Voimistelu, Kilpa-aerobic


Vastuuhenkilöt: Koljander, Tiina; Takala, Henni; Porola, Susanna.



Näytettävät ikäluokat
Teema / Ikävuodet3 − 6 6 − 8 9 − 11 12 − 14 15 − 17 18 ja yli
Ikäryhmän painopisteet

LAPSUUSVAIHE

  • Urheilusta innostuminen ja lajirakkauden syntyminen
  • Eri taitojen oppiminen leikin kautta (motoriset, sosio-emotionaaliset taidot)
  • Monipuolinen liikkuminen arjessa
  • Voimistelun perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
  • Kasvun ja kehityksen huomioimine

LAPSUUSVAIHE

  • Urheilusta innostuminen ja lajirakkauden syntyminen
  • Eri taitojen oppiminen leikin kautta (motoriset, sosio-emotionaaliset taidot)
  • Monipuolinen liikkuminen arjessa
  • Voimistelun perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
  • Kasvun ja kehityksen huomioiminen

LAPSUUSVAIHE / VALINTAVAIHE

  • Lajirakkauden syventäminen ja innostus urheiluun kasvaa
  • Urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa
  • Tavoitteellisesta harjoittelusta innostuminen
  • Monipuolisen arkiliikunnan ja lajiharjoitusten välinen tasapaino
  • Lajitaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
  • Kasvun ja kehityksen huomioiminen

VALINTAVAIHE

  • Positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • Voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen
  • Harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen
  • Laajan liikevalikoiman saavuttaminen
  • Kasvun ja kehityksen huomioiminen erityisesti kasvupyrähdyksen aikana
  • Murrosiän huomioiminen ja urheilijana kasvamisen tukeminen

VALINTAVAIHE / HUIPPUVAIHE

  • Positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • Voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen
  • Harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen
  • Laajan liikevalikoiman saavuttaminen
  • Kasvun ja kehityksen huomioiminen erityisesti kasvupyrähdyksen aikana
  • Murrosiän huomioiminen ja urheilijana kasvamisen tukeminen

HUIPPUVAIHE

  • Kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
  • Huippusuorituksen saavuttaminen
  • Kilpaileminen ja voittaminen arvokilpailuissa
  • Aikuiseksi urheilijaksi kasvaminen
Taito, fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

Fyysiset ominaisuudet ja kehittyminen -→ Lissu

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet-→ Lissu

  • Onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen tukeminen ja rohkeuden lisääminen
  • Harjoittelun monipuolisuus mielenkiinnon säilyttämiseksi
  • Sääntöjen ja ohjeiden ymmärtäminen
  • Ryhmässä toimimisen harjoittelu, muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen
  • Keskittymiskyvyn harjoittelu ja turvallisuusasioiden opettelu
  • Oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa -> päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta
  • Kilpailutilanteisiin valmistautuminen ja keskittyminen suorituksen aikana
  • Harjoittelun pitkäjänteisyyden ja vaivan näkemisen opettelu

Harjoittelu

Kaikkia osa-alueita tulee löytyä jokaisesta harjoituksesta 

Taito

  • Motoristen perustaitojen vahvistaminen
  • Laadun vaatiminen perusvoimistelussa
  • Lajiliikkeiden tekniikoihin tutustuminen
  • Taitoharjoittelun monipuolisuus, molemminpuolisuus ja runsas variointi
  • Lapsen luonnollinen liikkuminen tärkeänä osana taitojen kehittymistä (esim. juokseminen, hyppiminen, kiipeäminen, roikkuminen, tasapainottelu)
  • Kannustava ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi harjoituksissa ja kotona

Liikkuvuus 

  • Kehittämiseen ja harjoitteluun innostaminen
  • Molemminpuolisuuden huomioiminen tärkeää
  • Harjoittaminen perusliikkeiden kautta monipuolisesti (esim. taivutukset)
  • Laadun kokonaisvaltainen varmistaminen harjoittamisessa (puhtaat linjat, jalat, selkä, kädet)

Voima

  • Kehittämiseen ja harjoitteluun innostaminen
  • Harjoittaminen pelien ja leikkien kautta
  • Kehon kannatus erilaisissa liikkeissä ja pidoissa

Nopeus ja ketteryys

  • Mukana jokaisessa harjoituksessa
  • Nopeus- ja koordinaatioharjoittelu, liikenopeus ja -tiheys (esim. nopeat suunnanmuutokset, eri liikkumisen tasot, erilaiset alustat, välineet)
  • Pyörivien liikkeiden harjoittelu monipuolisesti ja molemminpuolisesti

Kestävyys

  • Luonnollinen liikkuminen päivittäin
  • Harjoituskerran suunnittelu kokonaisuudessaan kestäyvyyttä kehittäväksi --> kesto, sisältö ja toiminnallisuus (lyhyet odottelut)

Tasapaino

  • Tasapainoilu erilaisilla alustoilla (silmät auki, silmät kiinni, yhdellä ja kahdella jalalla jne.)
  • Tasapainoharjoittelu leikin kautta

Fyysiset ominaisuudet ja kehittyminen -→ LISSULLE 

  • Suuret lihasryhmät kehittyvät pienempiä nopeammin
  • Sydänlihas kasvaa ja sydän- ja verenkiertoelimistö kehittyy
  • Nivelsiteet vahvistuvat, mutta luiden päät edelleen rustomaiset
  • Sisäkorvan tasapainomekanismit kehittyvät

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet ja kehittyminen-→ Kysytään Lissulta 

  • Onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen tukeminen ja rohkeuden lisääminen
  • Harjoittelun monipuolisuus mielenkiinnon säilyttämiseksi
  • Sääntöjen ja ohjeiden ymmärtäminen
  • Ryhmässä toimimisen harjoittelu, muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen
  • Keskittymiskyvyn harjoittelu ja turvallisuusasioiden opettelu
  • Oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa -> päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta
  • Kilpailutilanteisiin valmistautuminen ja keskittyminen suorituksen aikana
  • Harjoittelun pitkäjänteisyyden ja vaivan näkemisen opettelu
  • Opetellaan taitoja leirillä oloa varten (yöpyminen ilman vanhempaa)

HARJOITTELU

Kaikkia osa-alueita tulee löytyä jokaisesta harjoituksesta

Taito

  • Motoristen perustaitojen vahvistaminen
  • Laadun vaatiminen perusvoimistelussa
  • Lajiliikkeiden tekniikoihin tutustuminen
  • Taitoharjoittelun monipuolisuus, molemminpuolisuus ja runsas variointi
  • Lapsen luonnollinen liikkuminen tärkeänä osana taitojen kehittymistä (esim. juokseminen, hyppiminen, kiipeäminen, roikkuminen, tasapainottelu)
  • Kannustava ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi harjoituksissa ja kotona

Liikkuvuus

  • Kehittämiseen ja harjoitteluun innostaminen
  • Molemminpuolisuuden huomioiminen tärkeää
  • Lajin vaatimien liikkuvuusliikkeiden harjoittaminen ja kehittäminen
  • Laadun kokonaisvaltainen varmistaminen harjoittamisessa (puhtaat linjat, jalat, selkä, kädet)

Voima

  • Mukana jokaisessa harjoituksessas
  • Kehittämiseen ja harjoitteluun innostaminen
  • Harjoittaminen pelien ja leikkien kautta
  • Lajin vaatimien voimaliikkeiden harjoittaminen ja kehittäminen
  • Keskivartalon voiman harjoittaminen tärkeää lajitekniikan kannalta

Nopeus ja ketteryys

  • Mukana jokaisessa harjoituksessa
  • Nopeus- ja koordinaatioharjoittelu, liikenopeus ja -tiheys (esim. nopeat suunnanmuutokset, eri liikkumisen tasot, erilaiset alustat, välineet)
  • Pyörivien liikkeiden harjoittelu monipuolisesti ja molemminpuolisesti
  • Ponnistaminen, hypyt ja hyppelyt

Kestävyys

  • Luonnollinen liikkuminen päivittäin
  • Harjoituskerran suunnittelu kokonaisuudessaan kestäyvyyttä kehittäväksi --> kesto, sisältö ja toiminnallisuus (lyhyet odottelut)

Tasapaino

  • Tasapainoilu erilaisilla alustoilla ja ärsykkeillä (silmät auki, silmät kiinni, yhdellä ja kahdella jalalla jne.)
  • Tasapainoharjoittelu leikin kautta
  • Tasapainoharjoittelun sisällyttäminen monipuolisesti harjoituskertaan (lämmittely, taito- ja lajiharjoittelu, loppuverrytely)
  • Lajinomainen tasapainoharjoittelu käsillä ja jaloilla

     

FYYSINEN KEHITTYMINEN JA OMINAISUUDET -→ LISSULLE 

  • Suuret lihasryhmät kehittyvät pienempiä nopeammin
  • Sydänlihas kasvaa ja sydän- ja verenkiertoelimistö kehittyy
  • Nivelsiteet vahvistuvat, mutta luiden päät edelleen rustomaiset
  • Sisäkorvan tasapainomekanismit kehittyvät

PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET –> Kysytään Lissulta

  • Positiivisuus kaikessa tekemisessä ja onnistumisten kokeminen
  • Itseluottamuksen tukeminen
  • Lapsi oppii mallista
  • Mielikuvitus kukoistaa ja uuden kokeileminen kiinnostaa
  • Harjoittelun monipuolisus mielenkiinnon säilyttämiseksi
  • Haluaa olla keskipisteenä
  • Oppii ymmärtämään sääntöjä ja ohjeita
  • Kilpailu- ja harjoitustilanteeseen keskittymisen opetteleminen
  • Kilpailuihin valmistautumisrutiinien muodostuminen
  • Kilpailujännityksen hallitsemisen opetteleminen
  • Harjoittelu mielummin ryhmässä kuin yksilönä
  • Omatoimisuuden opettelu kilpailu- ja leiritilanteissa
  • Onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen tukeminen ja rohkeuden lisääminen
  • Harjoittelun monipuolisuus mielenkiinnon säilyttämiseksi
  • Sääntöjen ja ohjeiden ymmärtäminen
  • Ryhmässä toimimisen harjoittelu, muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen
  • Keskittymiskyvyn harjoittelu ja turvallisuusasioiden opettelu
  • Oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa -> päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta
  • Kilpailutilanteisiin valmistautuminen ja keskittyminen suorituksen aikana
  • Harjoittelun pitkäjänteisyyden ja vaivan näkemisen opettelu

HARJOITTELU

Taito

  • Motoristen perustaitojen vahvistaminen
  • Laadun vaatiminen perusvoimistelussa
  • Monipuolinen lajitaitojen opettelu ja kehittäminen
  • Taitoharjoittelun monipuolisuus, molemminpuolisuus ja runsas variointi
  • Monipuolinen liikkuminen arjessa
  • Kannustava ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi harjoituksissa ja kotona

Liikkuvuus

  • Mukana jokaisessa harjoituksessa
  • Kehittämiseen ja harjoitteluun innostaminen
  • Molemminpuolisuuden huomioiminen tärkeää
  • Lajin vaatimien liikkuvuusliikkeiden harjoittaminen ja kehittäminen
  • Laadun kokonaisvaltainen varmistaminen harjoittamisessa (puhtaat linjat, jalat, selkä, kädet)
  • Puhtaat linjat spagaateissa
  • Vastuskuminauhan hyödyntäminen liikkuvuusharjoittelussa

Voima

  • Mukana jokaisessa harjoituksessa
  • Kehittämiseen ja harjoitteluun innostaminen
  • Lajin vaatimien voimaliikkeiden harjoittaminen ja kehittäminen, myös pelien ja leikkien kautta
  • Keskivartalon voiman harjoittaminen tärkeää lajitekniikan kannalta
  • Oman kehon painon hyödyntäminen voimaharjoittelussa (leuanvedot, kyykyt, punnerrukset, puolapuuvatsat jne.)
  • Kevyen lisäpainon tuominen mukaan voimaharjoitteluun suhteessa voimistelijan kokoon (nilkkapainot, rannepainot, vastuskuminauhat)

Nopeus ja ketteryys

  • Mukana jokaisessa harjoituksessa
  • Nopeus- ja koordinaatioharjoittelu, liikenopeus ja -tiheys (esim. nopeat suunnanmuutokset, eri liikkumisen tasot, erilaiset alustat, välineet)
  • Lajinomaisen nopeuden kehittäminen ja harjoittaminen (esim. siirtymiset ja askelsarjat)
  • Pyörivien liikkeiden harjoittelu monipuolisesti ja molemminpuolisesti
  • Ponnistaminen, hypyt ja hyppelyt

Kestävyys

  • Monipuolinen liikkuminen lajiharjoittelun ulkopuolella (ulkopelit- ja leikit, arkiliikunta)
  • Kannustetaan aktiivisuuteen harjoituksissa (intensiteetin ylläpito, ei passiivista odottelua esim. ohjelmia harjoitellessa)

Tasapaino

  • Tasapainoharjoittelun sisällyttäminen monipuolisesti harjoituskertaan (lämmittely, taito- ja lajiharjoittelu, loppuverrytely)
  • Lajinomainen tasapainoharjoittelu käsillä ja jaloilla, myös leikin kautta
  • Tasapainoharjoittelu sekä kengät jalassa, että ilman

FYYSINEN KEHITTYMINEN JA OMINAISUUDET -→ LISSULLE 

  • Suuret lihasryhmät kehittyvät pienempiä nopeammin
  • Sydänlihas kasvaa ja sydän- ja verenkiertoelimistö kehittyy
  • Nivelsiteet vahvistuvat, mutta luiden päät edelleen rustomaiset
  • Sisäkorvan tasapainomekanismit kehittyvät

PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET –> Kysytään Lissulta

  • Positiivisuus kaikessa tekemisessä ja onnistumisten kokeminen
  • Itseluottamuksen tukeminen
  • Lapsi oppii mallista
  • Mielikuvitus kukoistaa ja uuden kokeileminen kiinnostaa
  • Harjoittelun monipuolisus mielenkiinnon säilyttämiseksi
  • Haluaa olla keskipisteenä
  • Oppii ymmärtämään sääntöjä ja ohjeita
  • Kilpailu- ja harjoitustilanteeseen keskittymisen opetteleminen
  • Kilpailuihin valmistautumisrutiinien muodostuminen
  • Kilpailujännityksen hallitsemisen opetteleminen
  • Harjoittelu mielummin ryhmässä kuin yksilönä
  • Omatoimisuuden opettelu kilpailu- ja leiritilanteissa
  • Onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen tukeminen ja rohkeuden lisääminen
  • Harjoittelun monipuolisuus mielenkiinnon säilyttämiseksi
  • Sääntöjen ja ohjeiden ymmärtäminen
  • Ryhmässä toimimisen harjoittelu, muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen
  • Keskittymiskyvyn harjoittelu ja turvallisuusasioiden opettelu
  • Oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa -> päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta
  • Kilpailutilanteisiin valmistautuminen ja keskittyminen suorituksen aikana
  • Harjoittelun pitkäjänteisyyden ja vaivan näkemisen opettelu

HARJOITTELU

Taito

  • Kasvun ja kehityksen huomioiminen kaikessa harjoittelussa
  • Laadun vaatiminen perusvoimistelussa
  • Monipuolinen lajitaitojen opettelu ja kehittäminen
  • Taitoharjoittelun monipuolisuus, molemminpuolisuus ja runsas variointi
  • Monipuolinen liikkuminen arjessa
  • Kannustava ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi harjoituksissa ja kotona

Liikkuvuus

  • Mukana jokaisessa harjoituksessa
  • Kehittämisen ja harjoittelun syventäminen
  • Molemminpuolisuuden huomioiminen tärkeää
  • Lajin vaatimien liikkuvuusliikkeiden harjoittaminen ja kehittäminen
  • Laadun kokonaisvaltainen varmistaminen harjoittamisessa (puhtaat linjat, jalat, selkä, kädet)
  • Vastuskuminauhan hyödyntäminen liikkuvuusharjoittelussa

Voima

  • Mukana jokaisessa harjoituksessa
  • Kehittämisen ja harjoittelun syventäminen
  • Lajin vaatimien voimaliikkeiden harjoittaminen ja kehittäminen
  • Keskivartalon voiman harjoittaminen tärkeää lajitekniikan kannalta
  • Oman kehon painon hyödyntäminen voimaharjoittelussa (leuanvedot, kyykyt, punnerrukset, puolapuuvatsat jne.)
  • Kevyen lisäpainon hyödyntäminen voimaharjoittelussa suhteessa voimistelijan kokoon (nilkkapainot, rannepainot, vastuskuminauhat)

Nopeus ja ketteryys

  • Nopeuden ja lajinopeuden asteittainen kehittäminen
  • Koordinaatioharjoittelu sisällyttäminen harjoitteluun (nopeat suunnanmuutokset ja liiketiheys)
  • Ponnistaminen ja alastulot, hypyt ja hyppelyt

Kestävyys

  • Monipuolinen liikkuminen lajiharjoittelun ulkopuolella (ulkopelit- ja leikit, arkiliikunta)
  • Kestävyysharjoittelun sisällyttäminen harjoitussuunnitelmaan
  • Kannustetaan aktiivisuuteen harjoituksissa (intensiteetin ylläpito, ei passiivista odottelua esim. ohjelmia harjoitellessa)

Tasapaino

  • Lajinomainen tasapainoharjoittelu käsillä ja jaloilla
  • Tasapainoharjoittelu sekä kengät jalassa, että ilman

FYYSINEN KEHITTYMINEN JA OMINAISUUDET -→ LISSULLE 

  • Suuret lihasryhmät kehittyvät pienempiä nopeammin
  • Sydänlihas kasvaa ja sydän- ja verenkiertoelimistö kehittyy
  • Nivelsiteet vahvistuvat, mutta luiden päät edelleen rustomaiset
  • Sisäkorvan tasapainomekanismit kehittyvät

PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET –> Kysytään Lissulta

  • Positiivisuus kaikessa tekemisessä ja onnistumisten kokeminen
  • Itseluottamuksen tukeminen
  • Lapsi oppii mallista
  • Mielikuvitus kukoistaa ja uuden kokeileminen kiinnostaa
  • Harjoittelun monipuolisus mielenkiinnon säilyttämiseksi
  • Haluaa olla keskipisteenä
  • Oppii ymmärtämään sääntöjä ja ohjeita
  • Kilpailu- ja harjoitustilanteeseen keskittymisen opetteleminen
  • Kilpailuihin valmistautumisrutiinien muodostuminen
  • Kilpailujännityksen hallitsemisen opetteleminen
  • Harjoittelu mielummin ryhmässä kuin yksilönä
  • Omatoimisuuden opettelu kilpailu- ja leiritilanteissa
  • Onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen tukeminen ja rohkeuden lisääminen
  • Harjoittelun monipuolisuus mielenkiinnon säilyttämiseksi
  • Sääntöjen ja ohjeiden ymmärtäminen
  • Ryhmässä toimimisen harjoittelu, muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen
  • Keskittymiskyvyn harjoittelu ja turvallisuusasioiden opettelu
  • Oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa -> päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta
  • Kilpailutilanteisiin valmistautuminen ja keskittyminen suorituksen aikana
  • Harjoittelun pitkäjänteisyyden ja vaivan näkemisen opettelu

HARJOITTELU

Taito

  • Kasvun ja kehityksen huomioiminen kaikessa harjoittelussa
  • Laadun vaatiminen kaikessa tekemisessä
  • Lajitaitojen intensiivinen harjoittaminen
  • Liikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun kehittäminen

Liikkuvuus

  • Liikkuvuuden ylläpitäminen ja harjoittaminen jokaisessa harjoituksessa
  • Lajin vaatimien liikkuvuusliikkeiden harjoittaminen ja kehittäminen
  • Laadun kokonaisvaltainen varmistaminen harjoittamisessa (molemminpuolisuus)
  • Välineiden hyödyntäminen liikkuvuusharjoittelussa

Voima

  • Voimaharjoittelun monipuolisuuden ja määrän tarve kasvaa, mukana jokaisessa harjoituksessa
  • Lajin vaatimien voimaliikkeiden harjoittaminen ja syventäminen
  • Lisäpainon hyödyntäminen voimaharjoittelussa

Nopeus ja ketteryys

  • Nopeuden ja lajinopeuden ylläpito
  • Koordinaatioharjoittelun sisällyttäminen harjoitteluun (nopeat suunnanmuutokset ja liiketiheys)
  • Ponnistaminen ja alastulot, hypyt ja hyppelyt

Kestävyys

  • Kestävyysharjoittelun sisällyttäminen olennaisena osana harjoitussuunnitelmaa
  • Intensiteetin ylläpito harjoituksissa

Tasapaino

  • Lajinomaisen tasapainon harjoittaminen ja ylläpitäminen

 

FYYSINEN KEHITTYMINEN JA OMINAISUUDET -→ LISSULLE 

  • Suuret lihasryhmät kehittyvät pienempiä nopeammin
  • Sydänlihas kasvaa ja sydän- ja verenkiertoelimistö kehittyy
  • Nivelsiteet vahvistuvat, mutta luiden päät edelleen rustomaiset
  • Sisäkorvan tasapainomekanismit kehittyvät

PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET –> Kysytään Lissulta

  • Positiivisuus kaikessa tekemisessä ja onnistumisten kokeminen
  • Itseluottamuksen tukeminen
  • Lapsi oppii mallista
  • Mielikuvitus kukoistaa ja uuden kokeileminen kiinnostaa
  • Harjoittelun monipuolisus mielenkiinnon säilyttämiseksi
  • Haluaa olla keskipisteenä
  • Oppii ymmärtämään sääntöjä ja ohjeita
  • Kilpailu- ja harjoitustilanteeseen keskittymisen opetteleminen
  • Kilpailuihin valmistautumisrutiinien muodostuminen
  • Kilpailujännityksen hallitsemisen opetteleminen
  • Harjoittelu mielummin ryhmässä kuin yksilönä
  • Omatoimisuuden opettelu kilpailu- ja leiritilanteissa
  • Onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen tukeminen ja rohkeuden lisääminen
  • Harjoittelun monipuolisuus mielenkiinnon säilyttämiseksi
  • Sääntöjen ja ohjeiden ymmärtäminen
  • Ryhmässä toimimisen harjoittelu, muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen
  • Keskittymiskyvyn harjoittelu ja turvallisuusasioiden opettelu
  • Oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa -> päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta
  • Kilpailutilanteisiin valmistautuminen ja keskittyminen suorituksen aikana
  • Harjoittelun pitkäjänteisyyden ja vaivan näkemisen opettelu

HARJOITTELU

Taito

  • Lajiliikkeiden automaatiotason saavuttaminen
  • Liikkeiden jatkuva vaikeustason nostaminen ja ylläpito
  • Liikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun kehittäminen

Liikkuvuus

  • Liikkuvuuden ylläpitäminen ja harjoittaminen jokaisessa harjoituksessa

Voima

  • Lajin vaatimien voimaliikkeiden harjoittaminen ja ylläpito

Nopeus ja ketteryys

  • Nopeuden ja lajinopeuden ylläpito
  • Ponnistaminen ja alastulot, hypyt ja hyppelyt

Kestävyys

  • Kestävyysharjoittelu olennaisena osana harjoitussuunnitelmaa

Tasapaino

  • Lajinomaisen tasapainon harjoittaminen ja ylläpito
Lajitaidot

Dynaaminen ja staattinen voima

  • Haarapressi ja L-pressi
  • Punnerrustekniikka

Liikkuvuus ja tasapaino

  • piruetti, kukko, vaaka

Hypyt

  • kierroshyppy, kerähyppy, x-hyppy)Liikkuvuus

Akrobatia

  • Siltakaato, kärrynpyörän harjoittaminen
  • Päälläseisonta ja kulmakäsinseisonta

 

Musiikkiin liikkuminen ja hyödyntäminen leikeissä

 

Perusvoimistelu

  • Ryhti, kannatus ja ojennukset
  • Baletin asennot
  • Liikkeiden ja perusaskeleiden yhdistäminen musiikin tempoon
  • Askelikot, hyppelyt ja hypyt
  • Vartalon käyttö

Dynaaminen ja staattinen voima

  • Wenson-punnerrus
  • V-pressi ja monipuoliset siirtymiset eri asennoista presseihin
  • Keskivartalon voima (hallinta ja pito)

Liikkuvuus ja tasapaino

  • vertikaali

Hypyt

  • kerähyppy 1/1

Akrobatia

  • Kärrynpyörän variaatiot kohti arabialaista
  • Käsinseisonta
  • Kilpailtavan ikäsarjan liikkeiden täydellinen hallinta
  • Seuraavan ikäsarjan liikkeiden aktiivinen harjoittelu

Perusvoimistelu

  • Ryhti, kannatus ja ojennukset
  • Baletin perusliikkeet
  • Rytmin ja erilaisten liikekielten harjoittelu
  • Monipuoliset askelikot, hyppelyt ja hypyt puhtaalla tekniikalla
  • Monipuolinen vartalon, käsien ja pään käyttö koreografiassa
  • Kokonaisen kilpailuohjelman hallitseminen

Dynaaminen ja staattinen voima

  • Helikopteri
  • A-frame
  • Pressien pyörittämisen harjoittaminen

Liikkuvuus ja tasapaino

  • Illuusio

Hypyt

  • cossack, cossack 1/1, spagaattilinjan hypyt

Akrobatia

  • Perusakrobatiataitojen hallinta ja varioiminen (kärrynpyörä, käsiinseisonta, siltakaadot)
  • Räjähtävien akrobatialiikkeiden turvallinen harjoittaminen (flikki, arabialainen, puolivoltti, perhonen)

Kokoonpanot

  • Yhdessä tekemisen harjoittelu

 

  • Kilpailtavan ikäsarjan liikkeiden täydellinen hallinta
  • Seuraavan ikäsarjan liikkeiden aktiivinen harjoittelu
  • Lajiliikkeiden vaikeustason nosto

Perusvoimistelu

  • Monipuolisuus baletin harjoittelussa
  • Perusaskeleiden ja käsien monipuolinen variointi laadukkaasti
  • Koreografisen osaamisen vahvistaminen
  • Ilmaisun ja esiintymisen harjoittelu

Akrobatia

  • Akrobatiataitojen variointi

Kokoonpanot

  • Yhteistyöliikkeiden monipuolinen harjoittelu
  • Kilpailtavan ikäsarjan liikkeiden täydellinen hallinta
  • Lajiliikkeiden vaikeustason nostaminen
  • Yhteistyöliikkeiden monipuolinen harjoittelu ja vaikeustason nostaminen
  • Liikeyhdistelmien monipuolinen variointi
  • Nostotekniikoiden hallinta
  • Oman tyylin löytäminen ja koreografinen osaaminen
  • Huipputason liikkeiden hallinta
  • Keskittyminen omien vahvuuksien monipuoliseen hyödyntämiseen
  • Oman tyylin kokonaisvaltainen ilmentäminen
Teema / Ikävuodet3 − 6 6 − 8 9 − 11 12 − 14 15 − 17 18 ja yli
Harjoitusmäärät

Ohjatut harjoitukset

  • 1-2 krt/vk
  • 45-60 min kerralla

Muu liikkuminen

  • ulkoilu, pelit ja leikit, liikkuminen päiväkodissa ja esikoulussa
  • mahdollisimman monipuolista
  • Kokonaisliikuntamäärä/lepo -→ Lissu

Ohjatut harjoitukset

  • 2-3 krt/vk
  • 60 min kerralla

Muu liikkuminen

  • ulkoilu, pelit ja leikit, liikkuminen päiväkodissa, esikoulussa ja koulussa
  • mahdollisimman monipuolista
  • Kokonaisliikuntamäärä/lepo -→ Lissu

Ohjatut harjoitukset

  • 3-5 krt/vk
  • 2-2,5h kerralla

Muu liikkuminen

  • ulkoilu, pelit ja leikit, liikkuminen koulussa
  • mahdollisimman monipuolista
  • Kokonaisliikuntamäärä/lepo -→ Lissu

Ohjatut harjoitukset (sisältäen oheistreenit)

  • 5-7 krt/vk
  • 2-3h kerralla

Muu liikkuminen

  • Arkiliikunta
  • Mahdollisimman monipuolista
  • Kokonaisliikuntamäärä 3h/päivä

Ohjatut harjoitukset (sisältäen oheistreenit)

  • 6-10 krt/vk
  • 2-3h kerralla

Muu liikkuminen

  • Arkiliikunta
  • Kehon huoltamisesta ja palautumisesta huolehtiminen
  • Mahdollisimman monipuolista
  • Kokonaisliikuntamäärä 3h/päivämuokkaa tätä

Ohjatut harjoitukset (sisältäen oheistreenit)

  • 6-10 krt/vk
  • 2-3h kerralla

Muu liikkuminen

  • Arkiliikunta
  • Kehon huoltamisesta ja palautumisesta huolehtiminen
  • Mahdollisimman monipuolista
  • Kokonaisliikuntamäärä 3h/päivämuokkaa tätämuokkaa tätä
Leiritys

Ei leiritoimintaa

Seuran oma leiritoiminta

  • treenipäivät 1-3 kertaa vuodessa
  • yhden yön leirit 1-2 kertaa vuodessa

Liiton leiritys

  • 3-4 leiriä vuodessa
  • 3-8 vrk vuodessa

Liiton leiritys

  • 3-5 leiriä / vuosi
  • 3-15 vrk / vuosi

Liiton leiritys

  • 3-5 leiriä / vuosi
  • 6-30 vrk / vuosi

Liiton leiritys 

  • 3-5 leiriä / vuosi
  • 6-30 vrk / vuosi
Suunnittelu ja organisointi

Tavoitteen asettelu ja harjoittelun suunnittelu

  • Tavoitteiden asettaminen kaudelle
  • Kausisuunnitelman laatiminen

Harjoittelun käytännön organisointi

  • Valmennus toteutetaan kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
  • Vanhempi mukana osassa harjoituksista

 

Tavoitteiden asettelu ja harjoittelun suunnittelu

  • Tavoitteiden asettaminen kaudelle
  • Kausisuunnitelman laatiminen kisa/tapahtumakalenteri huomioiden

Harjoittelun käytännön organisointi

  • Valmennuksen toteuttaminen kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
  • Kausisuunnitelman päivittäminen kauden aikana tarvittaessa

 

Tavoitteiden asettelu ja harjoittelun suunnittelu

  • Ominaisuustavoitteiden määrittely kaudelle
  • Yksityiskohtaisen harjoitussuunnitelman laatiminen koko harjoitusryhmälle
  • Kausisuunnitelman laatiminen kisakalenteri, leiritykset ja testaus huomioiden

Harjoittelun käytännön organisointi

  • Valmennuksen toteuttaminen kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
  • Kausisuunnitelman päivittäminen kauden aikana tarvittaessa

Tavoitteiden asettelu ja harjoittelun suunnittelu

  • Tavoitteiden asettaminen yksilöille ja kokoonpanoille
  • Kausisuunnitelman laatiminen kisakalenteri, leiritykset ja testaus huomioiden

Harjoittelun käytännön organisointi

  • Valmennuksen toteuttaminen kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
  • Kausisuunnitelman päivittäminen kauden aikana tarvittaessa
Teema / Ikävuodet3 − 6 6 − 8 9 − 11 12 − 14 15 − 17 18 ja yli
Valmennus

Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä. Lajista innostuminen ja lajirakkauden syttyminen.

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Ryhmäkohtainen harjoitussuunnitelma, jossa huomioituna myös yksilölliset erot (ikä- ja kehitystaso)
  • Harjoitussuunnitelma on laadittu tavoitteiden mukaisesti ja valmennus toteutuu suunnitelman pohjalta
  • Kokonaisliikuntamäärän toteutumisen ohjaaminen
  • Loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla oikeat liiketekniikat, kehonhallinta ja kokonaisliikuntamäärä
  • Ryhmässä toimiminen 
  • Valmennuksen seurannan mittarina käytetään lajin merkkisuoritusjärjestelmää
  • Valmentajan vertaisarviointi ja itsearviointi vuosittain

Ryhmäkoko

  • 10-15 voimistelijaa
  • 1-2  valmentajaa, vastuuvalmentaja ja apuvalmentaja

Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä. Lajista innostuminen ja lajirakkauden syttyminen.

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Ryhmäkohtainen harjoitussuunnitelma, jossa huomioituna myös yksilölliset erot (ikä- ja kehitystaso)
  • Harjoitussuunnitelma on otettu jo huomioon pitkän tähtäimen tavoitteita ja valmennus toteutuu suunnitelman pohjalta
  • Kokonaisliikuntamäärän toteutumisen ohjaaminen 
  • Loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla oikeat liiketekniikat, kehonhallinta ja kokonaisliikuntamäärä
  • Ryhmässä toimiminen
  • Valmennuksen seurannan mittarina käytetään lajin merkkisuoritusjärjestelmää
  • Valmentajan vertaisarviointi ja itsearviointi vuosittain

Ryhmäkoko

  • 10-15 voimistelijaa
  • 1-2  valmentajaa, vastuuvalmentaja ja apuvalmentaja

JÄÄTIIN TÄHÄN

 

Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista voimistelun perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä sekä systemaattisen harjoittelun opettelemista

Lajiharjoitusmäärät

  • Sisältää laji- ja oheisharjoittelun, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
  • 3-4krt/ vko
  • 1,5-2,5h kerrallaan

Muu liikunta / ulkoilu

  • Sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset tms.

Kokonaisliikuntamäärä

  • Sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan
  • 20h / viikko liikuntaa --> n. 3h/päivä

Leiritys

  • Miniringin leirit 4-5krt/ vuosi
  • Seuran omat leirit ja treenipäivät
  • Noin 10-20 leiripäivää / vuosi

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Pitkäntähtäimen-, kausi-, viiko- ja tuntisuunnitelma
  • Läsnäolon seuranta
  • Loukkaantumisten ennaltaehkäisy huolehtimalla riittävästä liikuntamäärästä ja perustaitojen kehittymisestä
  • Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

Ryhmäkoko

  • Noin 5 voimistelijaa/valmentaja

_____________________________________________________

Edellisessä 6-8

Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä. Lajista innostuminen ja lajirakkauden syttyminen.

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Ryhmäkohtainen harjoitussuunnitelma, jossa huomioituna myös yksilölliset erot (ikä- ja kehitystaso)
  • Harjoitussuunnitelma on otettu jo huomioon pitkän tähtäimen tavoitteita ja valmennus toteutuu suunnitelman pohjalta
  • Kokonaisliikuntamäärän toteutumisen ohjaaminen
  • Loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla oikeat liiketekniikat, kehonhallinta ja kokonaisliikuntamäärä
  • Ryhmässä toimiminen
  • Valmennuksen seurannan mittarina käytetään lajin merkkisuoritusjärjestelmää
  • Valmentajan vertaisarviointi ja itsearviointi vuosittain

Ryhmäkoko

  • 10-15 voimistelijaa
  • 1-2  valmentajaa, vastuuvalmentaja ja apuvalmentaja

Yksilöllisen valmennuksen aloittaminen. Fyysisten ominaisuuksien kehittäminen ja kilpailemiseen totuttautuminen. Sisäisen motivaation vahvistaminen.

Lajiharjoitusmäärät

  • Sisältää laji- ja oheisharjoittelun
  • 4-5krt/ vko
  • 2-2,5h kerrallaan

Muu liikunta / ulkoilu

  • Sisältää koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset, pihapelit tms.

Kokonaisliikuntamäärä

  • Sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan
  • 20h / viikko liikuntaa --> n.3h / päivä

Leiritys

  • Junnuringin leirit 5x vuodessa
  • UEG-leiri
  • Omat KV leirit/ muut seuran omat leirit
  • Noin 15-25 leiripäivää/ vuosi

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Pitkäntähtäimen-, kausi-, viiko- ja tuntisuunnitelma
  • Loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla oikeat lajitekniikat, kehonhallinta, kasvupyrähdys, lajin vaatimukset ja tyyppivammat
  • Yhteistyö muiden valmentajien kanssa
  • Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

Ryhmäkoko

  • Noin 5 voimistelijaa/valmentaja

Valmennus yksilöllistä ja vuoropuhelua. Harjoittelusta ja kilpailemisesta nauttiminen. Yhteistyö muiden valmentajien kanssa tärkeää. Sisäisen motivaation vahvistaminen

Lajiharjoitusmäärät

  • Sisältää laji- ja oheisharjoittelun, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
  • 5-8krt/ vko
  • 2-3h kerrallaan

Muu liikunta / ulkoilu

  • Sisältää koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset, juoksulenkit tms

Kokonaisliikuntamäärä

  • Sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan
  • 20h / viikossa liikuntaa --> n.3h päivässä

Leiritys

  • Junnuringin leirit 5x vuodessa
  • UEG-leiri
  • Omat KV-leirit/ muut omat leirit
  • Noin 15-25 leiripäivää/ vuosi

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Pitkäntähtäimen-, kausi-, viiko- ja tuntisuunnitelma
  • Loukkaantumisten ennaltaehkäisy ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa
  • Yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta
  • Henkilökohtaisen harjoitus- ja kilpailusuunnitelman toteutus
  • Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

Ryhmäkoko

  • Noin 5 voimistelijaa/valmentaja

 

Valmennus vuoropuhelua ja yhdessä tavoitteisiin pyrkimistä. Huippusuoritusten ja monimutkaisten taitojen saavuttaminen ja huippu-urheilijan elämästä nauttiminen. Sisäisen motivaation vahvistaminen ja kilpailutilanteen hallinta.

Lajiharjoitusmäärät

  • sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
  • 20-30h/vko
  • 2,5-3h kerrallaan

Muu liikunta / ulkoilu

  • sisältää muut liikuntaharrastukset, juoksulenkit tms.

Kokonaisliikuntamäärä

  • sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan

  • 20 h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä

Leiritys

  • Sennuringin leirit 5x vuodessa
  • Omat KV-leirit
  • Seuran omat leirit
  • 20-30 leiripäivää vuodessa

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma
  • loukkaantumisten ennaltaehkäisy ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa
  • yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta
  • kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

Ryhmäkoko

  • Noin 4 voimistelijaa/ valmentaja
Kilpaileminen
  • Harjoittelu esiintymis- ja kilpailutilanteita varten seuran omissa tapahtumissa
  • Merkkisuoritustilaisuudet 
  • Harjoittelu esiintymis- ja kilpailutilanteita varten seuran omissa tapahtumissa
  • Stara ja lajin omat kilpailut
  • Kansalliset kilpailut
  • Kansainväliset seurakilpailut mahdollisuuksien mukaan
  • Kansalliset kilpailut ja SM-kilpailut
  • Kansainväliset avoimet seurakilpailut
  • World Age Group Competition -kilpailut
  • Kansalliset kilpailut ja SM-kilpailut
  • Kansainväliset avoimet seurakilpailut
  • World Age Group Competition -kilpailut
  • EM-kilpailut
  • Gymnasiadit
  • Kansalliset kilpailut ja SM-kilpailut
  • Kansainväliset avoimet seurakilpailut
  • Maailmacupit
  • EM-kilpailut
  • MM-kilpailut
  • European Games
  • Universiadit
Testit ja tarkastukset
  • Merkkisuoritukset 
  • Merkkisuoritukset 
  • Fyysiset ominaisuudet valmentajan testaamana
  • Terveystarkastus (kouluterveydenhuolto)
  • Ryhtitarkastus
  • Lajiliiketestit
  • Fysioterapeutin liikkuvuustestaus/ lihastasapainokartoitus
  • Voima-, nopeus- ja kestävyystestaus
  • Urheilijan terveystarkastus
  • Ryhtitarkastus
  • Lajiliiketestit
  • Fysioterapeutin liikkuvuustestaus/ lihastasapainokartoitus
  • Voima-, nopeus- ja kestävyystestaus
    • Sykekynnysten selvittäminen
  • Urheilijan terveystarkastus
  • Ryhtitarkastus
  • Lajiliiketestit
  • Fysioterapeutin liikkuvuustestaus/ lihastasapainokartoitus
  • Voima-, nopeus- ja kestävyystestaus
    • Sykekynnysten selvittäminen
  • Urheilijan terveystarkastus
  • Ryhtitarkastus
Teema / Ikävuodet3 − 6 6 − 8 9 − 11 12 − 14 15 − 17 18 ja yli
Tukitoimet
  • Perheiden tukeminen liikunnallisen ja terveellisen elämäntavan omaksumisessa
  • Ohjaaminen asiantuntijoille tarpeen vaatiessa
  • Perheiden tukeminen liikunnallisen ja terveellisen elämäntavan omaksumisessa sekä kilpailutoimintaan tutustuttaminen
  • Ohjaaminen asiantuntijoille tarpeen vaatiessa

Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta.

  • Fysioterapeutti
  • Baletinopettaja
  • Telinevoimisteluvalmentaja
  • Urheilulääkäri tarvittaessa
  • Joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja, jne

Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta.

  • Fysioterapeutti
  • Baletinopettaja
  • Telinevoimisteluvalmentaja
  • Urheilulääkäri tarpeen mukaan
  • Ravitsemusterapeutti
  • Urheilupsykologi
  • Joukkueenjohtajat, rahastonhoitajat jne.

Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta.

  • Fysioterapeutti
  • Baletinopettaja
  • Telinevoimisteluvalmentaja
  • Urheilulääkäri tarvittaessa
  • Ravitsemusterapeutti
  • Urheilupsykologi
  • Hieroja tarpeen mukaan
  • ADT-ohjaus
  • Joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja, jne

Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta.

  • Fysioterapeutti
  • Baletinopettaja
  • Telinevoimisteluvalmentaja
  • Urheilulääkäri
  • Urheilupsykologi
  • Ravitsemusterapeutti
  • ADT-ohjaus
  • Hieronta
  • Joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja, jne
  • Valmennustiimin tukemiseen osallistuu lisäksi Voimisteluliitto, urheiluakatemiat, Olympiakomitea, valmennuskeskus ja yhteistyökumppanit
Valmentaja

 

Osaaminen ja koulutus

  • Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • Lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden ja opettamisen hallitseminen
  • Lasten laadukkaan valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
  • Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus)
  • I-tason lajivalmentajakoulutus 

Rooli

  • Lapsen innostaminen voimisteluun ja liikkumiseen
  • Valmentajalla on tunnekasvattajan rooli ja hän toimii tehtävässään kasvatusvastuullisena  
  • Osallistaa voimistelijoita pelisääntöjen luomiseen ja noudattamiseen
  • Tukee urheilijaksi kasvamista ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä
  • Toimii hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
  • Tukee voimistelijan lajirakkauden syntymistä
  • Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.
  • Esikuvana toimiminen 

Osaaminen ja koulutus

  • Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • Lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden ja opettamisen hallitseminen
  • Lasten laadukkaan valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
  • Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus)
  • I-tason lajivalmentajakoulutus

Rooli

  • Lapsen innostaminen voimisteluun ja liikkumiseen
  • Valmentajalla on tunnekasvattajan rooli ja hän toimii tehtävässään kasvatusvastuullisena
  • Osallistaa voimistelijoita pelisääntöjen luomiseen ja noudattamiseen
  • Tukee urheilijaksi kasvamista ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä
  • Toimii hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
  • Tukee voimistelijan lajirakkauden syntymistä
  • Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.
  • Esikuvana toimiminen

Osaaminen ja koulutus

  • Koulutettu ammattivalmentaja
  • II-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen
  • FIG-Academy Leve 1 koulutus
  • Ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheet
  • Osaa lajin perustaidot
  • Osaa soveltaa valmennuksessaan lasten valmennuksen perusteita
  • Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina

Rooli

  • Luotettava aikuinen
  • Innostaa lasta voimisteluun ja liikkumiseen
  • Valmennustiimin johtajana toimiminen hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
  • Tukee lapsen kasvua urheilijaksi
  • Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa

Osaaminen ja koulutus

  • Koulutettu ammattivalmentaja
  • II-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen
  • FIG-Academy Level 2 koulutus
  • Hallitsee lajitaidot ja tekniikat
  • Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina
  • Ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheet
  • Murrosiän huomioiminen ja drop outin ehkäisemiseksi toimiminen

Rooli

  • Luotettava aikuinen ja positiivinen auktoriteetti
  • Roolimalli ja esikuva
  • Positiivinen, mutta vaativa
  • Valmennustiimin johtajana toimiminen hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
  • Innostaa ja kannustaa voimistelijaa tavoitteelliseen harjoitteluun
  • Yhteistyö vanhempien ja koulun kanssa

Osaaminen ja koulutus

  • Koulutettu ammattivalmentaja
  • III-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen
  • FIG-Academy Level 3 koulutus
  • Hallitsee lajitaidot ja tekniikat
  • Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina
  • Ymmärtää nuoren fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheet

Rooli

  • Luotettava aikuinen ja positiivinen auktoriteetti
  • Roolimalli ja esikuva
  • Positiivinen, mutta vaativa
  • Valmennustiimin johtajana toimiminen hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
  • Tukee voimistelijan kasvua huippu-urheilijaksi
  • Yhteistyö vanhempien ja koulun/ opiskelupaikan kanssa

Osaaminen ja koulutus

  • Koulutettu ammattivalmentaja
  • III-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen
  • FIG-Academy Level 3 koulutus
  • Hallitsee lajitaidot ja tekniikat
  • Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina
  • Hallitsee kokonaisvaltaisen valmennuksen

Rooli

  • Ammattitaitoinen ja avoin suhde voimistelijan ja valmentajan välillä
  • Roolimalli ja esikuva
  • Positiivinen, mutta vaativa
  • Aikuisiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen
  • Ohjaa voimistelijaa ymmärtämään huippu-urheilun asettamat vaatimukset päivittäisiin valintoihin
  • Hyvä yhteistyö opiskelupaika/ työpaikan kanssa tärkeää
Voimistelijaksi kasvu ja arjen hallinta

 

''Oppii ja omaksuu'' - voimistelun perusliikkeiden ja ominaisuuksien rakentaminen


Urheilullinen elämäntapa

  • Urheilulliseen elämäntapaan kasvaminen
  • Terveellisestä ruokavaliosta, riittävästä levosta ja monipuolisesta arkiliikunnasta huolehtiminen

Voimistelijaksi kasvaminen

  • Voimistelun ilon löytäminen
  • Harjoitustilanteessa viihtyminen
  • Oppimisesta kiinnostuminen
  • Säännöllisestä lajiharjoittelusta innostuminen
  • Ymmärrys harjoittelun merkityksestä oppimiselle
  • Ryhmän merkityksen kasvaminen
  • Kilpailutilanteiden opettelu

"Oppii ja omaksuu" - voimistelun perusliikkeiden ja ominaisuuksien rakentaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • Ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla
  • Urheilulliseen elämäntapaan kasvaminen
  • Ajankäyttö vrk: uni 10h, liikunta 3h, ruokailukerrat 5-7x

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • Innostuu säännöllisestä lajiharjoittelusta
  • Kiinnostuu oppimisesta
  • Ryhmän merkitys kasvaa
  • Harjoitustilanteessa viihtyminen

"Harjoittelee ja kilpailee" - kilpaurheilijaksi kasvaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • Tilanteeseen sopivasta ravinnosta huolehtiminen
  • Ymmärtää terveellisen ravitsemuksen ja riittävän levon merkityksen urheilijana kehittymisessä
  • Urheilijan elämäntapa
  • Ajankäyttö vrk: uni 8-10h, liikuntaa 3-5h, ruokailukerrat 5-7x

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • Harjoittelusta nauttiminen
  • Harjoittelun laadun merkityksen tiedostaminen
  • Itsenäisempään harjoitteluun ja vastuun kantoon opetteleminen
  • Menestyksen halun kasvaminen
  • Omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen
  • Palautteen vastaanottaminen ja pettymysten käsittely
  • Sitoutuminen vuositasolla

"Kehittyy ja menestyy" - Voittamaan oppiminen kaikilla tasoilla

Urheilullinen elämäntapa

  • Huippu-urheilijan elämäntapaan kasvaminen
  • Ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä
  • Ajankäyttö vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • Valmentautuu tikimättömällä työnteolla, uskoo onnistumiseen ja menestykseen
  • Laadukkaan harjoittelun merkityksen ymmärtäminen
  • Kantaa vastuuta omasta valmentautumisestaan ja siihen liityvistä päätöksistä
  • Sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin, selkeät sopimukset eri osapuolten välillä
  • Vuorovaikutuksen kasvaminen valmentajan ja eri sidosryhmien välillä
  • Kilpailemisesta nauttiminen
  • Mediakäyttäytymisen alkeet
  • Esimerkkiurheilijan profiilin omaksuminen

"Valloittaa ja voittaa" - kansainvälinen ura

Urheilullinen elämäntapa

  • Huippu-urheilijan elämäntapa
  • Ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä
  • Ajankäyttö vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • Huippu-urheilijan elämästä nauttiminen ja voimistelun ilo
  • Valmentautuu tikimättömällä työnteolla, uskoo onnistumiseen ja menestykseen
  • Laadukkaan harjoittelun merkityksen ymmärtäminen
  • Kantaa vastuuta omasta valmentautumisestaan ja siihen liityvistä päätöksistä
  • Sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin, selkeät sopimukset eri osapuolten välillä
  • Vuorovaikutuksen kasvaminen valmentajan ja eri sidosryhmien välillä
  • Kilpailemisesta nauttiminen
  • Mediakäyttäytymisen esimerkillisesti
  • Esikuvana oleminen ja sen hallitseminen
Teema / Ikävuodet3 − 6 6 − 8 9 − 11 12 − 14 15 − 17 18 ja yli
Kodin rooli

Kodin rooli

  • Päivittäisen monipuolisen liikkumisen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
  • Lajiin sitoutuminen vähintään koko kaudeksi kerrallaan
  • Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • Yhteistyö valmentajan kanssa
  • Tutustuminen seuratoimintaan ja seuran toimijoihin
  • Kuljeta, kustanna, kannusta

Kodin rooli

  • Päivittäisen monipuolisen liikkumisen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
  • Lajiin sitoutuminen vähintään koko kaudeksi kerrallaan
  • Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • Yhteistyö valmentajan kanssa
  • Tutustuminen seuratoimintaan ja seuran toimijoihin
  • Tutustuminen kilpailutoimintaan
  • Kuljeta, kustanna, kannusta
  • Kuljeta, kustanna, kannusta
  • Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
  • Omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • Yhteistyö valmentajan ja koulun kanssa
  • Tutustuu seuratoimintaan ja seuran toimijoihin
  • Kuljeta, kustanna, kannusta
  • Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
  • Omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • Yhteistyö valmentajan ja koulun kanssa
  • Urheilua tukevan yläkoulun valitseminen
  • Kuljeta, kustanna, kannusta
  • Urheilija itsenäinen
  • Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
  • Omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • Ymmärtää lisääntyvän harjoittelun asettamat vaatimukset
  • Auttaa nuorta rakentamaan toimivan päivärytmin lepoineen ja ruokailuineen
  • Yhteistyö valmentajan ja koulun kanssa
  • Tuntee voimistelijan tukiverkoston jäsenet
  • Urheilulukion valinnassa tukeminen
  • Ymmärtää, kannustaa ja arvostaa voimistelijan huippu-urheilun hyväksi tekemiä valintoja
  • Taloudellinen tukija
  • Urheilija itsenäinen
  • Ymmärtää lisääntyvän harjoittelun asettamat vaatimukset
  • Yhteistyö valmentajan kanssa
  • Tuntee voimistelijan tukiverkoston jäsenet
Koulu ja opiskelu

JÄTETÄÄN TYHJÄKSI

Yhteistyö koulun, kodin ja valmnnustiimin kanssa tärkeää

  • Liikuntapainotteinen alakoulu
  • Urheiluakatemia

Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää

  • Urheiluyläkoulu
  • Urheiluakatemia
  • Mahdollisuus aamuharjoituksiin 1-2x/ vko

Yhteistyö koulun/opiskelupaikan, kodin ja valmnnustiimin kanssa tärkeää

  • Urheiluyläkoulu
  • Urheilulukio
  • Urheiluakatemia
  • Mahdollisuus aamuharjoituksiin 1-3x/vko

Yhteistyö opiskelu-/ työpaikan, kodin ja valmentajan kanssa tärkeää

  • Urheilulukio
  • Opiskelun/ työelämän ja urheilun yhdistäminen
  • Urheiluakatemia
  • Mahdollisuus aamuharjoituksiin 1-3x/ vko
Seuran rooli

 

Seuran rooli

  • Positiivinen seurahenki
  • Avoin vuorovaikutus perheiden kanssa
  • Keskeinen rooli ongelmatilanteiden ratkaisemisessa
  • Laadukkaan ja turvallisen arkiharjoittelun varmistaminen
  • Valmentajan työn tukeminen ja mahdollistaminen
  • Yhteistyö Voimisteluliiton ja muiden tahojen kanssa
  • Seuran perustehtävistä, kuten taloudesta ja hyvästä hallinnosta huolehtiminen
  • Voimistelijan vanhempien osallistaminen mukaan seuratoimintaan

Seuran rooli

  • Positiivinen seurahenki
  • Avoin vuorovaikutus perheiden kanssa
  • Keskeinen rooli ongelmatilanteiden ratkaisemisessa
  • Laadukkaan ja turvallisen arkiharjoittelun varmistaminen
  • Valmentajan työn tukeminen ja mahdollistaminen
  • Yhteistyö Voimisteluliiton ja muiden tahojen kanssa
  • Seuran perustehtävistä, kuten taloudesta ja hyvästä hallinnosta huolehtiminen
  • Voimistelijan vanhempien osallistaminen mukaan seuratoimintaan

Seuran rooli

  • Positiivinen seurahenki
  • Avoin vuorovaikutus perheiden kanssa
  • Keskeinen rooli ongelmatilanteiden ratkaisemisessa
  • Laadukkaan ja turvallisen arkiharjoittelun varmistaminen
  • Valmentajan työn tukeminen ja mahdollistaminen
  • Yhteistyö Voimisteluliiton ja muiden tahojen kanssa
  • Seuran perustehtävistä, kuten taloudesta ja hyvästä hallinnosta huolehtiminen
  • Voimistelijan vanhempien osallistaminen mukaan seuratoimintaan
  • Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
  • Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • Positiivinen seurahenki
  • Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
  • Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • Positiivinen seurahenki
  • Urheilijoiden taloudellinen tukeminen
  • Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
  • Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • Positiivinen seurahenki
  • Urheilijoiden taloudellinen tukeminen
Teema / Ikävuodet3 − 6 6 − 8 9 − 11 12 − 14 15 − 17 18 ja yli
Liiton rooli

 

Liiton rooli

  • Laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
  • Tiedon jakaminen ja valmennusta tukevan materiaalin tuottaminen
  • Lajin kansallisen kilpailujärjestelmän kehittäminen
  • Lajin valmennus- ja testausjärjestelmän (merkkijärjestelmä) kehittäminen
  • Valmentajien välisen yhteistyön ja verkostoitumisen edistäminen
  • Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
  • Kilpa-aerobicin imagon ja arvostuksen lisääminen

Liiton rooli

  • Laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
  • Tiedon jakaminen ja valmennusta tukevan materiaalin tuottaminen
  • Lajin kansallisen kilpailujärjestelmän kehittäminen
  • Lajin valmennus- ja testausjärjestelmän (merkkijärjestelmä) kehittäminen
  • Valmentajien välisen yhteistyön ja verkostoitumisen edistäminen
  • Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
  • Kilpa-aerobicin imagon ja arvostuksen lisääminen

Liiton rooli

  • Laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
  • Tiedon jakaminen ja valmennusta tukevan materiaalin tuottaminen
  • Lajin kansallisen kilpailujärjestelmän kehittäminen
  • Lajin valmennus- ja testausjärjestelmän (merkkijärjestelmä) kehittäminen
  • Valmentajien välisen yhteistyön ja verkostoitumisen edistäminen
  • Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
  • Järjestää liittovetoista leiritoimintaa
  • Kilpa-aerobicin imagon ja arvostuksen lisääminen

LAJIN PELISÄÄNNÖT

  • Laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
  • Olosuhteiden kehittämistyön tekeminen
  • Kansainväliseen menestykseen pyrkivien seurojen tukeminen
  • Lajitoiminnan ja huippu-urheilun kehittäminen
  • Kilpailu- ja valmennusjärjestelmän kehittäminen
  • Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (junnurinki)
  • Laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
  • Olosuhteiden kehittämistyön tekeminen
  • Kansainväliseen menestykseen pyrkivien seurojen tukeminen
  • Lajitoiminnan ja huippu-urheilun kehittäminen
  • Kilpailu- ja valmennusjärjestelmän kehittäminen
  • Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (junnurinki)
  • Laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
  • Olosuhteiden kehittämistyön tekeminen
  • Kansainväliseen menestykseen pyrkivien seurojen tukeminen
  • Lajitoiminnan ja huippu-urheilun kehittäminen
  • Kilpailu- ja valmennusjärjestelmän kehittäminen
  • Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (sennurinki)
Olosuhteet
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Harjoittelu koulujen saleissa
  • Mahdollisuus joidenkin telinevoimisteluvälineiden käyttöön (mm. patjat, trampoliini, penkit)
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Harjoittelu koulujen saleissa
  • Mahdollisuus joidenkin telinevoimisteluvälineiden käyttöön (mm. patjat, trampoliini, penkit)
  • Mahdollisuus tutustua lajin kisa-alustaan
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Harjoittelu koulujen saleissa
  • Mahdollisuus joidenkin telinevoimisteluvälineiden käyttöön (mm. patjat, trampoliini, penkit)
  • Mahdollisuus tutustua lajin kisa-alustaan
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Harjoittelu pääsääntöisesti joustoparketilla
  • Mahdollisuus telinesalin tai vastaavien välineiden käyttöön
  • Harjoittelu valtakunnallisessa valmennuskeskuksessa (Varalan Urheiluopisto)
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Harjoittelu joustoparketilla
  • Mahdollisuus telinesalin tai vastaavien välineiden käyttöön
  • Tukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä
  • Harjoittelu valtakunnallisessa valmennuskeskuksessa (Varalan Urheiluopisto)
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Harjoittelu joustoparketilla
  • Mahdollisuus telinesalin tai vastaavien välineiden käyttöön
  • Tukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä
  • Harjoittelu valtakunnallisessa valmennuskeskuksessa (Varalan Urheiluopisto)