Voimistelu, trampoliinivoimistelu


Vastuuhenkilöt: Rantanen, Marleena; Niemi, Eevakaisa; Porola, Susanna.



Näytettävät ikäluokat
Teema / Ikävuodet − 8 8 − 10 11 − 14 15 − 17 18 − 21 22 ja yli
Ikäryhmän painopisteet
 
Lapsuusvaihe
  • liikkumisesta ja urheilusta innostuminen
  • riittävä kokonaisliikuntamäärä
  • perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
  • kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • positiivisuus kaikessa tekemisessä ja leikin kautta oppiminen
 
Lapsuusvaihe
  • lajirakkauden syttyminen
  • tavoitteellisesta harjoittelusta innostuminen
  • riittävä kokonaisliikuntamäärä
  • perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
  • kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
 
Valintavaihe
  • voimistelijan sisäisen motivaation tukeminen
  • harjoittelun määrän ja laadun lisääminen
  • laajan liikevalikoiman saavuttaminen
  • kasvun ja kehityksen huomioiminen erityisesti kasvupyrähdyksen aikana
  • urheilijaksi kasvamisen tukeminen
  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
 
Valintavaihe
  • voimistelijan sisäisen motivaation tukeminen
  • harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen
  • laajan liikevalikoiman saavuttaminen
  • kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
  • kilpaileminen nuorten arvokilpailuissa
  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
 
 
  • voimistelijan sisäisen motivaation tukeminen
  • liikevalikoiman laajentaminen ja vaikeusasteen nostaminen
  • kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
  • kilpaileminen arvokilpailuissa
  • aikuiseksi urheilijaksi kasvaminen
  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
 
Huippuvaihe
  • liikevalikoiman laajentaminen ja vaikeusasteen nostaminen
  • kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
  • kilpaileminen ja voittaminen arvokilpailuissa
  • huippusuorituksen saavuttaminen
  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
Taidon kehittäminen, fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

TAITO

  • liikkumisen perustaitojen harjoittelu
  • monipuolinen tasapainon kehittäminen
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

FYYSINEN KEHITTYMINEN

  • pituuskasvu ja painonnousu nopeaa
  • taidon oppiminen nopeaa
  • kehon mittasuhteet muuttuvat
  • hermoston kehittyminen nopeaa
  • motorinen kehittyminen voimakasta, hienomotoriikka ei kuitenkaan ole täysin kehittynyt

FYYSINEN HARJOITTELU

Liikkuvuus

  • liikkuvuusharjoittelun (passiivinen) aloittaminen

Nopeus

  • nopeuden ja ketteryyden harjoitteleminen mm. leikeissä ja peleissä

Voima

  • voimaharjoittelu muun harjoittelun seassa
  • kehonhallinnan kehittäminen

Kestävyys

  • peruskestävyyden harjoittelu mm. leikeissä, peleissä ja ulkoilussa

PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET

  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • onnistumisten kokeminen ja niiden kautta itseluottamuksen ja rohkeuden lisääntyminen
  • itseluottamuksen tukeminen
  • keskittymistaitojen harjoitteleminen
  • lapsi ymmärtää vain oman näkökulmansa asiasta
  • kielen ymmärtäminen kehittyy nopeasti
  • pystyy keskittymään vain yksinkertaisiin ohjeisiin
  • uudet tilanteet usein pelottavia

TAITO

  • perusakrobatian hallinta
  • harjoitteiden haastavuuden lisääminen ja variointi
  • vaivan näkeminen ja pitkäjänteisyyden lisääntyminen oppimisen taustalla
  • lajitekniikan ymmärtäminen ja havainnointi, asentojen hallinta lattialla
  • riittävät liikelaajuudet
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

FYYSINEN KEHITTYMINEN

  • suuret lihasryhmät kehittyvät pienempiä nopeammin
  • sydänlihas kasvaa ja sydän- ja verenkiertoelimistö kehittyy
  • nivelsiteet vahvistuvat, luiden päät ovat edelleen rustomaiset
  • sisäkorvan tasapainomekanismit kehittyvät

FYYSINEN HARJOITTELU

Liikkuvuus

  • monipuolinen liikkuvuuden parantaminen
  • aktiivinen ja passiivinen liikkuvuus

Nopeus

  • ketteryyden lisääminen
  • nopeuden ja reaktiokyvyn parantaminen leikeissä ja peleissä

Voima

  • monipuolinen kehonhallinnan ja lihaskoordinaation harjoittelu
  • lajinomainen voimaharjoittelu

Kestävyys

  • peruskestävyyden lisääminen pelein ja leikein
  • aerobista liikkumista vähintään 30-60 min/ pv

PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET

  • positiivisten asioiden korostaminen
  • ohjeiden kuunteleminen ja toteuttaminen
  • ryhmässä toimimisen harjoittelu ja muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen, harjoittelurauhan antaminen
  • onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen ja rohkeuden lisääntyminen
  • salin pelisäännöt tulevat tutuiksi
  • turvallisuusasioiden opettelu ja havainnointi
  • keskittymiskyky kehittyy
  • oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa → päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta

TAITO

  • liikevalikoiman laajentaminen perustuu aiemmin opittuun
  • lajitaitojen tekniikan ymmärtäminen ja havainnointi
  • motivaatio vaikeampien liikkeiden oppimiseksi ja siihen vaadittavaan työhön
  • harjoitteiden runsas variointi
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukena
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

FYYSINEN KEHITTYMINEN

  • kasvupyrähdys alkaa → yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen vammojen ehkäisemiseksi
  • pienet lihasryhmät kehittyvät
  • kehon osien kasvu eriaikaista
  • keskushermosto on lähes täydellisesti kehittynyt

FYYSINEN HARJOITTELU

Liikkuvuus

  • lajinomaisen, hyvän passiivisen liikkuvuuden saavuttaminen
  • lajinomainen aktiivinen liikkuvuus
  • hyvä lihastasapaino

Nopeus

  • lajinomaiset nopeusharjoitteet
  • nopeustaitavuus

Voima

  • lajinomainen kesto- ja nopeusvoima
  • kasvupyrähdyksen aikana hyppäämisen kontrollointi
  • hyvä lihastasapaino

Kestävyys

  • kestävyyden lisääminen harjoitusmäärien nostoa, palautumista ja vammojen ennaltaehkäisyä varten
  • monipuolinen kestävyysharjoittelu

PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET

  • positiivisuus tekemisessä
  • onnistumisten kokeminen
  • itseluottamuksen tukeminen
  • omatoimisuuden oppiminen
  • ryhmän vaikutus käyttäytymiseen huomattava
  • yhteistyökyky ja vastuuntuntoisuus lisääntyvät
  • psyykkisten taitojen kehittyminen harjoittelussa ja kilpailuissa
  • suoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallitsemisen opetteleminen
  • keskittymistaitojen kehittyminen harjoituksissa ja kilpailuissa
  • kilpailutilanteeseen liittyvien paineiden hallitsemisen opetteleminen
  • kilpailuihin valmistautumisrutiinien opetteleminen

TAITO

  • vaikeimpien lajiliikkeiden kehittely yksilöllisessä tahdissa perustuu aiemmin opittuun
  • liikkeiden jatkuva kehittäminen ja  taitojen ylläpitäminen
  • suuri määrä toistoja
  • eri menetelmien hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa (kuten välineet ja aistit)
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukena
FYYSINEN KEHITTYMINEN
  • kasvupyrähdys hidastuu
  • luuston kasvu jatkuu
  • hengitys- ja verenkiertoelimistö kehittyvät
FYYSINEN HARJOITTELU
 
Liikkuvuus
  • aktiivinen lajinomainen liikkuvuus
  • passiivisen liikkuvuuden ylläpito
  • hyvä lihastasapaino
Nopeus
  • lajinomainen nopeustaitavuus
Voima
  • lajinomainen kesto- ja nopeusvoima
  • hyvä lihastasapaino
Kestävyys
  • lajinomainen kestävyysharjoittelu
  • huoltava peruskestävyys palautumista ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyä varten myös lajiharjoitusten ulkopuolella
PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET
  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • onnistumisten kokeminen
  • itseluottamuksen tukeminen
  • kriittinen ajattelu on hyvin kehittynyttä
  • ryhmän vaikutus käyttäytymiseen edelleen suuri
  • tavoitteenasettelun merkitys ja sen ymmärtäminen
  • psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailuissa
  • kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen
  • suoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallinta erilaisin keinoin
  • kilpailemaan oppiminen ja kilpailupaineiden hallinta myös kv-kilpailuissa
  • itsearviointitaitojen kehittyminen

TAITO

  • vaikeimpien lajiliikkeiden kehittely perustuu aiemmin opittuun
  • liikkeiden jatkuva kehittäminen ja taitojen ylläpitäminen
  • suuri määrä toistoja
  • eri menetelmien hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa (kuten välineet ja aistit)
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukena
FYYSINEN KEHITTYMINEN
  • fyysisesti keho saavuttanut täyskasvuisuuden
FYYSINEN HARJOITTELU
 
Liikkuvuus
  • aktiivinen lajinomainen liikkuvuus
  • hyvä lihastasapaino
Nopeus
  • lajinomainen nopeustaitavuus
Voima
  • lajinomainen kesto-, nopeus- ja maksimivoima (myös lisäpainoilla sekä kuminauhoilla)
  • hyvä lihastasapaino
Kestävyys
  • lajinomainen kestävyysharjoittelu
  • huoltava peruskestävyys palautumista ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyä varten myös lajiharjoitusten ulkopuolella
PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET
  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • onnistumisten kokeminen
  • itseluottamuksen tukeminen
  • tarve itsenäisyyteen ja päätöksentekoon
  • kilpailuissa onnistuminen ja kilpailupaineiden hallinta
  • itsearviointi ja oman kehon tuntemus harjoittelussa
  • halu itsensä kehittämiseen
  • urheilijan tulee olla vastuuntuntoinen ja hyväksyä oman toiminnan seuraukset
  • urheilijan arjen hallinta
  • esikuvana oleminen ja mediakäyttäytyminen

TAITO

  • vaikeimpien lajiliikkeiden oppiminenperustuu aiemmin opittuun
  • lajiliikkeiden automaatiotason saavuttaminen
  • liikkeiden jatkuva kehittäminen ja taitojen ylläpitäminen
  • suuri määrä toistoja
  • eri menetelmien hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa (kuten välineet ja aistit)
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukena
FYYSINEN HARJOITTELU
 
Liikkuvuus
  • aktiivinen liikkuvuus
  • hyvä lihastasapaino
Nopeus
  • lajinomainen nopeustaitavuus
Voima
  • lajinomainen kesto-, nopeus- ja maksimivoima (myös lisäpainoilla sekä kuminauhoilla)
  • hyvä lihastasapaino
Kestävyys
  • lajinomainen maksimikestävyys
  • huoltava peruskestävyys palautumista ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyä varten myös lajiharjoitusten ulkopuolella

PSYYKKISET JA SOSIAALISET OMINAISUUDET

  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • onnistumisten kokeminen
  • itsearviointi ja oman kehon tuntemus harjoittelussa
  • urheilijan arjen hallinta
  • esikuvana oleminen ja mediakäyttäytyminen
Lajitaidot
  • teknisesti oikeiden ja yksinkertaisten liikeratojen sekä vartalon asentojen harjoittelu
  • lajinomaisen tasapainon kehittäminen erilaisten leikkien ja lajinomaisten harjoitteiden avulla
  • lajinomaisten akrobatiataitojen harjoittelu maassa
  • liikkeistä mm. jännehypyn, kerähypyn, taittohypyn sekä volttipyörinnän perusteiden harjoittelu --> hyppy istumaan, selälleen ja vatsalleen
  • lyhyiden liikesarjojen ja -yhdistelmien harjoittelu, asemasarjan oppiminen
  • lajinomaisen tasapainon kehittäminen
  • hyppäämisen oikean tekniikan vahvistaminen ja hallinta
  • oikeiden liikeratojen vahvistaminen maassa, verkolla ja ilmassa
  • kierresuunnan varmistaminen
  • perusvoltit eri asennoissa (voltti taaksepäin ja barani), flying+barani ball out, lazy back+cody
  • kierre- ja kaksoisvolttien vaiheittainen harjoittelu
  • vastuun ottamisen opettelu omasta ja muiden harjoitusturvallisuudesta
  • rohkeuden lisääntyminen, itsensä voittaminen ja temppujen oppiminen lajinomaisten leikkien avulla
  • kansallisen luokkajärjestelmän 1. ja 2. lk liikkeiden hallinta ja suorittaminen sarjana
  • hyppykorkeuden lisääminen
  • suorituspuhtauden lisääminen
  • osaharjoitteiden kautta liikekokonaisuuksiin
  • kierre- ja tuplavolttien harjoittelu perustuen aiemmin opeteltuihin liikevaiheisiin 
  • kierteisten tuplavolttien opettelu vaiheittain
  • lajinomaiset leikit rohkeuden lisäämisen, itsensä voittamisen ja temppujen oppimisen takana
  • voimistelijan kierresuunnan varmistaminen
  • kansallisen luokkajärjestelmän 3. ja 4. luokkien sarjojen liikkeiden hallinta ja tekeminen sarjana
  • vaikeampien liikeyhdistelmien harjoittelu
  • hyppykorkeuden nostaminen
  • kilpailusarjan vaikeusasteen nostaminen
  • suorituspuhtauden lisääminen
  • vaikempien liikkeiden (tuplavolttien ja kierteisten tuplavolttien) ja liikeyhdistelmien harjoitteleminen
  • FIG B-luokan (4. luokan junioreiden) kilpailuvaatimusten hallitseminen ja tekeminen sarjana
  • kilpailusarjan vaikeusasteen nostaminen
  • hyppykorkeuden nostaminen
  • liikepuhtauden lisääminen edelleen
  • vaikempien liikeyhdistelmien hallinta ja lisääminen kilpailusarjaan
  • vaikeampien liikkeiden harjoittelu (mm. kolmoisvoltit)
  • kilpailusarjan vaikeusasteen nostaminen
  • hyppykorkeuden nostaminen
  • liikepuhtauden lisääminen ja ylläpito
  • vaikempien liikeyhdistelmien hallinta ja lisääminen kilpailusarjaan
  • vaikeampien liikkeiden harjoittelu
Teema / Ikävuodet − 8 8 − 10 11 − 14 15 − 17 18 − 21 22 ja yli
Valmennus

Harjoittelu on leikinomaista ja monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä. Voimistelija innostuu lajista ja lajirakkaus syttyy.

LAJIHARJOITUSMÄÄRÄ

  • sisältää laji- ja oheisharjoittelun, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
  • 1-3x / vko, 45-60min kerrallaan

MUU LIIKUNTA/ ULKOILU

  • sisältää pelit, leikit, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset 

KOKONAISLIIKUNTAMÄÄRÄ

  • 20h/ vko→ n. 3h/ päivä
  • sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan
  • varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset, STM

LEIRITYS

  • vapaavalintaisia liikuntaleirejä ja harjoituspäiviä

SUUNNITTELU JA SEURANTA

  • valmennuksen tuntisuunnitelma
  • läsnäoloseuranta

RYHMÄKOKO

  • 4-6 lasta/ ohjaaja

Harjoittelu on leikinomaista ja monipuolista voimistelun perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä sekä systemaattisen harjoittelun opettelemista.

LAJIHARJOITUSMÄÄRÄ

  • sisältää laji- ja oheisharjoittelun, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
  • 2-4x / vko n. 1,5-2h/kerta
MUU LIIKUNTA/ ULKOILU
  • sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset
KOKONAISLIIKUNTAMÄÄRÄ
  • 20 h / vko --> n. 3h/ päivä
  • sisältää lajiharjoittelun sekä muun liikunnan

LEIRITYS

  • avoimet, kansalliset leirit
  • seuran omat leirit

SUUNNITTELU JA SEURANTA

  • valmennuksessa tunti-, viikko- ja kausisuunnitelma
  • läsnäoloseuranta

RYHMÄKOKO

  • 5 lasta/ ohjaaja

Fyysisten ominaisuuksien kehittäminen sekä perusliikkeiden ja -liikeyhdistelmien monipuolinen harjoittaminen. Sisäisen motivaation vahvistaminen ja tunnetilojen hallinta. Valmennus on yksilöllistä.

LAJIHARJOITUSMÄÄRÄ
  • sisältää laji- ja oheisharjoittelun, mm. akrobatian, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
  • 4-6 krt / vko, noin 10-15 h / vko
MUU LIIKUNTA/ ULKOILU
  • sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, omatoimisen liikunnan ja muut liikuntaharrastukset
KOKONAISLIIKUNTAMÄÄRÄ
  • 20 h / vko
  • sisältää lajiharjoittelun sekä muun liikunnan
LEIRITYS
  • seuran leirit
  • Voimisteluliiton valmennusringin leirit
SUUNNITTELU JA SEURANTA
  • valmennuksen tunti-, viikko-, kausi- ja pitkäntähtäimen suunnitelma
  • läsnäoloseuranta, kokonaisliikuntamäärän seuranta
  • fyysisten ominaisuuksien kehittymisen seuranta
  • murrosiän ja kasvupyrähdyksen huomioiminen ja loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen harjoittelun suunnittelussa (liikkuvuuden ja kehonhallinnan lisääminen, oheisharjoittelu, erilaisten iskujen monipuolinen variointi ja maksimaalisesti kuormittavien iskujen minimointi kasvupyrähdyksen aikana)
RYHMÄKOKO
  • 3-5 voimistelijaa

Vaativampien liikkeiden ja yhdistelmien harjoittaminen sekä harjoittelusta ja kilpailemisesta nauttiminen. Yhteistyö muiden valmentajien ja asiantuntijoiden kanssa. Sisäisen motivaation vahvistaminen ja tunnetilojen hallinta. Valmennus on yksilöllistä.

LAJIHARJOITUSMÄÄRÄ
  • sisältää laji- ja oheisharjoittelun, kuten akrobatian, baletin, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
  • 5-8 krt / vko, noin 12-18 h / vko
MUU LIIKUNTA/ ULKOILU
  • sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut, omatoimisen liikunnan ja muut liikuntaharrastukset
KOKONAISLIIKUNTAMÄÄRÄ
  • 20-25 h / vko
  • sisältää lajiharjoittelun sekä muun liikunnan
LEIRITYS
  • seuran leirit
  • kansainväliset lajileirit
  • Voimisteluliiton valmennusringin leirit
SUUNNITTELU JA SEURANTA
  • valmennuksen tunti-, viikko-, kausi- ja pitkäntähtäimen suunnitelma
  • läsnäoloseuranta, kokonaisliikuntamäärän seuranta
  • fyysisten ominaisuuksien kehittymisen seuranta
  • kasvupyrähdyksen huomioiminen ja loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen harjoittelun suunnittelussa
RYHMÄKOKO
  • 3-5 voimistelijaa

Huippusuoritusten ja monimutkaisten taitojen saavuttaminen sekä huippu-urheilijan elämästä nauttiminen. Sisäisen motivaation vahvistaminen, tunnetilojen hallinta ja kilpailutilanteen hallitseminen.

LAJIHARJOITUSMÄÄRÄ
  • sisältää laji- ja oheisharjoittelun, kuten akrobatian, baletin, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
  • 6-8 krt / vko, noin 15-20 h / vko
MUU LIIKUNTA/ ULKOILU
  • sisältää ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset sekä omatoimisen liikunnan
KOKONAISLIIKUNTAMÄÄRÄ
  • 20-30 h / vko
  • sisältää lajiharjoittelun sekä muun liikunnan
LEIRITYS
  • seuran leirit
  • kansainväliset lajileirit
  • Voimisteluliiton valmennusringin leirit
SUUNNITTELU JA SEURANTA
  • valmennuksen tunti-, viikko-, kausi- ja pitkäntähtäimen suunnitelma
  • fyysisten ominaisuuksien kehittymisen seuranta
  • kuormituksen ja palautumisen seuranta
RYHMÄKOKO
  • 3-5 voimistelijaa

Huippusuoritusten ja monimutkaisten taitojen saavuttaminen sekä huippu-urheilijan elämästä nauttiminen. Sisäisen motivaation vahvistaminen, tunnetilojen hallinta ja kilpailutilanteen hallitseminen.

LAJIHARJOITUSMÄÄRÄ
  • sisältää laji- ja oheisharjoittelun, kuten akrobatian, baletin, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn
  • 7-10 krt / vko, noin 16-25 h / vko
MUU LIIKUNTA/ ULKOILU
  • sisältää ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset sekä omatoimisen liikunnan
KOKONAISLIIKUNTAMÄÄRÄ
  • 25-30 h / vko
  • sisältää lajiharjoittelun sekä muun liikunnan
LEIRITYS
  • seuran leirit
  • kansainväliset lajileirit
  • Voimisteluliiton valmennusringin leirit
SUUNNITTELU JA SEURANTA
  • valmennuksen tunti-, viikko-, kausi- ja pitkäntähtäimen suunnitelma
  • fyysisten ominaisuuksien kehittymisen seuranta
  • kuormituksen ja palautumisen seuranta
RYHMÄKOKO
  • 3-5 voimistelijaa
Kilpaileminen
  • Voimistelu Asema
  • kilpailemisen harjoittelu ja sen aloittaminen
  • Voimistelu Asema
  • kilpaileminen kansallisen luokkajärjestelmän 1. ja 2. luokissa
  • kilpaileminen kansallisen luokkajärjestelmän 3. ja 4. luokissa
  • SM-kilpailut alle 14-v. sarjassa
  • PM-kilpailu alle 14-v. sarjassa
  • kv kilpailut (esim. Frivolten Cup, WAGC)
  • kilpaileminen kansallisen luokkajärjestelmän 4. luokassa (juniorit)
  • SM-kilpailut (juniorit)
  • kv arvokilpailut (EM, WAGC)
  • muut kv kilpailut
  • kilpaileminen kansallisen luokkajärjestelmän 4. luokassa (seniorit)
  • SM-kilpailut (seniorit)
  • kv arvokilpailut (MM)
  • EM-kilpailussa kilpaileminen (alle 21v. luokka)
  • maailman cup
  • muut kv kilpailut
  • kilpaileminen kansallisen luokkajärjestelmän 4. luokassa (seniorit)
  • SM-kilpailut (seniorit)
  • kv arvokilpailut (EM, MM, Olympialaiset)
  • maailman cup
  • muut kv kilpailut
Testit ja tarkastukset
  • terveystarkastus (neuvola, kouluterveydenhuolto)

Testauksen tavoitteena on harjoittelun optimointi ja terveenä pysyminen ennen murrosikää.

  • fyysiset ominaisuudet
  • ryhtitarkastus
  • lihastasapaino
  • koulun terveystarkastukset
 

Testaus antaa tietoa lajissa kehittymisestä sekä yksilöllisistä kehittymistarpeista. Tavoitteena on harjoittelun optimointi ja terveenä pysyminen murrosiän alkaessa.

  • fyysiset ominaisuudet
  • lajiliike- ja -tekniikkatestit
  • ryhtitarkastus
  • lihastasapainokartoitus
  • koulun terveystarkastukset

Testaus antaa tietoa lajissa kehittymisestä ja yksilöllisistä kehittymistarpeista. Tavoitteena on harjoittelun optimointi sekä terveenä pysyminen murrosiän jatkuessa ja harjoitusmäärän noustessa.

  • fyysiset ominaisuudet
  • lihastasapainotestit
  • kuormituksen ja palautumisen seuranta
  • urheilijan terveystarkastus

Testaus antaa tietoa yksilöllisistä kehittymistarpeista. Tavoitteena on harjoittelun optimointi ja terveenä pysyminen harjoittelun intensiteetin noustessa sekä tulosten maksimointi.

  • fyysiset ominaisuudet
  • lihastasapainotestit
  • kuormituksen ja palautumisen seuranta
  • urheilijan terveystarkastus

Testaus antaa tietoa yksilöllisistä kehittymistarpeista. Tavoitteena on harjoittelun optimointi ja terveenä pysyminen sekä tulosten maksimointi.

  • fyysiset ominaisuudet
  • lihastasapainotestit
  • kuormituksen ja palautumisen seuranta
  • urheilijan terveystarkastus
Teema / Ikävuodet − 8 8 − 10 11 − 14 15 − 17 18 − 21 22 ja yli
Tukitoimet
  • liikunnallisista ja terveellisistä elämäntavoista viestittäminen perheille
  • terveydenhoitaja ja lääkäri
  • liikunnallisista ja terveellisistä elämäntavoista viestittäminen perheille
  • lääkäri ja terveydenhoitaja
  • tarvittaessa urheilulääkäri tai fysioterapeutti
  • urheilulääkäri
  • fysioterapeutti
  • ravitsemusasiantuntija
  • ADT-ohjaus
  • urheilulääkäri
  • fysioterapeutti/ hieroja
  • ravitsemusasiantuntija
  • ADT-ohjaus
  • urheilulääkäri
  • fysioterapeutti/ hieroja
  • ravitsemusasiantuntija
  • ADT-ohjaus
  • urheilupsykologi
  • mediakoulutus

Voimisteluliitto, Olympiakomitea, urheiluakatemiat ja yhteistyökumppanit

  • urheilulääkäri
  • fysioterapeutti/ hieroja
  • ravitsemusasiantuntija
  • ADT-ohjaus
  • urheilupsykologi
  • mediakoulutus
Voimisteluliitto, Olympiakomitea, urheiluakatemiat ja yhteistyökumppanit
Valmentaja

OSAAMINEN JA KOULUTUS

  • lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • lajin perusteiden hallitseminen
  • lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
  • motivoitunut kouluttautumaan
  • oman toiminnan arviointi ja valmentajana kehittyminen
  • koulutettu valmentaja; Jumppakoulu -koulutus tai vastaava liikunta-alan koulutus
  • Lajitaidon peruskoulutus (I-taso)

ROOLI

  • luotettava aikuinen
  • huolehtii harjoituksen turvallisuudesta
  • innostaa lasta voimisteluun ja liikkumiseen
  • esikuva
  • avoimet ja luottamukselliset välit lapseen ja hänen huoltajiinsa, hyvä tiedonkulku

OSAAMINEN JA KOULUTUS

  • lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • lajin perusteiden hallitseminen
  • lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
  • herkkyyskausien merkityksen ymmärtäminen ja niiden harjoittelulle asettamien vaatimusten tiedostaminen
  • motivoitunut kouluttautumaan
  • oman toiminnan arviointi ja valmentajana kehittyminen
  • koulutettu valmentaja
  • Lajitaidon peruskoulutus (I-taso)
ROOLI
  • tukee terveellisiin ja urheilullisiin elämäntapoihin
  • luotettava aikuinen ja esikuva
  • huolehtii harjoituksen turvallisuudesta
  • innostaa lasta voimisteluun ja liikkumiseen
  • yhteistyö muiden valmentajien kanssa
  • voimistelijan kilpailuluokan suunnittelu yhteistyössä voimistelijan kanssa
  • avoimet ja luottamukselliset välit lapseen ja huoltajiin, hyvä tiedonkulku

OSAAMINEN JA KOULUTUS

  • lapsen ja nuoren fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden ja opettamisen hallitseminen
  • herkkyyskausien merkityksen ymmärtäminen ja niiden harjoittelulle asettamien vaatimusten tiedostaminen
  • murrosiän huomioiminen ja drop outin ehkäiseminen
  • motivoitunut kouluttautumaan
  • oman toiminnan arviointi ja valmentajana kehittyminen
  • lajivalmentajan jatkokoulutus (II-taso)
  • kansainväliset koulutukset ja leiritykset
ROOLI
  • luotettava aikuinen, positiivinen auktoriteetti
  • roolimalli ja esikuva
  • innostaa ja kannustaa voimistelijaa tavoitteelliseen harjoitteluun
  • asenteeltaan positiivinen, mutta vaativa
  • tukee urheilijaa murrosiässä ja urheilijaksi kasvamisessa
  • tukee voimistelijan itsetunnon kasvua vahvuuksien ja onnistumisten kautta
  • voimistelijan tasonmukaisen kilpailuluokan suunnittelu yhteistyössä voimistelijan kanssa
  • yhteistyö muiden valmentajien ja ammattilaisten kanssa
  • avoimet ja luottamukselliset välit voimistelijaan, huoltajiin ja koulumaailmaan

OSAAMINEN JA KOULUTUS

  • nuoren fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun opettamisen hallitseminen
  • herkkyyskausien merkityksen ymmärtäminen ja niiden harjoittelulle asettamien vaatimusten tiedostaminen
  • murrosiän huomioiminen ja drop outin ehkäiseminen
  • motivoitunut kouluttautumaan
  • oman toiminnan arviointi ja valmentajana kehittyminen
  • lajivalmentajan jatkokoulutus (II-taso), FIG-akatemiat
  • kansainväliset koulutukset ja leiritykset
ROOLI
  • ammattitaitoinen ja avoin suhde valmentajan ja voimistelijan välillä
  • luotettava aikuinen, positiivinen auktoriteetti
  • roolimalli ja esikuva
  • innostaa ja kannustaa  tavoitteelliseen harjoitteluun
  • positiivinen, mutta vaativa
  • tukee urheilijaa murrosiässä ja urheilijaksi kasvamisessa
  • voimistelijan itsetunnon kasvun tukeminen
  • voimistelijan kilpailuluokan suunnittelu yhteistyössä voimistelijan kanssa
  • tukeminen ajankäytön suunnittelussa ja hallinnassa
  • yhteistyö muiden valmentajien ja ammattilaisten kanssa
  • avoimet ja luottamukselliset välit huoltajiin ja opiskelupaikkaan

OSAAMINEN JA KOULUTUS

  • erittäin hyvä lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun hallitseminen
  • aikuisiän tuomien muutosten huomioiminen harjoittelussa
  • drop outin ehkäiseminen
  • motivoitunut kouluttautumaan
  • oman toiminnan arviointi ja valmentajana kehittyminen
  • lajivalmentajan jatkokoulutus (II-taso), FIG-akatemiat
  • kansainväliset koulutukset ja leiritykset
ROOLI
  • ammattitaitoinen ja avoin suhde valmentajan ja voimistelijan välillä
  • luotettava aikuinen, positiivinen auktoriteetti ja esikuva
  • voimistelijan itsetunnon kasvun tukeminen
  • aikuisiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen ja tukeminen huippu-urheilijaksi kasvamisessa
  • kannustaminen suunnitelmalliseen harjoitteluun ja sen seurantaan
  • tukeminen ajankäytön suunnittelussa ja hallinnassa
  • ohjaa voimistelijaa ymmärtämään huippu-urheilun asettamat vaatimukset päivittäisiin valintoihin
  • kilpailumenestyksen merkityksen ymmärtäminen suhteessa "laji-ikään"
  • yhteistyö muiden valmentajien ja ammattilaisten kanssa
  • hyvä suhde opiskelupaikkaan

OSAAMINEN JA KOULUTUS

  • erittäin hyvä lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun hallitseminen
  • aikuisen urheilijan kokonaisvalmennuksen ymmärtäminen
  • aikuisiän tuomien muutosten huomioiminen harjoittelussa
  • drop outin ehkäiseminen
  • motivoitunut kouluttautumaan
  • oman toiminnan arviointi ja valmentajana kehittyminen
  • lajivalmentajan jatkokoulutus (II-taso), FIG-akatemiat
  • kansainväliset koulutukset ja leiritykset
ROOLI
  • ammattitaitoinen ja avoin suhde valmentajan ja voimistelijan välillä
  • luotettava aikuinen, positiivinen auktoriteetti
  • voimistelijan itsetunnon kasvun tukeminen
  • aikuisiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen ja tukeminen huippu-urheilijaksi kasvamisessa
  • tukeminen suunnitelmallisessa harjoittelussa ja sen seurannassa
  • tukeminen ajankäytön suunnittelussa ja hallinnassa
  • ohjaa voimistelijaa ymmärtämään huippu-urheilun asettamat vaatimukset päivittäisiin valintoihin
  • kilpailumenestyksen merkityksen ymmärtäminen suhteessa "laji-ikään"
  • yhteistyö muiden valmentajien ja ammattilaisten kanssa
  • hyvä suhde opiskelupaikkaan
Urheilijaksi kasvu ja arjen hallinta

"Kokeilee ja innostuu" -aktiivinen voimistelu-uran aloitus

LIIKUNNALLINEN ELÄMÄNTAPA

  • terveellisestä ruokavaliosta, riittävästä levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen
  • ajankäyttö/ vrk: uni 10h, liikuntaa 2-3h
  • ruokailukerrat 5-7x

HUIPPU-URHEILIJAKSI KASVAMINEN

  • harjoitustilanteessa viihtyminen
  • voimistelun ilon löytäminen
  • lajileikeistä innostuminen
  • ryhmässä toimimaan oppiminen

"Oppii ja omaksuu" - voimistelun perusliikkeiden ja ominaisuuksien rakentaminen

LIIKUNNALLINEN ELÄMÄNTAPA

  • urheilulliseen elämäntapaan kasvaminen
  • terveellinen ruokavalio, riittävä lepo ja arkiliikunta
  • ajankäyttö/vrk: uni 9-10h, liikuntaa 3h
  • ruokailukerrat/vrk: 5-7x

HUIPPU-URHEILIJAKSI KASVAMINEN

  • harjoitustilanteessa viihtyminen
  • säännöllisestä lajiharjoittelusta kiinnostuminen
  • oppimisesta innostuminen
  • pitkäjänteisyys harjoittelussa
  • tavoitteellisesta harjoittelusta innostuminen
  • harjoittelun merkityksen ymmärtäminen oppimisen lähtökohtana
  • kilpailemisen opetteleminen
  • harjoituskavereiden merkitys kasvaa

”Harjoittelee ja kilpailee” -kilpaurheilijaksi kasvaminen

URHEILULLINEN ELÄMÄNTAPA

  • urheilijan elämäntapa
  • terveellisen ruokavalion ja riittävän levon merkityksen ymmärtäminen
  • ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 3-5h
  • ruokailukerrat/vrk: 5-7x

HUIPPU-URHEILIJAKSI KASVAMINEN

  • harjoittelusta nauttiminen
  • voimistelun ilon säilyttäminen
  • harjoittelun laadun merkityksen tiedostaminen
  • itsenäisempään harjoitteluun opetteleminen
  • omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen
  • ryhmän ja ystävien tärkeän merkityksen tunnistaminen
  • menestymishalun kasvaminen
  • opettelu palautteiden ja pettymysten käsittelemiseen
  • säännölliseen kilpailemiseen tottuminen

”Kehittyy ja menestyy” -voittamaan oppiminen

URHEILULLINEN ELÄMÄNTAPA

  • urheilijan elämäntapa
  • terveellisen ruokavalion ja riittävän levon merkityksen ymmärtäminen
  • ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 3-5h
  • ruokailukerrat/vrk: 5-7x

HUIPPU-URHEILIJAKSI KASVAMINEN

  • harjoittelusta nauttiminen
  • voimistelun ilon säilyttäminen
  • laadukkaan harjoittelun merkityksen tiedostaminen
  • itsenäisen harjoittelun lisääntyminen
  • omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen
  • menestymishalun kasvaminen
  • säännölliseen kilpailemiseen tottuminen
  • kilpailemisesta nauttiminen
  • tavoitteisiin sitoutuminen; selkeiden sopimusten laatiminen eri osapuolten välillä
  • vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa

”Kehittyy ja menestyy” -voittamaan oppiminen

URHEILULLINEN ELÄMÄNTAPA

  • urheilijan elämäntapa
  • terveellisen ruokavalion ja riittävän levon merkityksen ymmärtäminen
  • ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h
  • ruokailukerrat/vrk: 5-7x

HUIPPU-URHEILIJAKSI KASVAMINEN

  • huippu-urheilijan elämästä nauttiminen
  • voimistelun ilon säilyttäminen
  • vastuun kantaminen systemaattisesta ja tavoitteellisesta valmentautumisesta ja siihen liittyvistä päätöksistä
  • onnistumiseen ja menestymiseen uskominen
  • kilpailemisesta nauttiminen
  • tavoitteisiin sitoutuminen; selkeiden sopimusten laatiminen eri osapuolten välillä
  • vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa

”Valloittaa ja voittaa” -kansainvälinen ura

URHEILULLINEN ELÄMÄNTAPA

  • urheilijan elämäntapa
  • terveellisen ruokavalion ja riittävän levon merkityksen ymmärtäminen
  • ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h
  • ruokailukerrat/vrk: 5-7x

HUIPPU-URHEILIJAKSI KASVAMINEN

  • huippu-urheilijan elämästä nauttiminen
  • voimistelun ilon säilyttäminen
  • vastuun kantaminen systemaattisesta ja tavoitteellisesta valmentautumisesta ja siihen liittyvistä päätöksistä
  • onnistumiseen ja menestymiseen uskominen
  • kilpailemisesta nauttiminen
  • voittamisen halu
  • tavoitteisiin sitoutuminen; selkeiden sopimusten laatiminen eri osapuolten välillä
  • vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa
Teema / Ikävuodet − 8 8 − 10 11 − 14 15 − 17 18 − 21 22 ja yli
Kodin rooli
  • päivittäisen monipuolisen liikunnan mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
  • ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • yhteistyö valmentajan kanssa
  • päivittäisen monipuolisen liikunnan mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
  • päivittäisen lajiharjoittelun mahdollistaminen
  • ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • yhteistyö valmentajan ja koulun kanssa
  • tukeminen omatoimisessa harjoittelussa
  • seuratoimintaan osallistuminen
  • päivittäisen harjoittelun mahdollistaminen
  • kannustaminen riittävästä ravinnosta ja levosta huolehtimiseen
  • kannustaminen omatoimiseen harjoitteluun
  • turvallisuus ja avoimuus nuoren kasvaessa ja kehittyessä
  • yhteistyö valmentajan kanssa
  • tukeminen riittävän yöunen, levon ja terveellisen ravitsemuksen toteuttamisessa
  • ymmärtää lisääntyvän harjoittelun asettamat vaatimukset
  • kannustaminen ja tukeminen harjoittelussa ja kilpailuissa menestymisessä
  • urheilijan auttaminen ajankäytön suunnittelussa ja päivittäisen kokonaisrasituksen hallinnassa  
  • urheilu-uran taloudellinen tukeminen
  • voimistelijan urheilun hyväksi tekemien valintojen arvostaminen
  • yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
  • tukeminen urheilulukion valinnassa
  • ymmärtää lisääntyvän harjoittelun asettamat vaatimukset
  • kannustaminen ja tukeminen harjoittelussa ja kilpailuissa menestymisessä
  • urheilijan auttaminen ajankäytön suunnittelussa ja päivittäisen kokonaisrasituksen hallinnassa  
  • urheilu-uran taloudellinen tukeminen
  • voimistelijan urheilun hyväksi tekemien valintojen arvostaminen
  • kannustaminen ja tukeminen harjoittelussa ja kilpailuissa menestymisessä
  • urheilijan auttaminen ajankäytön ja päivittäisen kokonaisrasituksen hallinnassa  
  • urheilu-uran taloudellinen tukeminen
  • voimistelijan urheilun hyväksi tekemien valintojen arvostaminen
Koulu ja opiskelu
  • päiväkoti
  • esikoulu
  • alakoulu
  • alakoulu
  • alakoulu
  • liikuntapainotteinen yläkoulu
  • koulun ja harjoittelun yhteensovittaminen, aamuharjoittelu 1-2x/ vk
  • urheilulukio tai vastaava 2. asteen oppilaitos
  • urheiluakatemia
  • koulun ja urheilun yhteensovittaminen, säännöllinen aamuharjoittelu
  • jatko-opinnot ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa
  • urheiluakatemia
  • miehillä armeija/ armeijan urheilukoulu
  • kilpaurheilun ja työelämän yhdistäminen
  • jatko-opinnot ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa
  • urheiluakatemia
  • miehillä armeija/ armeijan urheilukoulu
  • kilpaurheilun ja työelämän yhdistäminen
Seuran rooli
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • toimiva seuran sisäinen valmennusjärjestelmä
  • tuomareiden kouluttaminen
  • positiivinen seurahenki
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • toimiva seuran sisäinen valmennusjärjestelmä
  • tuomareiden kouluttaminen
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • positiivinen seurahenki
  • lajiosaajien sitouttaminen
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • toimiva seuran sisäinen valmennusjärjestelmä
  • tuomareiden kouluttaminen
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • positiivinen seurahenki
  • lajiosaajien sitouttaminen
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • toimiva seuran sisäinen valmennusjärjestelmä
  • tuomareiden kouluttaminen
  • urheilijan taloudellinen tukeminen
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • positiivinen seurahenki
  • lajiosaajien sitouttaminen
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • toimiva seuran sisäinen valmennusjärjestelmä
  • tuomareiden kouluttaminen
  • urheilijan taloudellinen tukeminen
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • positiivinen seurahenki
  • lajiosaajien sitouttaminen
Teema / Ikävuodet − 8 8 − 10 11 − 14 15 − 17 18 − 21 22 ja yli
Liiton rooli
  • tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta
  • tukee lajiseuroja
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee lajitoiminnan kehitystyötä (mm. valmennus- ja kilpailujärjestelmä)
  • tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta
  • tukee lajiseuroja
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee lajitoiminnan kehitystyötä
  • tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta
  • tukee lajiseuroja
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee lajitoiminnan kehitystyötä (mm. valmennus- ja kilpailujärjestelmä)
  • tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta
  • tukee lajiseuroja
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee lajitoiminnan kehitystyötä (mm. valmennus- ja kilpailujärjestelmä)
  • tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta
  • tukee lajiseuroja
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee lajitoiminnan kehitystyötä (mm. valmennus- ja kilpailujärjestelmä)
  • tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta
  • tukee lajiseuroja
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee lajitoiminnan kehitystyötä (mm. valmennus- ja kilpailujärjestelmä)
Olosuhteet
  • turvallinen toimintaympäristö
  • harjoittelu riittävän korkeissa koulujen saleissa, harraste- tai telinesaleissa
  • harjoituksissa käytössä heittomatto sekä riittävästi mattoja trampoliinin ympärille
  • turvallinen toimintaympäristö
  • riittävän korkea harjoitustila
  • harjoittelu mieluiten kilpatrampoliinilla
  • harjoituksissa käytössä heittomatto sekä riittävästi mattoja trampoliinin ympärille
  • mahdollisuus volttimonttuun/ volttivöihin
  • turvallinen ja monipuolinen toimintaympäristö, jossa harjoittelurauha
  • riittävän korkea harjoitustila
  • harjoittelu kilpatrampoliinilla
  • harjoituksissa käytössä heittomatto sekä riittävästi mattoja trampoliinin ympärille
  • mahdollisuus volttimonttuun/ volttivöihin
  • turvallinen ja monipuolinen toimintaympäristö, jossa harjoittelurauha
  • riittävän korkea harjoitustila
  • harjoittelu kilpatrampoliinilla
  • harjoituksissa käytössä heittomatto sekä riittävästi mattoja trampoliinin ympärille
  • mahdollisuus volttimonttuun/ volttivöihin
  • turvallinen ja monipuolinen toimintaympäristö, jossa harjoittelurauha
  • riittävän korkea harjoitustila
  • harjoittelu kilpatrampoliinilla
  • harjoituksissa käytössä heittomatto sekä riittävästi mattoja trampoliinin ympärille
  • mahdollisuus volttimonttuun/ volttivöihin
  • turvallinen ja monipuolinen toimintaympäristö, jossa harjoittelurauha
  • riittävän korkea harjoitustila
  • harjoittelu kilpatrampoliinilla
  • harjoituksissa käytössä heittomatto sekä riittävästi mattoja trampoliinin ympärille
  • mahdollisuus volttimonttuun/ volttivöihin