Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 12 | 13 − 16 | 17 ja yli |
---|
Avainasiat |
Perheen yhteinen liikkuminen. Liikunnan ilon löytyminen leikin ja monipuolisten kokemusten kautta.
|
Perheen yhteinen liikkuminen. Oma kiinnostus monipuoliseen liikunnan harrastamiseen kasvaa.
Vertaistuen / kaverien merkitys.
Liikkumisesta tulee tapa ja harrastaminen on säännöllistä ja monipuolista.
Tutustuminen lajiin ja lajitaitojen harjoittelu alkaa.
|
Oma kiinnostus lajiharjoittelua kohtaan lisääntyy.
Harjoittelun opettelu. Lajiharjoittelumäärän kasvattaminen kohti kilpa- ja huippu-urheilua.
|
Tavoitteellinen harjoittelu. Huippu-urheilijaksi kasvaminen.
|
Fyysiset ominaisuudet/motoriset valmiudet |
Monipuolisten kokemusten kautta perusliikuntataitojen oppiminen. ja rohkeus liikkua.
Tasapaino:
Kääntyminen, venyttäminen, taivuttaminen, tasapainoilu, pyörähtäminen, kieriminen.
Liikkuminen:
Ryömiminen, konttaaminen, käveleminen, juokseminen, ponnistaminen, liukuminen, lokkaaminen, harppaaminen.
Pallonkäsittelytaidot:
Kiinniottaminen, heittäminen alakautta, kierittäminen, kauhaiseminen.
|
Monipuolisten kokemusten kautta perusliikuntataitojen varmentuminen ja kehittäminen ja rohkeuden liikkumiseen kasvaminen. Herkkyyskausien huomiointi harjoittelussa.
|
Herkkyyskausien huomiointi harjoittelussa.
- Nopeus
- Notkeus
- Koordinaatio
Kestävyys-, nopeus- ja voimaharjoittelun opettelu.
Lihashuolto, erityisesti liikkuvuusharjoittelun huomiointi.
|
Kestävyys-, nopeus- ja voimaharjoittelu tehostuu yksilön ominaisuudet huomioiden.
- Voimaharjoittelu, nopeusvoima, kestävyys
Lihashuolto.
Huoltava harjoittelu
- lihastasapainon ylläpitäminen
- liikkuvuusharjoittelu
aerobinen harjoittelu
lihaskestävyysharjoittelu
Vastuu itsenäisestä harjoittelusta urheilijalla.
- harjoitusohjelmien noudattaminen
|
Lajitaidot | |
Hyökkäys:
Yleinen pallonkäsittely ja heittotekniikan harjoittelu (kahden kahden käden heitto).
Syöttötekniikan harjoittelu.
Puolustus:
Puolustusvalmiuden harjoittelu, kuuntelu – reagointi - torjunta-asento
Kuuntelu ja pelin seuraaminen. Reagointi palloon puolustustilanteessa. Torjunta-asento.
Orientaatio:
Oman kehon, maalipallokentän ja pelipaikkojen hahmottaminen.
Sokeana liikkuminen heikkonäköiselle pelaajalle.
|
Hyökkäys:
Pallonkäsittelytaitojen vahvistaminen. Heittotekniikan kehittäminen (yhden käden heitto). Syöttötekniikan harjoittelu.
Puolustus:
Puolustusvalmiuden vahvistaminen.
Orientaatio:
Liikkumisen oppiminen pelikentällä
Puolustusliikkuminen
Hyökkäysliikkuminen
Pelipaikkojen vaihdot
|
Hyökkäys:
Heitto- ja syöttövalikoiman monipuolistaminen.
Puolustus:
Puolustusvalmiuden vahvistaminen ja oman tyylin löytäminen.
Orientaatio:
Liikkumisen kehittäminen pelikentällä
Puolustusliikkuminen
Hyökkäysliikkuminen
Pelipaikkojen vaihdot
|
Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 12 | 13 − 16 | 17 ja yli |
---|
Lajitaktiset taidot |
Palloilun peruskäsitteen hahmottaminen.
- etsitään
|
Pelin ymmärtäminen; pelipaikat, heittäminen, torjuminen, kommunikaatio ja ryhmänä toimiminen.
Sääntöjen opettelu ikäkaudelle sovellettuna.
|
Pelikäsityksen opettaminen; pelipaikat ja taktiikka.
Vastustajan pelin luku, rangaistusheittotilanteet.
Sääntöjen omaksuminen.
|
Pelikäsityksen syventäminen.
Sovitun pelitaktiikan noudattaminen.
Otteluiden analysointia ja sen hyödyntämistä harjoittelussa ja kilpailuissa.
|
Harjoitusmäärät |
Monipuolista liikuntaa liikuntasuositusten mukaisesti 2 - 3 h päivässä.
Mahdollisen fysioterapian hyödyntäminen.
|
Monipuolista omatoimista liikuntaa liikuntasuositusten mukaisesti 2 - 3 h päivässä.
Sisältäen 1-2 krt/vk ohjattua lajia tukevaa liikuntaa.
Mahdollisen fysioterapian hyödyntäminen.
|
Lajiharjoittelua 2 krt/vk
Lajia tukevaa harjoittelua 1-2 krt/vk.
Omatoimista liikuntaa 10 h/vk.
Leiri 3-4/vuosi.
Mahdollisen fysioterapian hyödyntäminen.
|
Lajiharjoittelua 3 krt/vk
Lajia tukevaa harjoittelua 2-3 krt/vk
Omatoimista liikuntaa 10 h/vk.
Leiri 8/ vuosi.
Mahdollisen fysioterapian hyödyntäminen.
|
Kilpailumäärät | |
Pelitapahtumiin osallistuminen.
Junior Games-kisat ja koulukisat.
|
Kilpailukokemuksen kerääminen kansallisesti ja kansainvälisesti.
Junior Games-kisat 1-2/vuosi.
Kansalliset ja kansainväliset turnaukset 1-2/vuosi.
|
Sarjatoimintaan osallistuminen SM-turnaukset 4-5/vuosi.
Arvokilpailut 1/vuosi.
Kansainväliset turnaukset 3-5/vuosi.
|
Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 12 | 13 − 16 | 17 ja yli |
---|
Testit ja seuranta | |
Perusliikuntataitojen havannointi harjoittelun ohessa.
|
Lajispesifiset testit
- heittovoima
Lihaskunto, liikkuvuus, voima, vauhtikestävyys
Kasva urheilijaksi testistö.
Harjoituspäiväkirja.
|
Lajispesifiset testit
- heittonopeus
Liikkuvuus, voima, räjähtävä voima, lihasvoima, vauhtkestävyys
Harjoituspäiväkirja.
|
Tukitoiminnot/erityispiirteet |
Fysioterapia ja liikkumistaidonohjaus.
Näkövammaisten Keskusliiton kuntoutuskurssit
Näkövammaiset Lapset ry.
Sokeain Lasten Tuki ry.
|
Fysioterapia ja liikkumistaidonohjaus.
Jyväskylän näkövammaisten koulun tukijaksot.
Näkövammaisten Keskusliiton kuntoutuskurssit.
Näkövammaiset Lapset ry.
Sokain Lasten Tuki ry.
Testit:
Perusliikuntataitojen havainnointi harjoittelun ohessa.
|
Fysioterapia ja liikkumistaidonohjaus.
Jyväskylän näkövammaisten koulun tukijaksot.
Näkövammaisten Keskusliiton kuntoutuskurssit.
Mahdollisuus vapaa-ajan avustajaan ja kuljetuspalveluun.
Testit:
Lihaskunto, liikkuvuus, heittonopeus.
2 x vuosi
|
Fysioterapia ja liikkumistaidonohjaus.
Mahdollisuus vapaa-ajan avustajaan ja kuljetuspalveluun.
Näkövammaisten Keskusliiton kuntoutuskurssit.
Erityisoppilaitokset.
Mahdollisuus harjoitella ja kilpailla huipputasolla myös muissa lajeissa.
Testit:
Lihaskunto, liikkuvuus, heittonopeus, kimmoisuus, anaerobinen suorituskyky
2 x vuosi
|
Kodin rooli |
Mahdollistaa perusliikuntataitojen oppiminen sopivissa olosuhteissa.
Kannustaa ja innostaa liikkumaan monipuolisesti.
|
Mahdollistaa liikunnan harrastamisen.
Terveellisiin elämäntapoihin ohjaaminen.
Huolehtia, että liikunta huomioidaan Hoiksissa.
Kannustaa rohkeasti liikkumaan myös kodin ulkopuolella.
|
Nuoren harrastuksen tukeminen.
Terveellisiin elämäntapoihin ohjaaminen.
Kannustaa omatoimiseen harjoitteluun.
Luoda rajat ja tukea urheilijaksi kasvamisessa.
|
Ymmärtää lisääntyvän harjoittelun vaatimukset.
Tukee nuoren omatoimisuutta kohti huippu-urheilua.
Taloudellinen taustatuki ja kannustus.
|
Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 12 | 13 − 16 | 17 ja yli |
---|
VAU:n rooli |
Tiedotus perheelle.
Lajin tunnettavuuden lisääminen.
Sporttiklubi Vipanat.
|
Vinkkejä koululiikuntaan ja kerho-ohjaajille.
Kilpailutoiminnan ja leiritoiminnan järjestäminen.
Lajin tunntettavuuden lisääminen.
Sporttiklubi Vipanat.
Sporttiskerhot.
|
Vinkkejä koululiikuntaan.
Kilpailutoiminnan ja leirien järjestäminen.
Valmennuksen organisointi ja resurssointi.
Treenilaji.
Lajin tunntettavuuden lisääminen.
Sporttiklubi Nuoret.
Sporttiskerhot
Tukitoimet urheiluseuroille.
|
Vinkkejä liikuntaan.
- erityisoppilaitokset ja lukiot
Kilpailutoiminnan ja leirien järjestäminen.
Valmennuksen organisointi ja resurssointi.
Lajin tunnettavuuden lisääminen tiedotusvälineille.
Tukitoimet urheiluseuroille.
|
Valmentajan rooli |
Kerhon ohjausta.
Perheen ja lapsen ohjaaminen.
Rohkeaksi ja itsenäiseksi liikkujaksi kannustaminen.
|
Yhteistyö Sporttiskerhon ohjaajien kanssa.
Kasvatuksellinen rooli.
|
Lajivalmennustoiminta alkaa.
Joukkuevalmentamisen mukaan tulo.
Kasva Urheilijaksi.
|
Säännöllinen, tavoitteellinen ja määrätietoinen valmennustoiminta kohti huippu-urheilua.
Pelaajan henkilökohtaisen harjoittelun tuleminen.
|
Koulun rooli | |
Lähikoulussa perusliikuntataitojen opettaminen.
Jyväskylän Näkövammaisten koulun tukijaksot.
- lajin kokeilumahdollisuus 1-2/vuosi
Hojks
|
Lähikoulussa lajikokeilun mahdollisuus.
Jyväskylän näkövammaisten koulun tukijaksot.
Lajin kokeilumahdollisuus 12/vuosi.
Hojks
- liikunnan huomioiminen
|
Erityisoppilaitokset
- lukio
- Keskuspuiston Ammattioppilaitos (Arla)
|