Mäkihyppy
Kotisivu: http://www.finnjumping.fi
Vastuuhenkilöt: Hakola, Lauri; Pelkonen, Jyri; Ylianttila, Kari.
Teema / Ikävuodet | − 9 | 9 − 12 | 12 − 15 | 15 − 19 | 19 ja yli |
---|---|---|---|---|---|
Yleistä | Paras ikävaihe aloittaa mäkihyppyharrastus Tutustutaan harrastuksen toimintatapoihin, harjoitellaan harjoittelemista Innostus mäkihyppyä, muuta urheilua ja liikunnallista elämäntapaa kohtaan herää Verkostoidutaan muihin lajin harrastajiin Koulun hoitaminen omien kykyjen mukaan on tärkeää Avainsanoja: Oppimisen ja osaamisen iloa, onnistumisen ja epäonnistumisen kokemuksia, ponnistelun haasteita, ryhmään kuulumisen tunnetta - kaveruutta | Harrastuksen aloittaminen on vielä mahdollista mikäli liikunnallinen tausta on monipuolinen Harjoitellaan harjoittelemaan, harjoitellaan kilpailemaan, otetaan asteittain vastuuta omatoimisen liikumisen lisäämisestä Lajin perustekniikan tulee olla hallinnassa Rakkaus lajia kohtaan syttyy Tutustutaan ja luodaan verkostoja kansallisella tasolla lajin harrastajiin ⇒ oppia ja vaikutteita oman harjoittelun kehittämiseksi Koulun hoitaminen omien kykyjen mukaan on tärkeää Avainsanoja: Hienot elämykset lajissa kehittymisestä, omien kykyjen jatkuva haastaminen, epäonnistumisten sietäminen, ryhmään kuulumisen tunnetta - kaveruutta | Lajitaitojen harjoittamisen kulta-aikaa. Hyvää perustekniikkaa jalostetaan yksilöllisesti ja lajinomaisten taitotoistojen määrän on oltava suuri Lajivalinta tehdään Lajitekniikan ja yksilöllisten ominaisuuksien kehittämisen tulee pohjautua lajianalyysiin Harjoitellaan harjoittelemaan, kilpailemaan ja voittamaan Vastuu omasta toiminnasta ja harjoittelusta kasvaa asteittain - reissuja myös ilman vanhempia Ensimmäiset kontaktit kansainvälisyyteen, luodaan verkostoja eri lajien ja harjoittelun osa-alueiden erityisosaajiin - kykyä toimia ryhmässä Koulun hoitaminen omien kykyjen mukaan on tärkeää - tehdään suunnitelma urheiluakatemiaan siirtymisestä Avainsanoja: ahkera ja sisukas harjoittelja, harjoittelu on hauskaa, tehtäväsuuntautuneisuus kasvaa, yhteenkuuluvaisuus mäkihyppyperheeseen | Sitoutuminen ammattimaiseen harjoitteluun ammattitaitoisessa valmennustiimissä Lajitaitojen ja -toistojen harjoittaminen maksimissaan. Hyvää perustekniikkaa jalostetaan yksilöllisesti Fyysinen harjoittelu korostuu. Luodaan perusta kovalle tehoharjoittelulle Kilpailemisen tavoitteena menestyminen myös kansainvälisesti Koulun ja siiviilielämän eteenpäin vieminen harjoittelun ohessa Haketuminen urheiluakatemian ja valmennuskeskuksen optimaalisiin olosuhteisiin Avainsanoja: ammattimainen asenne, tinkimättömyys, nöyryys, joukkuepelaaja | Ammattimainen harjoittelu Yksilöllisyys ja henkilökohtaiset tavoitteet harjoittelussa ja kilpailemisessa Harjoittelu tähtää urheilijan ominaisuuksien, vahvuuksien ja heikkouksien harjoittamiseen Halu voittaa Siiviilielämän ja urheilun jälkeisen elämän suunittelu Huippu-urheilun lieveilmiöiden hallitseminen Hyvän joukkuehengen ja yhteistyön merkitys Avainsana: ammattimaisuus kaikessa tekemisessä |
Fyysis-motoriset ominaisuudet | Motoriset perustaidot hallinnassa - on käyttänyt kehoaan monipuolisesti Hyvä tasapaino ja kokemusta suksilla / luistimilla liikkumisesta Notkea Hyvä liikenopeus ja etenkin liiketiheys Kimmoisa | Yleistaitava - kaikki taidon osa-alueet hyvällä tasolla Hyvä yleinen ja lajikohtainen liikkuvuus Hyvä liikenopeus, liiketiheys ja räjähtävyys Peruskestävyys tasolla, joka mahdollistaa riittävän viikoittaisen harjoitus- / liikuntamäärän eikä rajoita laadukkaitten taitotoistojen määrää | Yleistaitava - kaikki taidon osa-alueet hyvällä tasolla - ja lajin kannalta merkitsevimmät taidon osa-alueet erinomaisella tasolla Hyvä yleinen- sekä lajikohtainen liikkuvuus Hyvä liikenopeus, liiketiheys ja räjähtävyys Kimmoisa Peruskestävyys tasolla joka mahdollistaa riittävän viikoittaisen harjoitus- / liikuntamäärän eikä rajoita laadukkaitten taitotoistojen määrää Tukilihaksiston toiminnallisuus ja hyvä lihastasapaino mahdollistavat tehokkaan ja turvallisen harjoitettavuuden ⇒(extravideo harjoitteluun) | Yleistaitava - kaikki taidon osa-alueet hyvällä tasolla - ja lajin kannalta merkitsevimmät taidon osa-alueet erinomaisella tasolla Hyvä yleinen- sekä lajikohtainen liikkuvuus Hyvä nopeus, nopeusvoima Kimmoisa Antropometria - pituus, paino, rasvaprosentti (huipputasolla BMI yleensä alle 21 varusteiden kanssa) Peruskestävyys tasolla, joka mahdollistaa riittävän viikoittaisen harjoitus- / liikuntamäärän eikä rajoita laadukkaitten taitotoistojen määrää ja hyvä lihastasapaino tehokkaaan harjoitettavuuden ja liikehallinnan taustalla Tukilihaksiston toiminnallisuus | Yleistaitava - kaikki taidon osa-alueet hyvällä tasolla - ja lajin kannalta merkitsevimmät taidon osa-alueet erinomaisella tasolla Hyvä yleinen- sekä lajikohtainen liikkuvuus Hyvä nopeus, nopeusvoima ja riittävä voimataso Kimmoisa Antropometria - pituus, paino, rasvaprosentti (huipputasolla BMI yleensä alle 21 varusteiden kanssa) Peruskestävyys tasolla, joka mahdollistaa riittävän viikoittaisen harjoitus- / liikuntamäärän eikä rajoita laadukkaitten taitotoistojen määrää Tukilihaksiston toiminnallisuus ja hyvä lihastasapaino tehokkaaan harjoitettavuuden ja liikehallinnan taustalla
|
Herkkyyskaudet | |||||
Teema / Ikävuodet | − 9 | 9 − 12 | 12 − 15 | 15 − 19 | 19 ja yli |
Henkinen profiili | Oma halu, määrätietoisuus harjoitteluun On kilpailuhenkinen, mutta tehtäväorientoitunut ⇒ päähuomio omassa kehittymisessä Kyky vastaanottaa valmennusta ja toimia ryhmässä Kyky keskittyä, rentoutua ja sietää paineita Terve itseluottamus ja positiivinen minäkuva rakentuu Osaa suhtautua epäonnistumisiin rakentavasti | Oma halu, määrätietoisuus harjoitteluun Terve itseluottamus ja positiivinen minäkuva vahvistuu Keskittymis- ja rentoutusharjoitukset osana jokapäiväistä toimintaa Mielikuvaharjoittelun hyödyntäminen ja vahvistaminen Kilpailuhenkinen ja voitontahtoinen Yhteistyökykyinen Analyyttinen omaa harjoitteluaan kohtaan mutta omaa kyvyn eläytyä lajisuoritukseen ja kilpailutilanteeseen ilman liiallista kontrollia Menestyvät urheilijat ovat poikkeuksellisen hyviä tunnistamaan omat tarpeensa ja kuuntelemaan kehonsa viestejä. He osaavat erotella työn ja vapaa-ajan toisistaan. "Kun tehdään, niin tehdään täysillä. Kun ei tehdä, niin ei tehdä ollenkaan" | Määrätietoisuus ja sitoutuminen harjoitteluun Terve itseluottamus ja vahva minäkuva Keskittymis- ja rentoutusharjoitukset osana jokapäiväistä toimintaa Mielikuvaharjoittelun hyödyntäminen ja vahvistaminen Kyky vastaanottaa valmennusta Kilpailuhenkinen ja voitontahtoinen Yhteistyöhaluinen ja -kykyinen Ottaa vastuun omasta tekemisestään Analyyttinen omaa harjoitteluaan kohtaan mutta omaa kyvyn eläytyä lajisuoritukseen ja kilpailutilanteeseen ilman liiallista kontrollia | ||
Harjoituskokonaisuuden ymmärtäminen | Ymmärretään mitä osa-alueita hyvään harjoitukseen kuuluu: Harjoituksen kulku ⇒ alkuverryttely, harjoitus, loppuverryttely ja loppuyhteenveto Toimintatavat harjoituksissa ⇒ keskitytään ja annetaan muille keskittymisrauha, epäonistuminen ei haittaa, parhaansa yrittäminen on tärkeintä, valmentajan kanssa saa jutella kaikista asioista rehellisesti ja avoimesti, valmentajan sanaa totellaan Ymmärtää lajitekniikan keskeisimmät perusperiaatteet Asianmukainen varustus harjoituksissa Yhteisten pelisääntöjen luominen ja niiden noudattaminen | Ymmärretään harjoituskokonaisuuden laatutekijät ⇒ miksi mitäkin harjoitellaan ⇒ osaa toteuttaa omatoimiset kotiläksyharjoitteet Ymmärtää harjoittelun, levon ja ravinnon yhteyden Ymmärtää, minkälainen on hyvä hyppy ja mitkä asiat vaikuttavat hypyn pituuteen Opetellaan analysoimaan omaa harjoittelua, etenkin hyppäämistä Opettellaan pitämään huolta omista varusteistaan | Ymmärtää eri ominaisuuksien harjoittamisen sisäiset laatutekijät Tietää mitä laadukas harjoittelukokonaisuus pitää sisällään Perustiedot urheilijan ravinnosta ja elämänrytmistä Osaa antaa palautetta omasta harjoittelustaan ⇒ niin suoritustekniikasta kuin kehon tuntemuksista Osaa asettaa tavoitteet harjoittelun eri osa-alueille yhdessä vamentajan kanssa Ymmärtää millainen tehokas lajitekniikka on ja osaa suhteuttaa sen yksilölliseen tekniikkaansa, hallitsee oheisharjoittelun suoritustekniikat Opettelee psyykkisten tekijöiden merkitystä harjoitteluun ja suoritukseen - mielen toiminnan tärkeimmät lainalaisuudet suhteessa lajin erityispiirteisiin Täyttää harjoitus- sekä kilpailupäiväkirjaa ⇒ osaa analysoida oman toiminnan vaikutuksia tuloksiin Opettelee huoltamaan ja kehittämään omia varusteitaan | Ymmärtää laadukkaan harjoittelun henkilökohtaisella tasolla Sisäistänyt ravinnon merkityksen / tunnistaa teholajien ravitsemukseen ja painonhallintaan liittyvät erityiskysymykset Palaute omasta harjoittelusta, suoritustekniikasta ja kehon tuntemuksista syvenee Osaa asettaa tavoitteet harjoittelun eri osa-alueille Tehokkaan lajitekniikan syventäminen henkilökohtaisella tasolla Psyykkisten tekijöiden merkityksen ymmärtäminen harjoittelussa ja lajisuorituksessa Opettelee löytämään yksilöllisen taktiikan kilpailutilannekokonaisuuteen Huoltaa ja kehittää omia varusteitaan Tiedostaa ADT´n säännöt | |
Harjoittelun kokonaismäärä ja painotukset | Huipulle päästäkseen tulee harjoitella ja liikkua vähintään 20 h viikossa 1 / 4 harjoittelua ja 3 / 4 omaehtoista leikkivää liikuntaa Hauskat taitohaasteet kotiläksyinä Ohjatuista harjoituksista noin puolet lajia ja noin puolet monipuolista oheisharjoittelua Harjoittelu juonnetaan herkkyyskausista | Huipulle päästäkseen tulee harjoitella ja liikkua vähintään 20 h viikossa. Harjoittelu on ympärivuotista 2 / 4 harjoittelua ja 2 / 4 omaehtoista leikkivää liikuntaa Ohjatuissa harjoituksissa noin puolet lajia ja noin puolet monipuolista oheisharjoittelua. Ohjatut harjoitteet antavat vaikutteita omatoimiseen liikkumisen tueksi - kotiläksyinä taito- ja liikkuvuushaasteet Opetellaan loikka- ja juoksutekniikat noin 1000 hyppyä / kausi - hyppäminen painottuu oman ikäluokan kilpailumäkien kokoisiin mäkiin. Toisinaan elämyksiä isommista mäistä. Harjoittelu juonnetaan herkkyyskausista | Huipulle päästäkseen tulee harjoitella ja liikkua vähintään 20 h viikossa Ohjatuissa harjoituksissa lajitaitojen harjoittelu korostuu, eri ominaisuuksien harjoittelusta tulee johdonmukaisempaa noudatellen painopisteajattelua, monipuolisuus on edelleen kantava teema oheisharjoittelussa Harjoitusohjelma yksilöllistyy Opetellaan voimaharjoittelun suoritustekniikat Opetukselliset teemat suunnitellusti mukana noin 1000 hyppyä / kausi - hyppääminen painottuu oman ikäluokan kilpailumäkien kokoisiin mäkiin. Toisinaan elämyksiä isommista mäistä ja taitojen vahvistamista pienemmistä mäistä Harjoittelu juonnetaan herkkyyskausista ja lajianalyysistä | Harjoittelun kokonaismäärä kasvaa hieman Oheisharjoittelun viikottainen tuntimäärä 12 - 16 Lajiharjoittelun kokonaismäärä noin 1200 hyppyä kaudessa, harjoitusolosuhteita vaihdellen ( mäkien koko ja profiili ) Ohjatuissa harjoituksissa lajitaidon ja -määrän harjoittaminen maksimoituu, eri ominaisuuksien harjoittelu määrätietoisempaa
Voimaharjoittelu tulee olennaiseksi ominaisuusharjoitteeksi Oheisharjoittelu jakson alkuvuosina edelleen monipuolista Yksilöllisesti räätälöity harjoitusohjelma / vuosisuunnitelma Leiritys osana eri harjoituskausien toteutusta | Oheisharjoittelun suhde lajiharjoitteluun kasvaa Ohjatun ja omatoimisen harjoittelun painotus korostetusti laadussa Lajiharjoittelun kokonaismäärä laskee n. 900 hyppyyn kaudessa, edelleen vaihdellen mäkien kokoa ja profiilia Eri ominaisuuksien harjoittelussa teho ja suorituspuhtaus korostuu Leiritys osana eri harjoituskausien toteutusta |
Teema / Ikävuodet | − 9 | 9 − 12 | 12 − 15 | 15 − 19 | 19 ja yli |
Tukitoiminnot - testaus, terveystarkastukset | Kouluterveydenhuolto Eri ominaisuuksien testaamisen sijaan voidaan puhua motivaatiota ruokkivista harjoituskontrolleista ⇒ Tasapaino- / liikkuvuus- / nopeus- / ketteryys- / taitohaasteet tai liikuntapäiväkirjan ansiomerkkien kerääminen Vauhti virkistää -kortti päivittäisen liikunnan ja ruutuajan seurantaan
|
Kouluterveydenhuolto kasvaurheilijaksi.fi perustestit
Loikka- ja juoksutekniikan arviointi
| Kouluterveydenhuolto - biologisen iän arviointi 2-3 kertaa kaudessa: kasvaurheilijaksi.fi perus- + pro testit Lajikohtaisia tarkennuksia tarpeen mukaan: Ravintopäiväkirja Lajikohtainen liikkuvuus / lihastasapaino Antropometria - kasvun säännöllinen seuraaminen Tutustutaan lihashuollon tukitoimiin (hieronta / fysio) Harjoitus- ja kilpailupäiväkirjaa täytetään ja valmentaja antaa siitä palautetta harjoitusjaksoittain - arvio kansainvälisen tason kehityskulusta | Kouluterveydenhuolto Verikoe kaksi kertaa kaudessa, ennen harjoituskautta ja ennen kilpailukautta (pieni / suuri verenkuva) Kasvaurheilijaksi.fi / ravintopäiväkirja Yleinen ja lajikohtainen liikkuvuus / lihastasapaino Maksimivoimatesti + nopeus - nopeusvoimaominaisuudet harjoitusjaksojen jälkeen sekä ennen kilpailukautta ja kauden päätavoitetta Lajitekniikka-analyysi Palautumisen seuranta - hermosto Antropometria Hieronnan / fysioterapian tarpeet Psyykkisen valmennuksen tukitoimet | Lääkäripalvelut ja hammashuolto Säännölliset verikokeet Testaus harjoitettavien ominaisuuksien painotuksien mukaisesti, kehitettävät - ylläpidettävät Yleinen ja lajikohtainen liikkuvuus / lihastasapaino Maksimivoima Nopeus - nopeusvoimaominaisuudet Lajitekniikka-analyysi Perusominaisuudet Palautumisen seuranta - hermosto Antropometria Hieronnan / fysioterapian tarpeet Psyykkisen valmennuksen tukitoimet |
Valintakriteerit - liiton ryhmiin, kilpailuihin | Valmennusryhmiin valitsemisessa merkitsee tässä polussa esille tuodut asiat kokonaisvaltaisesti, sekä yhtenä palasena myös kilpailulliset tulokset. Tärkeää on urheilijan hyvä harjoitettavuus polun vaatimusten mukaisesti. Edustustehtäviin valitaan samoin perustein, joskin viimeaikaiset kilpailutulokset ovat korostuneessa asemassa | Valmennusryhmiin valitaan pääosin päättyneen kauden kilpailutuloksista Testitulosten seuranta, harjoitettavuus ja lajissa kehittymisen ennuste huomioitava Vaikuttavana osana myös työmoraali ja asenne harjoittelussa Edustustehtäviin valitaan viimeaikaisten kilpailutulosten ja tuloskunnon kehittymisen perusteella Valmentajan harkinta ja tulosennuste, kilpailun merkitys urheilijan kehitystä ajatellen Urheilijan näkemys Näytöt sääntojenmukaisin varustein | Valmennusryhmiin valitaan pääosin päättyneen kauden kilpailutuloksista Testitulosten seuranta, harjoitettavuus ja lajissa kehittymisen ennuste huomioitava Vaikuttavana osana myös työmoraali ja asenne harjoittelussa Edustustehtäviin valitaan viimeaikaisten kilpailutulosten ja tuloskunnon kehittymisen perusteella Valmentajan harkinta ja tulosennuste, kilpailun merkitys urheiljan kehittymistä ajatellen Urheilijan näkemys Näytöt sääntojenmukaisin varustein | ||
Kilpaileminen | Lajin kilpailut oman seuran ja piirin alueella / kavereiden kesken Hopeasompa kausihuipentumana Leireillä tapaat ystäviä lajin parista ja voit ottaa oppia kavereilta Kilpaileminen monipuolisesti eri lajeissa Kilpailemisen on tarkoitus olla hauskaa, tarjota monipuolisia kokemuksia, niin päonnistumisia kuin onnistumisia | Lajin kilpailut oman seuran ja piirin alueella / kansallinen kilpailusarja Hopeasompa kausihuipentumana Leireillä tapaat ystäviä lajin parista ja voit ottaa oppia kavereilta Kilpaileminen monipuolisesti eri lajeissa Kilpailemisen on tarkoitus olla hauskaa, tarjota monipuolisia kokemuksia, niin epäonnistumisia kuin onnistumisia | Kansallinen kilpailusarja Hopeasompa Ensimmäiset kansainväliset kilpailut kausihuipentumana - Fis youth-cup, PM-kilpailut Kilpaileminen voi olla jo tavoitteellista, mutta tärkeintä on hakea hyviä oppimiskokemuksia Tuloksellisia kriteerejä ei ole, kohtalainen menestyminen on kuitenkin tärkeää terveen itseluottamuksen rakentumiseksi | Tavoitteena oppia kilpailemaan huipulla Kansallisessa kilpailusarjassa kilpaileminen ja oman ikäluokan SM-kilpailut Kansainvälisellä tasolla PM-kilpailut, Nuorten MM-kilpailut, Nuorten Olympialaiset, FIS Cup, Continental Cup ja Maailman Cup Kilpailupolku etenee johdonmukaisesti, tuloksellisesti kärjen tuntumassa, ennen seuraavalle tasolle siirtymistä | Kilpailemisen tavoitteena menestyminen, voittaminen Oikeantasoiset kilpailut vahvistavat urheilijan itseluottamusta SM-kilpailut, mahdolliset kotimaiset kilpailut Kansainvälisellä tasolla kilpaillaan vielä Nuorten MM-kilpailuissa, Continental Cup´ssa ja Maailman Cup`ssa Korkein kansainvälinen taso, MM-kilpailut, Olympialaiset ja Universiadit Kilpailupolku etenee johdonmukaisesti, tuloksellisesti kärjen tuntumassa, ennen seuraavalle tasolle siirtymistä Henkilökohtainen kilpailusuunnitelma tavoitteiden mukaisesti |
Teema / Ikävuodet | − 9 | 9 − 12 | 12 − 15 | 15 − 19 | 19 ja yli |
Roolit - vanhemmat, valmentaja, seura, liitto | Vanhemmat ovat omistautuneita lapsensa harrastukselle, ohjaavat lasta omalla esimerkillään fyysisesti aktiiviseen elämäntapaan, tarjoavat lapselle mahdollisuuden kokea erilaisia urheilulajeja, osallistuvat lasten peleihin ja leikkeihin, tukevat ja rohkaisevat lapsen urheilemista, välttävät voittamisen ja normatiivisen menestymisen korostamista Valmentaja on esikuva ja innostaja - tuntee lajin perusteet ja on perehtynyt lasten ohjaamiseen (Mäkikouluohjaajan koulutus) Seuran rooli on tärkeä olosuhteiden ja toiminnan järjestäjänä - seura olemme kaikki ME toimijat Lajiliiton tehtävä on edistää mäkihypyn tunnettavuutta, mäkikoulutoiminnan laatua (mäkikotka-akatemia) sekä antaa tietotaitoa paikallisten olosuhteiden kehittämiseen | Vanhempien rooli on kannustaa, kustantaa ja kuskata (kun etäsiyydet yli 5 km). Vanhemmat eivät valmenna tai osallistu harjoituksen kulkuun ellei niin ole erikseen sovittu Valmentaja on kouluttautunut lajiliiton tasokoulutuksissa sekä perehtynyt lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteisiin - harjoituksissa ja kilpailuissa vain yksi valmentaja valmentaa kerralla Seuran rooli on järjestää olosuhteita ja laaduksta päivittäisharjoittelua, sekä leirejä ja kilpailumatkoja Lajiliiton rooli on edistää alueellista yhteistyötä, järjestää alueleirejä sekä tarjota sopiva kilpailuympäristö | Vanhempien rooli säilyy samankaltaisena - tärkeää on antaa lapselle tilaa kohdata haasteita itsenäisesti Valmentaja on kouluttautunut lajiliiton tasokoulutuksissa sekä valmentamisen alalle soveltuvassa koulutukessa, on perehtynyt lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen erityiskysymyksiin, on perehtynyt valmennettaviinsa yksilöllisesti ja tuntee heidän tukiverkostonsa, huolehtii mediakasvatuksesta, vain yksi valmentaja valmentaa kerralla Seuran rooli on järjestää olosuhteita ja laadukasta valmennusta, leirejä, kilpailumatkoja, tukitoimia Lajiliiton rooli on tarjota valmennusryhmätoimintaa hyvän harjoitettavuuden omaaville urheilijoille, tarjota sopiva kilpailuympäristö, auttaa urheilija-valmentajaparia urheilun tausta-asioissa Yhteinen linja valmennuksessa | Vanhempien rooli on tukea huippu-urheilijan elämää, rahoittaa harrastusta, kilpailemista, matkustamista Valmentaja on kouluttautunut lajiliiton tasokoulutuksissa, sekä valmentamisen alalle soveltuvassa koulutukessa Tuntee urheilijan taustat ja tukiverkoston, hyvä vuorovaikutus valmennusteamin sisällä Erikoistuminen valmennuksen tietyille osa-alueille omien mieltymysten / osaamistarpeiden mukaisesti Seuran rooli on järjestää olosuhteita ja laadukasta valmennusta, leirejä, kilpailumatkoja, tukitoimia Lajiliiton rooli on tarjota valmennusryhmätoimintaa, paras mahdollinen harjoitus- ja kilpailuympäristö, auttaa urheilija-valmentajaparia urheilun tausta-asioissa (tukiverkosto) ja huolehtia mediakasvatuksesta Yhteinen linja valmennuksessa | Vanhempien rooli on tukea huippu-urheilijan elämää
Valmentaja on ammattitaitoinen, riittävän kokemuksen omaava Tuntee urheilijan taustat ja tukiverkoston, hyvä vuorovaikutus valmennusteamin sisällä Erikoistuminen valmennuksen tietyille osa-alueille omien mieltymysten / osaamistarpeiden mukaisesti Seuran rooli on järjestää olosuhteita ja laadukasta valmennusta, tukitoimia, auttaa urheilijan markkinoinnissa Lajiliiton rooli on tarjota valmennusryhmätoimintaa, paras mahdollinen harjoitus- ja kilpailuympäristö, auttaa urheilija-valmentajaparia urheilun tausta-asioissa (tukiverkosto) Yhteinen linja valmennuksessa
|