muutosten huomioiminen
|
Omien aseiden jatkuva hiominen
Kansainvälisen tason valmennusosaaminen
Harjoitusryhmässä 4-6 lasta yhtä valmentajaa kohden
Asiantuntijoiden käyttö fyysisen suorituskyvyn testaamisessa, terveydenhoidossa ja tausta-asioiden hoidossa; kasvupyrähdysten huomioon ottaminen
Pitkän tähtäyksen urasuunnittelu
|
Keskeinen koordinoija ja osaaja ammattilaisten tiimissä
Kansainvälisen tason valmennusosaaminen
Harjoitusryhmässä 3-4 urheilijaa yhtä valmentajaa kohden
Asiantuntijoiden käyttö fyysisen suorituskyvyn testaamisessa, terveydenhoidossa, psyykkisessä valmistautumisessa sekä tausta-asioiden hoidossa (esim. varuste- ja seurasopimukset)
Opiskelu-uran ja mahdollisen varusmiespalvelun nivominen osaksi toimivaa valmennuskokonaisuutta
|
Pöytätennispelaajaksi kasvaminen |
Opitaan olemaan ja toimimaan ryhmässä ja kuuntelemaan ohjeita
Positiivinen ryhmähenki; kaikki osallistuvat ja tekevät
|
Tutustutaan ”salilla käymiseen” ja lajiympäristöön
Saadaan omia pingiskavereita opitaan tiettyyn kellonaikaan sidottujen harjoitusten merkitys
|
Opitaan määrätietoisen harjoittelemisen ja kilpailemisen lajikulttuuri
Ensimmäiset kansainväliset lajikontaktit
|
Määrätietoista omatoimista harjoittelua, leiriharjoittelua ja kilpailemista
Nuori miettii omaa uraansa ja sen edellyttämiä panostuksia
Säännöllisesti, mielellään kerran kuukaudessa kansainvälinen kilpailu tai leiri
|
Ympärivuotista ohjelmoitua harjoittelua
Kilpailemisesta nauttiminen, positiivinen asenne
Oman kehon ja harjoitusvasteen tunnistaminen
|
Intohimo menestyä
Kyky ymmärtää olennainen sekä harjoittelussa että kilpailutilanteessa
Kansainvälinen huippu-urheilija, jonka elämäntavat ja vuorovaikutustaidot ovat esimerkiksi kelpaavia
Asuminen ulkomailla
|
Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 14 | 15 − 18 | 18 ja yli |
---|
Lajitaidot |
Opetellaan pomputtelemaan palloa mailalla
|
Opitaan peruslyöntien tekniikka; kämmen ja rysty, ylä- ja alakierteet
Ymmärretään kierteen merkitys
|
Opetellaan oikeaoppinen lyöntitekniikka ja liikkuminen
Osataan spinnipeli molemmilta puolilta
Ymmärretään syötön ja kämmenhyökkäyksen merkitys
Rakennetaan omista ominaisuuksista kumpuavaa tapaa pelata
Paljon pallolaatikkoharjoittelua sekä varmuutta, kovuutta että jalkatyötä silmällä pitäen
|
Osaa kaikki peruslyönnit siten, että pystyy lyömään niitä joka paikkaan
Osaa palauttaa lyöntejä omilla vastalyöneillä
Omat heikkoudet ja vahvuudet sekä oma tapa pelata selvänä mielessä
Miettii omia erikoisuuksia ja harjoittelee paljon syöttöjä
Paljon pallolaatikkoharjoittelua sekä varmuutta, kovuutta että jalkatyötä silmällä pitäen
|
Omat lyönnit niin tehokkaita, että ne riittävät ratkaisuihin kansainvälisiä huippuja vastaan
Omat erikoisuudet
Syötöt ja harjoitukset palvelevat omaa tapaa pelata
Paljon pallolaatikkoharjoittelua vahvuuksia ja heikkouksia silmällä pitäen
|
Oma tapa pelata pöytätennistä ja voittaa pisteitä
Selkeä näkemys niistä ominaisuuksista ja peliteknisistä, joita kehittämällä omaa peliä voi kehittää
Ei rajoituksia asettavia heikkouksia
|
Fyysiset ominaisuudet |
Harjoitetaan kaikkia liikunnallisia perusominaisuuksia
|
Harjoitetaan kaikkia liikunnallisia perusominaisuuksia, erityisesti kehon koordinaatiota ja ketteryyttä parantavia harjoituksia
Opetellaan omaan koko pöydän kämmenlyöntiratkaisuun vaadittava jalkatyö
Muiden lajien harrastaminen suotavaa
|
Paljon shadow-harjoittelua sekä muita jalkatyö- ja liikkuvuusharjoituksia
Muiden lajien harrastaminen suotavaa
|
Paljon jalkatyöharjoituksia
Kestävyysharjoitus 2 x viikko, voima- ja/tai hyppelyharjoitus 1-2 x viikko
|
Säännöllinen voimaharjoitusohjelma
Muu fyysinen harjoittelu ominaisuuksien mukaan
|
Säännöllinen fyysinen harjoittelu ominaisuuksien ja kilpailukauden mukaan
|
Testaaminen |
Lasketaan pomputtelu- ja seinäänlyöntimäärät
|
Ehjien palautusten määrä säännöllisissä harjoituksissa kaikissa peruslyönneissä vähintään 20
|
Yläkierrelyöntien määrä; vähintään 50 peräjälkeen ilman virhettä
|
Arvioidaan lyöntien varmuus ja kovuus
Cooper ja kuntopiiritestit
|
Urheilijan terveystarkastus
Arvioidaan kyky menestyä kilpailuissa (paineen alla pelaaminen)
Ammattilaisten suorittamat fyysiset suorituskykytestit
|
Urheilijan terveystarkastus, oma lääkäri
Menestys kansainvälisillä areenoilla
Ammattilaisten suorittamat fyysiset suorituskykytestit
|
Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 14 | 15 − 18 | 18 ja yli |
---|
Harjoitusmäärät |
Kerta viikossa (1,5 h) lajikerho, liikuntaa yhteensä 20 h viikossa
|
Pingiskoulu (1,5 h) 1-2 kertaa viikossa
Pingiskoulun ja koululiikunnan lisäksi muuta liikuntaa 3-5 kertaa viikossa lajikerho, liikuntaa yhteensä 20 h viikossa
|
Lajiharjoittelua (1,5 h) 3-4 kertaa viikossa
Koululiikunnan lisäksi muuta liikuntaa 3-5 kertaa viikossa, liikuntaa yhteensä 20 h viikossa
|
Lajiharjoittelua (2 h) 6-7 kertaa viikossa
Koululiikunnan lisäksi fyysiset harjoitukset 3-.4 kertaa viikossa
|
Lajiharjoittelua (2,5 h) 10-12 kertaa viikossa
Kestävyys-, voima- ja nopeusharjoitukset harjoituskauden mukaan 3-6 kertaa viikossa
|
Lajiharjoittelua (2-3 h) 10-12 kertaa viikossa
Kestävyys-, voima- ja nopeusharjoitukset harjoituskauden mukaan 3-6 kertaa viikossa
|
Kilpaileminen |
Leikkimielisiä pallonkuljetusviestejä
|
Seuran omia kilpailuja
Voi osallistua pingiskoululuokkiin kansallisissa kilpailuissa
|
Säännöllisesti vähintään kerran kuukaudessa, mielellään joka toinen viikko
Tavoitteena saada mahdollisimman paljon kilpailutilanneotteluja siten
Tähdätään siihen, että lapset haluavat kilpailla
|
Säännöllisesti vähintään kerran kuukaudessa, mielellään joka toinen viikko
Tavoitteena saada mahdollisimman paljon kilpailutilanneotteluja siten
Tähdätään siihen, että lapset haluavat kilpailla
|
Säännöllisesti ulkomailla vähintään kerran kuukaudessa
Kotimaiset sarjaottelut pääsarjatasolla
Pelaaminen omalla tasolle sopivassa ulkomaisessa seurajoukkueessa
|
Säännöllisesti U20- ja/tai ITTF:n All Star Circuit -ohjelma
Sarjaottelut ulkomaisessa huippuseurassa
|
Pöytätennisliitto |
Leikkimielisiä pallonkuljetusviestejä
|
Ohjaaja- ja valmentajakoulutus
|
Valmentajakoulutus
Ikäluokan taitavimmat pelaajat poimitaan vastuuvalmentajan maajoukkueryhmään, joka leireilee kerran kuukaudessa
Eurokids-toiminta (Euroopan maiden parhaiden alle 12-vuotiaiden pelaajien leirit)
|
Valmentajakoulutus
Ikäluokan maajoukkueryhmä, joka leireilee kerran kuukaudessa
Junioreiden PM- ja EM-kisat sekä kansainväliset kilpailut, muu kansainvälinen leiri- ja kilpailutoiminta
|
Kansainvälisestä kilpailuohjelmasta huolehtiminen
Ikäluokan maajoukkueryhmä kansainvälisiä harjoitusvastustajia
Junioreiden PM- ja EM-kisat sekä kansainväliset kilpailut, muu kansainvälinen leiri- ja kilpailutoiminta
Pyrkii saamaan pelaajia ulkomaisiin seuroihin
Yhteistyö urheilulukioiden ja –akatemioiden kanssa (aamuharjoittelu)
|
Kansainvälisestä kilpailuohjelmasta huolehtiminen
Aikuisten arvokilpailut (EM, MM- ja Olympiakisat) sekä henkilökohtaisissa luokissa että joukkuekilpailuissa
Maajoukkueiden kansainväliset yhteisleirit
Maajoukkuevalmentajan ja henkilökohtaisen valmentajan yhteistyö
|
Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 14 | 15 − 18 | 18 ja yli |
---|
Seura |
Tarjoaa välineet ja pitää huolen ohjaajan motivaatiosta
Tarjoaa muita urheilulajeja harrastettavaksi
Tiedottaa koteja liikunnan merkityksestä
|
Tarjoaa välineet ja muut fasiliteetit
Huolehtii siitä, että seuralla on koulutettuja ohjaajia ja valmentajia
Tarjoaa muita urheilulajeja harrastettavaksi
Sopii pingiskouluesittelyt koulujen kanssa
|
Tarjoaa harjoitusfasiliteetit
Huolehtii siitä, että seuralla on koulutettuja valmentajia sekä säännöllisesti myös aikuisia harjoitusvastustajia
Tarjoaa muita urheilulajeja harrastettavaksi
Mahdollistaa oheisharjoittelussa tarvittavat tilat ja välineet
|
Mahdollistaa riittävät harjoitteluolosuhteet ja harjoitusvastustajat
Mahdollistaa kotimaiset sarjaottelut sopivalla sarjatasolla
Mahdollistaa oheisharjoittelussa tarvittavat tilat ja välineet
|
Tukee valmentajan jatkuvaa kouluttautumista
Järjestää taloudellisia resursseja sekä asiantuntijaverkostoa
|
Tiivis yhteistyö SPTL:n kanssa
Järjestää taloudellisia resursseja sekä asiantuntijaverkostoa
|
Koti ja vanhemmat |
Motivoi lasta riittävään liikuntaan, antaa liikuntaharrastuksille aikaa
Mahdollisesti oman pöydän hankkiminen
|
On kiinnostunut lapsen harrastuksesta ja tukee sitä
Osallistuu seuran talkootyöhän
Mahdollisesti oman pöydän hankkiminen
|
Ymmärtävät, että lapsi harrastaa kilpaurheilua ja tukee sitä
Tutustuvat muihin seuran pelaajiin ja osallistuu seuran talkootyöhän
Avustavat matkustamisessa leireille ja kilpailuihin
|
Tukevat harrastaa kilpaurheilua ja tukee sitä takaamalla hyvän levon ja ravinnon
Ymmärtää, että kova harjoittelu voi olla haasteellista koulunkäynnille
Taloudellinen tuki erityisesti kansainvälisessä leiri- ja kilpailutoiminnassa
|
Tukevat tietä kohti urheilijan itsenäistymistä
Ymmärtävät huippu-urheilijan roolin valinneen nuoren ajankäytön suhteen
|
Ymmärtävät ja tukevat jälkikasvunsa ammatinvalintaa
Avustavat mahdollisuuksiensa mukaan varainhankinnassa sekä jokapäiväisen elämään liittyvissä tarpeissa ja rutiineissa
|