Teema / Ikävuodet | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 17 | 18 − 22 | 23 − 40 |
---|
Tavoite |
Laaja-alainen liikunnan harrastaminen, suuri liikuntamäärä. Liikkuminen on hauskaa.
|
Laaja-alainen liikunnan harrastaminen, suuri liikuntamäärä.
Innostutaan ja opetellaan urheilemaan ja kilpailemaan.
|
Harjoitellaan urheilua ja harjoittelemista. Opetellaan kilpailemaan suunnitelmallisesti. Tavoitteen terävöittäminen.
|
Sitoudutaan harjoitteluun ja urheilu ohjaa valintoja. Kilpaillaan suunnitelmallisesti.
|
Sitoudutaan tavoitteisiin ja tehdään valintoja urheilun ehdoilla.
| |
Liikunnan ja harjoittelun painopisteet |
Seuran yleisurheilukoulu
Perusliikkuminen ja perustaidot, jokapäiväinen omatoiminen liikkuminen.
Kaikkien yleisurheilulajien sisällöt
Useiden eri urheilumuotojen harrastaminen, suuri liikunnan määrä
Monipuoliset oheislajit.
|
Seuran yleisurheilukoulu, valmennusryhmät yleisurheilukoulun ohjeilla
Lajitaidot, jokapäiväinen omatoiminen liikkuminen.
Kaikkien yleisurheilulajien opettaminen
Useiden urheilumuotojen harrastaminen, suuri liikunnan kokonaismäärä
Monipuoliset oheislajit.
|
Seuran nuorisovalmennusryhmä ja henkilökohtainen valmennus
Asteittainen suuntautuminen lajiryhmään, jokapäiväinen omatoiminen liikkuminen
Moniottelupohjainen ja monilajipohjainen harjoittelu. Eriytetään seiväs, heitot, kestävyysjuoksu
Yleisurheiluharjoittelun harjoituskertojen lisääminen vuosittain
Kilpa- ja huippu-urheilun vaatimien arvojen ja asenteiden opettelu
Monipuoliset oheislajit.
|
Seuran nuorisovalmennusryhmä
Asteittain suuntautuminen omaan lajiin
Henkilökohtainen valmenus
Kilpa- ja huippu-urheilun arvot ja asenne
|
Henkilökohtainen valmennus, huippu-urheiluun valmistava vaihe
Lajianalyysin ja urheilija-analyysin yhdistelmä
sekä perusfysiikan että lajivalmiuksien harjoittaminen korkealle tasolle
Kilpa- ja huippu-urheilun arvot ja asenne
|
Urheilija-analyysistä ja lajikohtaisesta analyysistä kaikki irti
Kilpa- ja huippu-urheilun arvot ja asenne
|
Laadukas ohjaus ja valmennus |
Tason 1 käynyt ohjaaja/valmentaja ryhmän ohjaajana; ryhmän hallinta, yleistaidot, juokseminen, ponnistaminen ja heittäminen, runsas teettäminen. Turvallinen, rohkaiseva ja innostava toimintaympäristö.
Perheet, lasten vanhempien kannustava ja kiinnostunut ote lapsen harrastuksesta, monipuoliseen liikkumiseen kannustaminen.
Seuralla selkeä ohjausjärjestelmä
|
Tason 1 käynyt ohjaaja/valmentaja ryhmän ohjaajana/valmentajana: ryhmien hallinta, yleistaidot ja lajitaidot (juokseminen, ponnistaminen, heittäminen) ja teettäminen. Turvallinen, rohkaiseva ja innostava toimintaympäristö.
Perheet, lasten vanhempien kannustava rooli, lapsen harrastuksesta kiinnostunut, monipuoliseen liikkumiseen kannustaminen, säännöllisen elämän rytmin opettaminen
Seuralla selkeä ohjausjärjestelmä
|
Tason 2 käynyt valmentaja ryhmän valmentajana: ryhmän hallinta sekä lajien opettaminen ja teettäminen. Valmennuksen perusasioiden hallinta. Innostava ilmapiiri.
Perheet, nuorten vanhempien kannustava rooli, harrastuksen tukeminen, monipuoliseen liikkumiseen kannustaminen, säännölliseen elämänrytmiin opettaminen
Seuralla on selkeä ohjaus- ja valmennusjärjestelmä
|
Tason 3 käynyt valmentaja; valmennuksen suunnittelu ja ohjelmointi
Perheet, nuorten vanhempien kannustava rooli, säännöllisen elämänrytmin varmistaminen, ravinto ja lepo
Seuralla on selkeä valmennusjärjestelmä tukipalveluineen
|
Tason 3 tai 4 käynyt valmentaja
Valmennuksen pitkänaikavälin suunnittelu ja toteutus
|
Tason 4 käynyt valmentaja (VAT), ammattivalmentaja
Valmennuksen kokonaisvaltainen toteutus
|
Teema / Ikävuodet | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 17 | 18 − 22 | 23 − 40 |
---|
Ominaisuusharjoittelun painopisteet |
Yleistaitavuus ja lajitaidot
-monipuolinen juokseminen, ponnistaminen, heittäminen, telinevoimistelun perusteet
Nopeus ja ketteryys
-Nopeus- ja reaktioleikit
Voima (oman kehon paino)
-Leikit, radat, loikat ja hypyt
Kestävyys
-kokonaisliikuntamäärä
Liikkuvuus
-leikit, liikkuvuusharjoitteiden opettelu
|
Yleistaitavuus ja lajitaidot
-monipuolinen juokseminen, ponnistaminen, heittäminen
-telinevoimistelun perusteet
Nopeus
-nopeus- ja reaktioleikit, liiketiheys
Voima (oman kehon paino, pieni lisäkuorma, monipuolinen pohja)
-leikit, radat, loikat ja hyppelyt
-kuntopallo, keppijumppa, painotanko
Kestävyys
-liikunnan kokonaismäärä
-aerobinen määräliikunta
Liikkuvuus
-liikkuvuusharjoitteet
|
Yleistaitavuus ja lajitaidot
-lajiryhmäpainotteisuus, harjoitetaidot
-telinevoimistelu
Nopeus
-liiketiheys, liikenopeus
-nopeusharjoittelu
Voima, toiminnallinen harjoittelu
-lihaskunto, loikat ja hyppelyt
-Kuntopallo, painotanko, levytanko
Kestävyys
-harjoittelu ja liikunnan kokonaismäärä
-aerobinen määräliikunta
Liikkuvuus
-liikkuvuusharjoittelu (aktiivinen ja passiivinen)
piirileirityksen
koulutusohje 2011.pdf
|
Yleistaitavuus ja lajitaidot
-lajivalinta
Nopeus
-nopeusharjoittelu (etenemis- ja lajinopeus)
Voima
-loikat, hyppelyt, kuntopallo
-levytankoharjoittelu
-lihaskunto
Kestävyys
-lajikohtainen aerobis-anaerobinen kuormittaminen
Liikkuvuus
-aktiivinen ja passivinen liikkuvuus
ANMJ.pdf
|
Yleistaitavuus ja lajitaidot
-laji- ja harjoitetaidoista kaikki irti
-harjoittelun yksilöllinen ohjelmointi
Nopeus
-nopeusharjoittelu (urheilija- ja lajianalyysi)
Voima
-maksimi- ja lajivoiman kehittäminen
Kestävyys
-lajiomainen kestävyysharjoittelu
-kestävyyslajit; aineenvaihdunnallisen kuormittamisen eri tasot
Liikkuvuus
-aktiivinen ja passiivinen liikkuvuus, lihashuolto
sul_koulutusohjeet_2011_
rajala.pdf
|
Yleistaitavuus ja lajitaidot
-korkeatasoisten lajitaitojen hallinta kaikissa olosuhteissa
Nopeus
-urheilija-analyysin ja kuormituksen optimointi
Voima
-lajivoiman kehittäminen ja optimointi
Kestävyys
-kuormituksen optimointi lajin ja urheilijan mukaan
-aerobinen perusliikunta ja lihashuolto
Liikkuvuus
-yksilöllisyys
-urheilufysioterapia
|
Liikunta- harjoitusmäärät |
Viikottainen kokonaisliikuntamäärä on 20h. Määrä täyttyy ohjatuilla ja omatoimisilla harjoituksilla sekä oheislajien ja
muulla jokapäiväisellä tekemisellä.
Ohjattuja ja omatoimisia harjoituksia on 1-3 x / vko (60-90 min) eli 1-4 h / vko
|
Viikottainen kokonaisliikuntamäärä on 20h. Määrä täyttyy ohjatuilla ja omatoimisilla harjoituksilla sekä oheislajien ja
muulla jokapäiväisellä tekemisellä.
Ohjattuja ja omatoimisia harjoituksia on 3-4 x / vko (60-120 min) eli 4-8 h / vko
|
Viikottainen kokonaisliikuntamäärä on 20h. Määrä täyttyy ohjatuilla ja omatoimisilla harjoituksilla sekä oheislajien ja
muulla jokapäiväisellä tekemisellä.
Ohjattuja ja omatoimisia harjoituksia on 4-6 x / vko (90min- ) eli 8-14 h / vko
|
Liikunnan kokonaismäärä 20 h / vko
Ohjattuja ja omatoimisia harjoituksia on 7-9 x / vko (90min- ) eli 14-18 h / vko
|
Liikunnan kokonaismäärä 20 h / vko
Harjoituskertoja 8- / vko yksilön ja lajin tarpeen mukaan
| |
Kilpailumäärät |
Monipuolinen kilpaileminen eri lajeissa
20-30 kilpailua
Seurataso
Seuraottelut
|
Monipuolinen kilpaileminen eri lajeissa
20-30 kilpailua
Seura-, piiri- ja aluetaso
Seuraottelut
|
Monipuolinen kilpaileminen eri lajeissa
20-30 kilpailua
Piiri- alue- ja kansallinen taso
Seuraottelut
|
20-25 kilpailua
Alue- , kansallinen ja kv taso
| | |
Teema / Ikävuodet | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 17 | 18 − 22 | 23 − 40 |
---|
Muu toiminta, harjoittelun kokonaisvaltaisuus |
Toiminnalla on pelisäännöt
Varusteista ja hygieniasta huolehtiminen
Perhe ja sosiaaliset suhteet
|
Toiminnalla on pelisäännöt
Terveelliset elämäntavat
Perhe ja sosiaaliset suhteet
|
Koulu ja urheilun yhdistäminen
Lihastasapainosta huolehtiminen
Kuormituksen ja palautumisen tiedostaminen
Hallitaan lajin säännöt
Kunnioitetaan pelisääntöjä
Perhe ja sosiaaliset suhteet
Perhe
|
Opiskelun ja urheilu yhdistäminen
Lihastasapainosta huolehtiminen
Kuormituksen ja palautumisen ymmärtäminen
Ravintovalmennuksen tiedostaminen
Hallitaan lajin säännöt
Kunnioitetaan pelisääntöjä
|
Elämän konaisvaltainen suunnittelu
Urheilun ja opiskelun yhdistäminen
Ravintovalmennukseen panostaminen
Psyykkisen valmennuksen perusteiden hallinta
Sopimuksellisuus
|
Kokonaisvaltainen elämän hallinta
Psyykkisen valmennuksen sovellukset
|
Seuran ja liiton tukipalvelut |
Seuran seurakisat ja yleisurheilukoulu
|
Seuran yleisurheilukoulu, seurakisat
Piirin järjestämä leiritys
Lajikarnevaalit (kartoitus)
|
Seuran / seurojen nuorisovalmennusryhmä
Piiri- ja ANMJ -leiritys
Lajikarnevaalit (kartoitus)
|
Seuran / seurojen nuorisovalmennusryhmä
NMJ
Lajkarnevaalit
Maaottelut ja arvokilpailut (kv. kilpailut)
|
Henkilökohtainen valmennus
NMJ
Lajikarnevaalit
Maaottelut ja arvokilpailut (kv. kilpailut)
|
Henkilökohtainen valmennus
Liiton valmennusryhmät
Henkilökohtaiset valmennussopimukset
Maaottelut ja arvokilpailut
|
Urheilun ja opiskelun yhdistäminen |
Seuran ja koulun välinen yhteistyö
|
Seuran ja koulun välinen yhteistyö, alakoulujen liikuntaluokat ja urheilukerhot
|
Seuran ja koulun välinen yhteistyö, yläkoulujen liikuntaluokat
Lahjakkuuksien kehityksen tukeminen, urapolku ja opiskeluvaihtoehdoista tiedottaminen
|
Urheiluakatemia, urheilulukio tai -ammattioppilaitos
| | |