| Teema / Ikävuodet | 5 − 8 | 7 − 10 | 9 − 13 | 10 − 15 | 14 − 19 | 16 ja yli | 
|---|
| Urheilijaprofiili |  |  |  |  |  |  | 
| Tekniset taidot | 
	Sirklaus 
	Peruskaaret ja kolmoset 
	Kantakäännökset 
	Perusliukujen harjoittelu 
	Yksinluisteluliikkeistä peruspiruetit 
	Osaa luistella otteessa 
	Ei vielä omaa ohjelmaa 
	Molempiin suuntiin/molemmilla jaloilla harjoittelu 
	Pääpaino harjoittelussa yksilötaidoissa | 
	Edelliset taidot pohjana, niiden osaamisen syventäminen 
	Harjoitteita monipuolisesti (askelvaade pysyy samana kuin muodostelmakoulussa) 
	Molempiin suuntiin/molemmilla jaloilla harjoitteleminen 
	Monipuoliset liukusarjoitteet 
	Yksinluisteluliikkeistä peruspiruetin variaatioiden harjoittelemista sekä hypähdyksiä 
	Kilpailuohjelma 
	Tulee osata muodostelmaluistelun perusalkuverryttelyt 
	Pääpaino harjoittelussa edelleen yksilötaidoissa | 
	Osaa hyvin perusaskeleet 
	Harjoittelee myös vaikeamman tason askeleita 
	Molempiin suuntiin/molemmilla jaloilla harjoitteleminen 
	Yksinluisteluliikkeistä mukana harjoittelussa myös vaikeammat liikkeet, lähinnä kokeilun tasolla 
	Liukuja monipuolisesti 
	Vaikeamman tason elementtien harjoittelemista 
	Kilpailuohjelma 
	Harjoituksissa hyvä tasapaino yksilötaitojen ja ohjelman välillä (esim. 50/50) | 
	Vaikeamman tason askeleet hallittava perustasolla ja -yhdistelmissä 
	Perusaskeleiden (kolmoset, kantakäännökset) variaatiot 
	Molempiin suuntiin/molemmilla jaloilla harjoittelminen 
	Hallitsee perusliut ja harjoittelee myös vaikeampia liukuja 
	Yksinluisteluliikkeiden koko "muodostelmaskaala" 
	Muodostelman perustaidot hallinnassa, osaa myös vaikeampia variaatioita 
	Vaativa kilpailuohjelma 
	Samoin kuin minoreissa harjoittelussa hyvä tasapaino yksilötaitojen ja ohjelman välillä (esim. 40/60) | 
	Vaikeamman tason askeleiden harjoittelu monimuotoisesti 
	Perusaskeleita kerrataan edelleen (niiden hallinnan tulee olla helppoa) 
	Molempiin suntiin/molemmilla jaloilla harjoittelu 
	Kaikki liut hallittava riittävällä tasolla (läpimenon aste arvostelujärjestelmässä) 
	Yksinluisteluliikkeiden monipuolinen hallinta 
	Sekä helpommat että vaikeammat muodostelmalliset asiat hallinnassa 
	2 vaativaa kilpailuohjelmaa 
	Pääpaino keväällä yksilötekniikassa, loppukaudella ohjelmien harjoittelussa, 1 t / vko tekniikkaa koko ajan | 
	Kaikkien edellä mainittujen osa-alueiden monipuolinen hallinta 
	2 vaativaa kilpailuohjelmaa 
	Pääpaino keväällä yksilötekniikassa, loppukaudella ohjelmien harjoittelussa, 1 t / vko tekniikkaa koko ajan | 
| Fyysiset taidot | 
	Perumotoristen taitojen harjoittelu 
	Koordinaatioharjoittelu 
	Yleistaitavuutta tukeva liikunta (muut lajit, leikit, pelit) (lajiliikunnan osuus alle 18 t / vko) | 
	Herkkyyskaudet huomioitava erityisesti suunniteltaessa kuntoharjoittelua eli liikkuvuus ja taito 
	Perusmotoriset taidot tärkeässä roolissa 
	Paljon liikkuvuusharjoittelua 
	Edelleen yleistaitavuutta tukeva liikunta (muut lajit, pelit, hyötyliikunta) | 
	Herkkyyskaudet huomioitava erityisesti suunniteltaessa kuntoharjoittelua eli liikkuvuus ja taito 
	Perusmotoriset taidot tärkeässä roolissa 
	Paljon liikkuvuusharjoittelua 
	Ymmärtää liikunnallisuuden tärkeyden (lajiliikunnan osuus alle 18 t / vko) (muut perusmotorista kehittymistä tukevat harrastukset, ns. hyötyliikunta) | 
	Kausi jaettu fysiikan osalta peruskunto-, kipailuun valmistavaan- ja kilpailukauteen 
	Kuntoharjoittelun tulee tukea kunkin osa-alueen vaadetta 
	Kesäharjoittelu tärkeässä roolissa peruskunnon rakentamisessa 
	Vartalonhallinnan harjoitteita paljon 
	Voimaharjoittelua vartalon omalla painolla 
	Paljon liikkuvuusharjoitteita 
	Verryttelyt ja palauttelut osana harjoittelua 
	Osaa oikean ruokavalion alkeet | 
	Kausi jaettu fysiikan osalta peruskunto-, kilpailuun valmistavaan- ja kilpailukauteen 
	Kuntoharjoittelun tulee tukea kunkin osa-alueen vaadetta 
	Fyysisen valmentautumisen kokonaisuus tärkesässä roolissa, sillä ei enää aikaa muille harrastuksille 
	Kesäharjoittelu tärkeässä roolissa peruskunnon rakentamisessa 
	Vartalonhallinnan harjoitteita edelleen paljon 
	Voimaharjoittelua vartalon omalla painolla sekä kevyillä lisäpainoilla 
	Liikkuvuusharjoittelua yksilön mukaan joko ylläpitävästi tai kehittävästi 
	Verryttelyt ja palauttelut osana harjoittelua 
	Ruokavalion hallintaa jatketaan | 
	Kausi jaettu fysiikan osalta peruskunto-, kilpailuun valmistavaan- ja kilpailukauteen 
	Kuntoharjoittelun tulee tukea kunkin osa-alueen vaadetta 
	Fyysisen valmentautumisen kokonaisuus tärkeässä roolissä, sillä ei enää aikaa muille harrastuksille 
	Kesäharjoittelu tärkeässä roolissa peruskunnon rakentamisessa 
	Yksilöllisyyden korostuminen fyysisten ominaisuuksien kehittämisessä/ylläpidossa 
	Vartalonhallinnan harjoitteita edelleen paljon 
	Voimaharjoittelua painoilla 
	Verryttelyt ja palauttelut osana harjoittelua 
	Ruokavalion hallinta osana arkea | 
| Teema / Ikävuodet | 5 − 8 | 7 − 10 | 9 − 13 | 10 − 15 | 14 − 19 | 16 ja yli | 
|---|
| Taiteelliset taidot | 
	Musiikkiluistelu 
	Peruskäsiliikkeiden harjoittelu | 
	Musiikkiluistelu 
	Osaa yhdistää liikkeen musiikin tempoon ja rytmiin 
	Harjoittelee tulkintaa 
	Tanssiharjoittelua 
	  
	  | 
	Musiikkiluistelu 
	Luovuusharjoittelua maalla ja jäällä  
	Tanssiharjoittelua  
	Tulkinnan ja vartalonkäytön harjoittelua 
	  
	  
	  
	  | 
	Musiikkiluistelu 
	Luovuustehtäviä 
	Tanssiharjoittelua 
	Vartalonkäyttöharjoitteita perusaskelissa 
	Ohjelmassa jo selkeää/sovittua tulkintaa | 
	Musiikkiluistelu 
	Luovuustehtävät 
	Tanssiharjoittelua 
	Ohjelmissa jo vahvaa tulkintaa, oma vastuu tämän harjoittelussa 
	Ohjelman rakenteessa vartalon ja tasojen käyttö huomioitu monipuolisesti | 
	Musiikkiluistelu 
	Luovuustehtävät 
	Tanssiharjoittelua 
	Syvä ja monipuolinen tulkinta ohjelmassa 
	Vartalon ja tasojen käyttö kolmiulotteista sekä monipuolista | 
| Lajitaidot | 
	Osaa perusotteet 
	Osaa luistella pienissä riveissä/pareittain 
	Tietää peruselementit 
	Oppii tunnistamaan helppotahtisesta musiikista rytmin | 
	Tuntee ja hahmottaa peruselementit helpoilla variaatioilla ja siirtymisillä 
	Rytmitajun vahvistamista 
	  
	  | 
	Muodostelmaälyn ja kuvioiden hahmottaminen tärkeässä roolissa 
	Rytmitajun vahvistaminen jatkuu | 
	Syvennetään muodostelmaälyn vaadetta. Tällä tasolla luistelija osaa korjata omat virheensä, mutta ei välttämättä vielä näe omaa paikkaansa suhteessa muuhun joukkueeseen 
	Luistelijat alkavat opetella lajin sääntöjä | 
	Osaa korjata omia ja muiden virheitä 
	Hallitsee vaikeimman tason elementit 
	Lusitelijat tuntevat lajin säännöt 
	Luistelijat osaavat analysoida omaa tekemistään 
	Hyvä muodostelmaäly | 
	Osaa korjata omia ja muiden virheitä 
	Hallitsee vaikeimman tason elementit 
	Tuntee lajin säännöt 
	Osaa analysoida omaa tekemistään 
	Todella hyvä muodostelmaäly | 
| Psyykkiset taidot | 
	Positiivisen ilmapiirin tärkeyden ymmärtäminen 
	Rohkeus 
	Sitoutumisen aste matala | 
	Ymmärtää positiivisen ilmapiirin tärkeyden oppimiselle 
	Rohkeus 
	Ymmärtää kannustuksen, joukkuehengen ja pelisääntöjen merkityksen 
	Sitoutumisen aste matala | 
	Ymmärtää positiivisen ilmapiirin tärkeyden oppimiselle 
	Rohkeus 
	Psyykkinen valmentautuminen osana jokapäiväistä toimintaa 
	Itsetuntemuksen ja -luottamuksen opetteleminen 
	Pitää yllä joukkuehenkeä, toimii pelisääntöjen mukaan 
	Rakentaa pelisäännöt yhdessä muiden kanssa 
	Kilpailutilanteesta nauttiminen, pääpaino ei ole tuloksessa 
	Pelon voittaminen virheiden tekemisessä / niiden kohtaamisessa 
	Sitoutumista harjoitellaan ja sen taso nousee, joukkue jo melko tärkeä, henkilökohtainen tavoite ei vielä selkeä | 
	Ymmärtää positiivisen ilmapiirin tärkeyden oppimiselle 
	Rohkeus 
	Psyykkinen valmennus osana jokapäiväistä toimintaa 
	Itsetuntemuksen ja -luottamuksen kehittäminen 
	Paineensietokyvyn kehittäminen 
	Murrosiän vaikeiden ilmiöiden avoin käsittely joukkueen ja valmentajan kanssa 
	Pitää yllä hyvää joukkuehenkeä 
	Noudattaa joukkueen pelisääntöjä 
	Nauttii kilpailutilanteesta 
	Pääpaino ei tuloksessa 
	Sitoutuminen vahvaa, joukkue isossa roolissa henkisesti 
	Henkilökohtainen tavoite selkiytyy | 
	Ymmärtää positiivisen ilmapiirin tärkeyden oppimiselle 
	Rohkeus 
	Psyykkinen valmennus osana jokapäiväistä toimintaa 
	Itsetuntemus ja -luottamus vahvaa 
	Hyvä paineensietokyky  
	Nauttii kilpailutilanteesta 
	Sitoutuminen vahvaa, joukkue isossa roolissa henkisesti 
	Henkilökohtainen tavoite selkeä ja ohjaa omaa toimintaa | 
	Ymmärtää positiivisen ilmapiirin tärkeyden oppimiselle 
	Rohkeus 
	Psyykkinen valmennus osana jokapäiväistä toimintaa 
	Itsetuntemus ja -luottamus vahvaa 
	Hyvä paineensietokyky 
	Kilpailutilanteesta nauttiminen 
	Sitoutuminen vahvaa, joukkue isossa roolissa henkisesti 
	Henkilökohtainen tavoite todella vahva | 
| Teema / Ikävuodet | 5 − 8 | 7 − 10 | 9 − 13 | 10 − 15 | 14 − 19 | 16 ja yli | 
|---|
| Harjoittelumäärät | 
	Jääharjoittelua 1-2 krt / vko (vain osa kenttää käytössä, osana luistelukoulua) 
	Oheiset 1 kertaa / vko 
	TUNTIMÄÄRÄT: (min.) jää 2 kertaa 45 min, oheiset 45 min | 
	Jääharjoittelua 3 kertaa / vko (min. 2 kertaa / vko oma jää käytössä) 
	Lajioheiset 1 kertaa / vko 
	Kuntoharjoittelu 1 kertaa / vko 
	Tanssi/baletti 1 kertaa / vko 
	TUNTIMÄÄRÄT:  jää 3 kertaa 45 min, oheiset 3 kertaa 45 min | 
	Jääharjoittelua 4-5 kertaa / vko 
	Lajioheiset 1 kertaa / vko 
	Kuntoharjoittelu 1 kertaa / vko 
	Tanssi/baletti/telinevoimistelu 1-2 kertaa / vko 
	Verryttely ja palauttelu mukaan harjoitusohjelmaan 
	TUNTIMÄÄRÄT: jää n. 5 t / vko, oheiset (mukana lämmittelyt/palauttelut) 5 t / vko | 
	Jääharjoittelua 5-6 kertaa / vko 
	Lajioheiset 1 kertaa / vko 
	Kuntoharjoittelu 1 kertaa / vko 
	Tanssi/baletti/telinevoimistelu 2 kertaa / vko 
	Verryttelyt ja paulauttelut mukana harjoitusohjelmassa 
	Omatoimisena mm. venyttelyä 
	TUNTIMÄÄRÄT: jää 6-7 t / vko, oheiset 6 t / vko (mukana kaikki yhteistoiminta) | 
	Jääharjoittelua 5-6 kertaa / vko 
	Lajioheiset 1 kertaa / vko 
	Kuntoharjoittelu 1-2 kertaa / vko 
	Tanssi/baletti 2-3 kertaa / vko 
	Omatoimisena mm. venyttelyä, lenkkeilyä 
	Ruokavalion hallintaa, levosta huolehtiminen jne. 
	TUNTIMÄÄRÄT: jää min. 8 t / vko, oheiset 8 t (mukana kaikki yhteistoiminta) | 
	Jääharjoittelua 5-6 kertaa / vko 
	Lajioheiset 1 kertaa / vko 
	Kuntoharjoittelu 1-2 kertaa / vko 
	Tanssi/baletti 2-3 kertaa / vko 
	Omatoimisena mm. venyttelyä, lenkkeilyä 
	Ruokavaluion hallintaan, levosta huolehtiminen jne. 
	TUNTIMÄÄRÄT: jää 10-12 t / vko, oheiset 10 t (mukana kaikki yhteistoiminta) | 
| Leirit ja tehopäivät |  | 
	Tehopäiviä omassa hallissa (riittävää tällä tasolla) 
	Kevät- ja kesäleirit päiväleirin muodossa | 
	2-4 leiriä (sisältää päiväleirit omassa hallissa) | 
	2-4 leiriä (sisältää ns. kesäleirit omassa hallissa) 
	Muutamia tehopäiviä tarpeen ja tilanteen mukaan | 
	2-4 leiriä (sisältää kesäleirit omassa hallissa) 
	Muutamia tehopäiviä tarpeen ja tilanteen mukaan | 
	2-4 leiriä (mukana mm. kesäleirit omassa jäähallissa 
	Muutamia tehopäiviä tarpeen ja tilanteen mukaan | 
| Testaaminen | 
	Ei testejä, ellei seurassa tehdä luistelukoulumerkkejä. Näillä testeillä ei vaikutuksia muodostelmaluistelijan kehitykselle | 
	Leikin ja kisailun varjolla tehden  
	  
	  
	  | 
	Testaamisen tärkein tavoite asennekasvatus testaamista kohtaan 
	Testit keveyitä, ei rasittavia mm. spagaatitesti, vatsalihastesti jne. | 
	Kuntotestit ja niiden seuranta 
	Ohjelmien katsastus (tuomarit ja tekniset) 
	Mahdollisia taitotestejä | 
	Kuntotestit 
	Ohjelmien katsastus (tuomarit ja tekniset) 
	Mahdollisia taitotestejä | 
	Kuntotestit 
	Ohjelmien katsastus (tuomarit ja tekniset) 
	Mahdollisia taitotestejä | 
| Teema / Ikävuodet | 5 − 8 | 7 − 10 | 9 − 13 | 10 − 15 | 14 − 19 | 16 ja yli | 
|---|
| Kilpaileminen |  | 
	2-3 kansallista kilpailua 
	Lisänä mahdollisia kutsukilpailuja | 
	3 kansallista kilpailua 
	Mahdollisia kutsukilpailuja 
	Kilpailuja/esityksiä niin paljon, että kaikki pääsevät kokeilemaan mahdollisimman paljon kilpailemista/esiintymistä | 
	3 SM-sarjan kilpailua 
	1 kv. kilpailu 
	1-2 kutsukilpailua 
	Myös noviiseissa hyvä saada kaikki esiintymään/kilpailemaan | 
	3 SM-sarjan kilpailua 
	1-2 kv. kilpailua 
	Mahdollisesti junioreiden MM (Suomesta 2 edustajaa, kova kilpailu paikoista) | 
	3 SM-sarjan kilpailua 
	2-3 kv. kilpailua 
	Mahdollisesti MM-edustus (Suomessa kova kilpailu kahdesta edustuspaikasta) | 
| Valmentajan rooli | 
	Valmentaja voi olla ohjaajatasoinen 
	Valmentajan/ohjaajan rooli vain tuntien vetämistä 
	Turvallisuuden huomioiminen harjoitteissa 
	Suunniteltava tunnit niin, että oppiminen lähtee oikeaan suuntaan eli päävalmentaja mielellään mukana luomassa isoja linjoja | 
	Kasvatusvastuu, opettaa pelisääntöjä, käyttäytymismalleja, joukkueessa toimimista, urheilukasvatusta 
	Tunti- ja vuosisuunnitelmien teko 
	Turvallisen harjoitustavan opettaminen 
	Koreografian teon alkeiden osaaminen 
	Vanhempien opastaminen harrastukseen liittyvissä asioissa 
	Joukkueenjohdon kokoaminen ja heidän työkenttänsä selvittäminen 
	Kilpailuvalmentamisen alkeet, tavoitteen asettelu 
	Valmennustiimin muodostaminen 
	1-tason valmentaja tuntien vetäjänä 
	Päävalmentaja määrittää riittävän oppimisen tason/linjan | 
	Kasvatusvastuu 
	Luo pelisäännöt ja käyttäytymismallit, opettaa joukkueessa toimimista 
	Urheilukasvatus jatkuu 
	Turvallisen harjoitustavan opettamista 
	Tunti- ja vuosisuunnitelmien teko 
	Koreografian teon hyvä osaaminen 
	Vanhempien opastaminen jatkuu, aloitetaan lajin vaatimusten selvittäminen 
	Joukkueenjohdon kokoaminen ja heidän työkenttänsä selvittäminen 
	Kilpailuvalmennus 
	Tavoitteen asettelu 
	Valmennustiimin muodostaminen 
	Vähintään 1-tason valmentaja tuntien vetäjänä, päävalmentaja luo valmennuksen linjan | 
	Kasvatusvastuu, luo pelisäännöt ja kayttäytymismallit 
	Urheilullisuuden vahvistaminen 
	Tunti- ja vuosisuunnitelmien tekeminen 
	Koregrafian teon hyvä osaaminen 
	Vanhempien opastaminen jatkuu 
	Murrosiän ongelmien käsitteleminen mm. päihdekasvatus yhdessä vanhempien kanssa, yhteiset pelisäännöt 
	Joukkueenjohdon kokoaminen ja heidän työkenttänsä selvittäminen 
	Kipailuvalmentaminen 
	Tavoitteen asettelu 
	Jatkuva kouluttautuminen 
	Sitoutumisen aste korkea 
	Sääntöasiantuntemus 
	Valmennustiimin muodostaminen 
	Vähintään 2-tason valmentaja 
	Päävalmentajan oltava isommalla roolilla mukana valmennusksessa | 
	Kasvatusvastuu, luo pelisäännöt, käyttäytymismallit, valvoo/ohjaa joukkueessa toimimista 
	Urheilullisuuden vahvistaminen 
	Tunti- ja vuosisuunnitelmien teko 
	Korografian teon vahva osaaminen 
	Joukkueenjohdon kokoaminen 
	Hyvä kilpailuvalmentaminen 
	Tavoitteen asettelu 
	Jatkuva kouluttautuminen 
	Sitoutumisen aste korkea 
	Sääntöasiantuntemus 
	Valmennustiimin muodostaminen 
	Mielellään päätoiminen valmentaja sekä ammattivalmentajataso | 
	Luo pelisäännöt, käyttäytymismallit 
	Tunti- ja vuosisuunnitelmien teko 
	Jatkuva kouluttautuminen 
	Sitoutumisen aste korkea 
	Sääntöasiantuntemus 
	Joukkueenjohdon kokoaminen 
	Koreografian teon vahva osaaminen 
	Hyvä kilpailuvalmentaminen 
	Tavoitteenasettelu 
	Valmennustiimin muodostaminen 
	Ammattivalmentaja, päätoimisuus | 
| Vanhemman rooli | 
	Vanhemman rooli avainasemassa (kuljetus, varusteet, tukeminen, jopa motivoiminen) 
	Vanhemman vastuulla liikunnallisuuden kehittäminen, 1-2 kertaa / vko harjoituksia ei tarpeeksi perusliikunnallisuuden riittävälle kehittymiselle 
	Vanhemmat eivät puutu tunnin kulkuun | 
	Vanhemman rooli avainasemassa kuten muodostelmaluistelukoulutasolla 
	Vanhemmalla tärkeä rooli liikunnallisuuden kehittämisessä, n. 3 kertaa / vko harjoituksia ei tarpeeksi perusliikunnallisuuden riittävälle kehittämiselle 
	Vanhempi kunnioittaa valmentamiseen/kilpailemiseen liittyvissä asioissa ja päätöksenteossa valmentajan näkemystä 
	  | 
	Vanhemman rooli hiljalleen "pienenee" 
	KKKK eli kuljeta, kustanna, kannusta ja kuuntele 
	Hyvä yhteistyö valmentajan kanssa 
	Vanhempi kunnioittaa valmentamiseen/kilpailemiseen liittyvissä asioissa/päätöksenteossa valmentajan näkemystä 
	Ruokavalio täysin vanhemman vastuulla, heille jaetaan informaatiota terveellisestä urheilijan ruokavaliosta 
	Vanhempien vastuulla myös riittävä levon saanti 
	Samoin yleisen urheilullisuuden tukeminen 
	Vanhemmat hoitavat pääasiallisesti lapsen harrastukseen liittyvät asiat | 
	KKKK eli kuljeta, kustanna, kannusta ja kuuntele 
	Hyvä yhteistyö valmentajan kanssa 
	Edelleen iso rooli urheilullisuuten kannustamisessa 
	Ruokavalio edelleen pitkälti vanhemman vastuulla 
	Vanhempien vastuulla riittävä levon saanti | 
	KKKK eli kuljeta, kustanna, kannusta ja kuuntele 
	Hyvä yhteistyö valmentajan kanssa 
	Ruokavalio osittain vanhemman vastuulla (ainakin urheilijan toiveiden kuuntelu) 
	Vanhempien vastuulla osittain myös riittävän levon saanti 
	Yleinen urheilullisuuden tukeminen | 
	Kustanna, kannusta ja tarvittaessa kuuntele 
	Hyvä tuki myös valmennustiimille 
	Kotona asuvien ruokavalion hoito osittain vanhempien vastuulla |