Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 20 | 20 − 40 |
---|
Ikäryhmän painopisteet |
Lapsuusvaihe
-
urheilusta innostuminen ja lajirakkauden syttyminen
-
riittävä kokonaisliikuntamäärä
-
perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
-
kasvun ja kehityksen huomioiminen
-
urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa
EsTT toteutus
-
Jumppakoulu, perhejumppa
-
Innostuksen mukaan siirtyminen telinevoimistelun tasoryhmiin, trampoliinivoimisteluun, TeamGymiin, Akrobatiavoimisteluu, Parkouriin tai muihin lajiryhmiin
-
Mahdollisuus siirtyä kilparyhmiin katselmusten kautta
-
Ammattiohjaajat kaikissa ryhmissä
|
Lapsuusvaihe
-
urheilusta innostuminen ja lajirakkauden syttyminen
-
riittävä kokonaisliikuntamäärä
-
perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
-
kasvun ja kehityksen huomioiminen
-
urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa
EsTT toteutus
-
Jumppakoulut pojille
-
Innostuksen mukaan siirtyminen telinevoimistelun tasoryhmiin, trampoliinivoimisteluun, TeamGymiin, Akrobatiavoimisteluu, Parkouriin tai muihin lajiryhmiin
-
Ammattiohjaajat ja -valmentajat kaikissa ryhmissä
EsTT harrastan
-
Jumppakoulut, tasoryhmät
-
Harjoittelua 1-2 krt viikossa
-
Mahdollisuus siirtyä kilparyhmiin katselmusten kautta
EsTT harrastan kilpaillen
-
Intensiivistä harjoittelua 2-3*viikossa tehoryhmissä
-
Mahdollisuus kilpailla voimistelussa 3-6 krt vuodessa; mahdollisuus siirtyä kilparyhmään katselmuksen kautta (mati (at) espoontelinetaiturit.fi)
-
Mahdollisuus kilpailla toisessa lajissa
EsTT tähtään huipulle
-
Harjoittelu maajoukkuetason valmentajien johdolla
-
Kilpaileminen voimistelussa 6-10 krt vuodessa
|
Lapsuusvaihe
-
urheilusta innostuminen ja lajirakkauden syttyminen
-
tavoitteelliseen harjoitteluun opettelu
-
riittävä kokonaisliikuntamäärä
-
perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
-
kasvun ja kehityksen huomioiminen
-
urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa
EsTT toteutus
-
Innostuksen mukaan siirtyminen telinevoimistelun tasoryhmiin, trampoliinivoimisteluun, TeamGymiin, Akrobatiavoimisteluu, Parkouriin tai muihin lajiryhmiin
-
Ammattiohjaajat ja -valmentajat kaikissa ryhmissä
-
Siirtyminen ja aktiivnen harjoittelu kilparyhmässä viimeistään tässä vaiheessa
EsTT harrastan
-
Telinevoimisteun tasoryhmät I, II, III
-
Harjoittelua 1-2 krt viikossa
-
Mahdollisuus siirtyä kilparyhmiin katselmusten kautta
EsTT harrastan kilpaillen
-
Intensiivistä harjoittelua 3-4*viikossa kilparyhmissä
-
Mahdollisuus kilpailla voimistelussa 3-6 krt vuodessa
-
Mahdollisuus kilpailla toisessa lajissa
EsTT tähtään huipulle
-
Harjoittelumäärien nosto 4-5 * vko tasolle
-
Harjoittelu maajoukkuetason valmentajien johdolla
-
Kilpaileminen voimistelussa 6-10 krt vuodessa
|
Valintavaihe
-
voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen
-
harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen
-
laajan liikevalikoiman saavuttaminen
-
kasvun ja kehityksen huomioiminen erityisesti kasvupyrähdyksen aikana
-
murrosiän huomioiminen ja urheilijana kasvamisen tukeminen
EsTT toteutus
-
Harjoittelu motivaation tasolla ja valmentajan osoittamassa ryhmässä
-
Ammattiohjaajat ja -valmentajat kaikissa ryhmissä
-
Huipulle tähtäävä voimistelu vaatii lajivalinnan tekemisen tässä vaiheessa
EsTT harrastan
-
Telinevoimisteun tasoryhmät I, II, III, Volttikoulu, Parkour tai muu laji
-
Harjoittelua 1-2 krt viikossa
EsTT harrastan kilpaillen
-
Intensiivistä harjoittelua 3-4*viikossa kilparyhmissä
-
Mahdollisuus kilpailla voimistelussa 3-6 krt vuodessa
-
Mahdollisuus kilpailla toisessa lajissa
EsTT tähtään huipulle
-
Harjoittelumäärien nosto 5+ * vko tasolle
-
Harjoittelu maajoukkuetason valmentajien johdolla
-
Kilpaileminen voimistelussa 6-10 krt vuodessa
|
Huipulle valmistava vaihe
-
Harjoittelun nosto
-
Elämäntapojen valinta huippu-urheilun vaatimalle tasolle
-
Koulun ja työn sopeuttaminen
EsTT toteutus
-
Ykkösryhmä, jossa mukana mj-ason miehet ja nuoret
|
Huippuvaihe
-
kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
-
huippusuorituksien saavuttaminen
-
kilpaileminen ja voittaminen arvokilpailuissa
-
aikuiseksi urheilijaksi kasvaminen
|
Taidon kehittäminen, fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet |
Taito
-
lliiilllllllllliikumisen perustaitojen harjoittelu
-
aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
Fyysinen harjoittelu
-
liikkuvuusharjoittelun aloittaminen
-
voimaharjoittelu muun harjoituksen joukossa
-
nopeus- ja koordinaatioharjoitteita
-
tasapaino
-
peruskestävyyden harjoittelu mm. leikeissä, peleissä ja ulkoilussa
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet
-
positiivisuus kaikessa tekemisessä
-
onnistumisten kokeminen
-
itseluottamuksen tukeminen
-
lapsi ymmärtää vain oman näkökulmansa asiasta
-
pystyy keskittymään vain yksinkertaisiin ohjeisiin
-
uudet tilanteet usein pelottavia
FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc
|
Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa
Taito
-
liikkumisen perustaitojen vahvistaminen
-
monipuolinen lajitaitojen alkeiden opettelu
-
monipuolinen lajitaitojen kehittely aiemmin opitun perustalle
-
lajiliikkeiden ydinosien oppiminen
-
vaivan näkemisen opettelu taitojen oppimiseksi
-
havaintotaitojen kehittäminen
-
harjoittelun runsas variointi
-
hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
-
pyörivien liikkeiden harjoittelu molemminpuolisesti ja monipuolisesti
-
aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
Fyysinen harjoittelu
-
perusvoima, kehonhallinta ja keskivartalon voima (ilman lisäpainoja)
-
liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen)
-
nopeus- ja koordinaatioharjoittelu
-
tasapaino
-
peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen lajiharjoitusten ulkopuolella
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet
-
positiivisuus kaikessa tekemisessä
-
onnistumisten kokeminen
-
epäonnistumisten käsittely ja niistä oppiminen
-
itseluottamuksen tukeminen
-
keskittymiskyky vielä kehitysvaiheessa
-
lapsi oppii mallista
-
mielikuvitus kukoistaa ja uuden kokeileminen kiinnostaa
-
haluaa olla keskipisteenä
-
oppii ymmärtämään sääntöjä ja ohjeita
FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc
|
Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa
Taito
-
laajan liikevalikoiman harjoittelu aikaisemmin opitun perustalle
-
lajitaitojen tekniikan ymmärtäminen ja havainnointi
-
motivaatio vaikeampien liikkeiden oppimiseksi ja siihen vaadittavan työn tekemiseksi
-
harjoitteiden runsas variointi
-
hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
-
pyörivien liikkeiden harjoitteleminen molemminpuolisesti ja monipuolisesti
-
aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
Fyysinen harjoittelu
-
perus- ja nopeusvoima (ilman lisäpainoja, omalla keholla ja kuminauhojen ym. vastuksella)
-
liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen); kiinnitettävä erityistä huomiota kasvukauden aikana
-
reaktiivinen nopeusharjoittelu
-
tasapaino
-
kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein sekä lajiharjoitusten ulkopuolella
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet
-
positiivisuus kaikessa tekemisessä
-
onnistumisten kokeminen
-
epäonnistumisten käsittely ja niistä oppiminen
-
ryhmässä toiminen ja sen jäsenenä oleminen
-
itseluottamuksen tukeminen
-
jännityksen hallitseminen
-
valmistautumisrutiinien kehittyminen kilpailuihin
-
keskittyminen harjoitus- ja kilpailutilanteissa
-
omatoimisuuden oppiminen leiri- ja kilpailutilanteissa
Fyysinen harjoittelu
Positiivisuus kaikessa tekemisessä
Perus- ja nopeusvoima (ilman lisäpainoja, omalla keholla ja kuminauhojen ym. vastuksella)
Liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen); kiinnitettävä erityistä huomioita kasvukauden aikana
Nopeus
Kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein sekä lajiharjoitusten ulkopuolella
FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc
|
Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa
Taito
-
vaikeampien lajiliikkeiden kehittely yksilöllisessä tahdissa aiemmin opitun perustalle
-
suuri määrä toistoja
-
eri menetelmien kuten välineet, aistit ja ympäristön hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa
-
hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
Fyysinen harjoittelu
-
perus- ja nopeusvoima (lajinomainen, myös lisäpainoilla sekä kuminauhoilla ym.)
-
liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen) ja hyvä lihastasapaino; kiinnitettävä erityistä huomiota kasvukauden aikana
-
reaktiivinen nopeusharjoittelu
-
liikenopeusharjoittelu
-
kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein, huoltava peruskestävyys palautumiseen ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyyn myös lajiharjoitusten ulkopuolella
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet
-
onnistumisten kokeminen
-
epäonnistumisten käsittely ja niistä oppiminen
-
ryhmässä toimiminen ja ryhmädynamiikka
-
itseluottamuksen tukeminen
-
psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailussa
-
kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen
-
suoritusta häiritseviä psyykkisten tekijöiden hallitsemisen harjoittelu
-
kilpailemisen ja kilpailupaineiden hallitsemisen oppiminen
-
itsearviointitaitojen harjoittelu
FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc
|
Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa
Taito
-
vaikeimpien lajiliikkeiden kehittely yksilöllisessä tahdissa aiemmin opitun perustalle
-
suuri määrä toistoja
-
eri menetelmien kuten välineet, aistit ja ympäristön hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa
-
hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
Fyysinen harjoittelu
-
perus- nopeus- ja maksimivoima (lajinomainen, myös lisäpainoilla sekä kuminauhoilla ym.)
-
liikkuvuus (aktiivinen) ja hyvä lihastasapaino
-
liikenopeusharjoittelu
-
kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein, huoltava peruskestävyys palautumiseen ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyyn myös lajiharjoitusten ulkopuolella
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet
-
tavoitteenasettelun merkityksen kertaaminen ja ymmärtäminen
-
psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailussa
-
kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen
-
suoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallinta erilaisin keinoin
-
kilpailemaan oppiminen ja kilpailupaineiden hallinta
-
paineensietokyky kansainvälisissä kilpailuissa
-
murrosiän huomioiminen valmennuksessa
-
itsearviointitaitojen kehittyminen
FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc
|
Taito
-
lajiliikkeiden automaatiotason saavuttaminen
-
liikkeiden jatkuva kehittäminen ja ylläpito
-
liikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun kehittäminen
Fyysinen harjoittelu
-
perus- nopeus- ja maksimivoima (lajinomainen, myös lisäpainoilla sekä kuminauhoilla ym.)
-
liikkuvuus (aktiivinen) ja hyvä lihastasapaino
-
liikenopeusharjoittelu
-
kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein, huoltava peruskestävyys palautumiseen ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyyn myös lajiharjoitusten ulkopuolella
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet
-
urheilijan arjen hallinta
-
paineiden hallitseminen kansainvälisissä kilpailuissa
-
itsearviointi ja oman kehon tuntemus harjoittelussa
-
halu itsensä kehittämiseen
-
itsearviointitaitojen hallinta
FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc
|
Lajitaito |
-
motoristen taitojen hankinta
-
telineiden alkeiden opettelu
-
trampoliiniharjoittelu
-
liite FIG:n liikesuositukset
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx TELINEVOIMISTELUN
TÄRKEÄT PERUSASENNOT, Mika
Holopainen 2007 JyVo-79.ppt
|
-
pääpaino ominaisuuksien ja perustaitojen kehittämisessä
-
trampoliiniharjoittelu
-
liikesuositukset ikäryhmittäin
-
liite FIG:n liikesuositukset
EsTT toteutus
-
Painotetaan hyvän pohjan rakentamista (heilunnat, vartalon asennot, perusiikkeet)
-
Aloitetaan baletti- /perusvoimisteluharjoittelu 1 krt /vko
-
Käytetään FIG liikesuosituksia
-
Käytetään FIG liikesuositusten pohjalta tehtyä kansallista testijärjestelmää
-
Kannustetaan omaehtoiseen trampoliiniharjoitteluun
Voimistelu, Miesten
telinevoimistelu_251_Ksiseison
nanharjoitteita.ppt media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx
|
-
pääpaino ominaisuuksien ja perustaitojen kehittämisessä
-
trampoliiniharjoittelu
-
liikesuositukset ikäryhmittäin
-
liite FIG:n liikesuositukset
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx Selän kuntoutus – ja
vahvistamisohjelma 1.ppt Ranteiden vahvistamis-
ja kuntoutusohjelma.ppt Olkapäiden kuntoutus-,
vahvistamis- ja
palautumisohjelma.ppt
|
-
teknisesti vaikeampien liikkeiden tuotto perusliikkeiden hallintaan ja ominaisuuksiin perustuen
-
trampoliiniharjoittelu
-
liikesuositukset ikäryhmittäin
-
liite FIG:n liikesuositukset
EsTT toteutus
-
Pyritään perustaitojen erinomaiseen osaamiseen jatkokehittelyiden pohjaksi
-
'Hitaasti kiiruhtaen'
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx
|
-
teknisesti vaikeiden liikkeiden ja liikeyhdistelmien tuotto ja parantaminen
-
trampoliiniharjoittelu
-
liikesuositukset ikäryhmittäin
-
liite FIG:n liikesuositukset
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx
|
-
teknisesti vaikeiden liikkeiden ja liikeyhdistelmien tuotto ja parantaminen
-
trampoliiniharjoittelu
-
liikesuositukset ikäryhmittäin
-
liite FIG:n liikesuositukset
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx
|
Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 20 | 20 − 40 |
---|
Valmentaja |
Osaaminen ja koulutus
-
valmentaja, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus (tai muu vastaava koulutus).
-
lajitaidon peruskoulutus.
-
valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
-
valmentaja osaa lajin perustaidot
Voimisteluliiton koulutussivu
EsTT toteutus
-
Toimintovastaavalla Ohjaajalla (A-P Taivassalo) Liikunnanohjaajakoulutus
-
Ohjaajilla Jumppakoulu-koulutus ja Voimisteluliiton Taso I
Rooli
-
osaa innostaa lasta voimisteluun ja muuhun liikkumiseen.
-
valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
-
valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa; riittävä vanhempien informointi ja tiedottaminen
EsTT toteutus
-
Vuosittaiset kannustavan palautteen kurssit ja seminaarit
-
Vuosittainen Vertaisarviointi-prosessi kaikilla ohjaajilla ja valmentajilla
|
Osaaminen ja koulutus
-
valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus (tai muu vastaava koulutus).
-
lajitaidon II-tason koulutus.
-
valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet.
-
valmentaja koulutettu ammattivalmentaja
EsTT toteutus
-
Päävalmentaja (Kirmes) FIG Taso III, Voimisteluvalmentajatutkinto /Urheiluopisto (Tallinna), Moskovan Dynamo sisäinen voimisteluvalmentajakoulutus
-
Valmentajilla Jumppakoulu-koulutus ja Voimisteluliiton Taso I tai vastaava
-
Harrasteohjaajilla Liikunnanohjaajakoulutus, Jumppakoulu-koulutus ja Voimisteluliiton Taso I
-
Harrasteohjaajille tavoitellaan Taso II koulutusta 2016 mennessä
-
HOPS tehty kaikkien valmentajien osalta 2013 aikana (valmentaja vastaa itse)
Rooli
-
osaa innostaa lasta voimisteluun ja muuhun liikuntaan
-
valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
-
valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa; riittävä vanhempien informointi ja tiedottaminen
EsTT toteutus
-
Vuosittaiset kannustavan palautteen kurssit ja seminaarit
-
Vuosittainen Vertaisarviointi-prosessi kaikilla ohjaajilla ja valmentajilla
|
Osaaminen ja koulutus
-
valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus (tai muu vastaava koulutus). tms tms. tms tms /////.
-
lajitaidon III-tason koulutus ja lisäksi FIG L2 akatemia
-
valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
-
valmentaja koulutettu ammattivalmentaja
EsTT toteutus
-
Päävalmentaja (Kirmes) FIG Taso III, Voimisteluvalmentajatutkinto /Urheiluopisto (Tallinna), Moskovan Dynamo sisäinen voimisteluvalmentajakoulutus
-
Valmentajilla Jumppakoulu-koulutus ja Voimisteluliiton Taso I tai vastaava
-
Harrasteohjaajilla Jumppakoulu-koulutus ja Voimisteluliiton Taso I
-
Harrasteohjaajille tavoitellaan Taso II koulutusta 2016 mennessä
-
HOPS tehty kaikkien valmentajien osalta 2013 aikana (valmentaja vastaa itse)
Rooli
-
osaa innostaa lasta voimisteluun ja muuhun liikuntaan
-
innostaja ja kannustaja
-
valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään
-
valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa; riittävä vanhempien informointi ja tiedottaminen
-
valmentajan hyvät suhteet kouluun tärkeässä asemassa
EsTT toteutus
-
Vuosittaiset kannustavan palautteen kurssit ja seminaarit
-
Vuosittainen Vertaisarviointi-prosessi kaikilla ohjaajilla ja valmentajilla
|
Osaaminen ja koulutus
-
valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus (tai muu vastaava koulutus).
-
valmentajan ammattitutkinto ja FIG L2 tai L3 akatemia. UEG:n valmentajakoulutus (Tirrenia)
-
valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
-
valmentaja koulutettu ammattivalmentaja
EsTT toteutus
-
Päävalmentaja (Kirmes) FIG Taso III, Voimisteluvalmentajatutkinto /Urheiluopisto (Tallinna), Moskovan Dynamo sisäinen voimisteluvalmentajakoulutus
-
Valmentajilla:
-
Gorbatchov Telinevoimistelijavalmentaja (Ukraina), FIG taso II
-
Gunnarsson Urheiluopettaja, FIG Taso II
-
HOPS tehty kaikkien valmentajien osalta 2013 aikana (valmentaja vastaa itse)
Rooli
-
osaa innostaa lasta voimisteluun ja muuhun liikuntaan
-
innostaja ja kannustaja sekä tarvittaessa myös vaativa
-
valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään
-
valmentajan ja vanhempin suhde tärkeässä asemassa; riittävä vanhempien informointi ja tiedottaminen
-
valmentajan hyvät suhteet kouluun ja urheiluakatemiaan tärkeässä asemassa
-
valmentajan suhteet maajoukkuevalmentajiin tärkeässä asemassa
EsTT toteutus
-
Vuosittaiset kannustavan palautteen kurssit ja seminaarit
-
Vuosittainen Vertaisarviointi-prosessi kaikilla ohjaajilla ja valmentajilla
|
Osaaminen ja koulutus
-
valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus (tai muu vastaava koulutus).
-
valmentajan ammattitutkinto, valmentajan erikoisammattitutkinto ja FIG L3 akatemia.
-
valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
-
valmentaja koulutettu ammattivalmentaja
EsTT toteutus
-
Päävalmentaja (Kirmes) FIG Taso III, Voimisteluvalmentajatutkinto /Urheiluopisto (Tallinna), Moskovan Dynamo sisäinen voimisteluvalmentajakoulutus
-
Valmentajilla:
-
Gorbatchov Telinevoimistelijavalmentaja (Ukraina), FIG taso II
-
Gunnarsson Urheiluopettaja, FIG Taso II
-
HOPS tehty kaikkien valmentajien osalta 2013 aikana (valmentaja vastaa itse)
Rooli
-
innostaja, kannustaja ja positiivinen tukija; tarvittaessa myös vaativa
-
valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään
-
vvvalmentajan hyvät suhteet kouluun ja urheiluakatemiaan tärkeässä asemassa
-
valmentajan hyvät suhteet maajoukkuevalmentajiin tärkeässa asemassa
-
huolehtii varusmiespalveluksen aikaisesta valmennuksesta yhdessä maajoukkevalmentajien ja lajipäällikön kanssa
EsTT toteutus
-
Vuosittaiset kannustavan palautteen kurssit ja seminaarit
-
Vuosittainen Vertaisarviointi-prosessi kaikilla ohjaajilla ja valmentajilla
|
Osaaminen ja koulutus
-
valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus (tai muu vastaava koulutus).
-
valmentajan ammattitutkinto, valmentajan erikoisammattitutkinto ja FIG L3 akatemia.
-
valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
-
valmentaja koulutettu ammattivalmentaja
EsTT toteutus
-
Päävalmentaja (Kirmes) FIG Taso III, Voimisteluvalmentajatutkinto /Urheiluopisto (Tallinna), Moskovan Dynamo sisäinen voimisteluvalmentajakoulutus
-
Valmentajilla:
-
Gorbatchov Telinevoimistelijavalmentaja (Ukraina), FIG taso II
-
Gunnarsson Urheiluopettaja, FIG Taso II
-
HOPS tehty kaikkien valmentajien osalta 2013 aikana (valmentaja vastaa itse)
Rooli
-
innostaja, kannustaja ja positiivinen tukija; tarvittaessa myös vaativa
-
valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään
-
vvalmentajan hyvät suhteet urheiluakatemiaan tärkeässä asemassa
-
valmentajan hyvät suhteet maajoukkuevalmentajiin tärkeässä asemassa
-
huolehtii varusmiespalveluksen aikaisesta valmennuksesta yhdessä maajoukkuevalmentajien ja lajipäällikön kanssa
EsTT toteutus
-
Vuosittaiset kannustavan palautteen kurssit ja seminaarit
-
Vuosittainen Vertaisarviointi-prosessi kaikilla ohjaajilla ja valmentajilla
|
Valmennus |
Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä.
Liitteenä valmennuksen materiaalia ja lapsen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehitys FIG:n materiaali
Lajiharjoitusmäärä
Muu liikunta
-
sisältää pelit, leikit, ulkoilut tms.
Kokonaisliikuntamäärä
-
sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan
-
20h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä
Leiritys
Valmennuksen suunnitelu ja seuranta
-
valmennuksessa tuntisuunnitelma ja paikallaolon seuranta
Ryhmäkoko
-
ryhmäkoko n. 10 lasta / 2 ohjaajaa
FIG ikäryhmien
kehitysvaiheet_Suomi.doc
|
Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista voimistelun perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä sekä systemaattisen harjoittelun opettelemista
Lajiharjoitusmäärä
-
harjoitusmäärä 3 - 5 krt / vko (6 - 15 h/vko)
EsTT toteutus
-
3-5 krt/vko (4,5 - 10h/vko)
Muu liikunta / ulkoilu
-
5-14 h / vko
-
sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset tms.
-
muita suositeltavia lajeja ovat yleisurheilu, juoksu, hiihto, uinti, pyöräily, pallopelit
EsTT toteutus
m
Kokonaisliikuntamäärä
-
vähvväh. 20 h / vko
-
sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan
Leiritys
-
aloitetaan seuran leirit; 10-15 leiripäivää/vuosi
EsTT toteutus
-
Lomaleirit (hiihto-, kesä-, syys- ja joululoma)
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta
-
valmennuksessa tunti-, viikko- ja kausisuunnitelma sekä paikallaolon seuranta
EsTT toteutus
-
Kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelmat tehdään kaikille ryhmille
-
Osallistumisseurantaa ei ole, aloitetaan 2013 aikana
Ryhmäkoko
-
ryhmäkoko n. 10 voimistelijaa / 2 valmentajaa
EsTT toteutus
-
Ryhmäkoot /valmentaja: 7-12 voimistelijaa
|
Yksilöllisen valmennuksen aloittaminen.
Psyykkinen valmennus alkaa (sisäisen motivaation vahvistaminen ja tunnetilojen hallinta)
Lajiharjoitusmäärä
-
harjoitusmäärä 4 - 6 krt / vko. (10 - 18 h / vko)
Muu liikunta / ulkoilu
-
väh. 6 -8 h / vko
-
sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset tms.
-
muita suositeltavia lajeja ovat yleisurheilu, juoksu, hiihto, uinti, pyöräily, pallopelit
Kokonaisliikuntamäärä
-
n lajiharjoittelua ja lajiharjoittelua ja muuta liikuntaa n. 20-30 h / vko
Leiritys
-
alue- / valtakunnalliset liiton leirit (n. 6kpl / vuosi, yht. 10 - 20 vrk)
Valmennuksen suunnittelu- ja seuranta
-
valmennuksessa viikko- ja kausiseuranta. Teline-, ominaisuus- ja liikeseuranta.
Ryhmäkoko
-
ryhmäkoko n. 10 voimistelijaa / 2 valmentajaa
|
Valmennus yksilöllistä. Yhteistyö muiden valmentajien kanssa tärkeää
Psyykkinen valmennus jatkuu (sisäisen motivaation vahvistaminen ja tunnetilojen hallinta)
Lajiharjoitusmäärä
-
harjoitusmäärä 5 - 8 krt / vko (18 - 25 h / vko)
Muu liikunta
-
n. 5 - 8 h / vko
-
sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut ja muut liikunataharrastukset tms.
-
muita suositeltavia lajeja ovat yleisurheilu, juoksu, hiihto, uinti, pyöräily, pallopelit
Kokonaisliikuntamäärä
-
n. 23 - 33 h / vko
-
sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan
Leiritys
-
liiton alue- ja valtakunnalliset leirit (8-10 kpl / vuosi. N. 20 - 50 vrk)
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta
-
valmennuksessa viikko-, kausi,- ja pitkäntähtäimen suunnitelma. Ominaisuus-, liike-, ja sarjaseuranta.
Ryhmäkoko
-
ryhmäkoko 5 - 10 voimistelijaa / 2-3 valmentajaa
|
Valmennus aiempaa enemmän vuoropuhelua ja yhdessä tavoitteisiin pyrkimistä.
Psyykkinen valmennus jatkuu (sisäisen motivaation vahvistaminen, tunnetilojen hallinta, kilpailutilanteen hallitseminen)
Lajiharjoitusmäärä
-
harjoitusmäärä 9 - 11 krt / vko (25 -> h / vko)
Muu liikunta
-
n. 5 - 8 h / vko
-
sisältää pelit, ulkoilut, koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset tms.
Kokonaisliikuntamäärä
-
n. 30 - 35 h / vko
-
sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan
Leiritys
-
valtakunnalliset liiton leirit. (50 - 100 vrk / vuosi)
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta
-
yksityiskohtainen ja yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta.
Ryhmäkoko
-
ryhmäkoko 5 - 10 / 2 - 3 valmentajaa
|
Valmennus vuoropuhelua ja yhdessä tavoitteisiin pyrkimistä.
Psyykkinen valmennus jatkuu (sisäisen motivaation vahvistaminen, tunnetilojen hallinta, kilpailutilanteen hallitseminen)
Lajiharjoitusmäärä
-
harjoitusmäärä 9 - 12 krt / vko (25 -> h / vko)
Muu liikunta
-
n. 5 - 8 h / vko
-
sisältää pelit, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset tms.
Kokonaisliikuntamäärä
-
n. 30 - 40 h / vko
-
sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan
Leiritys
-
valtakunnalliset liiton leirit. (50 - 150 vrk / vuosi)
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta
-
yksityiskohtainen ja yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta.
Ryhmäkoko
-
ryhmäkoko 5 - 10 / 2 - 3 valmentajaa
|
Kilpaileminen | |
-
luokkakilpailut 1-3 luokka
-
JunnuGym-sarja
|
-
luokkakilpailut 3-5 luokka
-
JunnuGym-sarja
|
-
luokkakilpailut 4-6 luokka
-
JunnuGym-sarja
-
ikäkausi SM-kilpailut
-
kv.-kilpailut (PM-kilpailut ja kv-juniorikilpailut)
|
-
luokkakilpailut 6-7 luokka
-
ikäkausi SM-kilpailut, SM-kilpailut, GYM-sarjan kilpailut
-
kv.-kilpailut (PM-,EM-, MM-kilpailut, Olympialaiset, MC-kilpailut ja kv-juniorikilpailut)
|
-
luokkakilpailut 7 luokka
-
ikäkausi SM-kilpailut, SM-kilpailut, GYM-sarjan kilpailut
-
kv.-kilpailut (PM-,EM-, MM-kilpailut, MC-kilpailut, Olympialaiset)
|
Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 20 | 20 − 40 |
---|
Tukitoimet |
-
lääkäri ja terveydenhoitaja
|
Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan
-
lääkäri ja terveydenhoitaja
-
fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
-
ravitsemusasiantuntija
|
Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan
-
lääkäri ja terveydenhoitaja
-
fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
-
ravitsemusasiantuntija
-
urheilupsykologi
|
Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan
-
lääkäri
-
fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
-
ravitsemusasiantuntija
-
urheilupsykologi
-
hieroja
-
ADT ohjaus
|
Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan
-
lääkäri
-
fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
-
ravitsemusasiantuntija
-
urheilupsykologi
-
hieroja
-
manageri
-
ADT ohjaus
|
Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan
-
lääkäri
-
fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
-
ravitsemusasiantuntija
-
urheilupsykologi
-
hieroja
-
manageri
-
ADT ohjaus
|
Testit ja tarkastukset |
-
lahjakkuuden kartoitus
-
normaalit lapsille tehtävät terveystarkastukset
|
-
lahjakkuuden kartoitus
-
terveystarkastus
-
lihastasapaino
-
liiketestit (liite liiketestit videomateriaali)
-
lihaskuntotestit
Poikien
ominaisuustestit.pdf
| Poikien
ominaisuustestit.pdf
| Poikien
ominaisuustestit.pdf
|
-
lahjakkuuden kartoitus
-
urheilijan terveystarkastus
-
lihastasapaino
-
liiketestit
-
lihaskuntotestit
-
aerobisen kunnon testit
-
telinekohtaiset laktaattitestit
Poikien
ominaisuustestit.pdf
|
-
lahjakkuuden kartoitus
-
lääkärintarkastus
-
lihastasapaino
-
liiketestit
-
lihaskuntotestit
-
aerobisen kunnon testit
-
telinekohtaiset laktaattitestit
|
Urheilijaksi kasvu ja arjen hallinta |
"Kokeilee ja innostuu" - aktiivinen voimistelu-uran aloitus
Urheilullinen elämäntapa
-
ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla.
-
ajankäyttö/vrk: uni 10h, liikuntaa 3h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
innostuu lajileikeistä
-
viihtyy harjoitustilanteessa
-
oppii toimimaan ryhmässä
-Nuoren Suomen "Hyvä lasten ja nuorten urheilu"
-Kasva Urheilijaksi
Huippu-urheilijan ravitsemus
|
"Oppii ja omaksuu" - voimistelun perusliikkeiden ja ominaisuuksien rakentaminen
Urheilullinen elämäntapa
-
ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla
-
ajankäyttö/vrk: uni 9-10h, liikuntaa 3h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
innostuu lajiharjoittelusta
-
kiinnostuu oppimisesta
-
ryhtyy huolehtimaan välineistä ja omista tavaroista
-
ryhmän merkitys kasvaa
-
rohkeus esiintyä kasvaa
|
"Harjoittelee ja kilpailee" - kilpaurheilijaksi kasvaminen
Urheilullinen elämäntapa
-
päivän pääateriat ja yöunen määrä vanhempien vastuulla
-
ymmärtää välipalojen / eväiden tarpeellisuuden
-
kasvaa urheilulliseen elämäntapaan
-
ajankäyttö / vrk: uni 8-10h, liikuntaa 3-5h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
ymmärtää harjoittelun merkityksen oppimiseen
-
harrastaminen säännöllistä
-
osaa huolehtia omista välineistä, musiikeista ja tavaroistaan
-
ylpeys omasta lajista ja taidoista kehittyy
-
ystävien löytäminen ryhmästä ja niiden merkitys tärkeää
-
vastuun ottaminen omasta harjoittelusta kasvaa
-
halu onnistua harjoituksissa ja kilpailuissa
-
osaa vanhempien tuella huolehtia arkirutiineista ja harjoitusaikatauluista
|
"Harjoittelee ja kilpailee" - kilpaurheilijaksi kasvaminen
Urheilullinen elämäntapa
-
tilanteeseen sopivasta ravinnosta huolehtiminen
-
ymmärtää terveellisen ravitsemuksen ja riittävän levon edellytyksinä kehittyä urheilijana
-
ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
vastuu omasta harjoittelusta yhdessä valmentajan kanssa
-
halu menestyä ja ymmärrys sen asettamista vaatimuksista harjoittelulle
-
ymmärtää arjen ja muun elämän valintojen vaikutuksen harjoitteluun
-
omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen
-
sitoutuminen vuositasolla
-
palautteen vastaanottaminen ja pettymysten käsittely
-
ymmärtää kehon muutosten vaikutuksen harjoitteluun
Huippu-urheilija.fi
|
"Kehittyy ja menestyy" - voittamaan oppiminen kaikilla tasoilla
Urheilullinen elämäntapa
-
huippu-urheilijan elämäntapa
-
ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä
-
ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
valmentautuu tinkimättömällä työnteolla, uskoo onnistumiseen ja menestykseen
-
kantaa tavoitteellisesti vastuun omasta valmentautumisestaan ja siihen liittyvistä päätöksistä
-
ymmärtää arjen ja muun elämän valintojen vaikutuksen harjoitteluun ja tavoitteiden saavuttamiseen
-
sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin, selkeät sopimukset eri osapuolten välillä
-
vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa
|
"Valloittaa ja voittaa"
Urheilullinen elämäntapa
-
huippu-urheilijan elämäntapa
-
ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä
-
ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
valmentautuu tinkimättömällä työnteolla, uskoo onnistumiseen ja menestykseen
-
kantaa tavoitteellisesti vastuun omasta valmentautumisestaan ja siihen liittyvistä päätöksistä
-
sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin, selkeät sopimukset eri osapuolten välillä
-
vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa
|
Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 20 | 20 − 40 |
---|
Kodin rooli | |
Vanhempien roooli
-
päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaja
-
on kiinnostunut lapsen harrastuksista
-
tutustuu seuratoimintaan ja seuran toimijoihin
|
Vanhempien rooli
-
lapsen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaja
-
toimii kannustajana
-
tutustuu muihin vanhempiin ja on mukana seuran toiminnassa
-
varmistaa riittävän levon ja monipuolisen ruokailun.
|
Vanhempien rooli:
-
ymmärtää lisääntyvän harjoittelun asettamat vaatimukset.
-
auttaa nuorta rakentamaan toimivan päivärytmin lepoineen ja ruokailuineen.
-
tuntee voimistelijan tukiverkoston jäsenet,
-
tukee ja kannustaa voimistelijaa.
-
taloudellinen tukija
|
Vanhempien rooli
-
ymmärtää, kannustaa ja tukee voimistelijan valintaa huippu-urheilu-urasta
-
taloudellinen tukija
|
Vanhempien rooli
-
ymmärtää, kannustaa ja tukee voimistelijan valintaa huippu-urheilu-urasta.
|
Koulu, opiskelu ja armeija | |
-
liikuntapainoitteinen alakoulu
|
-
liikuntapainoitteinen alakoulu
|
-
urheiluyläkoulu
-
paikalliset urheilu-akatemiat
|
-
urheilulukio (tai vastaava toisen asteen koulutus)
-
paikalliset urheiluakatemiat
-
armeija / armeijan urheilukoulu
|
-
armeija / armeijan urheilukoulu
-
opiskelun ja urheilun yhdistäminen
-
työelämän ja urheilun yhdistäminen
-
paikalliset urheiluakatemiat
|
Seuran rooli |
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
positiivinen seurahenki
|
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
positiivinen seurahenki
|
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
positiivinen seurahenki
|
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
positiivinen seurahenki
|
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
positiivinen seurahenki
uuuuu
urheili
|
-
varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
-
sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
-
positiivinen seurahenki
uuuuu
|
Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 20 | 20 − 40 |
---|
Liiton rooli |
-
tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
|
-
tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
|
-
tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
-
kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
-
kehittää lajin valmennusjärjestelmää
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
|
-
tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
-
kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
-
kehittää lajin valmennusjärjestelmää
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
-
tekee ADT yhteistyötä
|
-
tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
-
kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
-
kehittää lajin valmennusjärjestelmää
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
-
tekee ADT yhteistyötä
|
-
tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
-
kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
-
kehittää lajin valmennusjärjestelmää
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
-
tekee ADT yhteistyötä
|
Olosuhteet |
-
harjoittelu koulujen saleissa, harrastesaleissa ja seurojen telinesaleissa.
-
turvallinen ja virikkeitä tarjoava toimintaympäristö
EsTT toteutus
-
Jumppakoulut ja alkeisryhmien (myös Taso I) harjoittelu Espoolaisilla kouluilla
-
Jumppakoulut ja alkeisryhmien (myös Taso I) harjoittelu lapsille erityisesti kohdennetulla Vesiputoustalon salilla
-
turvallinen ja virikkeitä tarjoava toimintaympäristö
|
-
harrastesalit ja seurojen telinesalit.
-
turvallinen ja virikkeitä tarjoava
EsTT toteutus
-
Jumppakoulut ja alkeisryhmien (myös Taso I) harjoittelu Espoolaisilla kouluilla
-
Jumppakoulut ja alkeisryhmien (myös Taso I) harjoittelu lapsille erityisesti kohdennetulla Vesiputoustalon salilla
-
Jumppakoulut, alkeis- ja tasoryhmien harjoitteluTuulimäen
-
Kilparyhmien harjoittelu Tuulimäen salilla ja satunnaisesti Vesiputoustalolla
-
|
-
seurojen telinesalit ja huippuvoimisteluun tarkoitettu sali.
EsTT toteutus
-
Alkeisryhmien (myös Taso I) harjoittelu Espoolaisilla kouluilla
-
Jumppakoulut, alkeis- ja tasoryhmien harjoitteluTuulimäen salilla
-
Kilparyhmien harjoittelu Tuulimäen salilla
|
-
seurojen telinesalit ja huippuvoimisteluun tarkoitettu sali.
-
mahdollinen siirtyminen kotipaikkakunnalta harjoituskeskukseen
-
alueelliset valmennuskeskukset (PK-seutu, TRE, JKL, TKU)
-
ttttukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä.
-
valtakunnallinen harjoituskeskus (Kuortane)
EsTT toteutus
-
HarjoitteluTuulimäen salilla
|
-
seurojen telinesalit ja huippuvoimisteluun tarkoitettu sali.
-
mahdollinen siirtyminen kotipaikkakunnalta harjoituskeskukseen
-
alueelliset valmennuskeskukset (PK-seutu, TRE, JKL, TKU)
-
tukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä
-
valtakunnallinen harjoituskeskus (Kuortane)
EsTT toteutus
-
HarjoitteluTuulimäen salilla
|
-
seurojen telinesalit ja huippuvoimisteluun tarkoitettu sali
-
alueelliset valmennuskeskukset (PK-seutu, TRE, JKL, TKU)
-
tukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä
-
valtakunnallinen harjoituskeskus (Kuortane)
EsTT toteutus
-
HarjoitteluTuulimäen salilla
|