Teema / Ikävuodet | 6 − 10 | 11 − 14 | 15 − 19 | 19 − 35 |
---|
Yleistä |
Ilo, innostus, leikinomaisuus ja kaverit
Perusliikuntataitojen opettelu
Lajitaitojen opettelu
|
Keskeisten laji- ja perusliikuntataitojen hallinta
Harjoittelun opetteleminen ja sisäistäminen (harjoitusohjelma)
Kansallisella tasolla kilpaileminen läpi kauden
|
Yksilöllinen lajiharjoittelu
Kokonaisvaltaisen urheilijaelämän opetteleminen
Lajiliiton valmennusryhmä
Lukio- ja/tai akatemiasysteemi
Kansainväliset edustustehtävät
|
Ammattimainen toiminta kaikilla osa-alueilla
Voittajaksi kasvaminen
Kv. kilpailut kautta linjan
|
Fyysis-Motoriset Ominaisuudet ja Herkkyyskaudet |
Motoristen perustaitojen opettelu ja yleistaitavuus
Monipuoliset ärsykkeet monipuolisessa toimintaympäristössä
Herkkyyskaudet:
Liikkuvuus, notkeus, tasapaino, ketteryys
Kestävyys, nopeus (hiihto)
Nopeus, kimmoisuus (mäki)
|
Motoristen perustaitojen hallinta
Monipuoliset ärsykkeet monipuolisessa toimintaympäristössä
Lajikohtainen liikkuvuus ja tasapaino
Herkkyyskaudet:
Yleinen ja lajikohtainen koordinaatio ja rytmiikka
Peruskestävyys: vaihtelevat harjoitustavat, -vauhdit ja -maastot, hiihtonopeus (”ruskot ja sprintit”)
Hiihtotekniikka: suksitaitavuus, suksella liukuminen ja painonsiirto
Yleinen kestovoima
Perusvoiman alkeet: suoritustekniikat
Liikenopeus, reaktionopeus, liiketiheys, räjähtävyys, kimmoisuus
|
Yleistaitavuus sekä lajitaitojen erinomaisuus
Suoritustekniikoiden kehittely ja puhtaus
Antropometria (pituus/paino/rasva%), lihastasapaino
Lajikohtainen liikkuvuus: tehostettava harjoittelussa kasvun ja lihasmassan lisääntymisen myötä
Herkkyyskaudet:
Lajinomainen lihaskestävyys
Perusvoima, maksimivoima, tukilihaksisto, nopeusvoima (hiihto/mäki)
Peruskestävyys, vauhtikestävyys sekä maksimikestävyyden lisääminen asteittain, tehoharjoittelu lajinomaistuu
Runsasvolyyminen hiihdon lajiharjoittelu
Kaikkea edellä mainittua sovelletaan ikävuosien karttuessa yksilöllisempään suuntaan
|
Lajitaitojen erinomaisuus ja suoritustekniikoiden puhtaus
Antropometria (pituus/paino/rasva%), lihastasapaino
Lajikohtainen liikkuvuus, taidon ylläpito
Lajinomainen lihaskestävyys ja tukilihaksiston kehittäminen/ylläpito
Määrät eivät lisäänny, mutta harjoittelun laatu ja tehoharjoittelu korostuvat sekä lajinomaistuvat
Herkkyyskaudet:
Räjähtävä voima
Maksimaalinen hapenottokyky
Anaerobinen lihaskestävyys
Yksilölliset kehittämiskohteet, harjoittelun ja levon suhde
Fokus olennaiseen: vähemmän tärkeiden ominaisuuksien ylläpitävä harjoittelu riittää, elleivät ne ole esteenä huipulle nousemiseen
Tarkat jaksottaiset suunnitelmat ja kokonaisvaltainen tilanteen hallinta
|
Harjoituskokonaisuuden Ymmärtäminen |
Lapsi kiinnostuu mäkihypystä ja yhdistetystä kavereiden, vanhempien, seuran, koulun tms. kautta
Harrastaa mäki/yhdistettyä muiden lajien ohella
Lapsi liikkuu paljon sekä osallistuu monipuoliseen harjoitustoimintaan, johon liittyy leirejä, kilpailuja ja yhteistyötä seurojen/lajien välillä
Liikunta on mielekästä, leikinomaista ja luonnollinen osa arkea ja harrastuksia
|
Urheilija valitsee mäkihypyn tai yhdistetyn päälajikseen
Ikäryhmän päätarkoituksena on opettaa juniorit oikeanlaiseen sekä riittävään harjoitteluun, kun tavoitteena on maailmanhuippu. Kasvaminen ammattimaiseen lajikulttuuriin
Nopeaa tuloskehitystä oleellisempaa on perusominaisuuksien laaja-alainen kehittäminen. Tähtäin huipulle aikajänteellä 5-15v
Urheilija kohdataan kokonaisvaltaisesti – voiman ja taidon lisäksi urheilija on tunteva, kokeva ja ajatteleva kokonaisuus omalla henkilökohtaisella taustallaan ja tukiverkostollaan
Harjoittelun ja kilpailutoiminnan avulla opetellaan urheilullisia ja terveitä elämäntapoja sekä pitkäjänteistä työntekoa
Urheilija tavoittelee kansallista menestystä omassa ikäluokassaan
Harjoituspäiväkirja
|
Urheilijan valmennuskokonaisuus on systemaattinen ja perusteltu
Urheilja/valmentaja: määrittävät kehittymis- ja tulostavoitteet, tekevät pitkäjänteisen urasuunnitelman, tekevät tavoitteista johdetun kokonaisvaltaisen harjoitussuunnitelman
Urheilija tavoittelee kansallista sekä kansainvälistä menestystä omassa ikäluokassaan
Urheilija on mukana lukio-, akatemia- ja/tai valmennuskeskusharjoittelussa
Urheilija ymmärtää koulutuksen merkityksen urheilun ja kokonaisvaltaisen elämänhallinnan kannalta
|
Urheilijan valmennuskokonaisuus on systemaattinen ja perusteltu mahdollistaen tavoitteiden mukaisen menestyksen
Urheilija tavoittelee kansainvälistä menestystä nousujohteisesti
Yhdistetyn urheilija on parhaimmillaan 23-30 -vuotiaana
|
Teema / Ikävuodet | 6 − 10 | 11 − 14 | 15 − 19 | 19 − 35 |
---|
Harjoittelun Kokonaismäärä |
Liikunnan kokonaismäärä vuositasolla 700-900h, keskimäärin noin 18h/vko
Harjoittelu koostuu pääsääntöisesti pihapeleistä ja -leikeistä, koululiikunnasta sekä seuraharjoituksista
|
Liikunnan kokonaismäärä 700-900h/vuosi, keskimäärin 18h/vko
Mäkiharjoittelua keskimäärin 3-5krt/vko, esim. 3 krt. mäki, 1-2krt mäkifysiikka/taito
Hiihtoharjoittelua keskimäärin 3-4krt/vko
Lajiharjoittelun osuus kokonaisliikunnan määrästä tulee olla tasolla 50-60%, mutta kuitenkin niin, että ikäjakauman vanhempi pää siirtyy enemmän hiihtopainotteisuuden suuntaan, samalla lapselle tyypilliset pelit ja leikit vaihtuvat lajiharjoitteluun
Ikäjakauman nuoremmat: mäki 55% vs. hiihto 45%
Ikäjakauman vanhemmat: mäki 50% vs. hiihto 50%
Lajiharjoittelun painopistealueet säädetään urheilijan kehitystarpeiden mukaan
|
Liikunnan kokonaismäärä pitää olla edelleen noin 800h/vuosi
Lajiharjoittelun määrä 15-vuotiaalla noin 450h, joka jakautuu suhteessa mäki 40% vs. hiihto 60%
Lajiharjoittelun määrä 16-vuotiaalla noin 500h, joka jakautuu suhteessa mäki 40% vs. hiihto 60%
Lajiharjoittelun määrä 17-vuotiaalla noin 550h, joka jakautuu suhteessa mäki 35% vs. hiihto 65%
Lajiharjoittelun määrä 18-vuotiaalla noin 600h, joka jakautuu suhteessa mäki 35% vs. hiihto 65%
Lajiharjoittelun määrä 19-vuotiaalla noin 650h, joka jakautuu suhteessa mäki 30% vs. hiihto 70%
HUOM! Harjoittelun loppumäärä koostuu peleistä, hyötyliikunnasta, lihashuollosta jne.
|
Harjoittelun kokonaismäärä huipulle pyrkivällä tai jo huipulla olevalla yhdistetyn urheilijalla vaihtelee välillä 700-1000h/vuosi
Mäkiharjoittelua kokonaisajasta noin 30%
Kestävyysharjoittelua sekä hiihtovoimaa kokonaisajasta noin 65-70%, tuntimäärällisesti 450-600h/vuosi
|
Henkinen Profiili |
Innostunut ja reipas harrastaja
Haluaa ja uskaltaa kokeilla omia rajojaan
Ei vaatimuksia varhaiselle menestymiselle, urheilua omista lähtökohdista
|
Vahva oma halu, määrätietoisuus harjoitteluun
Kilpailuhenkinen mutta tehtäväorientoitunut --> päähuomio omassa kehittymisessä
Kyky vastaanottaa valmennusta ja toimia ryhmässä
Nöyrä lajia ja valmentautumista kohtaan
Kyky keskittyä, rentoutua ja sietää paineita
Terve itseluottamus ja positiivinen minäkuva rakentuu
Osaa suhtautua epäonnistumisiin rakentavasti
|
Vahva oma halu, määrätietoisuus harjoitteluun, "365" -asenne
Terve itseluottamus ja positiivinen minäkuva vahvistuu
Nöyrä lajia ja valmentautumista kohtaan
Keskittymis- ja rentoutumisharjoitukset osana jokapäiväistä toimintaa
Mielikuvaharjoittelun hyödyntäminen ja vahvistaminen
Kyky vastaanottaa valmennusta
Kilpailuhenkinen ja voitontahtoinen
Yhteistyökykyinen
Analyyttinen omaa harjoitteluaan kohtaan, mutta omaa kyvyn eläytyä lajisuoritukseen ja kilpailutilanteeseen ilman liiallista kontrollia
|
Määrätietoisuus ja sitoutuminen harjoitteluun
Terve itseluottamus ja vahva minäkuva
Elämän kokonaisvaltainen hallinta sekä varasuunnitelman tuoma varmuus
Keskittymis- ja rentoutumisharjoitukset osana jokapäiväistä toimintaa
Mielikuvaharjoittelun hyödyntäminen ja vahvistaminen
Kyky vastaanottaa valmennusta
Kilpailuhenkinen ja voitontahtoinen
Yhteistyöhaluinen ja -kykyinen
Ottaa vastuun omasta tekemisestään
Analyyttinen omaa harjoitteluaan kohtaan, mutta omaa kyvyn eläytyä lajisuoritukseen ja kilpailutilanteeseen ilman liiallista kontrollia
|
Testaus / Terveystarkastus | |
Kouluterveydenhuolto
Lajiliiton testipatteristo (junnuryhmä):
Antropometria: pituus, paino, BMI
Kestävyystestit:
Tasotesti juosten 4x2km (aika, syke, laktaatti)
Maastojuoksu 4km
NV-testit:
20m, 1-tasaloikka, 5-tasaloikka, ST-hyppy, EK-hyppy
Hiihtovoima: etunojapunnerrukset (>40/min), leuanveto (>10), vatsalihakset (>4)
|
Terveystarkastus ja EKG kerran vuodessa, verikoe joka toinen kuukausi
Lajiliiiton testipatteristo (nuorten MM-ryhmä):
Antropometria: pituus, paino, BMI (= 20), rasvat (< 8%)
Kestävyystestit:
Suora AV-testi juoksumatolla (Vuokatin testiasema) (>70ml/kg/min)
Vuokatinvaaran ylämäkihiihto rullasuksilla
Tour de Vuokatti juosten
NV-testit:
20m (<3,00), kontaktimattotestit (ST/EK > 50cm), loikat
Hiihtovoimatestit
Lihastasapainokartoitukset
|
Terveystarkastus ja EKG kerran vuodessa, verikoe joka toinen kuukausi
Lajiliiton testipatteristo (A-maajoukkue):
Antropometria: pituus, paino, BMI (= 20,5), rasvat (< 7%)
Kestävyystestit:
Suora AV-testi juoksumatolla (> 75ml/kg/min)
Tour de Vuokatti juosten
NV-testit:
20m (<2,95), kontaktimattotestit (ST/EK >55cm)
Lihastasapainokartoitukset
|
Teema / Ikävuodet | 6 − 10 | 11 − 14 | 15 − 19 | 19 − 35 |
---|
Valintakriteerit / Valmennusryhmät, Kilpailut | |
Valmennusryhmiin valitsemisessa merkitsee tässä polussa esille tuodut asiat kokonaisvaltaisesti sekä yhtenä palasena myös kilpailulliset tulokset
Tärkeää urheilijan hyvä harjoitettavuus polun vaatimusten mukaisesti
|
Valmennusryhmiin valitaan pääosin päättyneen kauden kilpailutulosten perusteella
Testitulosten seuranta, harjoitettavuus ja lajissa kehittymisen ennuste huomioitava
Vaikuttavana osana työmoraali ja asenne harjoittelussa
Edustustehtäviin valitaan viimeaikaisten kilpailutulosten ja tuloskunnon kehittymisen perusteella
Valmentajan harkinta ja tulosennuste, kilpailun merkitys urheilijan kehitystä ajatellen
Urheilijan näkemys
Näytöt sääntojenmukaisin varustein
|
Valmennusryhmiin valitaan pääosin päättyneen kauden kilpailutulosten perusteella
Testitulosten seuranta, harjoitettavuus ja lajissa kehittymisen ennuste huomioitava
Vaikuttavana osana myös työmoraali ja asenne harjoittelussa
Edustustehtäviin valitaan viimeaikaisten kilpailutulosten ja tuloskunnon kehittymisen perusteella
Valmentajan harkinta ja tulosennuste, kilpailun merkitys urheiljan kehitystä ajatellen
Urheilijan näkemys
Näytöt sääntojenmukaisin varustein
|
Kilpaileminen |
Lajin kilpailut oman seuran ja piirin alueella
Hopeasompa kausihuipentumana
Mäkikarnevaali
Kilpaileminen monipuolisesti eri lajeissa
Kilpailemisen on tarkoitus olla hauskaa, tarjota monipuolisia kokemuksia ja onnistumisia
|
Junioreiden kansallinen kilpailusarja, huippuna Hopeasompa
Yksi kansainvälinen huippukilpailutapahtuma, esim. kesä GP:n yhteydessä järjestettävä nuorten cup
Mäkikarnevaali
Runsas kilpaileminen monipuolisesti eri lajeissa
Kilpailu on hyvä harjoitus
|
Kansainväliset kilpailut: Nuorten MM-kilpailut, Continental Cup, PM-kilpailut, Alpen Cup
Kansalliset kilpailut, SM-kilpailut
Sivulajin kilpailut tukevat päälajin kehitystä
Runsas kilpaileminen päälajissa, kokemusten kartuttaminen kovissa kansainvälisissä kilpailuissa
|
Kilpaileminen korkeimmalla kansainvälisellä tasolla
|
Tukiverkosto |
Vanhempien rooli merkittävä jokaisella osa-alueella, aktiivisesti mukana myös seuratoiminnassa
Seuravalmentaja ja/tai mäkikouluohjaaja innostamassa ja auttamassa
|
Vanhempien rooli merkittävä: seuratoiminnassa mukana, lasten kannustaja ja kuskaaja
Yhteistyössä vanhemmat/seuravalmentaja/lajiliiton valmentaja: urheilijapolun rakentaminen
Vuokatin valmennuskeskuksen kouluhanke
Lajiliiton valmennusryhmä
|
Vanhempien rooli säilyy merkittävänä, joskin se muuttuu: kuljetus, rahoitus, urheilullisen elämäntavan tukeminen yms.
Yhteistyössä valmentajien rooli lisääntyy: henkilökohtainen-, valmennuskeskus- ja lajiliiton valmentaja: urheilijapolun rakentaminen
Valmennuskeskusten sisäinen tukiverkosto
Lajiliiton valmennusryhmä
Sponsorit
|
Vanhempien rooli edelleen tärkeä: "henkinen tuki" ja taustavoima
Yhteistyössä valmentajien rooli erittäin merkittävä: henkilökohtainen-, valmennuskeskus-, lajiliiton valmentaja
Valmennuskeskusten sisäinen tukiverkosto
Lajiliiton valmennusryhmä
Kattava ja osaava asiantuntijaverkosto (tiimi), esim. lääkäri, fysioterapeutti, hieroja, manageri, sponsorit...
|
Teema / Ikävuodet | 6 − 10 | 11 − 14 | 15 − 19 | 19 − 35 |
---|
Seuran/Lajiliiton Rooli |
Seuran rooli erittäin merkittävä: junioreiden rekrytointi, alkeiden opettelu ja harjoitusolosuhteiden luominen
Seuraleirit ja kilpailutoiminta
Seuravalmentajan ohjauksessa
|
Seuran rooli merkittävä
Seuraleirit sekä kilpailutoiminta
Seuravalmentajan ohjauksessa
Lajiliiton leiritys alkaa
|
"Kasvattajaseurojen" rooli vähenee: urheilijan leirityksen, välineiden ja kilpailumatkojen tukeminen
Valmennuskeskusten rooli urheilijan kehityksessä merkittävä
Lajiliiton valmennusryhmä
|
"Kasvattajaseurojen" rooli: urheilijan leirityksen, välineiden ja kilpailumatkojen tukeminen
Valmennuskeskusten rooli urheilijan kehityksessä merkittävä
Lajiliiton valmennusryhmä
|