Teema / Ikävuodet | − 8 | 8 − 10 | 11 − 14 | 15 − 17 | 18 − 21 | 22 ja yli |
---|
Ikäryhmän painopisteet |
Lapsuusvaihe
-
liikkumisesta ja urheilusta innostuminen
-
riittävä kokonaisliikuntamäärä
-
perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
-
kasvun ja kehityksen huomioiminen
-
positiivisuus kaikessa tekemisessä ja leikin kautta oppiminen
|
Lapsuusvaihe
-
lajirakkauden syttyminen
-
tavoitteellisesta harjoittelusta innostuminen
-
riittävä kokonaisliikuntamäärä
-
perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
-
kasvun ja kehityksen huomioiminen
-
positiivisuus kaikessa tekemisessä
|
Valintavaihe
-
voimistelijan sisäisen motivaation tukeminen
-
harjoittelun määrän ja laadun lisääminen
-
laajan liikevalikoiman saavuttaminen
-
kasvun ja kehityksen huomioiminen erityisesti kasvupyrähdyksen aikana
-
urheilijaksi kasvamisen tukeminen
-
positiivisuus kaikessa tekemisessä
|
Valintavaihe
-
voimistelijan sisäisen motivaation tukeminen
-
harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen
-
laajan liikevalikoiman saavuttaminen
-
kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
-
kilpaileminen nuorten arvokilpailuissa
-
positiivisuus kaikessa tekemisessä
|
-
voimistelijan sisäisen motivaation tukeminen
-
liikevalikoiman laajentaminen ja vaikeusasteen nostaminen
-
kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
-
kilpaileminen arvokilpailuissa
-
aikuiseksi urheilijaksi kasvaminen
-
positiivisuus kaikessa tekemisessä
|
Huippuvaihe
-
liikevalikoiman laajentaminen ja vaikeusasteen nostaminen
-
kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
-
kilpaileminen ja voittaminen arvokilpailuissa
-
huippusuorituksen saavuttaminen
-
positiivisuus kaikessa tekemisessä
|
Taidon kehittäminen, fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet |
TAITO
-
liikkumisen perustaitojen harjoittelu
-
monipuolinen tasapainon kehittäminen
-
aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
FYYSINEN KEHITTYMINEN
-
pituuskasvu ja painonnousu nopeaa
-
taidon oppiminen nopeaa
-
kehon mittasuhteet muuttuvat
-
hermoston kehittyminen nopeaa
-
motorinen kehittyminen voimakasta, hienomotoriikka ei kuitenkaan ole täysin kehittynyt
FYYSINEN HARJOITTELU
Liikkuvuus
-
liikkuvuusharjoittelun (passiivinen) aloittaminen
Nopeus
-
nopeuden ja ketteryyden harjoitteleminen mm. leikeissä ja peleissä
Voima
-
voimaharjoittelu muun harjoittelun seassa
-
kehonhallinnan kehittäminen
Kestävyys
-
peruskestävyyden harjoittelu mm. leikeissä, peleissä ja ulkoilussa
PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET
-
positiivisuus kaikessa tekemisessä
-
onnistumisten kokeminen ja niiden kautta itseluottamuksen ja rohkeuden lisääntyminen
-
itseluottamuksen tukeminen
-
keskittymistaitojen harjoitteleminen
-
lapsi ymmärtää vain oman näkökulmansa asiasta
-
kielen ymmärtäminen kehittyy nopeasti
-
pystyy keskittymään vain yksinkertaisiin ohjeisiin
-
uudet tilanteet usein pelottavia
|
TAITO
-
perusakrobatian hallinta
-
harjoitteiden haastavuuden lisääminen ja variointi
-
vaivan näkeminen ja pitkäjänteisyyden lisääntyminen oppimisen taustalla
-
lajitekniikan ymmärtäminen ja havainnointi, asentojen hallinta lattialla
-
riittävät liikelaajuudet
-
aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
FYYSINEN KEHITTYMINEN
-
suuret lihasryhmät kehittyvät pienempiä nopeammin
-
sydänlihas kasvaa ja sydän- ja verenkiertoelimistö kehittyy
-
nivelsiteet vahvistuvat, luiden päät ovat edelleen rustomaiset
-
sisäkorvan tasapainomekanismit kehittyvät
FYYSINEN HARJOITTELU
Liikkuvuus
-
monipuolinen liikkuvuuden parantaminen
-
aktiivinen ja passiivinen liikkuvuus
Nopeus
-
ketteryyden lisääminen
-
nopeuden ja reaktiokyvyn parantaminen leikeissä ja peleissä
Voima
-
monipuolinen kehonhallinnan ja lihaskoordinaation harjoittelu
-
lajinomainen voimaharjoittelu
Kestävyys
-
peruskestävyyden lisääminen pelein ja leikein
-
aerobista liikkumista vähintään 30-60 min/ pv
PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET
-
positiivisten asioiden korostaminen
-
ohjeiden kuunteleminen ja toteuttaminen
-
ryhmässä toimimisen harjoittelu ja muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen, harjoittelurauhan antaminen
-
onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen ja rohkeuden lisääntyminen
-
salin pelisäännöt tulevat tutuiksi
-
turvallisuusasioiden opettelu ja havainnointi
-
keskittymiskyky kehittyy
-
oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa → päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta
|
TAITO
-
liikevalikoiman laajentaminen perustuu aiemmin opittuun
-
lajitaitojen tekniikan ymmärtäminen ja havainnointi
-
motivaatio vaikeampien liikkeiden oppimiseksi ja siihen vaadittavaan työhön
-
harjoitteiden runsas variointi
-
hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukena
-
aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
FYYSINEN KEHITTYMINEN
-
kasvupyrähdys alkaa → yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen vammojen ehkäisemiseksi
-
pienet lihasryhmät kehittyvät
-
kehon osien kasvu eriaikaista
-
keskushermosto on lähes täydellisesti kehittynyt
FYYSINEN HARJOITTELU
Liikkuvuus
-
lajinomaisen, hyvän passiivisen liikkuvuuden saavuttaminen
-
lajinomainen aktiivinen liikkuvuus
-
hyvä lihastasapaino
Nopeus
-
lajinomaiset nopeusharjoitteet
-
nopeustaitavuus
Voima
-
lajinomainen kesto- ja nopeusvoima
-
kasvupyrähdyksen aikana hyppäämisen kontrollointi
-
hyvä lihastasapaino
Kestävyys
-
kestävyyden lisääminen harjoitusmäärien nostoa, palautumista ja vammojen ennaltaehkäisyä varten
-
monipuolinen kestävyysharjoittelu
PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET
-
positiivisuus tekemisessä
-
onnistumisten kokeminen
-
itseluottamuksen tukeminen
-
omatoimisuuden oppiminen
-
ryhmän vaikutus käyttäytymiseen huomattava
-
yhteistyökyky ja vastuuntuntoisuus lisääntyvät
-
psyykkisten taitojen kehittyminen harjoittelussa ja kilpailuissa
-
suoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallitsemisen opetteleminen
-
keskittymistaitojen kehittyminen harjoituksissa ja kilpailuissa
-
kilpailutilanteeseen liittyvien paineiden hallitsemisen opetteleminen
-
kilpailuihin valmistautumisrutiinien opetteleminen
|
TAITO
-
vaikeimpien lajiliikkeiden kehittely yksilöllisessä tahdissa perustuu aiemmin opittuun
-
liikkeiden jatkuva kehittäminen ja taitojen ylläpitäminen
-
suuri määrä toistoja
-
eri menetelmien hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa (kuten välineet ja aistit)
-
hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukena
FYYSINEN KEHITTYMINEN
-
kasvupyrähdys hidastuu
-
luuston kasvu jatkuu
-
hengitys- ja verenkiertoelimistö kehittyvät
FYYSINEN HARJOITTELU
Liikkuvuus
-
aktiivinen lajinomainen liikkuvuus
-
passiivisen liikkuvuuden ylläpito
-
hyvä lihastasapaino
Nopeus
-
lajinomainen nopeustaitavuus
Voima
-
lajinomainen kesto- ja nopeusvoima
-
hyvä lihastasapaino
Kestävyys
-
lajinomainen kestävyysharjoittelu
-
huoltava peruskestävyys palautumista ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyä varten myös lajiharjoitusten ulkopuolella
PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET
-
positiivisuus kaikessa tekemisessä
-
onnistumisten kokeminen
-
itseluottamuksen tukeminen
-
kriittinen ajattelu on hyvin kehittynyttä
-
ryhmän vaikutus käyttäytymiseen edelleen suuri
-
tavoitteenasettelun merkitys ja sen ymmärtäminen
-
psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailuissa
-
kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen
-
suoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallinta erilaisin keinoin
-
kilpailemaan oppiminen ja kilpailupaineiden hallinta myös kv-kilpailuissa
-
itsearviointitaitojen kehittyminen
|
TAITO
-
vaikeimpien lajiliikkeiden kehittely perustuu aiemmin opittuun
-
liikkeiden jatkuva kehittäminen ja taitojen ylläpitäminen
-
suuri määrä toistoja
-
eri menetelmien hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa (kuten välineet ja aistit)
-
hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukena
FYYSINEN KEHITTYMINEN
-
fyysisesti keho saavuttanut täyskasvuisuuden
FYYSINEN HARJOITTELU
Liikkuvuus
-
aktiivinen lajinomainen liikkuvuus
-
hyvä lihastasapaino
Nopeus
-
lajinomainen nopeustaitavuus
Voima
-
lajinomainen kesto-, nopeus- ja maksimivoima (myös lisäpainoilla sekä kuminauhoilla)
-
hyvä lihastasapaino
Kestävyys
-
lajinomainen kestävyysharjoittelu
-
huoltava peruskestävyys palautumista ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyä varten myös lajiharjoitusten ulkopuolella
PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET
-
positiivisuus kaikessa tekemisessä
-
onnistumisten kokeminen
-
itseluottamuksen tukeminen
-
tarve itsenäisyyteen ja päätöksentekoon
-
kilpailuissa onnistuminen ja kilpailupaineiden hallinta
-
itsearviointi ja oman kehon tuntemus harjoittelussa
-
halu itsensä kehittämiseen
-
urheilijan tulee olla vastuuntuntoinen ja hyväksyä oman toiminnan seuraukset
-
urheilijan arjen hallinta
-
esikuvana oleminen ja mediakäyttäytyminen
|
TAITO
-
vaikeimpien lajiliikkeiden oppiminenperustuu aiemmin opittuun
-
lajiliikkeiden automaatiotason saavuttaminen
-
liikkeiden jatkuva kehittäminen ja taitojen ylläpitäminen
-
suuri määrä toistoja
-
eri menetelmien hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa (kuten välineet ja aistit)
-
hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukena
FYYSINEN HARJOITTELU
Liikkuvuus
-
aktiivinen liikkuvuus
-
hyvä lihastasapaino
Nopeus
-
lajinomainen nopeustaitavuus
Voima
-
lajinomainen kesto-, nopeus- ja maksimivoima (myös lisäpainoilla sekä kuminauhoilla)
-
hyvä lihastasapaino
Kestävyys
-
lajinomainen maksimikestävyys
-
huoltava peruskestävyys palautumista ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyä varten myös lajiharjoitusten ulkopuolella
PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET
-
positiivisuus kaikessa tekemisessä
-
onnistumisten kokeminen
-
itsearviointi ja oman kehon tuntemus harjoittelussa
-
urheilijan arjen hallinta
-
esikuvana oleminen ja mediakäyttäytyminen
|
Lajitaidot |
-
teknisesti oikeiden ja yksinkertaisten liikeratojen sekä vartalon asentojen harjoittelu
-
lajinomaisen tasapainon kehittäminen erilaisten leikkien ja lajinomaisten harjoitteiden avulla
-
lajinomaisten akrobatiataitojen harjoittelu maassa
-
liikkeistä mm. jännehypyn, kerähypyn, taittohypyn sekä volttipyörinnän perusteiden harjoittelu --> hyppy istumaan, selälleen ja vatsalleen
-
lyhyiden liikesarjojen ja -yhdistelmien harjoittelu, asemasarjan oppiminen
|
-
lajinomaisen tasapainon kehittäminen
-
hyppäämisen oikean tekniikan vahvistaminen ja hallinta
-
oikeiden liikeratojen vahvistaminen maassa, verkolla ja ilmassa
-
kierresuunnan varmistaminen
-
perusvoltit eri asennoissa (voltti taaksepäin ja barani), flying+barani ball out, lazy back+cody
-
kierre- ja kaksoisvolttien vaiheittainen harjoittelu
-
vastuun ottamisen opettelu omasta ja muiden harjoitusturvallisuudesta
-
rohkeuden lisääntyminen, itsensä voittaminen ja temppujen oppiminen lajinomaisten leikkien avulla
-
kansallisen luokkajärjestelmän 1. ja 2. lk liikkeiden hallinta ja suorittaminen sarjana
|
-
hyppykorkeuden lisääminen
-
suorituspuhtauden lisääminen
-
osaharjoitteiden kautta liikekokonaisuuksiin
-
kierre- ja tuplavolttien harjoittelu perustuen aiemmin opeteltuihin liikevaiheisiin
-
kierteisten tuplavolttien opettelu vaiheittain
-
lajinomaiset leikit rohkeuden lisäämisen, itsensä voittamisen ja temppujen oppimisen takana
-
voimistelijan kierresuunnan varmistaminen
-
kansallisen luokkajärjestelmän 3. ja 4. luokkien sarjojen liikkeiden hallinta ja tekeminen sarjana
-
vaikeampien liikeyhdistelmien harjoittelu
|
-
hyppykorkeuden nostaminen
-
kilpailusarjan vaikeusasteen nostaminen
-
suorituspuhtauden lisääminen
-
vaikempien liikkeiden (tuplavolttien ja kierteisten tuplavolttien) ja liikeyhdistelmien harjoitteleminen
-
FIG B-luokan (4. luokan junioreiden) kilpailuvaatimusten hallitseminen ja tekeminen sarjana
|
-
kilpailusarjan vaikeusasteen nostaminen
-
hyppykorkeuden nostaminen
-
liikepuhtauden lisääminen edelleen
-
vaikempien liikeyhdistelmien hallinta ja lisääminen kilpailusarjaan
-
vaikeampien liikkeiden harjoittelu (mm. kolmoisvoltit)
|
-
kilpailusarjan vaikeusasteen nostaminen
-
hyppykorkeuden nostaminen
-
liikepuhtauden lisääminen ja ylläpito
-
vaikempien liikeyhdistelmien hallinta ja lisääminen kilpailusarjaan
-
vaikeampien liikkeiden harjoittelu
|
Teema / Ikävuodet | − 8 | 8 − 10 | 11 − 14 | 15 − 17 | 18 − 21 | 22 ja yli |
---|
Valmennus |
Harjoittelu on leikinomaista ja monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä. Voimistelija innostuu lajista ja lajirakkaus syttyy.
LAJIHARJOITUSMÄÄRÄ
-
sisältää laji- ja oheisharjoittelun, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
-
1-3x / vko, 45-60min kerrallaan
MUU LIIKUNTA/ ULKOILU
-
sisältää pelit, leikit, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset
KOKONAISLIIKUNTAMÄÄRÄ
-
20h/ vko→ n. 3h/ päivä
-
sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan
-
varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset, STM
LEIRITYS
-
vapaavalintaisia liikuntaleirejä ja harjoituspäiviä
SUUNNITTELU JA SEURANTA
-
valmennuksen tuntisuunnitelma
-
läsnäoloseuranta
RYHMÄKOKO
|
Harjoittelu on leikinomaista ja monipuolista voimistelun perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä sekä systemaattisen harjoittelun opettelemista.
LAJIHARJOITUSMÄÄRÄ
-
sisältää laji- ja oheisharjoittelun, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
-
2-4x / vko n. 1,5-2h/kerta
MUU LIIKUNTA/ ULKOILU
-
sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset
KOKONAISLIIKUNTAMÄÄRÄ
-
20 h / vko --> n. 3h/ päivä
-
sisältää lajiharjoittelun sekä muun liikunnan
LEIRITYS
-
avoimet, kansalliset leirit
-
seuran omat leirit
SUUNNITTELU JA SEURANTA
-
valmennuksessa tunti-, viikko- ja kausisuunnitelma
-
läsnäoloseuranta
RYHMÄKOKO
|
Fyysisten ominaisuuksien kehittäminen sekä perusliikkeiden ja -liikeyhdistelmien monipuolinen harjoittaminen. Sisäisen motivaation vahvistaminen ja tunnetilojen hallinta. Valmennus on yksilöllistä.
LAJIHARJOITUSMÄÄRÄ
-
sisältää laji- ja oheisharjoittelun, mm. akrobatian, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
-
4-6 krt / vko, noin 10-15 h / vko
MUU LIIKUNTA/ ULKOILU
-
sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, omatoimisen liikunnan ja muut liikuntaharrastukset
KOKONAISLIIKUNTAMÄÄRÄ
-
20 h / vko
-
sisältää lajiharjoittelun sekä muun liikunnan
LEIRITYS
-
seuran leirit
-
Voimisteluliiton valmennusringin leirit
SUUNNITTELU JA SEURANTA
-
valmennuksen tunti-, viikko-, kausi- ja pitkäntähtäimen suunnitelma
-
läsnäoloseuranta, kokonaisliikuntamäärän seuranta
-
fyysisten ominaisuuksien kehittymisen seuranta
-
murrosiän ja kasvupyrähdyksen huomioiminen ja loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen harjoittelun suunnittelussa (liikkuvuuden ja kehonhallinnan lisääminen, oheisharjoittelu, erilaisten iskujen monipuolinen variointi ja maksimaalisesti kuormittavien iskujen minimointi kasvupyrähdyksen aikana)
RYHMÄKOKO
|
Vaativampien liikkeiden ja yhdistelmien harjoittaminen sekä harjoittelusta ja kilpailemisesta nauttiminen. Yhteistyö muiden valmentajien ja asiantuntijoiden kanssa. Sisäisen motivaation vahvistaminen ja tunnetilojen hallinta. Valmennus on yksilöllistä.
LAJIHARJOITUSMÄÄRÄ
-
sisältää laji- ja oheisharjoittelun, kuten akrobatian, baletin, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
-
5-8 krt / vko, noin 12-18 h / vko
MUU LIIKUNTA/ ULKOILU
-
sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut, omatoimisen liikunnan ja muut liikuntaharrastukset
KOKONAISLIIKUNTAMÄÄRÄ
-
20-25 h / vko
-
sisältää lajiharjoittelun sekä muun liikunnan
LEIRITYS
-
seuran leirit
-
kansainväliset lajileirit
-
Voimisteluliiton valmennusringin leirit
SUUNNITTELU JA SEURANTA
-
valmennuksen tunti-, viikko-, kausi- ja pitkäntähtäimen suunnitelma
-
läsnäoloseuranta, kokonaisliikuntamäärän seuranta
-
fyysisten ominaisuuksien kehittymisen seuranta
-
kasvupyrähdyksen huomioiminen ja loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen harjoittelun suunnittelussa
RYHMÄKOKO
|
Huippusuoritusten ja monimutkaisten taitojen saavuttaminen sekä huippu-urheilijan elämästä nauttiminen. Sisäisen motivaation vahvistaminen, tunnetilojen hallinta ja kilpailutilanteen hallitseminen.
LAJIHARJOITUSMÄÄRÄ
-
sisältää laji- ja oheisharjoittelun, kuten akrobatian, baletin, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
-
6-8 krt / vko, noin 15-20 h / vko
MUU LIIKUNTA/ ULKOILU
-
sisältää ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset sekä omatoimisen liikunnan
KOKONAISLIIKUNTAMÄÄRÄ
-
20-30 h / vko
-
sisältää lajiharjoittelun sekä muun liikunnan
LEIRITYS
-
seuran leirit
-
kansainväliset lajileirit
-
Voimisteluliiton valmennusringin leirit
SUUNNITTELU JA SEURANTA
-
valmennuksen tunti-, viikko-, kausi- ja pitkäntähtäimen suunnitelma
-
fyysisten ominaisuuksien kehittymisen seuranta
-
kuormituksen ja palautumisen seuranta
RYHMÄKOKO
|
Huippusuoritusten ja monimutkaisten taitojen saavuttaminen sekä huippu-urheilijan elämästä nauttiminen. Sisäisen motivaation vahvistaminen, tunnetilojen hallinta ja kilpailutilanteen hallitseminen.
LAJIHARJOITUSMÄÄRÄ
-
sisältää laji- ja oheisharjoittelun, kuten akrobatian, baletin, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
-
7-10 krt / vko, noin 16-25 h / vko
MUU LIIKUNTA/ ULKOILU
-
sisältää ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset sekä omatoimisen liikunnan
KOKONAISLIIKUNTAMÄÄRÄ
-
25-30 h / vko
-
sisältää lajiharjoittelun sekä muun liikunnan
LEIRITYS
-
seuran leirit
-
kansainväliset lajileirit
-
Voimisteluliiton valmennusringin leirit
SUUNNITTELU JA SEURANTA
-
valmennuksen tunti-, viikko-, kausi- ja pitkäntähtäimen suunnitelma
-
fyysisten ominaisuuksien kehittymisen seuranta
-
kuormituksen ja palautumisen seuranta
RYHMÄKOKO
|
Kilpaileminen | |
-
kilpailemisen harjoittelu ja sen aloittaminen
-
Voimistelu Asema
-
kilpaileminen kansallisen luokkajärjestelmän 1. ja 2. luokissa
|
-
kilpaileminen kansallisen luokkajärjestelmän 3. ja 4. luokissa
-
SM-kilpailut alle 14-v. sarjassa
-
PM-kilpailu alle 14-v. sarjassa
-
kv kilpailut (esim. Frivolten Cup, WAGC)
|
-
kilpaileminen kansallisen luokkajärjestelmän 4. luokassa (juniorit)
-
SM-kilpailut (juniorit)
-
kv arvokilpailut (EM, WAGC)
-
muut kv kilpailut
|
-
kilpaileminen kansallisen luokkajärjestelmän 4. luokassa (seniorit)
-
SM-kilpailut (seniorit)
-
kv arvokilpailut (MM)
-
EM-kilpailussa kilpaileminen (alle 21v. luokka)
-
maailman cup
-
muut kv kilpailut
|
-
kilpaileminen kansallisen luokkajärjestelmän 4. luokassa (seniorit)
-
SM-kilpailut (seniorit)
-
kv arvokilpailut (EM, MM, Olympialaiset)
-
maailman cup
-
muut kv kilpailut
|
Testit ja tarkastukset |
-
terveystarkastus (neuvola, kouluterveydenhuolto)
|
Testauksen tavoitteena on harjoittelun optimointi ja terveenä pysyminen ennen murrosikää.
-
fyysiset ominaisuudet
-
ryhtitarkastus
-
lihastasapaino
-
koulun terveystarkastukset
|
Testaus antaa tietoa lajissa kehittymisestä sekä yksilöllisistä kehittymistarpeista. Tavoitteena on harjoittelun optimointi ja terveenä pysyminen murrosiän alkaessa.
-
fyysiset ominaisuudet
-
lajiliike- ja -tekniikkatestit
-
ryhtitarkastus
-
lihastasapainokartoitus
-
koulun terveystarkastukset
|
Testaus antaa tietoa lajissa kehittymisestä ja yksilöllisistä kehittymistarpeista. Tavoitteena on harjoittelun optimointi sekä terveenä pysyminen murrosiän jatkuessa ja harjoitusmäärän noustessa.
-
fyysiset ominaisuudet
-
lihastasapainotestit
-
kuormituksen ja palautumisen seuranta
-
urheilijan terveystarkastus
|
Testaus antaa tietoa yksilöllisistä kehittymistarpeista. Tavoitteena on harjoittelun optimointi ja terveenä pysyminen harjoittelun intensiteetin noustessa sekä tulosten maksimointi.
-
fyysiset ominaisuudet
-
lihastasapainotestit
-
kuormituksen ja palautumisen seuranta
-
urheilijan terveystarkastus
|
Testaus antaa tietoa yksilöllisistä kehittymistarpeista. Tavoitteena on harjoittelun optimointi ja terveenä pysyminen sekä tulosten maksimointi.
-
fyysiset ominaisuudet
-
lihastasapainotestit
-
kuormituksen ja palautumisen seuranta
-
urheilijan terveystarkastus
|
Teema / Ikävuodet | − 8 | 8 − 10 | 11 − 14 | 15 − 17 | 18 − 21 | 22 ja yli |
---|
Tukitoimet |
-
liikunnallisista ja terveellisistä elämäntavoista viestittäminen perheille
-
terveydenhoitaja ja lääkäri
|
-
liikunnallisista ja terveellisistä elämäntavoista viestittäminen perheille
-
lääkäri ja terveydenhoitaja
-
tarvittaessa urheilulääkäri tai fysioterapeutti
|
-
urheilulääkäri
-
fysioterapeutti
-
ravitsemusasiantuntija
-
ADT-ohjaus
|
-
urheilulääkäri
-
fysioterapeutti/ hieroja
-
ravitsemusasiantuntija
-
ADT-ohjaus
|
-
urheilulääkäri
-
fysioterapeutti/ hieroja
-
ravitsemusasiantuntija
-
ADT-ohjaus
-
urheilupsykologi
-
mediakoulutus
Voimisteluliitto, Olympiakomitea, urheiluakatemiat ja yhteistyökumppanit
|
-
urheilulääkäri
-
fysioterapeutti/ hieroja
-
ravitsemusasiantuntija
-
ADT-ohjaus
-
urheilupsykologi
-
mediakoulutus
Voimisteluliitto, Olympiakomitea, urheiluakatemiat ja yhteistyökumppanit
|
Valmentaja |
OSAAMINEN JA KOULUTUS
-
lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
-
lajin perusteiden hallitseminen
-
lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
-
motivoitunut kouluttautumaan
-
oman toiminnan arviointi ja valmentajana kehittyminen
-
koulutettu valmentaja; Jumppakoulu -koulutus tai vastaava liikunta-alan koulutus
-
Lajitaidon peruskoulutus (I-taso)
ROOLI
-
luotettava aikuinen
-
huolehtii harjoituksen turvallisuudesta
-
innostaa lasta voimisteluun ja liikkumiseen
-
esikuva
-
avoimet ja luottamukselliset välit lapseen ja hänen huoltajiinsa, hyvä tiedonkulku
|
OSAAMINEN JA KOULUTUS
-
lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
-
lajin perusteiden hallitseminen
-
lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
-
herkkyyskausien merkityksen ymmärtäminen ja niiden harjoittelulle asettamien vaatimusten tiedostaminen
-
motivoitunut kouluttautumaan
-
oman toiminnan arviointi ja valmentajana kehittyminen
-
koulutettu valmentaja
-
Lajitaidon peruskoulutus (I-taso)
ROOLI
-
tukee terveellisiin ja urheilullisiin elämäntapoihin
-
luotettava aikuinen ja esikuva
-
huolehtii harjoituksen turvallisuudesta
-
innostaa lasta voimisteluun ja liikkumiseen
-
yhteistyö muiden valmentajien kanssa
-
voimistelijan kilpailuluokan suunnittelu yhteistyössä voimistelijan kanssa
-
avoimet ja luottamukselliset välit lapseen ja huoltajiin, hyvä tiedonkulku
|
OSAAMINEN JA KOULUTUS
-
lapsen ja nuoren fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
-
lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden ja opettamisen hallitseminen
-
herkkyyskausien merkityksen ymmärtäminen ja niiden harjoittelulle asettamien vaatimusten tiedostaminen
-
murrosiän huomioiminen ja drop outin ehkäiseminen
-
motivoitunut kouluttautumaan
-
oman toiminnan arviointi ja valmentajana kehittyminen
-
lajivalmentajan jatkokoulutus (II-taso)
-
kansainväliset koulutukset ja leiritykset
ROOLI
-
luotettava aikuinen, positiivinen auktoriteetti
-
roolimalli ja esikuva
-
innostaa ja kannustaa voimistelijaa tavoitteelliseen harjoitteluun
-
asenteeltaan positiivinen, mutta vaativa
-
tukee urheilijaa murrosiässä ja urheilijaksi kasvamisessa
-
tukee voimistelijan itsetunnon kasvua vahvuuksien ja onnistumisten kautta
-
voimistelijan tasonmukaisen kilpailuluokan suunnittelu yhteistyössä voimistelijan kanssa
-
yhteistyö muiden valmentajien ja ammattilaisten kanssa
-
avoimet ja luottamukselliset välit voimistelijaan, huoltajiin ja koulumaailmaan
|
OSAAMINEN JA KOULUTUS
-
nuoren fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
-
lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun opettamisen hallitseminen
-
herkkyyskausien merkityksen ymmärtäminen ja niiden harjoittelulle asettamien vaatimusten tiedostaminen
-
murrosiän huomioiminen ja drop outin ehkäiseminen
-
motivoitunut kouluttautumaan
-
oman toiminnan arviointi ja valmentajana kehittyminen
-
lajivalmentajan jatkokoulutus (II-taso), FIG-akatemiat
-
kansainväliset koulutukset ja leiritykset
ROOLI
-
ammattitaitoinen ja avoin suhde valmentajan ja voimistelijan välillä
-
luotettava aikuinen, positiivinen auktoriteetti
-
roolimalli ja esikuva
-
innostaa ja kannustaa tavoitteelliseen harjoitteluun
-
positiivinen, mutta vaativa
-
tukee urheilijaa murrosiässä ja urheilijaksi kasvamisessa
-
voimistelijan itsetunnon kasvun tukeminen
-
voimistelijan kilpailuluokan suunnittelu yhteistyössä voimistelijan kanssa
-
tukeminen ajankäytön suunnittelussa ja hallinnassa
-
yhteistyö muiden valmentajien ja ammattilaisten kanssa
-
avoimet ja luottamukselliset välit huoltajiin ja opiskelupaikkaan
|
OSAAMINEN JA KOULUTUS
-
erittäin hyvä lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun hallitseminen
-
aikuisiän tuomien muutosten huomioiminen harjoittelussa
-
drop outin ehkäiseminen
-
motivoitunut kouluttautumaan
-
oman toiminnan arviointi ja valmentajana kehittyminen
-
lajivalmentajan jatkokoulutus (II-taso), FIG-akatemiat
-
kansainväliset koulutukset ja leiritykset
ROOLI
-
ammattitaitoinen ja avoin suhde valmentajan ja voimistelijan välillä
-
luotettava aikuinen, positiivinen auktoriteetti ja esikuva
-
voimistelijan itsetunnon kasvun tukeminen
-
aikuisiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen ja tukeminen huippu-urheilijaksi kasvamisessa
-
kannustaminen suunnitelmalliseen harjoitteluun ja sen seurantaan
-
tukeminen ajankäytön suunnittelussa ja hallinnassa
-
ohjaa voimistelijaa ymmärtämään huippu-urheilun asettamat vaatimukset päivittäisiin valintoihin
-
kilpailumenestyksen merkityksen ymmärtäminen suhteessa "laji-ikään"
-
yhteistyö muiden valmentajien ja ammattilaisten kanssa
-
hyvä suhde opiskelupaikkaan
|
OSAAMINEN JA KOULUTUS
-
erittäin hyvä lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun hallitseminen
-
aikuisen urheilijan kokonaisvalmennuksen ymmärtäminen
-
aikuisiän tuomien muutosten huomioiminen harjoittelussa
-
drop outin ehkäiseminen
-
motivoitunut kouluttautumaan
-
oman toiminnan arviointi ja valmentajana kehittyminen
-
lajivalmentajan jatkokoulutus (II-taso), FIG-akatemiat
-
kansainväliset koulutukset ja leiritykset
ROOLI
-
ammattitaitoinen ja avoin suhde valmentajan ja voimistelijan välillä
-
luotettava aikuinen, positiivinen auktoriteetti
-
voimistelijan itsetunnon kasvun tukeminen
-
aikuisiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen ja tukeminen huippu-urheilijaksi kasvamisessa
-
tukeminen suunnitelmallisessa harjoittelussa ja sen seurannassa
-
tukeminen ajankäytön suunnittelussa ja hallinnassa
-
ohjaa voimistelijaa ymmärtämään huippu-urheilun asettamat vaatimukset päivittäisiin valintoihin
-
kilpailumenestyksen merkityksen ymmärtäminen suhteessa "laji-ikään"
-
yhteistyö muiden valmentajien ja ammattilaisten kanssa
-
hyvä suhde opiskelupaikkaan
|
Urheilijaksi kasvu ja arjen hallinta |
"Kokeilee ja innostuu" -aktiivinen voimistelu-uran aloitus
LIIKUNNALLINEN ELÄMÄNTAPA
-
terveellisestä ruokavaliosta, riittävästä levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen
-
ajankäyttö/ vrk: uni 10h, liikuntaa 2-3h
-
ruokailukerrat 5-7x
HUIPPU-URHEILIJAKSI KASVAMINEN
-
harjoitustilanteessa viihtyminen
-
voimistelun ilon löytäminen
-
lajileikeistä innostuminen
-
ryhmässä toimimaan oppiminen
|
"Oppii ja omaksuu" - voimistelun perusliikkeiden ja ominaisuuksien rakentaminen
LIIKUNNALLINEN ELÄMÄNTAPA
-
urheilulliseen elämäntapaan kasvaminen
-
terveellinen ruokavalio, riittävä lepo ja arkiliikunta
-
ajankäyttö/vrk: uni 9-10h, liikuntaa 3h
-
ruokailukerrat/vrk: 5-7x
HUIPPU-URHEILIJAKSI KASVAMINEN
-
harjoitustilanteessa viihtyminen
-
säännöllisestä lajiharjoittelusta kiinnostuminen
-
oppimisesta innostuminen
-
pitkäjänteisyys harjoittelussa
-
tavoitteellisesta harjoittelusta innostuminen
-
harjoittelun merkityksen ymmärtäminen oppimisen lähtökohtana
-
kilpailemisen opetteleminen
-
harjoituskavereiden merkitys kasvaa
|
”Harjoittelee ja kilpailee” -kilpaurheilijaksi kasvaminen
URHEILULLINEN ELÄMÄNTAPA
-
urheilijan elämäntapa
-
terveellisen ruokavalion ja riittävän levon merkityksen ymmärtäminen
-
ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 3-5h
-
ruokailukerrat/vrk: 5-7x
HUIPPU-URHEILIJAKSI KASVAMINEN
-
harjoittelusta nauttiminen
-
voimistelun ilon säilyttäminen
-
harjoittelun laadun merkityksen tiedostaminen
-
itsenäisempään harjoitteluun opetteleminen
-
omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen
-
ryhmän ja ystävien tärkeän merkityksen tunnistaminen
-
menestymishalun kasvaminen
-
opettelu palautteiden ja pettymysten käsittelemiseen
-
säännölliseen kilpailemiseen tottuminen
|
”Kehittyy ja menestyy” -voittamaan oppiminen
URHEILULLINEN ELÄMÄNTAPA
-
urheilijan elämäntapa
-
terveellisen ruokavalion ja riittävän levon merkityksen ymmärtäminen
-
ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 3-5h
-
ruokailukerrat/vrk: 5-7x
HUIPPU-URHEILIJAKSI KASVAMINEN
-
harjoittelusta nauttiminen
-
voimistelun ilon säilyttäminen
-
laadukkaan harjoittelun merkityksen tiedostaminen
-
itsenäisen harjoittelun lisääntyminen
-
omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen
-
menestymishalun kasvaminen
-
säännölliseen kilpailemiseen tottuminen
-
kilpailemisesta nauttiminen
-
tavoitteisiin sitoutuminen; selkeiden sopimusten laatiminen eri osapuolten välillä
-
vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa
|
”Kehittyy ja menestyy” -voittamaan oppiminen
URHEILULLINEN ELÄMÄNTAPA
-
urheilijan elämäntapa
-
terveellisen ruokavalion ja riittävän levon merkityksen ymmärtäminen
-
ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h
-
ruokailukerrat/vrk: 5-7x
HUIPPU-URHEILIJAKSI KASVAMINEN
-
huippu-urheilijan elämästä nauttiminen
-
voimistelun ilon säilyttäminen
-
vastuun kantaminen systemaattisesta ja tavoitteellisesta valmentautumisesta ja siihen liittyvistä päätöksistä
-
onnistumiseen ja menestymiseen uskominen
-
kilpailemisesta nauttiminen
-
tavoitteisiin sitoutuminen; selkeiden sopimusten laatiminen eri osapuolten välillä
-
vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa
|
”Valloittaa ja voittaa” -kansainvälinen ura
URHEILULLINEN ELÄMÄNTAPA
-
urheilijan elämäntapa
-
terveellisen ruokavalion ja riittävän levon merkityksen ymmärtäminen
-
ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h
-
ruokailukerrat/vrk: 5-7x
HUIPPU-URHEILIJAKSI KASVAMINEN
-
huippu-urheilijan elämästä nauttiminen
-
voimistelun ilon säilyttäminen
-
vastuun kantaminen systemaattisesta ja tavoitteellisesta valmentautumisesta ja siihen liittyvistä päätöksistä
-
onnistumiseen ja menestymiseen uskominen
-
kilpailemisesta nauttiminen
-
voittamisen halu
-
tavoitteisiin sitoutuminen; selkeiden sopimusten laatiminen eri osapuolten välillä
-
vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa
|
Teema / Ikävuodet | − 8 | 8 − 10 | 11 − 14 | 15 − 17 | 18 − 21 | 22 ja yli |
---|
Kodin rooli |
-
päivittäisen monipuolisen liikunnan mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
-
ravinnosta ja levosta huolehtiminen
-
yhteistyö valmentajan kanssa
|
-
päivittäisen monipuolisen liikunnan mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
-
päivittäisen lajiharjoittelun mahdollistaminen
-
ravinnosta ja levosta huolehtiminen
-
yhteistyö valmentajan ja koulun kanssa
-
tukeminen omatoimisessa harjoittelussa
-
seuratoimintaan osallistuminen
|
-
päivittäisen harjoittelun mahdollistaminen
-
kannustaminen riittävästä ravinnosta ja levosta huolehtimiseen
-
kannustaminen omatoimiseen harjoitteluun
-
turvallisuus ja avoimuus nuoren kasvaessa ja kehittyessä
-
yhteistyö valmentajan kanssa
|
-
tukeminen riittävän yöunen, levon ja terveellisen ravitsemuksen toteuttamisessa
-
ymmärtää lisääntyvän harjoittelun asettamat vaatimukset
-
kannustaminen ja tukeminen harjoittelussa ja kilpailuissa menestymisessä
-
urheilijan auttaminen ajankäytön suunnittelussa ja päivittäisen kokonaisrasituksen hallinnassa
-
urheilu-uran taloudellinen tukeminen
-
voimistelijan urheilun hyväksi tekemien valintojen arvostaminen
-
yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
-
tukeminen urheilulukion valinnassa
|
-
ymmärtää lisääntyvän harjoittelun asettamat vaatimukset
-
kannustaminen ja tukeminen harjoittelussa ja kilpailuissa menestymisessä
-
urheilijan auttaminen ajankäytön suunnittelussa ja päivittäisen kokonaisrasituksen hallinnassa
-
urheilu-uran taloudellinen tukeminen
-
voimistelijan urheilun hyväksi tekemien valintojen arvostaminen
|
-
kannustaminen ja tukeminen harjoittelussa ja kilpailuissa menestymisessä
-
urheilijan auttaminen ajankäytön ja päivittäisen kokonaisrasituksen hallinnassa
-
urheilu-uran taloudellinen tukeminen
-
voimistelijan urheilun hyväksi tekemien valintojen arvostaminen
|
Koulu ja opiskelu |
-
päiväkoti
-
esikoulu
-
alakoulu
| |
-
alakoulu
-
liikuntapainotteinen yläkoulu
-
koulun ja harjoittelun yhteensovittaminen, aamuharjoittelu 1-2x/ vk
|
-
urheilulukio tai vastaava 2. asteen oppilaitos
-
urheiluakatemia
-
koulun ja urheilun yhteensovittaminen, säännöllinen aamuharjoittelu
|
-
jatko-opinnot ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa
-
urheiluakatemia
-
miehillä armeija/ armeijan urheilukoulu
-
kilpaurheilun ja työelämän yhdistäminen
|
-
jatko-opinnot ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa
-
urheiluakatemia
-
miehillä armeija/ armeijan urheilukoulu
-
kilpaurheilun ja työelämän yhdistäminen
|
Seuran rooli |
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
positiivinen seurahenki
|
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
toimiva seuran sisäinen valmennusjärjestelmä
-
tuomareiden kouluttaminen
-
positiivinen seurahenki
|
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
toimiva seuran sisäinen valmennusjärjestelmä
-
tuomareiden kouluttaminen
-
sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
positiivinen seurahenki
-
lajiosaajien sitouttaminen
|
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
toimiva seuran sisäinen valmennusjärjestelmä
-
tuomareiden kouluttaminen
-
sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
positiivinen seurahenki
-
lajiosaajien sitouttaminen
|
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
toimiva seuran sisäinen valmennusjärjestelmä
-
tuomareiden kouluttaminen
-
urheilijan taloudellinen tukeminen
-
sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
positiivinen seurahenki
-
lajiosaajien sitouttaminen
|
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
toimiva seuran sisäinen valmennusjärjestelmä
-
tuomareiden kouluttaminen
-
urheilijan taloudellinen tukeminen
-
sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
positiivinen seurahenki
-
lajiosaajien sitouttaminen
|
Teema / Ikävuodet | − 8 | 8 − 10 | 11 − 14 | 15 − 17 | 18 − 21 | 22 ja yli |
---|
Liiton rooli |
-
tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta
-
tukee lajiseuroja
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee lajitoiminnan kehitystyötä (mm. valmennus- ja kilpailujärjestelmä)
|
-
tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta
-
tukee lajiseuroja
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee lajitoiminnan kehitystyötä
|
-
tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta
-
tukee lajiseuroja
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee lajitoiminnan kehitystyötä (mm. valmennus- ja kilpailujärjestelmä)
|
-
tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta
-
tukee lajiseuroja
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee lajitoiminnan kehitystyötä (mm. valmennus- ja kilpailujärjestelmä)
|
-
tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta
-
tukee lajiseuroja
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee lajitoiminnan kehitystyötä (mm. valmennus- ja kilpailujärjestelmä)
|
-
tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta
-
tukee lajiseuroja
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee lajitoiminnan kehitystyötä (mm. valmennus- ja kilpailujärjestelmä)
|
Olosuhteet |
-
turvallinen toimintaympäristö
-
harjoittelu riittävän korkeissa koulujen saleissa, harraste- tai telinesaleissa
-
harjoituksissa käytössä heittomatto sekä riittävästi mattoja trampoliinin ympärille
|
-
turvallinen toimintaympäristö
-
riittävän korkea harjoitustila
-
harjoittelu mieluiten kilpatrampoliinilla
-
harjoituksissa käytössä heittomatto sekä riittävästi mattoja trampoliinin ympärille
-
mahdollisuus volttimonttuun/ volttivöihin
|
-
turvallinen ja monipuolinen toimintaympäristö, jossa harjoittelurauha
-
riittävän korkea harjoitustila
-
harjoittelu kilpatrampoliinilla
-
harjoituksissa käytössä heittomatto sekä riittävästi mattoja trampoliinin ympärille
-
mahdollisuus volttimonttuun/ volttivöihin
|
-
turvallinen ja monipuolinen toimintaympäristö, jossa harjoittelurauha
-
riittävän korkea harjoitustila
-
harjoittelu kilpatrampoliinilla
-
harjoituksissa käytössä heittomatto sekä riittävästi mattoja trampoliinin ympärille
-
mahdollisuus volttimonttuun/ volttivöihin
|
-
turvallinen ja monipuolinen toimintaympäristö, jossa harjoittelurauha
-
riittävän korkea harjoitustila
-
harjoittelu kilpatrampoliinilla
-
harjoituksissa käytössä heittomatto sekä riittävästi mattoja trampoliinin ympärille
-
mahdollisuus volttimonttuun/ volttivöihin
|
-
turvallinen ja monipuolinen toimintaympäristö, jossa harjoittelurauha
-
riittävän korkea harjoitustila
-
harjoittelu kilpatrampoliinilla
-
harjoituksissa käytössä heittomatto sekä riittävästi mattoja trampoliinin ympärille
-
mahdollisuus volttimonttuun/ volttivöihin
|