Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 6 − 8 | 9 − 11 | 12 − 14 | 15 − 17 | 18 ja yli |
---|
Ikäryhmän painopisteet | LAPSUUSVAIHE - Urheilusta innostuminen ja lajirakkauden syntyminen
- Eri taitojen oppiminen leikin kautta (motoriset, sosio-emotionaaliset taidot)
- Monipuolinen liikkuminen arjessa
- Voimistelun perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
- Kasvun ja kehityksen huomioimine
| LAPSUUSVAIHE - Urheilusta innostuminen ja lajirakkauden syntyminen
- Eri taitojen oppiminen leikin kautta (motoriset, sosio-emotionaaliset taidot)
- Monipuolinen liikkuminen arjessa
- Voimistelun perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
- Kasvun ja kehityksen huomioiminen
| LAPSUUSVAIHE / VALINTAVAIHE - Lajirakkauden syventäminen ja innostus urheiluun kasvaa
- Urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa
- Tavoitteellisesta harjoittelusta innostuminen
- Monipuolisen arkiliikunnan ja lajiharjoitusten välinen tasapaino
- Lajitaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
- Kasvun ja kehityksen huomioiminen
| VALINTAVAIHE - Positiivisuus kaikessa tekemisessä
- Voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen
- Harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen
- Laajan liikevalikoiman saavuttaminen
- Kasvun ja kehityksen huomioiminen erityisesti kasvupyrähdyksen aikana
- Murrosiän huomioiminen ja urheilijana kasvamisen tukeminen
| VALINTAVAIHE / HUIPPUVAIHE - Positiivisuus kaikessa tekemisessä
- Voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen
- Harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen
- Laajan liikevalikoiman saavuttaminen
- Kasvun ja kehityksen huomioiminen erityisesti kasvupyrähdyksen aikana
- Murrosiän huomioiminen ja urheilijana kasvamisen tukeminen
| HUIPPUVAIHE - Kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
- Huippusuorituksen saavuttaminen
- Kilpaileminen ja voittaminen arvokilpailuissa
- Aikuiseksi urheilijaksi kasvaminen
|
Taito, fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet | Fyysiset ominaisuudet ja kehittyminen -→ Lissu Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet-→ Lissu - Onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen tukeminen ja rohkeuden lisääminen
- Harjoittelun monipuolisuus mielenkiinnon säilyttämiseksi
- Sääntöjen ja ohjeiden ymmärtäminen
- Ryhmässä toimimisen harjoittelu, muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen
- Keskittymiskyvyn harjoittelu ja turvallisuusasioiden opettelu
- Oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa -> päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta
- Kilpailutilanteisiin valmistautuminen ja keskittyminen suorituksen aikana
- Harjoittelun pitkäjänteisyyden ja vaivan näkemisen opettelu
Harjoittelu Kaikkia osa-alueita tulee löytyä jokaisesta harjoituksesta Taito - Motoristen perustaitojen vahvistaminen
- Laadun vaatiminen perusvoimistelussa
- Lajiliikkeiden tekniikoihin tutustuminen
- Taitoharjoittelun monipuolisuus, molemminpuolisuus ja runsas variointi
- Lapsen luonnollinen liikkuminen tärkeänä osana taitojen kehittymistä (esim. juokseminen, hyppiminen, kiipeäminen, roikkuminen, tasapainottelu)
- Kannustava ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi harjoituksissa ja kotona
Liikkuvuus - Kehittämiseen ja harjoitteluun innostaminen
- Molemminpuolisuuden huomioiminen tärkeää
- Harjoittaminen perusliikkeiden kautta monipuolisesti (esim. taivutukset)
- Laadun kokonaisvaltainen varmistaminen harjoittamisessa (puhtaat linjat, jalat, selkä, kädet)
Voima - Kehittämiseen ja harjoitteluun innostaminen
- Harjoittaminen pelien ja leikkien kautta
- Kehon kannatus erilaisissa liikkeissä ja pidoissa
Nopeus ja ketteryys - Mukana jokaisessa harjoituksessa
- Nopeus- ja koordinaatioharjoittelu, liikenopeus ja -tiheys (esim. nopeat suunnanmuutokset, eri liikkumisen tasot, erilaiset alustat, välineet)
- Pyörivien liikkeiden harjoittelu monipuolisesti ja molemminpuolisesti
Kestävyys - Luonnollinen liikkuminen päivittäin
- Harjoituskerran suunnittelu kokonaisuudessaan kestäyvyyttä kehittäväksi --> kesto, sisältö ja toiminnallisuus (lyhyet odottelut)
Tasapaino - Tasapainoilu erilaisilla alustoilla (silmät auki, silmät kiinni, yhdellä ja kahdella jalalla jne.)
- Tasapainoharjoittelu leikin kautta
| Fyysiset ominaisuudet ja kehittyminen -→ LISSULLE - Suuret lihasryhmät kehittyvät pienempiä nopeammin
- Sydänlihas kasvaa ja sydän- ja verenkiertoelimistö kehittyy
- Nivelsiteet vahvistuvat, mutta luiden päät edelleen rustomaiset
- Sisäkorvan tasapainomekanismit kehittyvät
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet ja kehittyminen-→ Kysytään Lissulta - Onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen tukeminen ja rohkeuden lisääminen
- Harjoittelun monipuolisuus mielenkiinnon säilyttämiseksi
- Sääntöjen ja ohjeiden ymmärtäminen
- Ryhmässä toimimisen harjoittelu, muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen
- Keskittymiskyvyn harjoittelu ja turvallisuusasioiden opettelu
- Oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa -> päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta
- Kilpailutilanteisiin valmistautuminen ja keskittyminen suorituksen aikana
- Harjoittelun pitkäjänteisyyden ja vaivan näkemisen opettelu
- Opetellaan taitoja leirillä oloa varten (yöpyminen ilman vanhempaa)
HARJOITTELU Kaikkia osa-alueita tulee löytyä jokaisesta harjoituksesta Taito - Motoristen perustaitojen vahvistaminen
- Laadun vaatiminen perusvoimistelussa
- Lajiliikkeiden tekniikoihin tutustuminen
- Taitoharjoittelun monipuolisuus, molemminpuolisuus ja runsas variointi
- Lapsen luonnollinen liikkuminen tärkeänä osana taitojen kehittymistä (esim. juokseminen, hyppiminen, kiipeäminen, roikkuminen, tasapainottelu)
- Kannustava ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi harjoituksissa ja kotona
Liikkuvuus - Kehittämiseen ja harjoitteluun innostaminen
- Molemminpuolisuuden huomioiminen tärkeää
- Lajin vaatimien liikkuvuusliikkeiden harjoittaminen ja kehittäminen
- Laadun kokonaisvaltainen varmistaminen harjoittamisessa (puhtaat linjat, jalat, selkä, kädet)
Voima - Mukana jokaisessa harjoituksessas
- Kehittämiseen ja harjoitteluun innostaminen
- Harjoittaminen pelien ja leikkien kautta
- Lajin vaatimien voimaliikkeiden harjoittaminen ja kehittäminen
- Keskivartalon voiman harjoittaminen tärkeää lajitekniikan kannalta
Nopeus ja ketteryys - Mukana jokaisessa harjoituksessa
- Nopeus- ja koordinaatioharjoittelu, liikenopeus ja -tiheys (esim. nopeat suunnanmuutokset, eri liikkumisen tasot, erilaiset alustat, välineet)
- Pyörivien liikkeiden harjoittelu monipuolisesti ja molemminpuolisesti
- Ponnistaminen, hypyt ja hyppelyt
Kestävyys - Luonnollinen liikkuminen päivittäin
- Harjoituskerran suunnittelu kokonaisuudessaan kestäyvyyttä kehittäväksi --> kesto, sisältö ja toiminnallisuus (lyhyet odottelut)
Tasapaino - Tasapainoilu erilaisilla alustoilla ja ärsykkeillä (silmät auki, silmät kiinni, yhdellä ja kahdella jalalla jne.)
- Tasapainoharjoittelu leikin kautta
- Tasapainoharjoittelun sisällyttäminen monipuolisesti harjoituskertaan (lämmittely, taito- ja lajiharjoittelu, loppuverrytely)
- Lajinomainen tasapainoharjoittelu käsillä ja jaloilla
| FYYSINEN KEHITTYMINEN JA OMINAISUUDET -→ LISSULLE - Suuret lihasryhmät kehittyvät pienempiä nopeammin
- Sydänlihas kasvaa ja sydän- ja verenkiertoelimistö kehittyy
- Nivelsiteet vahvistuvat, mutta luiden päät edelleen rustomaiset
- Sisäkorvan tasapainomekanismit kehittyvät
PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET –> Kysytään Lissulta - Positiivisuus kaikessa tekemisessä ja onnistumisten kokeminen
- Itseluottamuksen tukeminen
- Lapsi oppii mallista
- Mielikuvitus kukoistaa ja uuden kokeileminen kiinnostaa
- Harjoittelun monipuolisus mielenkiinnon säilyttämiseksi
- Haluaa olla keskipisteenä
- Oppii ymmärtämään sääntöjä ja ohjeita
- Kilpailu- ja harjoitustilanteeseen keskittymisen opetteleminen
- Kilpailuihin valmistautumisrutiinien muodostuminen
- Kilpailujännityksen hallitsemisen opetteleminen
- Harjoittelu mielummin ryhmässä kuin yksilönä
- Omatoimisuuden opettelu kilpailu- ja leiritilanteissa
- Onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen tukeminen ja rohkeuden lisääminen
- Harjoittelun monipuolisuus mielenkiinnon säilyttämiseksi
- Sääntöjen ja ohjeiden ymmärtäminen
- Ryhmässä toimimisen harjoittelu, muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen
- Keskittymiskyvyn harjoittelu ja turvallisuusasioiden opettelu
- Oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa -> päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta
- Kilpailutilanteisiin valmistautuminen ja keskittyminen suorituksen aikana
- Harjoittelun pitkäjänteisyyden ja vaivan näkemisen opettelu
HARJOITTELU Taito - Motoristen perustaitojen vahvistaminen
- Laadun vaatiminen perusvoimistelussa
- Monipuolinen lajitaitojen opettelu ja kehittäminen
- Taitoharjoittelun monipuolisuus, molemminpuolisuus ja runsas variointi
- Monipuolinen liikkuminen arjessa
- Kannustava ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi harjoituksissa ja kotona
Liikkuvuus - Mukana jokaisessa harjoituksessa
- Kehittämiseen ja harjoitteluun innostaminen
- Molemminpuolisuuden huomioiminen tärkeää
- Lajin vaatimien liikkuvuusliikkeiden harjoittaminen ja kehittäminen
- Laadun kokonaisvaltainen varmistaminen harjoittamisessa (puhtaat linjat, jalat, selkä, kädet)
- Puhtaat linjat spagaateissa
- Vastuskuminauhan hyödyntäminen liikkuvuusharjoittelussa
Voima - Mukana jokaisessa harjoituksessa
- Kehittämiseen ja harjoitteluun innostaminen
- Lajin vaatimien voimaliikkeiden harjoittaminen ja kehittäminen, myös pelien ja leikkien kautta
- Keskivartalon voiman harjoittaminen tärkeää lajitekniikan kannalta
- Oman kehon painon hyödyntäminen voimaharjoittelussa (leuanvedot, kyykyt, punnerrukset, puolapuuvatsat jne.)
- Kevyen lisäpainon tuominen mukaan voimaharjoitteluun suhteessa voimistelijan kokoon (nilkkapainot, rannepainot, vastuskuminauhat)
Nopeus ja ketteryys - Mukana jokaisessa harjoituksessa
- Nopeus- ja koordinaatioharjoittelu, liikenopeus ja -tiheys (esim. nopeat suunnanmuutokset, eri liikkumisen tasot, erilaiset alustat, välineet)
- Lajinomaisen nopeuden kehittäminen ja harjoittaminen (esim. siirtymiset ja askelsarjat)
- Pyörivien liikkeiden harjoittelu monipuolisesti ja molemminpuolisesti
- Ponnistaminen, hypyt ja hyppelyt
Kestävyys - Monipuolinen liikkuminen lajiharjoittelun ulkopuolella (ulkopelit- ja leikit, arkiliikunta)
- Kannustetaan aktiivisuuteen harjoituksissa (intensiteetin ylläpito, ei passiivista odottelua esim. ohjelmia harjoitellessa)
Tasapaino - Tasapainoharjoittelun sisällyttäminen monipuolisesti harjoituskertaan (lämmittely, taito- ja lajiharjoittelu, loppuverrytely)
- Lajinomainen tasapainoharjoittelu käsillä ja jaloilla, myös leikin kautta
- Tasapainoharjoittelu sekä kengät jalassa, että ilman
| FYYSINEN KEHITTYMINEN JA OMINAISUUDET -→ LISSULLE - Suuret lihasryhmät kehittyvät pienempiä nopeammin
- Sydänlihas kasvaa ja sydän- ja verenkiertoelimistö kehittyy
- Nivelsiteet vahvistuvat, mutta luiden päät edelleen rustomaiset
- Sisäkorvan tasapainomekanismit kehittyvät
PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET –> Kysytään Lissulta - Positiivisuus kaikessa tekemisessä ja onnistumisten kokeminen
- Itseluottamuksen tukeminen
- Lapsi oppii mallista
- Mielikuvitus kukoistaa ja uuden kokeileminen kiinnostaa
- Harjoittelun monipuolisus mielenkiinnon säilyttämiseksi
- Haluaa olla keskipisteenä
- Oppii ymmärtämään sääntöjä ja ohjeita
- Kilpailu- ja harjoitustilanteeseen keskittymisen opetteleminen
- Kilpailuihin valmistautumisrutiinien muodostuminen
- Kilpailujännityksen hallitsemisen opetteleminen
- Harjoittelu mielummin ryhmässä kuin yksilönä
- Omatoimisuuden opettelu kilpailu- ja leiritilanteissa
- Onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen tukeminen ja rohkeuden lisääminen
- Harjoittelun monipuolisuus mielenkiinnon säilyttämiseksi
- Sääntöjen ja ohjeiden ymmärtäminen
- Ryhmässä toimimisen harjoittelu, muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen
- Keskittymiskyvyn harjoittelu ja turvallisuusasioiden opettelu
- Oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa -> päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta
- Kilpailutilanteisiin valmistautuminen ja keskittyminen suorituksen aikana
- Harjoittelun pitkäjänteisyyden ja vaivan näkemisen opettelu
HARJOITTELU Taito - Kasvun ja kehityksen huomioiminen kaikessa harjoittelussa
- Laadun vaatiminen perusvoimistelussa
- Monipuolinen lajitaitojen opettelu ja kehittäminen
- Taitoharjoittelun monipuolisuus, molemminpuolisuus ja runsas variointi
- Monipuolinen liikkuminen arjessa
- Kannustava ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi harjoituksissa ja kotona
Liikkuvuus - Mukana jokaisessa harjoituksessa
- Kehittämisen ja harjoittelun syventäminen
- Molemminpuolisuuden huomioiminen tärkeää
- Lajin vaatimien liikkuvuusliikkeiden harjoittaminen ja kehittäminen
- Laadun kokonaisvaltainen varmistaminen harjoittamisessa (puhtaat linjat, jalat, selkä, kädet)
- Vastuskuminauhan hyödyntäminen liikkuvuusharjoittelussa
Voima - Mukana jokaisessa harjoituksessa
- Kehittämisen ja harjoittelun syventäminen
- Lajin vaatimien voimaliikkeiden harjoittaminen ja kehittäminen
- Keskivartalon voiman harjoittaminen tärkeää lajitekniikan kannalta
- Oman kehon painon hyödyntäminen voimaharjoittelussa (leuanvedot, kyykyt, punnerrukset, puolapuuvatsat jne.)
- Kevyen lisäpainon hyödyntäminen voimaharjoittelussa suhteessa voimistelijan kokoon (nilkkapainot, rannepainot, vastuskuminauhat)
Nopeus ja ketteryys - Nopeuden ja lajinopeuden asteittainen kehittäminen
- Koordinaatioharjoittelu sisällyttäminen harjoitteluun (nopeat suunnanmuutokset ja liiketiheys)
- Ponnistaminen ja alastulot, hypyt ja hyppelyt
Kestävyys - Monipuolinen liikkuminen lajiharjoittelun ulkopuolella (ulkopelit- ja leikit, arkiliikunta)
- Kestävyysharjoittelun sisällyttäminen harjoitussuunnitelmaan
- Kannustetaan aktiivisuuteen harjoituksissa (intensiteetin ylläpito, ei passiivista odottelua esim. ohjelmia harjoitellessa)
Tasapaino - Lajinomainen tasapainoharjoittelu käsillä ja jaloilla
- Tasapainoharjoittelu sekä kengät jalassa, että ilman
| FYYSINEN KEHITTYMINEN JA OMINAISUUDET -→ LISSULLE - Suuret lihasryhmät kehittyvät pienempiä nopeammin
- Sydänlihas kasvaa ja sydän- ja verenkiertoelimistö kehittyy
- Nivelsiteet vahvistuvat, mutta luiden päät edelleen rustomaiset
- Sisäkorvan tasapainomekanismit kehittyvät
PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET –> Kysytään Lissulta - Positiivisuus kaikessa tekemisessä ja onnistumisten kokeminen
- Itseluottamuksen tukeminen
- Lapsi oppii mallista
- Mielikuvitus kukoistaa ja uuden kokeileminen kiinnostaa
- Harjoittelun monipuolisus mielenkiinnon säilyttämiseksi
- Haluaa olla keskipisteenä
- Oppii ymmärtämään sääntöjä ja ohjeita
- Kilpailu- ja harjoitustilanteeseen keskittymisen opetteleminen
- Kilpailuihin valmistautumisrutiinien muodostuminen
- Kilpailujännityksen hallitsemisen opetteleminen
- Harjoittelu mielummin ryhmässä kuin yksilönä
- Omatoimisuuden opettelu kilpailu- ja leiritilanteissa
- Onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen tukeminen ja rohkeuden lisääminen
- Harjoittelun monipuolisuus mielenkiinnon säilyttämiseksi
- Sääntöjen ja ohjeiden ymmärtäminen
- Ryhmässä toimimisen harjoittelu, muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen
- Keskittymiskyvyn harjoittelu ja turvallisuusasioiden opettelu
- Oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa -> päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta
- Kilpailutilanteisiin valmistautuminen ja keskittyminen suorituksen aikana
- Harjoittelun pitkäjänteisyyden ja vaivan näkemisen opettelu
HARJOITTELU Taito - Kasvun ja kehityksen huomioiminen kaikessa harjoittelussa
- Laadun vaatiminen kaikessa tekemisessä
- Lajitaitojen intensiivinen harjoittaminen
- Liikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun kehittäminen
Liikkuvuus - Liikkuvuuden ylläpitäminen ja harjoittaminen jokaisessa harjoituksessa
- Lajin vaatimien liikkuvuusliikkeiden harjoittaminen ja kehittäminen
- Laadun kokonaisvaltainen varmistaminen harjoittamisessa (molemminpuolisuus)
- Välineiden hyödyntäminen liikkuvuusharjoittelussa
Voima - Voimaharjoittelun monipuolisuuden ja määrän tarve kasvaa, mukana jokaisessa harjoituksessa
- Lajin vaatimien voimaliikkeiden harjoittaminen ja syventäminen
- Lisäpainon hyödyntäminen voimaharjoittelussa
Nopeus ja ketteryys - Nopeuden ja lajinopeuden ylläpito
- Koordinaatioharjoittelun sisällyttäminen harjoitteluun (nopeat suunnanmuutokset ja liiketiheys)
- Ponnistaminen ja alastulot, hypyt ja hyppelyt
Kestävyys - Kestävyysharjoittelun sisällyttäminen olennaisena osana harjoitussuunnitelmaa
- Intensiteetin ylläpito harjoituksissa
Tasapaino - Lajinomaisen tasapainon harjoittaminen ja ylläpitäminen
| FYYSINEN KEHITTYMINEN JA OMINAISUUDET -→ LISSULLE - Suuret lihasryhmät kehittyvät pienempiä nopeammin
- Sydänlihas kasvaa ja sydän- ja verenkiertoelimistö kehittyy
- Nivelsiteet vahvistuvat, mutta luiden päät edelleen rustomaiset
- Sisäkorvan tasapainomekanismit kehittyvät
PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET –> Kysytään Lissulta - Positiivisuus kaikessa tekemisessä ja onnistumisten kokeminen
- Itseluottamuksen tukeminen
- Lapsi oppii mallista
- Mielikuvitus kukoistaa ja uuden kokeileminen kiinnostaa
- Harjoittelun monipuolisus mielenkiinnon säilyttämiseksi
- Haluaa olla keskipisteenä
- Oppii ymmärtämään sääntöjä ja ohjeita
- Kilpailu- ja harjoitustilanteeseen keskittymisen opetteleminen
- Kilpailuihin valmistautumisrutiinien muodostuminen
- Kilpailujännityksen hallitsemisen opetteleminen
- Harjoittelu mielummin ryhmässä kuin yksilönä
- Omatoimisuuden opettelu kilpailu- ja leiritilanteissa
- Onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen tukeminen ja rohkeuden lisääminen
- Harjoittelun monipuolisuus mielenkiinnon säilyttämiseksi
- Sääntöjen ja ohjeiden ymmärtäminen
- Ryhmässä toimimisen harjoittelu, muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen
- Keskittymiskyvyn harjoittelu ja turvallisuusasioiden opettelu
- Oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa -> päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta
- Kilpailutilanteisiin valmistautuminen ja keskittyminen suorituksen aikana
- Harjoittelun pitkäjänteisyyden ja vaivan näkemisen opettelu
HARJOITTELU Taito - Lajiliikkeiden automaatiotason saavuttaminen
- Liikkeiden jatkuva vaikeustason nostaminen ja ylläpito
- Liikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun kehittäminen
Liikkuvuus - Liikkuvuuden ylläpitäminen ja harjoittaminen jokaisessa harjoituksessa
Voima - Lajin vaatimien voimaliikkeiden harjoittaminen ja ylläpito
Nopeus ja ketteryys - Nopeuden ja lajinopeuden ylläpito
- Ponnistaminen ja alastulot, hypyt ja hyppelyt
Kestävyys - Kestävyysharjoittelu olennaisena osana harjoitussuunnitelmaa
Tasapaino - Lajinomaisen tasapainon harjoittaminen ja ylläpito
|
Lajitaidot | Dynaaminen ja staattinen voima - Haarapressi ja L-pressi
- Punnerrustekniikka
Liikkuvuus ja tasapaino Hypyt - kierroshyppy, kerähyppy, x-hyppy)Liikkuvuus
Akrobatia - Siltakaato, kärrynpyörän harjoittaminen
- Päälläseisonta ja kulmakäsinseisonta
Musiikkiin liikkuminen ja hyödyntäminen leikeissä | Perusvoimistelu - Ryhti, kannatus ja ojennukset
- Baletin asennot
- Liikkeiden ja perusaskeleiden yhdistäminen musiikin tempoon
- Askelikot, hyppelyt ja hypyt
- Vartalon käyttö
Dynaaminen ja staattinen voima - Wenson-punnerrus
- V-pressi ja monipuoliset siirtymiset eri asennoista presseihin
- Keskivartalon voima (hallinta ja pito)
Liikkuvuus ja tasapaino Hypyt Akrobatia - Kärrynpyörän variaatiot kohti arabialaista
- Käsinseisonta
| - Kilpailtavan ikäsarjan liikkeiden täydellinen hallinta
- Seuraavan ikäsarjan liikkeiden aktiivinen harjoittelu
Perusvoimistelu - Ryhti, kannatus ja ojennukset
- Baletin perusliikkeet
- Rytmin ja erilaisten liikekielten harjoittelu
- Monipuoliset askelikot, hyppelyt ja hypyt puhtaalla tekniikalla
- Monipuolinen vartalon, käsien ja pään käyttö koreografiassa
- Kokonaisen kilpailuohjelman hallitseminen
Dynaaminen ja staattinen voima - Helikopteri
- A-frame
- Pressien pyörittämisen harjoittaminen
Liikkuvuus ja tasapaino Hypyt - cossack, cossack 1/1, spagaattilinjan hypyt
Akrobatia - Perusakrobatiataitojen hallinta ja varioiminen (kärrynpyörä, käsiinseisonta, siltakaadot)
- Räjähtävien akrobatialiikkeiden turvallinen harjoittaminen (flikki, arabialainen, puolivoltti, perhonen)
Kokoonpanot - Yhdessä tekemisen harjoittelu
| - Kilpailtavan ikäsarjan liikkeiden täydellinen hallinta
- Seuraavan ikäsarjan liikkeiden aktiivinen harjoittelu
- Lajiliikkeiden vaikeustason nosto
Perusvoimistelu - Monipuolisuus baletin harjoittelussa
- Perusaskeleiden ja käsien monipuolinen variointi laadukkaasti
- Koreografisen osaamisen vahvistaminen
- Ilmaisun ja esiintymisen harjoittelu
Akrobatia - Akrobatiataitojen variointi
Kokoonpanot - Yhteistyöliikkeiden monipuolinen harjoittelu
| - Kilpailtavan ikäsarjan liikkeiden täydellinen hallinta
- Lajiliikkeiden vaikeustason nostaminen
- Yhteistyöliikkeiden monipuolinen harjoittelu ja vaikeustason nostaminen
- Liikeyhdistelmien monipuolinen variointi
- Nostotekniikoiden hallinta
- Oman tyylin löytäminen ja koreografinen osaaminen
| - Huipputason liikkeiden hallinta
- Keskittyminen omien vahvuuksien monipuoliseen hyödyntämiseen
- Oman tyylin kokonaisvaltainen ilmentäminen
|
Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 6 − 8 | 9 − 11 | 12 − 14 | 15 − 17 | 18 ja yli |
---|
Harjoitusmäärät | Ohjatut harjoitukset - 1-2 krt/vk
- 45-60 min kerralla
Muu liikkuminen - ulkoilu, pelit ja leikit, liikkuminen päiväkodissa ja esikoulussa
- mahdollisimman monipuolista
- Kokonaisliikuntamäärä/lepo -→ Lissu
| Ohjatut harjoitukset - 2-3 krt/vk
- 60 min kerralla
Muu liikkuminen - ulkoilu, pelit ja leikit, liikkuminen päiväkodissa, esikoulussa ja koulussa
- mahdollisimman monipuolista
- Kokonaisliikuntamäärä/lepo -→ Lissu
| Ohjatut harjoitukset - 3-5 krt/vk
- 2-2,5h kerralla
Muu liikkuminen - ulkoilu, pelit ja leikit, liikkuminen koulussa
- mahdollisimman monipuolista
- Kokonaisliikuntamäärä/lepo -→ Lissu
| Ohjatut harjoitukset (sisältäen oheistreenit) Muu liikkuminen - Arkiliikunta
- Mahdollisimman monipuolista
- Kokonaisliikuntamäärä 3h/päivä
| Ohjatut harjoitukset (sisältäen oheistreenit) Muu liikkuminen - Arkiliikunta
- Kehon huoltamisesta ja palautumisesta huolehtiminen
- Mahdollisimman monipuolista
- Kokonaisliikuntamäärä 3h/päivämuokkaa tätä
| Ohjatut harjoitukset (sisältäen oheistreenit) Muu liikkuminen - Arkiliikunta
- Kehon huoltamisesta ja palautumisesta huolehtiminen
- Mahdollisimman monipuolista
- Kokonaisliikuntamäärä 3h/päivämuokkaa tätämuokkaa tätä
|
Leiritys | | Seuran oma leiritoiminta - treenipäivät 1-3 kertaa vuodessa
- yhden yön leirit 1-2 kertaa vuodessa
| Liiton leiritys - 3-4 leiriä vuodessa
- 3-8 vrk vuodessa
| Liiton leiritys - 3-5 leiriä / vuosi
- 3-15 vrk / vuosi
| Liiton leiritys - 3-5 leiriä / vuosi
- 6-30 vrk / vuosi
| Liiton leiritys - 3-5 leiriä / vuosi
- 6-30 vrk / vuosi
|
Suunnittelu ja organisointi | Tavoitteen asettelu ja harjoittelun suunnittelu - Tavoitteiden asettaminen kaudelle
- Kausisuunnitelman laatiminen
Harjoittelun käytännön organisointi - Valmennus toteutetaan kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
- Vanhempi mukana osassa harjoituksista
| Tavoitteiden asettelu ja harjoittelun suunnittelu - Tavoitteiden asettaminen kaudelle
- Kausisuunnitelman laatiminen kisa/tapahtumakalenteri huomioiden
Harjoittelun käytännön organisointi - Valmennuksen toteuttaminen kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
- Kausisuunnitelman päivittäminen kauden aikana tarvittaessa
| Tavoitteiden asettelu ja harjoittelun suunnittelu - Ominaisuustavoitteiden määrittely kaudelle
- Yksityiskohtaisen harjoitussuunnitelman laatiminen koko harjoitusryhmälle
- Kausisuunnitelman laatiminen kisakalenteri, leiritykset ja testaus huomioiden
Harjoittelun käytännön organisointi - Valmennuksen toteuttaminen kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
- Kausisuunnitelman päivittäminen kauden aikana tarvittaessa
| Tavoitteiden asettelu ja harjoittelun suunnittelu - Tavoitteiden asettaminen yksilöille ja kokoonpanoille
- Kausisuunnitelman laatiminen kisakalenteri, leiritykset ja testaus huomioiden
Harjoittelun käytännön organisointi - Valmennuksen toteuttaminen kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
- Kausisuunnitelman päivittäminen kauden aikana tarvittaessa
| | |
Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 6 − 8 | 9 − 11 | 12 − 14 | 15 − 17 | 18 ja yli |
---|
Valmennus | Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä. Lajista innostuminen ja lajirakkauden syttyminen. Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - Ryhmäkohtainen harjoitussuunnitelma, jossa huomioituna myös yksilölliset erot (ikä- ja kehitystaso)
- Harjoitussuunnitelma on laadittu tavoitteiden mukaisesti ja valmennus toteutuu suunnitelman pohjalta
- Kokonaisliikuntamäärän toteutumisen ohjaaminen
- Loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla oikeat liiketekniikat, kehonhallinta ja kokonaisliikuntamäärä
- Ryhmässä toimiminen
- Valmennuksen seurannan mittarina käytetään lajin merkkisuoritusjärjestelmää
- Valmentajan vertaisarviointi ja itsearviointi vuosittain
Ryhmäkoko - 10-15 voimistelijaa
- 1-2 valmentajaa, vastuuvalmentaja ja apuvalmentaja
| Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä. Lajista innostuminen ja lajirakkauden syttyminen. Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - Ryhmäkohtainen harjoitussuunnitelma, jossa huomioituna myös yksilölliset erot (ikä- ja kehitystaso)
- Harjoitussuunnitelma on otettu jo huomioon pitkän tähtäimen tavoitteita ja valmennus toteutuu suunnitelman pohjalta
- Kokonaisliikuntamäärän toteutumisen ohjaaminen
- Loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla oikeat liiketekniikat, kehonhallinta ja kokonaisliikuntamäärä
- Ryhmässä toimiminen
- Valmennuksen seurannan mittarina käytetään lajin merkkisuoritusjärjestelmää
- Valmentajan vertaisarviointi ja itsearviointi vuosittain
Ryhmäkoko - 10-15 voimistelijaa
- 1-2 valmentajaa, vastuuvalmentaja ja apuvalmentaja
| JÄÄTIIN TÄHÄN Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista voimistelun perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä sekä systemaattisen harjoittelun opettelemista Lajiharjoitusmäärät - Sisältää laji- ja oheisharjoittelun, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
- 3-4krt/ vko
- 1,5-2,5h kerrallaan
Muu liikunta / ulkoilu - Sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset tms.
Kokonaisliikuntamäärä - Sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan
- 20h / viikko liikuntaa --> n. 3h/päivä
Leiritys - Miniringin leirit 4-5krt/ vuosi
- Seuran omat leirit ja treenipäivät
- Noin 10-20 leiripäivää / vuosi
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - Pitkäntähtäimen-, kausi-, viiko- ja tuntisuunnitelma
- Läsnäolon seuranta
- Loukkaantumisten ennaltaehkäisy huolehtimalla riittävästä liikuntamäärästä ja perustaitojen kehittymisestä
- Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi
Ryhmäkoko - Noin 5 voimistelijaa/valmentaja
_____________________________________________________ Edellisessä 6-8 Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä. Lajista innostuminen ja lajirakkauden syttyminen. Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - Ryhmäkohtainen harjoitussuunnitelma, jossa huomioituna myös yksilölliset erot (ikä- ja kehitystaso)
- Harjoitussuunnitelma on otettu jo huomioon pitkän tähtäimen tavoitteita ja valmennus toteutuu suunnitelman pohjalta
- Kokonaisliikuntamäärän toteutumisen ohjaaminen
- Loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla oikeat liiketekniikat, kehonhallinta ja kokonaisliikuntamäärä
- Ryhmässä toimiminen
- Valmennuksen seurannan mittarina käytetään lajin merkkisuoritusjärjestelmää
- Valmentajan vertaisarviointi ja itsearviointi vuosittain
Ryhmäkoko - 10-15 voimistelijaa
- 1-2 valmentajaa, vastuuvalmentaja ja apuvalmentaja
|
Yksilöllisen valmennuksen aloittaminen. Fyysisten ominaisuuksien kehittäminen ja kilpailemiseen totuttautuminen. Sisäisen motivaation vahvistaminen.
Lajiharjoitusmäärät
-
Sisältää laji- ja oheisharjoittelun
-
4-5krt/ vko
-
2-2,5h kerrallaan
Muu liikunta / ulkoilu
-
Sisältää koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset, pihapelit tms.
Kokonaisliikuntamäärä
-
Sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan
-
20h / viikko liikuntaa --> n.3h / päivä
Leiritys
-
Junnuringin leirit 5x vuodessa
-
UEG-leiri
-
Omat KV leirit/ muut seuran omat leirit
-
Noin 15-25 leiripäivää/ vuosi
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta
-
Pitkäntähtäimen-, kausi-, viiko- ja tuntisuunnitelma
-
Loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla oikeat lajitekniikat, kehonhallinta, kasvupyrähdys, lajin vaatimukset ja tyyppivammat
-
Yhteistyö muiden valmentajien kanssa
-
Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi
Ryhmäkoko
-
Noin 5 voimistelijaa/valmentaja
|
Valmennus yksilöllistä ja vuoropuhelua. Harjoittelusta ja kilpailemisesta nauttiminen. Yhteistyö muiden valmentajien kanssa tärkeää. Sisäisen motivaation vahvistaminen
Lajiharjoitusmäärät
-
Sisältää laji- ja oheisharjoittelun, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
-
5-8krt/ vko
-
2-3h kerrallaan
Muu liikunta / ulkoilu
-
Sisältää koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset, juoksulenkit tms
Kokonaisliikuntamäärä
-
Sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan
-
20h / viikossa liikuntaa --> n.3h päivässä
Leiritys
-
Junnuringin leirit 5x vuodessa
-
UEG-leiri
-
Omat KV-leirit/ muut omat leirit
-
Noin 15-25 leiripäivää/ vuosi
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta
-
Pitkäntähtäimen-, kausi-, viiko- ja tuntisuunnitelma
-
Loukkaantumisten ennaltaehkäisy ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa
-
Yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta
-
Henkilökohtaisen harjoitus- ja kilpailusuunnitelman toteutus
-
Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi
Ryhmäkoko
-
Noin 5 voimistelijaa/valmentaja
|
Valmennus vuoropuhelua ja yhdessä tavoitteisiin pyrkimistä. Huippusuoritusten ja monimutkaisten taitojen saavuttaminen ja huippu-urheilijan elämästä nauttiminen. Sisäisen motivaation vahvistaminen ja kilpailutilanteen hallinta.
Lajiharjoitusmäärät
-
sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
-
20-30h/vko
-
2,5-3h kerrallaan
Muu liikunta / ulkoilu
-
sisältää muut liikuntaharrastukset, juoksulenkit tms.
Kokonaisliikuntamäärä
Leiritys
-
Sennuringin leirit 5x vuodessa
-
Omat KV-leirit
-
Seuran omat leirit
-
20-30 leiripäivää vuodessa
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta
-
pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma
-
loukkaantumisten ennaltaehkäisy ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa
-
yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta
-
kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi
Ryhmäkoko
-
Noin 4 voimistelijaa/ valmentaja
|
Kilpaileminen | - Harjoittelu esiintymis- ja kilpailutilanteita varten seuran omissa tapahtumissa
- Merkkisuoritustilaisuudet
| - Harjoittelu esiintymis- ja kilpailutilanteita varten seuran omissa tapahtumissa
- Stara ja lajin omat kilpailut
| - Kansalliset kilpailut
- Kansainväliset seurakilpailut mahdollisuuksien mukaan
| - Kansalliset kilpailut ja SM-kilpailut
- Kansainväliset avoimet seurakilpailut
- World Age Group Competition -kilpailut
| - Kansalliset kilpailut ja SM-kilpailut
- Kansainväliset avoimet seurakilpailut
- World Age Group Competition -kilpailut
- EM-kilpailut
- Gymnasiadit
| - Kansalliset kilpailut ja SM-kilpailut
- Kansainväliset avoimet seurakilpailut
- Maailmacupit
- EM-kilpailut
- MM-kilpailut
- European Games
- Universiadit
|
Testit ja tarkastukset | | |
-
Fyysiset ominaisuudet valmentajan testaamana
-
Terveystarkastus (kouluterveydenhuolto)
-
Ryhtitarkastus
-
Lajiliiketestit
|
-
Fysioterapeutin liikkuvuustestaus/ lihastasapainokartoitus
-
Voima-, nopeus- ja kestävyystestaus
-
Urheilijan terveystarkastus
-
Ryhtitarkastus
-
Lajiliiketestit
|
-
Fysioterapeutin liikkuvuustestaus/ lihastasapainokartoitus
-
Voima-, nopeus- ja kestävyystestaus
-
Sykekynnysten selvittäminen
-
Urheilijan terveystarkastus
-
Ryhtitarkastus
-
Lajiliiketestit
|
-
Fysioterapeutin liikkuvuustestaus/ lihastasapainokartoitus
-
Voima-, nopeus- ja kestävyystestaus
-
Sykekynnysten selvittäminen
-
Urheilijan terveystarkastus
-
Ryhtitarkastus
|
Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 6 − 8 | 9 − 11 | 12 − 14 | 15 − 17 | 18 ja yli |
---|
Tukitoimet | - Perheiden tukeminen liikunnallisen ja terveellisen elämäntavan omaksumisessa
- Ohjaaminen asiantuntijoille tarpeen vaatiessa
| - Perheiden tukeminen liikunnallisen ja terveellisen elämäntavan omaksumisessa sekä kilpailutoimintaan tutustuttaminen
- Ohjaaminen asiantuntijoille tarpeen vaatiessa
|
Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta.
-
Fysioterapeutti
-
Baletinopettaja
-
Telinevoimisteluvalmentaja
-
Urheilulääkäri tarvittaessa
-
Joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja, jne
|
Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta.
-
Fysioterapeutti
-
Baletinopettaja
-
Telinevoimisteluvalmentaja
-
Urheilulääkäri tarpeen mukaan
-
Ravitsemusterapeutti
-
Urheilupsykologi
-
Joukkueenjohtajat, rahastonhoitajat jne.
|
Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta.
-
Fysioterapeutti
-
Baletinopettaja
-
Telinevoimisteluvalmentaja
-
Urheilulääkäri tarvittaessa
-
Ravitsemusterapeutti
-
Urheilupsykologi
-
Hieroja tarpeen mukaan
-
ADT-ohjaus
-
Joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja, jne
|
Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta.
-
Fysioterapeutti
-
Baletinopettaja
-
Telinevoimisteluvalmentaja
-
Urheilulääkäri
-
Urheilupsykologi
-
Ravitsemusterapeutti
-
ADT-ohjaus
-
Hieronta
-
Joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja, jne
-
Valmennustiimin tukemiseen osallistuu lisäksi Voimisteluliitto, urheiluakatemiat, Olympiakomitea, valmennuskeskus ja yhteistyökumppanit
|
Valmentaja | Osaaminen ja koulutus - Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheiden hallitseminen ja ymmärtäminen
- Lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden ja opettamisen hallitseminen
- Lasten laadukkaan valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
- Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus)
- I-tason lajivalmentajakoulutus
Rooli - Lapsen innostaminen voimisteluun ja liikkumiseen
- Valmentajalla on tunnekasvattajan rooli ja hän toimii tehtävässään kasvatusvastuullisena
- Osallistaa voimistelijoita pelisääntöjen luomiseen ja noudattamiseen
- Tukee urheilijaksi kasvamista ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä
- Toimii hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
- Tukee voimistelijan lajirakkauden syntymistä
- Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.
- Esikuvana toimiminen
| Osaaminen ja koulutus - Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheiden hallitseminen ja ymmärtäminen
- Lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden ja opettamisen hallitseminen
- Lasten laadukkaan valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
- Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus)
- I-tason lajivalmentajakoulutus
Rooli - Lapsen innostaminen voimisteluun ja liikkumiseen
- Valmentajalla on tunnekasvattajan rooli ja hän toimii tehtävässään kasvatusvastuullisena
- Osallistaa voimistelijoita pelisääntöjen luomiseen ja noudattamiseen
- Tukee urheilijaksi kasvamista ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä
- Toimii hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
- Tukee voimistelijan lajirakkauden syntymistä
- Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.
- Esikuvana toimiminen
|
Osaaminen ja koulutus
-
Koulutettu ammattivalmentaja
-
II-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen
-
FIG-Academy Leve 1 koulutus
-
Ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheet
-
Osaa lajin perustaidot
-
Osaa soveltaa valmennuksessaan lasten valmennuksen perusteita
-
Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina
Rooli
-
Luotettava aikuinen
-
Innostaa lasta voimisteluun ja liikkumiseen
-
Valmennustiimin johtajana toimiminen hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
-
Tukee lapsen kasvua urheilijaksi
-
Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa
|
Osaaminen ja koulutus
-
Koulutettu ammattivalmentaja
-
II-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen
-
FIG-Academy Level 2 koulutus
-
Hallitsee lajitaidot ja tekniikat
-
Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina
-
Ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheet
-
Murrosiän huomioiminen ja drop outin ehkäisemiseksi toimiminen
Rooli
-
Luotettava aikuinen ja positiivinen auktoriteetti
-
Roolimalli ja esikuva
-
Positiivinen, mutta vaativa
-
Valmennustiimin johtajana toimiminen hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
-
Innostaa ja kannustaa voimistelijaa tavoitteelliseen harjoitteluun
-
Yhteistyö vanhempien ja koulun kanssa
|
Osaaminen ja koulutus
-
Koulutettu ammattivalmentaja
-
III-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen
-
FIG-Academy Level 3 koulutus
-
Hallitsee lajitaidot ja tekniikat
-
Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina
-
Ymmärtää nuoren fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheet
Rooli
-
Luotettava aikuinen ja positiivinen auktoriteetti
-
Roolimalli ja esikuva
-
Positiivinen, mutta vaativa
-
Valmennustiimin johtajana toimiminen hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
-
Tukee voimistelijan kasvua huippu-urheilijaksi
-
Yhteistyö vanhempien ja koulun/ opiskelupaikan kanssa
|
Osaaminen ja koulutus
-
Koulutettu ammattivalmentaja
-
III-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen
-
FIG-Academy Level 3 koulutus
-
Hallitsee lajitaidot ja tekniikat
-
Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina
-
Hallitsee kokonaisvaltaisen valmennuksen
Rooli
-
Ammattitaitoinen ja avoin suhde voimistelijan ja valmentajan välillä
-
Roolimalli ja esikuva
-
Positiivinen, mutta vaativa
-
Aikuisiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen
-
Ohjaa voimistelijaa ymmärtämään huippu-urheilun asettamat vaatimukset päivittäisiin valintoihin
-
Hyvä yhteistyö opiskelupaika/ työpaikan kanssa tärkeää
|
Voimistelijaksi kasvu ja arjen hallinta | | ''Oppii ja omaksuu'' - voimistelun perusliikkeiden ja ominaisuuksien rakentaminen Urheilullinen elämäntapa
- Urheilulliseen elämäntapaan kasvaminen
- Terveellisestä ruokavaliosta, riittävästä levosta ja monipuolisesta arkiliikunnasta huolehtiminen
Voimistelijaksi kasvaminen - Voimistelun ilon löytäminen
- Harjoitustilanteessa viihtyminen
- Oppimisesta kiinnostuminen
- Säännöllisestä lajiharjoittelusta innostuminen
- Ymmärrys harjoittelun merkityksestä oppimiselle
- Ryhmän merkityksen kasvaminen
- Kilpailutilanteiden opettelu
|
"Oppii ja omaksuu" - voimistelun perusliikkeiden ja ominaisuuksien rakentaminen
Urheilullinen elämäntapa
-
Ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla
-
Urheilulliseen elämäntapaan kasvaminen
-
Ajankäyttö vrk: uni 10h, liikunta 3h, ruokailukerrat 5-7x
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
Innostuu säännöllisestä lajiharjoittelusta
-
Kiinnostuu oppimisesta
-
Ryhmän merkitys kasvaa
-
Harjoitustilanteessa viihtyminen
|
"Harjoittelee ja kilpailee" - kilpaurheilijaksi kasvaminen
Urheilullinen elämäntapa
-
Tilanteeseen sopivasta ravinnosta huolehtiminen
-
Ymmärtää terveellisen ravitsemuksen ja riittävän levon merkityksen urheilijana kehittymisessä
-
Urheilijan elämäntapa
-
Ajankäyttö vrk: uni 8-10h, liikuntaa 3-5h, ruokailukerrat 5-7x
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
Harjoittelusta nauttiminen
-
Harjoittelun laadun merkityksen tiedostaminen
-
Itsenäisempään harjoitteluun ja vastuun kantoon opetteleminen
-
Menestyksen halun kasvaminen
-
Omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen
-
Palautteen vastaanottaminen ja pettymysten käsittely
-
Sitoutuminen vuositasolla
|
"Kehittyy ja menestyy" - Voittamaan oppiminen kaikilla tasoilla
Urheilullinen elämäntapa
-
Huippu-urheilijan elämäntapaan kasvaminen
-
Ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä
-
Ajankäyttö vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
Valmentautuu tikimättömällä työnteolla, uskoo onnistumiseen ja menestykseen
-
Laadukkaan harjoittelun merkityksen ymmärtäminen
-
Kantaa vastuuta omasta valmentautumisestaan ja siihen liityvistä päätöksistä
-
Sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin, selkeät sopimukset eri osapuolten välillä
-
Vuorovaikutuksen kasvaminen valmentajan ja eri sidosryhmien välillä
-
Kilpailemisesta nauttiminen
-
Mediakäyttäytymisen alkeet
-
Esimerkkiurheilijan profiilin omaksuminen
|
"Valloittaa ja voittaa" - kansainvälinen ura
Urheilullinen elämäntapa
-
Huippu-urheilijan elämäntapa
-
Ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä
-
Ajankäyttö vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
Huippu-urheilijan elämästä nauttiminen ja voimistelun ilo
-
Valmentautuu tikimättömällä työnteolla, uskoo onnistumiseen ja menestykseen
-
Laadukkaan harjoittelun merkityksen ymmärtäminen
-
Kantaa vastuuta omasta valmentautumisestaan ja siihen liityvistä päätöksistä
-
Sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin, selkeät sopimukset eri osapuolten välillä
-
Vuorovaikutuksen kasvaminen valmentajan ja eri sidosryhmien välillä
-
Kilpailemisesta nauttiminen
-
Mediakäyttäytymisen esimerkillisesti
-
Esikuvana oleminen ja sen hallitseminen
|
Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 6 − 8 | 9 − 11 | 12 − 14 | 15 − 17 | 18 ja yli |
---|
Kodin rooli | Kodin rooli - Päivittäisen monipuolisen liikkumisen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
- Lajiin sitoutuminen vähintään koko kaudeksi kerrallaan
- Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
- Yhteistyö valmentajan kanssa
- Tutustuminen seuratoimintaan ja seuran toimijoihin
- Kuljeta, kustanna, kannusta
| Kodin rooli - Päivittäisen monipuolisen liikkumisen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
- Lajiin sitoutuminen vähintään koko kaudeksi kerrallaan
- Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
- Yhteistyö valmentajan kanssa
- Tutustuminen seuratoimintaan ja seuran toimijoihin
- Tutustuminen kilpailutoimintaan
- Kuljeta, kustanna, kannusta
|
-
Kuljeta, kustanna, kannusta
-
Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
-
Omatoimisen harjoittelun tukeminen
-
Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
-
Yhteistyö valmentajan ja koulun kanssa
-
Tutustuu seuratoimintaan ja seuran toimijoihin
|
-
Kuljeta, kustanna, kannusta
-
Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
-
Omatoimisen harjoittelun tukeminen
-
Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
-
Yhteistyö valmentajan ja koulun kanssa
-
Urheilua tukevan yläkoulun valitseminen
|
-
Kuljeta, kustanna, kannusta
-
Urheilija itsenäinen
-
Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
-
Omatoimisen harjoittelun tukeminen
-
Ymmärtää lisääntyvän harjoittelun asettamat vaatimukset
-
Auttaa nuorta rakentamaan toimivan päivärytmin lepoineen ja ruokailuineen
-
Yhteistyö valmentajan ja koulun kanssa
-
Tuntee voimistelijan tukiverkoston jäsenet
-
Urheilulukion valinnassa tukeminen
|
-
Ymmärtää, kannustaa ja arvostaa voimistelijan huippu-urheilun hyväksi tekemiä valintoja
-
Taloudellinen tukija
-
Urheilija itsenäinen
-
Ymmärtää lisääntyvän harjoittelun asettamat vaatimukset
-
Yhteistyö valmentajan kanssa
-
Tuntee voimistelijan tukiverkoston jäsenet
|
Koulu ja opiskelu | | |
Yhteistyö koulun, kodin ja valmnnustiimin kanssa tärkeää
-
Liikuntapainotteinen alakoulu
-
Urheiluakatemia
|
Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
-
Urheiluyläkoulu
-
Urheiluakatemia
-
Mahdollisuus aamuharjoituksiin 1-2x/ vko
|
Yhteistyö koulun/opiskelupaikan, kodin ja valmnnustiimin kanssa tärkeää
-
Urheiluyläkoulu
-
Urheilulukio
-
Urheiluakatemia
-
Mahdollisuus aamuharjoituksiin 1-3x/vko
|
Yhteistyö opiskelu-/ työpaikan, kodin ja valmentajan kanssa tärkeää
-
Urheilulukio
-
Opiskelun/ työelämän ja urheilun yhdistäminen
-
Urheiluakatemia
-
Mahdollisuus aamuharjoituksiin 1-3x/ vko
|
Seuran rooli | Seuran rooli - Positiivinen seurahenki
- Avoin vuorovaikutus perheiden kanssa
- Keskeinen rooli ongelmatilanteiden ratkaisemisessa
- Laadukkaan ja turvallisen arkiharjoittelun varmistaminen
- Valmentajan työn tukeminen ja mahdollistaminen
- Yhteistyö Voimisteluliiton ja muiden tahojen kanssa
- Seuran perustehtävistä, kuten taloudesta ja hyvästä hallinnosta huolehtiminen
- Voimistelijan vanhempien osallistaminen mukaan seuratoimintaan
| Seuran rooli - Positiivinen seurahenki
- Avoin vuorovaikutus perheiden kanssa
- Keskeinen rooli ongelmatilanteiden ratkaisemisessa
- Laadukkaan ja turvallisen arkiharjoittelun varmistaminen
- Valmentajan työn tukeminen ja mahdollistaminen
- Yhteistyö Voimisteluliiton ja muiden tahojen kanssa
- Seuran perustehtävistä, kuten taloudesta ja hyvästä hallinnosta huolehtiminen
- Voimistelijan vanhempien osallistaminen mukaan seuratoimintaan
| Seuran rooli - Positiivinen seurahenki
- Avoin vuorovaikutus perheiden kanssa
- Keskeinen rooli ongelmatilanteiden ratkaisemisessa
- Laadukkaan ja turvallisen arkiharjoittelun varmistaminen
- Valmentajan työn tukeminen ja mahdollistaminen
- Yhteistyö Voimisteluliiton ja muiden tahojen kanssa
- Seuran perustehtävistä, kuten taloudesta ja hyvästä hallinnosta huolehtiminen
- Voimistelijan vanhempien osallistaminen mukaan seuratoimintaan
|
-
Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
-
Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
Positiivinen seurahenki
|
-
Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
-
Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
Positiivinen seurahenki
-
Urheilijoiden taloudellinen tukeminen
|
-
Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
-
Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
Positiivinen seurahenki
-
Urheilijoiden taloudellinen tukeminen
|
Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 6 − 8 | 9 − 11 | 12 − 14 | 15 − 17 | 18 ja yli |
---|
Liiton rooli | Liiton rooli - Laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
- Tiedon jakaminen ja valmennusta tukevan materiaalin tuottaminen
- Lajin kansallisen kilpailujärjestelmän kehittäminen
- Lajin valmennus- ja testausjärjestelmän (merkkijärjestelmä) kehittäminen
- Valmentajien välisen yhteistyön ja verkostoitumisen edistäminen
- Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
- Kilpa-aerobicin imagon ja arvostuksen lisääminen
| Liiton rooli - Laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
- Tiedon jakaminen ja valmennusta tukevan materiaalin tuottaminen
- Lajin kansallisen kilpailujärjestelmän kehittäminen
- Lajin valmennus- ja testausjärjestelmän (merkkijärjestelmä) kehittäminen
- Valmentajien välisen yhteistyön ja verkostoitumisen edistäminen
- Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
- Kilpa-aerobicin imagon ja arvostuksen lisääminen
| Liiton rooli - Laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
- Tiedon jakaminen ja valmennusta tukevan materiaalin tuottaminen
- Lajin kansallisen kilpailujärjestelmän kehittäminen
- Lajin valmennus- ja testausjärjestelmän (merkkijärjestelmä) kehittäminen
- Valmentajien välisen yhteistyön ja verkostoitumisen edistäminen
- Yhteiskunnallinen vaikuttaminen
- Järjestää liittovetoista leiritoimintaa
- Kilpa-aerobicin imagon ja arvostuksen lisääminen
LAJIN PELISÄÄNNÖT |
-
Laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
-
Olosuhteiden kehittämistyön tekeminen
-
Kansainväliseen menestykseen pyrkivien seurojen tukeminen
-
Lajitoiminnan ja huippu-urheilun kehittäminen
-
Kilpailu- ja valmennusjärjestelmän kehittäminen
-
Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (junnurinki)
|
-
Laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
-
Olosuhteiden kehittämistyön tekeminen
-
Kansainväliseen menestykseen pyrkivien seurojen tukeminen
-
Lajitoiminnan ja huippu-urheilun kehittäminen
-
Kilpailu- ja valmennusjärjestelmän kehittäminen
-
Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (junnurinki)
|
-
Laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
-
Olosuhteiden kehittämistyön tekeminen
-
Kansainväliseen menestykseen pyrkivien seurojen tukeminen
-
Lajitoiminnan ja huippu-urheilun kehittäminen
-
Kilpailu- ja valmennusjärjestelmän kehittäminen
-
Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (sennurinki)
|
Olosuhteet | - Turvallinen toimintaympäristö
- Harjoittelu koulujen saleissa
- Mahdollisuus joidenkin telinevoimisteluvälineiden käyttöön (mm. patjat, trampoliini, penkit)
| - Turvallinen toimintaympäristö
- Harjoittelu koulujen saleissa
- Mahdollisuus joidenkin telinevoimisteluvälineiden käyttöön (mm. patjat, trampoliini, penkit)
- Mahdollisuus tutustua lajin kisa-alustaan
| - Turvallinen toimintaympäristö
- Harjoittelu koulujen saleissa
- Mahdollisuus joidenkin telinevoimisteluvälineiden käyttöön (mm. patjat, trampoliini, penkit)
- Mahdollisuus tutustua lajin kisa-alustaan
|
-
Turvallinen toimintaympäristö
-
Harjoittelu pääsääntöisesti joustoparketilla
-
Mahdollisuus telinesalin tai vastaavien välineiden käyttöön
-
Harjoittelu valtakunnallisessa valmennuskeskuksessa (Varalan Urheiluopisto)
|
-
Turvallinen toimintaympäristö
-
Harjoittelu joustoparketilla
-
Mahdollisuus telinesalin tai vastaavien välineiden käyttöön
-
Tukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä
-
Harjoittelu valtakunnallisessa valmennuskeskuksessa (Varalan Urheiluopisto)
|
-
Turvallinen toimintaympäristö
-
Harjoittelu joustoparketilla
-
Mahdollisuus telinesalin tai vastaavien välineiden käyttöön
-
Tukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä
-
Harjoittelu valtakunnallisessa valmennuskeskuksessa (Varalan Urheiluopisto)
|