Teema / Ikävuodet | − 7 | 8 − 10 | 10 − 12 | 12 − 14 | 14 − 16 | 16 − 30 |
---|
Ikäryhmän painopisteet |
Lapsuusvaihe
-
urheilusta innostuminen ja lajirakkauden syttyminen
-
riittävä kokonaisliikuntamäärä
-
perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu nousujohteisesti
-
kasvun ja kehityksen huomioiminen
-
urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin ja koulun kanssa
|
Valintavaihe
-
voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen
-
harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen murrosikä huomioiden
-
laajan liikevalikoiman saavuttaminen
-
kasvun ja kehityksen huomioiminen erityisesti kasvupyrähdyksen aikana
-
urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhteistyössä kodin ja koulun kanssa
|
Huippuvaihe
-
kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
-
huippusuorituksien saavuttaminen
-
kilpaileminen ja voittaminen arvokilpailuissa
-
aikuiseksi urheilijaksi kasvaminen
|
Taito, fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet | Taito - Liikkumisen perustaitojen harjoittelu
- Lajiitaitojen alkeiden opettelu
- Aikaa organisoimattomalle ja omaehtoiselle harjoittelulle
Fyysiset Liikkuvuus - sivulinja huomioiden rakenteelliset erot
- etulinja
- selkä
- päkiät
- molemminpuolisuus
- aukikierto
- passiivinen ja aktiivinen liikkuvuus
- puhtaat spagaatilinjat
Nopeus - perusnopeuden harjoittelu mm. leikeissä ja peleissä
- nopeuteen vaikuttavien tekijöiden kuten monipuolisten motoristen taitojen, koordinaation ja rytmitajun kehittäminen
- kuuluu jokaiseen harjoitukseen
Voima - monipuolinen kehonhallinnan harjoittelu
- kuuluu jokaiseen harjoitukseen
Kestävyys - peruskestävyyden harjoittelu mm. leikeissä, peleissä ja ulkoilussa
- peruskestävyys mukana jokaisessa harjoituksessa
- harjoituksen tulee kuormittaa hengitys- ja verenkiertoelimistöä
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet - positiivisuus kaikessa tekemisessä
- onnistumisten kokeminen
- keskittymistaitojen opettelu ja valmentajan kuunteleminen
- ryhmässä toimintataitojen harjoittelu
| Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa Taito - liikkumisen perustaitojen vahvistaminen
- monipuolinen ja molemminpuolinen lajitaitojen opettelu
- lajiliikkeiden ydinosien oppiminen
- hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
- pyörivien liikkeiden harjoittelu molemminpuolisesti ja monipuolisesti
- aikaa organisoimattomalle ja omaehtoiselle harjoittelulle
Fyysiset Liikkuvuus - sivulinja
- etulinja
- selkä ja hartialinja
- päkiät
- molemminpuolisuus
- aukikierto
- aktiivinen liikkuvuus
- B-osiin vaadittava liikuvuus
Nopeus on ikäkauden painopiste - nopeuteen vaikuttavien tekijöiden kuten monipuolisten motoristen taitojen, koordinaation, rytmitajun ja liiketiheyden kehittäminen
- liikenopeus
- nopeusharjoittelu monipuolista ja kausitettua
Voima - keskivartalon ja pakaran lihaskestävyys
- kehonhallinta
Kestävyys - peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen lajiharjoitusten ulkopuolella
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet - positiivisuus kaikessa tekemisessä
- onnistumisten kokeminen
- keskittymistaitojen opettelu ja valmentajan kuunteleminen
- ryhmässä toimintataitojen harjoittelu
- esiintymisistä nauttiminen ja positiiviset kokemukset niistä
- omista tavaroista huolehtimaan oppiminen
|
Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa
Taito
-
monipuolinen ja molemminpuolinen lajitaitojen kehittely aiemmin opitun perustalle
-
lajiliikkeiden ydinosien oppiminen
-
harjoittelun opettelu taitojen oppimiseksi
-
havaintotaitojen kehittäminen
-
harjoittelun runsas variointi
-
hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
-
pyörivien liikkeiden harjoittelu molemminpuolisesti ja monipuolisesti
-
aikaa organisoimattomalle ja omaehtoiselle harjoittelulle
-
toistomäärien kasvu
Fyysiset
Liikkuvuus
Tärkeää: yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemiseksi.
-
henkilökohteiset kehityskohteet
-
hyvä lihastasapaino
-
B-osiin vaadittavan liikkuvuuden ylläpito ja kehittäminen
Nopeus on ikäkauden painopiste
-
nopeuteen vaikuttavien tekijöiden kuten monipuolisten motoristen taitojen, koordinaation, rytmitajun ja liiketiheyden kehittäminen
-
lajinomainen nopeustaitavuus
-
liikenopeus
-
nopeusharjoittelu monipuolista ja kausitettua
Voima
-
keskivartalon ja pakaran lihaskestävyys
-
hyvä kehonhallinta
-
kestovoima
-
nopeusvoiman alkeiden hallinta
-
takareiden voiman harjoittelu
Kestävyys
-
peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen lajiharjoitusten ulkopuolella
-
juoksutekniikka
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet
-
positiivisuus kaikessa tekemisessä
-
onnistumisten kokeminen
-
joukkueessa toiminen ja sen jäsenenä oleminen
-
itseluottamuksen tukeminen
-
jännityksen hallitseminen
-
valmistautumisrutiinien kehittyminen kilpailuihin
-
keskittyminen harjoitus- ja kilpailutilanteissa
-
omatoimisuuden oppiminen leiri- ja kilpailutilanteissa
| Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa Taito - laajan liikevalikoiman harjoittelu aikaisemmin opitun perustalle
- lajitaitojen tekniikan syventäminen
- harjoittelun motivaation kasvaminen
- harjoitteiden runsas variointi
- hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
- pyörivien liikkeiden harjoitteleminen molemminpuolisesti ja monipuolisesti
- aikaa organisoimattomalle ja omaehtoiselle harjoittelulle
- toistomäärien kasvu
Fyysiset Liikkuvuus Tärkeää: yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemiseksi. - henkilökohteiset kehityskohteet
- hyvä lihastasapaino
- B-osiin vaadittavan liikkuvuuden ylläpito ja kehittäminen
- aktiivisen liikkuvuuden lisääminen
Nopeus - nopeustaitavuus
- kasvupyrähdyksen aikana iskutuksen suunnitelmallisuus nopeusharjoittelussa
- ponnistusnopeus
- nopeusharjoittelun maksimaalisen yrittämisen harjoittaminen
Voima - keskivartalon ja pakaran lihaskestävyys
- lajinomainen kestovoima
- nopeusvoima
- kasvupyrähdyksen aikana hyppäämisen kontrollointi
- äärialueiden voimantuoton lisääminen
Kestävyys - peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen
- peruskestävyyden ja vauhtikestävyyden monipuolinen kehittäminen
- koetun rasittavuuden seuranta
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet - onnistumisten kokeminen
- joukkueessa toimiminen ja ryhmädynamiikka
- itseluottamuksen tukeminen
- psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailussa
- murrosiän huomioiminen valmennuksessa
- kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen
- suoritusta häiritseviä psyykkisten tekijöiden hallitsemisen harjoittelu
- kilpailemisen ja kilpailupaineiden hallitsemisen oppiminen
- itsearviointitaitojen harjoittelu
| Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa Taito - vaikeimpien lajiliikkeiden kehittely yksilöllisessä tahdissa aiemmin opitun perustalle
- lajiliikkeiden automaatiotason saavuttaminen
- liikkeiden jatkuva kehittäminen ja ylläpito
- harjoittelun motivaation kasvaminen
- suuri määrä toistoja
- hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
- aikaa organisoimattomalle ja omaehtoiselle harjoittelulle
Fyysiset Liikkuvuus - henkilökohteiset kehityskohteet
- hyvä lihastasapaino
- aktiivisen liikkuvuuden lisääminen
- B-osiin vaadittavan liikkuvuuden ylläpito ja kehittäminen
Nopeus - lajinomainen nopeustaitavuus ja liikenopeus
- hyppyihin vaadittava räjähtävänopeus
Voima - keskivartalon ja pakaran lihaskestävyys
- lajinomainen kestovoima
- lajinomainen nopeusvoima
- äärialueiden voimantuoton lisääminen
Kestävyys - huoltava peruskestävyys palautumiseen ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyyn
- lajiomainen maksimikestävyys
- henkilökohtaisen maksimisykkeen määrittäminen
- koetun rasittavuuden seuranta
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet - tavoitteenasettelun merkityksen kertaaminen ja ymmärtäminen
- psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailussa
- kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen
- suoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallinta erilaisin keinoin
- kilpailemaan oppiminen ja kilpailupaineiden hallinta
- paineensietokyky kansainvälisissä kilpailuissa
- itsearviointitaitojen kehittyminen
| Taito - liikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun kehittäminen
- aikaa organisoimattomalle ja omaehtoiselle harjoittelulle
Fyysiset Liikkuvuus - henkilökohtaiset kehityskohteet
- hyvä lihastasapaino
- aktiivisen liikkuvuuden lisääminen
- B-osiin vaadittavan liikkuvuuden ylläpito ja kehittäminen
Nopeus - lajinomainen nopeustaitavuus ja liikenopeus
- hyppyihin vaadittava räjähtävänopeus
Voima - keskivartalon ja pakaran lihaskestävyys
- lajinomaisen kestovoiman ylläpito
- lajinomainen nopeusvoima
- äärialueiden voimantuoton lisääminen
Kestävyys - huoltava peruskestävyys palautumiseen ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyyn
- lajinomainen maksimikestävyys
- henkilökohtaisen maksimisykkeen määrittäminen
- koetun rasittavuuden seuranta
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet - urheilijan arjen hallinta
- paineiden hallitseminen
- itsearviointi ja oman kehon tuntemus harjoittelussa
- halu itsensä kehittämiseen
- itsearviointitaitojen hallinta
|
Lajitaidot | Yleiset - jalkojen ojennus ja korkeat päkiät
- vartalon kannatus ja hyvä ryhti
Lajiliikkeet - helpoimpien A-tason tasapainojen ja hyppyjen harjoittelu oikeilla tekniikoilla
- helpoimpien akrobatialiikkeiden harjoittelu
- vartalonliikkeiden harjoittelua perusmuodoissa
| Yleiset - aukikierto
- jalkojen ojennus ja korkeat päkiät
- vartalon kannatus ja hyvä ryhti
- askelsarjat ja hyppelyt
- lajiliikkeiden tekeminen molemminpuolisesti harjoituksissa ja kilpailuohjelmissa
- musiikin tahtiin voimisteleminen ja tahdin sekä musiikin laskun ymmärtäminen
Lajiliikkeet - ikäsarjan vaadittavien A-tason tasapainojen, piruettien ja hyppyjen harjoittelu
- akrobatialiikkeiden harjoittelu
- vaadittujen vartalonliikkeiden harjoittelu ja yhdistely lyhyiksi vartalosarjoiksi
| Yleiset - aukikierto
- jalkojen ojennus ja korkeat päkiät
- vartalon kannatus ja hyvä ryhti
- monipuoliset käden liikkeet, askelsarjat ja hyppelyt
- lajiliikkeiden tekeminen molemminpuolisesti harjoituksissa ja kilpailuohjelmissa
- musiikin tahtiin voimisteleminen ja tahdin sekä musiikin laskun ymmärtäminen
Lajiliikkeet - valmisohjelman sisältämien tasapainojen ja hyppyjen osaaminen
- akrobatialiikkeiden hallinta
- ikäsarjan vaadittavien vartalonliikkeiden osaaminen ja liikkeiden yhdistäminen sarjoiksi
- vartalonliikkeiden variointi
- muiden B-tason tasapainojen ja hyppyjen harjoittelun aloittaminen
- yhdistelmien tekeminen eri liikesukujen välillä
| Yleiset - aukikierto
- jalkojen ojennus ja korkeat päkiät
- vartalon kannatus ja hyvä ryhti
- monipuolinen ja laaja lajiliikevalikoima
- lajiliikkeiden tekeminen molemminpuolisesti harjoituksissa ja kilpailuohjelmissa
- musiikin ilmaisu, ilmentäminen
- nostojen opettelu
Lajiliikkeet - B-tason tasapainojen ja hyppyjen osaaminen
- akrobatialiikkeiden hallinta ja osaaminen
- vartalonliikkeiden osaaminen ja liikkeiden yhdistäminen sarjoiksi sekä liikkeiden variointi
- yhdistelmien tekeminen eri liikesukujen välillä
|
Yleiset
-
aukikierto
-
jalkojen ojennus ja korkeat päkiät
-
vartalon kannatus ja hyvä ryhti
-
monipuolinen ja laaja lajiliikevalikoima
-
lajiliikkeiden tekeminen molemminpuolisesti harjoituksissa ja kilpailuohjelmissa
-
musiikin ilmaisu, ilmentäminen
-
nostot
Lajiliikkeet
-
B-tason tasapainojen, piruettien ja hyppyjen hallitseminen ja variointi
-
vartalonliikkeiden variointi
-
yhdistelmien tekeminen eri liikesukujen välillä
-
lajiliikkeiden vaivaton suorittaminen ja voimankäytön vaihtelun hallinta
| Yleiset - aukikierto
- jalkojen ojennus ja korkeat päkiät
- vartalon kannatus ja hyvä ryhti
- monipuolinen ja laaja lajiliikevalikoima
- lajiliikkeiden tekeminen molemminpuolisesti harjoituksissa ja kilpailuohjelmissa
- musiikin ilmaisu, ilmentämisen syventäminen
- nostot
Lajiliikkeet - lajiliikkeiden laadun kehittäminen ja variointi
- dynamiikan vaihtelun hallinta
- lajiliikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun hallinta
|
Teema / Ikävuodet | − 7 | 8 − 10 | 10 − 12 | 12 − 14 | 14 − 16 | 16 − 30 |
---|
Valmennus | Lajiharjoitusmäärä sisältää laji- ja oheisharjoittelun, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn - 2-3 krt/ vko
- 1,5-2 h kerrallaan
Kokonaisliikuntamäärä sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan (sisältää pelit, leikit, päiväkodissa liikuntahetket, ulkoilut tms.) - 20 h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - tuntisuunnitelma
- läsnäolon seuranta
- kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi
| Lajiharjoitusmäärä sisältää laji- ja oheisharjoittelun, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn - 3-5 krt/ vko
- 2-2,5 h kerrallaan
Kokonaisliikuntamäärä sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan (sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset tms.) Leiritys - tehopäivät, leiripäivät n. 6-8 leiripäivää / vuosi
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma
- läsnäolon seuranta
- loukkaantumisten ennaltaehkäisy huolehtimalla riittävistä liikuntamääristä ja perustaitojen kehittymisestä
- harjoittelu leikinomaista ja monipuolista voimistelun perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä sekä systemaattisen harjoittelun opettelemista
- kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi
| Lajiharjoitusmäärä sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn - 4-6 krt/ vko
- 2-3 h kerrallaan
Kokonaisliikuntamäärä sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan (sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset tms.) Leiritys - liiton leirit + seuran tehopäivät n. 10-15 leiripäivää / vuosi
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma
- läsnäolon seuranta
- loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla mm. fysiologisesti oikeat lajitekniikat ja kehon hallinta sekä kasvupyrähdyksen alku
- kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi
| Lajiharjoitusmäärä sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn - 5-7 krt/ vko
- 2,5-3 h kerrallaan
Kokonaisliikuntamäärä sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan (sisältää koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset, pihapelit tms.) Leiritys - lliiton leirit + seuran tehopäivät yhteensä n. 15-20 leiripäivää / vuosi
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma
- loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla kasvupyrähdys, murrosikä, lajin lisääntyneet vaatimukset ja tyyppivammat.
- valmennus yksilöiden kehittymisen huomioivaa
- yhteistyö muiden valmentajien kanssa.
- kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi
| Lajiharjoitusmäärä sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn - 6-8 krt/ vko
- 2,5-3 h kerrallaan
Kokonaisliikuntamäärä sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan (sisältää koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset, juoksulenkit tms.) Leiritys - liiton leirit + seuran tehopäivät yhteensä n. 15-20 leiripäivää / vuosi
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma
- loukkaantumisten ennaltaehkäisy ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa
- yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta
- henkilökohtaisen harjoitus- ja kilpailusuunnitelman toteutus
- mediakäyttäytymisen alkeet (esim. sosiaalinen media ja muu media)
- esimerkkiurheilijan profiilin omaksuminen
- kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi
| Lajiharjoitusmäärä sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn - 6-10 krt/ vko
- 2,5-3,5 h kerrallaan
Kokonaisliikuntamäärä sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan (sisältää muut liikuntaharrastukset, juoksulenkit tms.) Leiritys - liiton leirit + seuran tehopäivät yhteensä n. 15-20 leiripäivää / vuosi
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma
- loukkaantumisten ennaltaehkäisy ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa
- yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta
- valmennus aiempaa enemmän vuoropuhelua ja yhdessä tavoitteisiin pyrkimistä
- mediakäyttäytyminen esimerkillisesti
- esikuvana oleminen ja sen hallitseminen
- kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi
|
Kilpaileminen |
yhteensä n. 1-5 x vuodessa
| - Voimistelu Stara ja/tai 8-10 -vuotiaiden sarja
- esiintymiset
| - kilpailut 10-12v. sarjassa
- esiintymiset
yhteensä n. 8-15 x vuodessa lisäksi tutustumaan ja katsomaan kv-kilpailuihin ja arvokilpailuihin (maailman cup, MM-kilpailut) |
-
kilpailut 12-14 v. SM-sarjassa
-
kansainväliset seurakilpailut
-
esiintymiset
yhteensä n. 8-15 x vuodessa
lisäksi tutustumaan ja katsomaan kv-kilpailuihin ja arvokilpailuihin (maailman cup, MM-kilpailut)
|
-
kilpailut 14-16v. SM-sarjassa
-
kansainväliset seurakilpailut
-
junioreiden IFAGG-mestaruuskilpailut ja Challenge Cup
-
esiintymiset
yhteensä n. 15-20 x vuodessa
lisäksi tutustumaan ja katsomaan aikuisten MM-kilpailuihin tai maailman cup kilpailuihin
|
-
kilpailut yli 16v. SM-sarjassa
-
kansainväliset seurakilpailut
-
maailman mestaruuskilpailut ja maailman cup
-
esiintymiset
yhteensä n. 15-20 x vuodessa
|
Testit ja tarkastukset |
-
liikkuvuustestit valmentajan tekemänä
-
terveystarkastus (neuvola, kouluterveydenhuolto)
-
ryhtitarkastus
|
-
liikkuvuustestit valmentajan/ fysioterapeutin tekemänä
-
keskivartalon voimatestit
-
terveystarkastus (kouluterveydenhuolto)
-
ryhtitarkastus
|
-
fysioterapeutin liikkuvuustesti/ lihastasapainokartoitus
-
keskivartalon voiman ja ponnistusvoiman testaaminen
-
urheilijan terveystarkastus
-
ryhtitarkastus
-
lajiliiketestit
| - fysioterapeutin lihastasapainokartoitus ja ryhtitarkastus
- voima-, liikkuvuus- ja kestävyystestit
- urheilijan terveystarkastus
- lajiliiketestit
Kasva urheilijaksi testit | - fysioterapeutin lihastasapainokartoitus ja ryhtitarkastus
- voima-, liikkuvuus- ja kestävyystestit
- urheilijan terveystarkastus
- lajiliiketestit
- kuormituksen ja palautumisen seurantatesti
| - fysioterapeutin lihastasapainokartoitus ja ryhtitarkastus
- voima-, liikkuvuus- ja kestävyystestit
- urheilijan terveystarkastus
- kuormituksen ja palautumisen seurantatesti
|
Teema / Ikävuodet | − 7 | 8 − 10 | 10 − 12 | 12 − 14 | 14 − 16 | 16 − 30 |
---|
Tukitoimet | Valmennustiimin toimintaa tukevat lisäksi joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja, jne.. | Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta. Asiantuntijat: (määrä yksilöllisen tarpeen mukaan) - balettiharjoittelu osana arkiharjoittelua
- fysioterapeuttitoiminnan integroiminen arkivalmennukseen
- urheilulääkärin konsultaatio tarvittaessa
- urheilijaesikuvat
- valmennustiimin toimintaa tukevat lisäksi joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja jne.
| Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta. Asiantuntijat: (määrä yksilöllisen tarpeen mukaan) - balettiharjoittelu osana arkiharjoittelua
- fysioterapeutti 1-2 krt / vuosi
- mentaalivalmentajan tuonti mukaan valmennukseen
- urheilulääkärin konsultaatio tarvittaessa
- urheilijaesikuvat
- valmennustiimin toimintaa tukevat lisäksi joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja jne.
| Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta. Asiantuntijat: (määrä yksilöllisen tarpeen mukaan) - balettiharjoittelu osana arkiharjoittelua
- fysioterapeutti 2-5 krt / vuosi
- ravitsemusasiantuntijoiden käyttö arjessa
- hieroja tarpeen mukaan
- lääkäri
- mentaalivalmentajan ja liikeilmaisun asiantuntijan toiminta integroituna arkivalmennukseen
- ADT-ohjaus 1 krt/vuosi
- urheilijaesikuvat
- valmennustiimin toimintaa tukevat lisäksi joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja jne.
Voimisteluliitto, urheiluakatemiat, Olympiakomitea, valmennuskeskus ja yhteistyökumppanit | Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta. Asiantuntijat: (määrä yksilöllisen tarpeen mukaan) - balettiharjoittelu osana arkiharjoittelua
- fysioterapeutti 1 krt / vko
- lääkäri
- ravitsemusasiantuntijoiden käyttö arjessa
- hieroja tarpeen mukaan
- mentaalivalmentajan ja liikeilmaisun asiantuntijan toiminta integroituna arkivalmennukseen
- ADT-ohjaus 1 krt / vuosi
- kummiurheilijat
- valmennustiimin toimintaa tukevat lisäksi joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja jne.
Voimisteluliitto, urheiluakatemiat, Olympiakomitea, valmennuskeskus ja yhteistyökumppanit | Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta. Asiantuntijat: (määrä yksilöllisen tarpeen mukaan) - balettiharjoittelu osana arkiharjoittelua
- fysioterapeutti 1 krt / vko
- lääkäri
- ravitsemusasiantuntijoiden käyttö arjessa
- hieronta tarpeen mukaan
- mentaalivalmentajan ja liikeilmaisun asiantuntijan toiminta integroituna arkivalmennukseen
- ADT-ohjaus 1 krt / vuosi
- valmennustiimin toimintaa tukevat joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja jne.
Voimisteluliitto, urheiluakatemiat, Olympiakomitea, valmennuskeskus ja yhteistyökumppanit |
Valmentaja | Osaaminen ja koulutus: - ikäluokan vastuuvalmentajana koulutettu ammattivalmentaja
- valmennustiimin jäsenillä vähintään I-tason valmentajakoulutus
Rooli: - esikuva / luotettava aikuinen
- saa lapsen innostumaan joukkuevoimistelusta
- esikuva
- hallitsee hyvin lajitaidot ja tekniikat
- ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheet
- osaa soveltaa valmennuksessaan lasten valmennuksen perusteita
- motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
- kehittää itsearviointitaitojaan
- valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa esim. yhteiset kehityskeskustelut, joissa voimistelija mukana
| Osaaminen ja koulutus: - ikäluokan vastuuvalmentajana koulutettu ammattivalmentaja
- valmennustiimin jäsenillä vähintään I-tason valmentajakoulutus
Rooli: - esikuva / luotettava aikuinen
- saa lapsen innostumaan joukkuevoimistelusta
- esikuva
- hallitsee hyvin lajitaidot ja tekniikat
- ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheet
- osaa soveltaa valmennuksessaan lasten valmennuksen perusteita
- motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
- kehittää itsearviointitaitojaan
- valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa esim. yhteiset kehityskeskustelut, joissa voimistelija mukana
| Osaaminen ja koulutus: - ikäluokan vastuuvalmentajana koulutettu ammattivalmentaja
- valmennustiimin jäsenillä vähintään II-tason valmentajakoulutus
Rooli: - esikuva / luotettava aikuinen
- kaverillisempi suhde kuin aikaisemmin
- innostaa ja kannustaa
- hallitsee hyvin lajitaidot ja tekniikat
- ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheet
- osaa soveltaa valmennuksessaan lasten valmennuksen perusteita
- motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
- kehittää itsearviointitaitojaan
- hyvä yhteistyö koulun kanssa tärkeää
- valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa esim. yhteiset kehityskeskustelut, joissa voimistelija mukana
| Osaaminen ja koulutus: - ikäluokan vastuuvalmentajana koulutettu ammattivalmentaja
- valmennustiimin jäsenillä vähintään II-tason valmentajakoulutus
Rooli: - luotettava aikuinen, positiivinen auktoriteetti
- vahva roolimalli ja esikuva
- positiivinen mutta vaativa
- hallitsee hyvin lajitaidot ja -tekniikat
- ymmärtää lapsen/nuoren fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheet
- osaa huomioida murrosiän ja toimia drop outin ehkäisemiseksi
- motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
- kehittää itsearviointitaitojaan
- hyvä yhteistyö koulun kanssa tärkeää
- valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa esim. yhteiset kehityskeskustelut, joissa voimistelija mukana
| Osaaminen ja koulutus: - ikäluokan vastuuvalmentajana koulutettu ammattivalmentaja
- valmennustiimin jäsenillä vähintään III-tason valmentajakoulutus
Rooli: - luotettava aikuinen, positiivinen auktoriteetti
- vahva roolimalli ja esikuva
- positiivinen mutta vaativa
- hallitsee hyvin lajitaidot ja -tekniikat
- ymmärtää nuoren fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheet
- osaa huomioida murrosiän ja toimia drop outin ehkäisemiseksi
- huomioi murrosiän
- motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
- kehittää itsearviointitaitojaan
- hyvä yhteistyö koulun / opiskelupaikan kanssa tärkeää
- valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa
| Osaaminen ja koulutus: - ikäluokan vastuuvalmentajana koulutettu ammattivalmentaja
- valmennustiimin jäsenillä vähintään III-tason lajivalmentajakoulutus
Rooli: - ammattitaitoinen ja avoin suhde voimistelijan ja valmentajan välillä
- vahva roolimalli ja esikuva
- positiivinen mutta vaativa
- hallitsee hyvin lajitaidot ja -tekniikat
- osaa huomioida voimistelijat yksilöinä
- hallitsee kokonaisvaltaisen valmennuksen
- hallitsee valmennustiimin ja joukkueen johtamisen
- motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
- kehittää itsearviointitaitojaan
- hyvä yhteistyö opiskelupaikan / työpaikan kanssa tärkeää
|
Voimistelijaksi kasvu ja arjen hallinta | "Kokeilee ja innostuu" - aktiivinen voimistelu-uran aloitus Urheilullinen elämäntapa - ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla.
- ajankäyttö/vrk: uni 10h, liikuntaa 3h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
Huippu-urheilijaksi kasvaminen - innostuu lajileikeistä
- viihtyy harjoitustilanteessa
- oppii toimimaan ryhmässä
|
"Oppii ja omaksuu" - voimistelun perusliikkeiden ja ominaisuuksien rakentaminen
Urheilullinen elämäntapa
-
ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla
-
ajankäyttö/vrk: uni 9-10h, liikuntaa 3h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
innostuu lajiharjoittelusta
-
kiinnostuu oppimisesta
-
ryhtyy huolehtimaan välineistä ja omista tavaroista
-
ryhmän merkitys kasvaa
-
rohkeus esiintyä kasvaa
|
"Harjoittelee ja kilpailee" - kilpaurheilijaksi kasvaminen
Urheilullinen elämäntapa
-
päivän pääateriat ja yöunen määrä vanhempien vastuulla
-
ymmärtää välipalojen/eväisen tarpeellisuuden
-
kasvaa urheilulliseen elämäntapaan
-
ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 3-5h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
ymmärtää harjoittelun merkityksen oppimiseen
-
harrastaminen säännöllistä
-
osaa huolehtia omista välineistä, musiikeista ja tavaroistaan
-
ylpeys omasta lajista ja taidoista kehittyy
-
ystävien löytäminen ryhmästä ja niiden merkitys tärkeää
-
vastuun ottaminen omasta harjoittelusta kasvaa
-
halu onnistua harjoituksissa ja kilpailuissa
-
osaa vanhempien tuella huolehtia arkirutiineista ja harjoitusaikatauluista
|
"Harjoittelee ja kilpailee" - kilpaurheilijaksi kasvaminen
Urheilullinen elämäntapa
-
tilanteeseen sopivasta ravinnosta huolehtiminen
-
ymmärtää terveellisen ravitsemuksen ja riittävän levon edellytyksinä kehittyä urheilijana
-
ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
vastuu omasta harjoittelusta yhdessä valmentajan kanssa
-
halu menestyä ja ymmärrys sen asettamista vaatimuksista harjoittelulle
-
omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen
-
sitoutuminen vuositasolla
-
palautteen vastaanottaminen ja pettymysten käsittely
-
ymmärtää kehon muutosten vaikutuksen harjoitteluun
| "Kehittyy ja menestyy" - voittamaan oppiminen kaikilla tasoilla Urheilullinen elämäntapa - huippu-urheilijan elämäntapa
- ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä
- ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
Huippu-urheilijaksi kasvaminen - valmentautuu tinkimättömällä työnteolla, uskoo onnistumiseen ja menestykseen
- kantaa tavoitteellisesti vastuun omasta valmentautumisestaan ja siihen liittyvistä päätöksistä
- sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin, selkeät sopimukset eri osapuolten välillä
- vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa
|
"Valloittaa ja voittaa"
Urheilullinen elämäntapa
-
huippu-urheilijan elämäntapa
-
ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä
-
ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
valmentautuu tinkimättömällä työnteolla, uskoo onnistumiseen ja menestykseen
-
kantaa tavoitteellisesti vastuun omasta valmentautumisestaan ja siihen liittyvistä päätöksistä
-
sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin, selkeät sopimukset eri osapuolten välillä
-
vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa
|
Teema / Ikävuodet | − 7 | 8 − 10 | 10 − 12 | 12 − 14 | 14 − 16 | 16 − 30 |
---|
Kodin rooli | - kuljeta, kustanna, kannusta
- kokonaisliikuntamääristä huolehtiminen
- ravinnosta ja levosta huolehtiminen
- yhteistyö valmentajan kanssa
Lapsen kasvu ja kehitys |
-
kuljeta, kustanna, kannusta
-
kokonaisliikuntamääristä, ravinnosta ja levosta huolehtiminen
-
omatoimisen harjoittelun tukeminen
-
yhteistyö koulun ja valmentajan kansa
-
valmennustiimin tukeminen mm. joukkueenjohtajatoiminta
|
-
kuljeta, kustanna, kannusta
-
kokonaisliikuntamääristä, ravinnosta ja levosta huolehtiminen
-
voimistelijan tukeminen itsenäisemmäksi
-
omatoimisen harjoittelun tukeminen
-
yhteistyö koulun ja valmentajan kansa
-
valmennustiimin tukeminen mm. joukkueenjohtajatoiminta
|
-
kuljeta, kustanna, kannusta
-
urheilija itse aktiivinen
-
kokonaisliikuntamääristä, ravinnosta ja levosta huolehtiminen
-
urheilua tukevan yläkoulun valitseminen
-
omatoimisen harjoittelun tukeminen
-
yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
-
valmennustiimin tukeminen mm. joukkueenjohtajatoiminta
| - urheilija itsenäinen
- kotijoukot kannustavat ja tukevat
- ravinnosta ja levosta huolehtiminen
- urheilulukion valinnassa tukeminen
- omatoimisen harjoittelun tukeminen
- yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
- valmennustiimin tukeminen mm. joukkueenjohtajatoiminta
| - kannusta ja tue
- valmennustiimin tukeminen mm. joukkueenjohtajatoiminta
|
Koulu ja opiskelu |
Yhteistyö päiväkodin / koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
-
päiväkoti, esikoulu, liikuntapainotteinen alakoulu
|
Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
-
liikuntapainotteinen alakoulu
-
urheiluakatemia
|
Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
-
liikuntapainotteinen alakoulu
-
urheiluakatemia
|
Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
-
liikuntapainotteinen alakoulu
-
urheiluyläkoulu
-
urheiluakatemia
-
aamuharjoitukset 1-2 krt/ vko
|
Yhteistyö koulun / opiskelupaikan, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
-
urheiluyläkoulu
-
urheilulukio
-
urheiluakatemia
-
aamuharjoitukset 2-3 krt/ vko
|
Yhteistyö opiskelu- / työpaikan, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
-
urheilulukio, harjoittelun mahdollistava oppilaitos
-
jatko-opiskelu, työssä käyminen
-
urheiluakatemia
-
aamuharjoitukset 2-3 krt/ vko
|
Seuran rooli |
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
positiivinen seurahenki
Seuraprofiili valmis
2011.doc
|
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
positiivinen seurahenki
|
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
positiivinen seurahenki
|
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
positiivinen seurahenki
|
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
tukee urheilijoita taloudellisesti
-
positiivinen seurahenki
|
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
tukee urheilijoita taloudellisesti
-
positiivinen seurahenki
|
Teema / Ikävuodet | − 7 | 8 − 10 | 10 − 12 | 12 − 14 | 14 − 16 | 16 − 30 |
---|
Liiton rooli |
-
tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
|
-
tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
| - tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
- tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
- kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
- kehittää lajin valmennusjärjestelmää
- tekee olosuhteiden kehittämistyötä
- tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
|
-
tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
-
kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
-
kehittää lajin valmennusjärjestelmää
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
|
-
tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
-
kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
-
kehittää lajin valmennusjärjestelmää
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
|
-
tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
-
kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
-
kehittää lajin valmennusjärjestelmää
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
|
Olosuhteet |
-
turvallinen toimintaympäristö
-
harjoittelu koulujen saleissa
|
-
turvallinen toimintaympäristö
-
harjoittelu koulujen saleissa
-
joukkuevoimistelun / rytmisen voimistelun matto (ainakin osassa harjoituksia) tai täysikokoinen sali, jonne 13m x 13m kilpailualue mahtuu
| - turvallinen toimintaympäristö
- voimistelusali, jossa joukkuevoimistelun / rytmisen voimistelun matto / kanveesi
- erillinen balettisali, jossa peilit ja tangot.
| - turvallinen toimintaympäristö
- voimistelusali, jossa joukkuevoimistelun / rytmisen voimistelun matto kanveesilla
- erillinen balettisali, jossa peilit ja tangot
- max. yksi joukkue harjoitusaluetta kohden
| - turvallinen toimintaympäristö
- voimistelusali, jossa joukkuevoimistelun / rytmisen voimistelun matto kanveesilla
- erillinen balettisali, jossa peilit ja tangot
- max. yksi joukkue harjoitusaluetta kohti
- tukipalvelut harjoitusolosuhteen välittömässä läheisyydessä
- mahdollinen siirtyminen kotipaikkakunnalta alueelliseen valmennuskeskittymään
Alueelliset valmennuskeskittymät: pääkaupunkiseutu, Tampere, Turku, Jyväskylä ja joukkuevoimistelun valtakunnallinen valmennuskeskus: Kisakallion Urheiluopisto | - turvallinen toimintaympäristö
- voimistelusali, jossa joukkuevoimistelun / rytmisen voimistelun matto kanveesilla
- erillinen balettisali, jossa peilit ja tangot
- max. yksi joukkue harjoitusaluetta kohti
- tukipalvelut harjoitusolosuhteen välittömässä läheisyydessä
- mahdollinen siirtyminen kotipaikkakunnalta alueelliseen valmennuskeskittymään
Alueelliset valmennuskeskittymät: pääkaupunkiseutu, Tampere, Turku, Jyväskylä ja joukkuevoimistelun valtakunnallinen valmennuskeskus: Kisakallion Urheiluopisto |