Voimistelu, naisten telinevoimistelu, Espoon Telinetaiturit
Vastuuhenkilöt: Griguich, Kira; Lintula, Olli-Pekka; Reinikka, Juulia.
Teema / Ikävuodet | 0 − 7 | 7 − 10 | 10 − 13 | 13 − 15 | 16 ja yli |
---|---|---|---|---|---|
Ikäryhmän painopisteet | Valintavaihe Positiivisuus kaikessa tekemisessä Voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen Harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen Laajan liikevalikoiman saavuttaminen Kasvun ja kehityksen huomioiminen erityisesti kasvupyrähdyksen aikana Murrosiän huomioiminen ja urheilijana kasvamisen tukeminen | Valintavaihe Positiivisuus kaikessa tekemisessä Voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen Harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen Laajan liikevalikoiman saavuttaminen Kasvun ja kehityksen huomioiminen erityisesti kasvupyrähdyksen aikana Murrosiän huomioiminen ja urheilijana kasvamisen tukeminen | |||
Taito, fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet | Taito Liikkumisen perustaitojen harjoittelu Aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
Fyysinen kehittyminen
Pituuskasvu ja painon nousu nopeaa, myös taidon oppiminen nopeaa
Kehon mittasuhteen muuttuvat
Lihaksen ja jänteen voimataso ei riittävä luun pituuskasvun vaatimuksille, joka voi aiheuttaa luiden ylirasitustiloja
Hermoston kehittyminen nopeaa
Vaikka motorinen kehittyminen on voimakasta, hienomotoriikka ei ole täysin kehittynyt
Fyysinen harjoittelu Liikkuvuus Liikkuvuusharjoittelun (passiivinen) aloittaminen
Nopeus Nopeus- ja koordinaatio- harjoitteita
Voima Voimaharjoittelu muun harjoituksen joukossa
Kestävyys Peruskestävyyden harjoittelu mm. leikeissä, peleissä ja ulkoilussa Tasapaino
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet Positiivisuus kaikessa tekemisessä Onnistumisten kokeminen Itseluottamuksen tukeminen Keskittymistaitojen harjoitteleminen
Lapsi ymmärtää vain oman näkökulmansa asiasta
Kielen ymmärtäminen kehittyy nopeasti
Pystyy keskittymään vain yksinkertaisiin ohjeisiin Uudet tilanteet usein pelottavia
ysvaiheet_käännettySuomeksi. doc | Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa
Taito Liikkumisen perustaitojen vahvistaminen Monipuolinen lajitaitojen alkeiden opettelu Monipuolinen lajitaitojen kehittely aiemmin opitun perustalle Lajiliikkeiden ydinosien oppiminen Vaivan näkemisen opettelu taitojen oppimiseksi Havaintotaitojen kehittäminen Harjoittelun runsas variointi Hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi Pyörivien liikkeiden harjoittelu molemminpuolisesti ja monipuolisesti Aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
Fyysinen kehittyminen Suuret lihasryhmät kehittyvät pienempiä nopeammin Sydänlihas kasvaa ja sydän- ja verenkiertoelimistö kehittyy Nivelsiteet vahvistuvat, mutta luiden päät edelleen rustomaiset Sisäkorvan tasapaino-mekanismit kehittyvät
Fyysinen harjoittelu Liikkuvuus Molemminpuolinen liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen) on ikäkauden tärkein ominaisuus
Nopeus Nopeus on ikäkauden painopiste
Voima Perusvoima, kehonhallinta ja keskivartalon voima (ilman lisäpainoja) Kestävyys Peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen lajiharjoitusten ulkopuolella Tasapaino
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet Positiivisuus kaikessa tekemisessä Onnistumisten kokeminen Itseluottamuksen tukeminen Lapsi oppii mallista Mielikuvitus kukoistaa ja uuden kokeileminen kiinnostaa Haluaa olla keskipisteenä Oppii ymmärtämään sääntöjä ja ohjeita Kilpailu- ja harjoitustilanteeseen keskittymisen opetteleminen Kilpailujännityksen hallitsemisen opetteleminen K ilpailuihin valmistautumisrutiinien muodostuminen | Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa
Taito Laajan liikevalikoiman harjoittelu aikaisemmin opitun perustalle Lajitaitojen tekniikan ymmärtäminen ja havainnointi Motivaatio vaikeampien liikkeiden oppimiseksi ja siihen vaadittavan työn tekemiseksi Harjoitteiden runsas variointi Hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi Pyörivien liikkeiden harjoitteleminen molemminpuolisesti ja monipuolisesti Aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
Fyysinen kehittyminen Kasvupyrähdys alkaa
Pienet lihasryhmät kehittyvät Kehon osien kasvu eriaikaista Keskushermosto on lähes täydellisesti kehittynyt
Fyysinen harjoittelu Liikkuvuus Liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen); kiinnitettävä erityistä huomioita kasvukauden aikana
Hyvä lihastasapaino Nopeus Nopeustaitavuus Kasvupyrähdyksen aikana erityisesti liiketiheyden ja rytmitajun harjoittelu Voima Lajinomainen kestovoima ja nopeusvoima (ilman lisäpainoja, omalla keholla ja kuminauhojen ym. vastuksella) Kasvipyrähdyksen aikana hyppäämisen kontrollointi Kestävyys Peruskestävyys
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet Positiivisuus kaikessa tekemisessä Onnistumisten kokeminen Itseluottamuksen tukeminen Käsitteiden ymmärtäminen ja päätöksentekokyky paranee Itsekeskeinen ajattelu lisääntyy Ryhmän vaikutus käyttäytymiseen huomattava Yhteistyökyky ja vastuuntuntoisuus lisääntyvät Psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailuissa Kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen Suoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallitsemisen opetteleminen Kilpailemaan oppiminen ja kilpailutilanteeseen liittyvien paineiden hallitsemisen opetteleminen | Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa
Taito Vaikeimpien lajiliikkeiden kehittely yksilöllisessä tahdissa aiemmin opitun perustalle Suuri määrä toistoja Eri menetelmien kuten välineet, aistit ja ympäristön hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa Hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
Fyysinen kehittyminen Kasvupyrähdys hidastuu Luuston kasvu jatkuu Hengitys- ja verenkiertoelimistö kehittyvät
Fyysinen harjoittelu Liikkuvuus Liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen) ja hyvä lihastasapaino; kiinnitettävä erityistä huomiota kasvukauden aikana
Hyvä lihastasapaino Nopeus Nopeustaitavuus Voima Lajinomainen kesto- ja nopeusvoima (myös lisäpainoilla sekä kuminauhoilla ym.) Kestävyys Kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein, huoltava peruskestävyys palautumiseen ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyyn myös lajiharjoitusten ulkopuolella Lajinomainen maksimikestävyys
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet Positiivisuus kaikessa tekemisessä Onnistumisten kokeminen Itseluottamuksen tukeminen Kriittinen ajattelu on hyvin kehittynyttä Ryhmän vaikutus käyttäytymiseen edelleen suuri Urheilijat etsivät vakaata minäkuvaa Tavoitteenasettelun merkitys ja sen ymmärtäminen Psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailuissa Kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen Suoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallitseminen Kilpailemaan oppiminen ja kilpailupaineiden hallitseminen | Taito Lajiliikkeiden automaatiotason saavuttaminen Liikkeiden jatkuva kehittäminen ja ylläpito Liikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun kehittäminen
Fyysinen kehittyminen Fyysisesti keho saavuttaa täyskasvuisuuden
Fyysinen harjoittelu Liikkuvuus Liikkuvuus (aktiivinen) Hyvä lihastasapaino Nopeus Lajinomainen nopeustaitavuus Voima Lajinomainen kesto-, nopeus- ja maksimivoima (myös lisäpainoilla sekä kuminauhoilla ym.) Kestävyys Kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein, huoltava peruskestävyys palautumiseen ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyyn myös lajiharjoitusten ulkopuolella Lajinomainen maksimikestävyys
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet Positiivisuus kaikessa tekemisessä Onnistumisten kokeminen Itseluottamuksen tukeminen Sääntöjen ja ohjeiden täydellinen ymmärrys Tarve itsenäisyyteen ja päätöksentekoon Urheilijan tulee olla vastuuntuntoinen ja hyväksyä oman toiminnan seuraukset Urheilijan arjen hallinta Esikuvana oleminen ja mediakäyttäytyminen |
Lajitaidot | Pääpaino ominaisuuksien ja perustaitojen kehittämisessä Trampoliiniharjoittelu
A-osat, B-osat ja C-osien kehittely Katso liite "Lajitaidot"
EsTT toteutus
| Teknisesti vaikeampien liikkeiden kehittely perustuen perusliikkeiden hallintaan ja ominaisuuksiin Trampoliiniharjoittelu
EsTT toteutus
B-osat, C-osat ja D-osien kehittely Katso liite "Lajitaidot" | Teknisesti vaikeiden liikkeiden ja liikeyhdistelmien kehittely Trampoliiniharjoittelu
C-osat, D-osat, E-osat ja F-ja G-osien kehittely Katso liite "Lajitaidot"
EsTT toteutus
| Teknisesti vaikeiden liikkeiden ja liikeyhdistelmien suorituspuhtauden lisääminen Trampoliiniharjoittelu
D-osat, E-osat, F-osat ja G-osat Katso liite "Lajitaidot"
EsTT toteutus
| |
Teema / Ikävuodet | 0 − 7 | 7 − 10 | 10 − 13 | 13 − 15 | 16 ja yli |
Valmennus |
Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä.
Lajiharjoitusmäärä
Muu liikunta / ulkoilu
Kokonaisliikuntamäärä
Varhaiskasvatuksen liikunnan suositukset, STM Leiritys
Suunnittelu ja seuranta
Ryhmäkoko
| Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista voimistelun perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä sekä systemaattisen harjoittelun opettelemista
Lajiharjoitusmäärä
EsTT toteutus
Muu liikunta / ulkoilu
Kokonaisliikuntamäärä
EsTT toteutus
Kouluikäisten liikuntasuositukset, NS Leiritys
EsTT toteutus
Suunnittelu ja seuranta
EsTT toteutus
Ryhmäkoko
EsTT toteutus
| Yksilöllisen valmennuksen aloittaminen. Fyysisten ominaisuuksien kehittäminen ja perusliikkeiden ja -liikeyhdistelmien monipuolinen harjoittaminen sekä kilpailemiseen totuttautuminen. Sisäisen motivaation vahvistaminen ja tunnetilojen hallinta.
Lajiharjoitusmäärä
Muu liikunta / ulkoilu
Kokonaisliikuntamäärä
Leiritys
Suunnittelu ja seuranta
Ryhmäkoko
| Valmennus yksilöllistä ja vuoropuhelua. Vaativampien liikkeiden ja yhdistelmien monipuolinen harjoittaminen sekä harjoittelusta ja kilpailemisesta nauttiminen. Yhteistyö muiden valmentajien kanssa tärkeää. Sisäisen motivaation vahvistaminen ja tunnetilojen hallinta
Lajiharjoitusmäärä
Muu liikunta / ulkoilu
Kokonaisliikuntamäärä
Leiritys
Suunnittelu ja seuranta
Ryhmäkoko
| Valmennus vuoropuhelua ja yhdessä tavoitteisiin pyrkimistä. Huippusuoritusten ja monimutkaisten taitojen saavuttaminen sekä huippu-urheilijan elämästä nauttiminen. Sisäisen motivaation vahvistaminen, tunnetilojen hallinta, kilpailutilanteen hallitseminen
Lajiharjoitusmäärä
Muu liikunta / ulkoilu
Kokonaisliikuntamäärä
Leiritys
Suunnittelu ja seuranta
Ryhmäkoko
|
Kilpaileminen | |||||
Testit ja tarkastukset | Fyysiset ominaisuudet Lihastasapainotestit Urheilijan terveystarkastus Liiketestit Kasva urheilijaksi -testit, NS
2012.pdf | ||||
Teema / Ikävuodet | 0 − 7 | 7 − 10 | 10 − 13 | 13 − 15 | 16 ja yli |
Tukitoimet | Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta Tanssin- / baletinopetusta väh 2h/vko Fysioterapeutin/urheilulääkärin palvelut Säännöllinen lihashuolto (hieroja) Ravitsemusasiantuntijan palvelut Urheilupsykologin apu valmentautumisessa ADT-ohjaus Mediakoulutus Manageri Asiantuntijatiimin tukemiseen osallistuvat lisäksi Voimisteluliitto, urheiluakatemiat, Olympiakomitea ja yhteistyökumppanit | ||||
Valmentaja | Osaaminen ja koulutus Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen Lajin perusteiden hallitseminen ja opettaminen lapsille Lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana Koulutettu valmentaja, vähintään
EsTT toteutus - Päävalmentaja (Podobed) Voimisteluvalmentajatutkinto (Opettajainkoulutuslaitos/Urheilulinja) Tseljabinsk - Ohjaajat Jumppakoulu, Voimisteluliiton Taso I Rooli Luotettava aikuinen Innostaa lasta voimisteluun ja liikkumiseen Esikuva Avoimet ja luottamukselliset välit lapseen ja hänen huoltajiinsa; hyvä tiedonkulku
EsTT toteutus
| Osaaminen ja koulutus Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen Lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden ja opettamisen hallitseminen Herkkyyskausien merkityksen ja sen harjoittelulle asettamien vaatimusten hallitseminen Lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus) Koulutettu ammattivalmentaja,
EsTT toteutus - Päävalmentaja (Podobed) Voimisteluvalmentajatutkinto (Opettajainkoulutuslaitos/Urheilulinja) Tseljabinsk. Tuomarikoulutus - Valmentajilla Taso I; tavoite kaikilla Taso II 2016 mennessä - Valmentajilla osalla Noviisi-koulutus, tavoite osallistua vuosittain - Valmentajilla tavoite osallistuminen Tirrenia leirille vuosittan - Ohjaajat Jumppakoulu, Voimisteluliiton Taso I; Hopea- ja Kultaryhmille tavoitellaan Taso II koulutuksia 2016 mennessä - HOPS kaikkien valmentajien kohdalla tehty 2013 aikana Rooli Valmennustiimin johtajana toimiminen Luotettava aikuinen Innostaa lasta voimisteluun ja liikkumiseen Tukee voimistelijan lajirakkauden syttymistä Esikuva Urheilijaksi kasvun tukeminen Hyvä yhteistyö muiden valmentajien kanssa Avoimet ja luottamukselliset välit voimistelijaan, hänen huoltajiinsa ja koulumaailmaan; hyvä tiedonkulku
EsTT toteutus
| Osaaminen ja koulutus Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen Lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden ja opettamisen hallitseminen Herkkyyskausien merkityksen ja sen harjoittelulle asettamien vaatimusten hallitseminen Murrosiän huomioiminen ja drop outin ehkäisemiseksi toimiminen Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus) Kilpailuttamisen kokonaisuuden hallitseminen Koulutettu ammattivalmentaja, vähintään
EsTT toteutus - Päävalmentaja (Podobed) Voimisteluvalmentajatutkinto (Opettajainkoulutuslaitos/Urheilulinja) Tseljabinsk. Tuomarikoulutus - Valmentajilla Taso I; tavoite kaikilla Taso II 2016 mennessä - Valmentajilla osalla Noviisi-koulutus, tavoite osallistua vuosittain - Valmentajilla tavoite osallistuminen Tirrenia leirille vuosittan - HOPS kaikkien valmentajien kohdalla tehty 2013 aikana
Rooli Valmennustiimin johtajana toimiminen Luotettava aikuinen Roolimalli ja esikuva Innostaa ja kannustaa voimistelijaa tavoitteelliseen harjoitteluun Murrosiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen ja urheilijaksi kasvun tukeminen Tukee voimistelijan itsetunnon kasvua vahvuuksien ja onnistumisten kautta Hyvä yhteistyö muiden valmentajien kanssa Avoimet ja luottamukselliset välit voimistelijaan, hänen huoltajiinsa ja koulumaailmaan; hyvä tiedonkulku
EsTT toteutus
| Osaaminen ja koulutus Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen Lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun sekä opettamisen hallitseminen Herkkyyskausien merkityksen ja sen harjoittelulle asettamien vaatimusten hallitseminen Murrosiän mukanaan tuomien muutosten ja kokonaisvalmennuksen merkityksen ymmärtäminen Drop-out´n ehkäisijänä toimiminen Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus) Kilpailuttamisen kokonaisuuden hallitseminen Koulutettu ammattivalmentaja, vähintään
EsTT toteutus - Päävalmentaja (Podobed) Voimisteluvalmentajatutkinto (Opettajainkoulutuslaitos/Urheilulinja) Tseljabinsk. Tuomarikoulutus - Valmentajilla Taso I; tavoite kaikilla Taso II 2016 mennessä - Valmentajilla osalla Noviisi-koulutus, tavoite osallistua vuosittain - Valmentajilla tavoite osallistuminen Tirrenia leirille vuosittan - HOPS kaikkien valmentajien kohdalla tehty 2013 aikana (valmentaja vastaa itse) Rooli Valmennustiimin johtajana toimiminen Positiivinen auktoriteetti Roolimalli ja esikuva Innostaa ja kannustaa voimistelijaa suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen harjoitteluun ja sen seurantaan Murrosiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen ja urheilijaksi kasvun tukeminen Tukee voimistelijan itsetunnon kasvua vahvuuksien ja onnistumisten kautta Hyvä yhteistyö muiden valmentajien kanssa Tukee yhdessä huoltajien ja koulumaailman kanssa voimistelijan kasvua huippu-urheilijaksi
EsTT toteutus
| Osaaminen ja koulutus Nuorten fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen Lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun sekä opettamisen hallitseminen Kokonaisvalmennuksen merkityksen ymmärtäminen Drop-out´n ehkäisijänä toimiminen Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus) Kilpailumenestyksen merkityksen ymmärtäminen suhteessa "laji-ikään" Koulutettu ammattivalmentaja, vähintään
EsTT toteutus - Päävalmentaja (Podobed) Voimisteluvalmentajatutkinto (Opettajainkoulutuslaitos/Urheilulinja) Tseljabinsk. Tuomarikoulutus - Valmentajilla Taso I; tavoite kaikilla Taso II 2016 mennessä - Valmentajilla osalla Noviisi-koulutus, tavoite osallistua vuosittain - Valmentajilla tavoite osallistuminen Tirrenia leirille vuosittan Rooli Valmennustiimin johtajana toimiminen Ammattitaitoinen ja avoin voimistelija-valmentaja suhde. Roolimalli ja esikuva. Positiivinen, mutta vaativa. Innostaa ja kannustaa voimistelijaa suunnitelmalliseen ja tavoitteelliseen harjoitteluun ja sen seurantaan Murros- ja aikuisiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen ja urheilijaksi kasvun tukeminen Ohjaa voimistelijaa ymmärtämään huippu-urheilun asettamat vaatimukset päivittäisiin valintoihin - "Voimistelijan valinnat 24/7" Voimistelijan itsetunnon kasvun tukeminen sanattoman ja sanallisen viestinnän keinoin Ajankäytön suunnittelussa ja hallinnassa tukeminen Hyvä yhteistyö muiden valmentajien kanssa Tukee yhdessä huoltajien ja koulu-/opiskelumaailman kanssa voimistelijan kasvua huippu-urheilijaksi
EsTT toteutus
|
Urheilijaksi kasvu ja arjen hallinta |
”KOKEILEE JA INNOSTUU”
Urheilullinen elämäntapa Terveellisestä ruokavaliosta, riittävästä levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen Ajankäyttö/vrk: uni 10h, liikuntaa 2-3h Ruokailukerrat/vrk: 5-7x
Hyvä lasten ja nuorten urheilu, NS
Huippu-urheilijaksi kasvaminen Harjoitustilanteessa viihtyminen Voimistelun ilon löytäminen Lajileikeistä innostuminen Ryhmässä toimimaan oppiminen
|
”OPPII JA OMAKSUU”
Urheilullinen elämäntapa Urheilulliseen elämäntapaan kasvaminen Terveellisestä ruokavaliosta, riittävästä levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen Ajankäyttö/vrk: uni 9-10h, liikuntaa 3h Ruokailukerrat/vrk: 5-7x
Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille, NS
Huippu-urheilijaksi kasvaminen Harjoitustilanteessa viihtyminen Voimistelun ilon löytäminen ja säilyttäminen Säännöllisestä lajiharjoittelusta innostuminen Oppimisesta kiinnostuminen Harjoittelun merkityksen oppimiselle ymmärtäminen Ryhmän merkityksen kasvaminen Kilpailemiseen opetteleminen |
”HARJOITTELEE JA KILPAILEE”
Urheilullinen elämäntapa Urheilijan elämäntapa Terveellisen ruokavalion ja riittävän levon merkityksen ymmärtäminen Ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 3-5h Ruokailukerrat/vrk: 5-7x
Huippu-urheilijaksi kasvaminen Harjoittelusta nauttiminen Voimistelun ilon säilyttäminen Harjoittelun laadun merkityksen tiedostaminen Itsenäisempään harjoitteluun opetteleminen Omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen Ryhmän ja ystävien tärkeän merkityksen tunnistaminen Halun menestyä kasvaminen Palautteiden ja pettymysten käsittelemiseen opetteleminen Säännölliseen kilpailemiseen totuttautuminen |
”KEHITTYY JA MENESTYY”
Urheilullinen elämäntapa Huippu-urheilijan elämäntapaan kasvaminen Terveellisen ruokavalion ja säännöllisen unirytmin merkityksen ymmärtäminen ja käytännössä toteuttaminen Ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h Ruokailukerrat/vrk: 5-7x
Huippu-urheilijaksi kasvaminen Harjoittelusta nauttiminen Voimistelun ilon säilyttäminen Laadukkaan harjoittelun merkityksen ymmärtäminen Itsenäisen harjoittelun perusteiden osaaminen Omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen Kehon muutosten vaikutuksen harjoitteluun ymmärtäminen Arjen valintojen merkityksen päivittäiskuormitukseen ja menestymiseen ymmärtäminen Palautteiden ja pettymysten käsittelemiseen opetteleminen Kilpailemisesta nauttiminen Vuorovaikutuksen kasvaminen valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa Tavoitteisiin sitoutuminen vuositasolla; selkeiden sopimusten laatiminen eri osapuolten välillä
|
”VALLOITTAA JA VOITTAA”
Urheilullinen elämäntapa Huippu-urheilijan elämäntapa Terveellisen ruokavalion ja säännöllisen unirytmin merkityksen ymmärtäminen ja käytännössä toteuttaminen Ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h Ruokailukerrat/vrk: 5-7x
Huippu-urheilijaksi kasvaminen Huippu-urheilijan elämästä nauttiminen Voimistelun ilon säilyttäminen Systemaattisesta, tavoitteellisesta valmentautumisesta ja siihen liittyvistä päätöksistä vastuunkantaminen Onnistumiseen ja menestymiseen uskominen Halun kehittymiseen ylläpitäminen Hyvä itsetunto, hyvä roolimalli, hyvä kilpailija -ominaisuuksien tunnistaminen Vuorovaikutuksen edelleen kasvaminen valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa Pitkän aikavälin tavoitteisiin sitoutuminen; selkeiden sopimusten laatiminen eri osapuolten välillä
|
Teema / Ikävuodet | 0 − 7 | 7 − 10 | 10 − 13 | 13 − 15 | 16 ja yli |
Kodin rooli | Kuljeta, kustanna, kannusta Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen Omatoimisen harjoittelun tukeminen Ravinnosta ja levosta huolehtiminen Yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa Tutustuu seuratoimintaan ja seuran toimijoihin
Pääsääntöisesti kerran vuodessa oleva talkootehtävä jonkin tapahtuman yhteydessä.
| Kuljeta, kustanna, kannusta Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen Omatoimisen harjoittelun tukeminen Ravinnosta ja levosta huolehtiminen Yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa Urheilua tukevan yläkoulun valitseminen Pääsääntöisesti kerran vuodessa oleva talkootehtävä jonkin tapahtuman yhteydessä.
| Kuljeta, kustanna, kannusta Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen Omatoimisen harjoittelun tukeminen Ymmärtää lisääntyvän harjoittelun asettamat vaatimukset Auttaa nuorta rakentamaan toimivan päivärytmin lepoineen ja ruokailuineen Tuntee voimistelijan tukiverkoston jäsenet Yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa Urheilulukion valinnassa tukeminen Pääsääntöisesti kerran vuodessa oleva talkootehtävä jonkin tapahtuman yhteydessä.
| ||
Koulu ja opiskelu | |||||
Seuran rooli | Varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun järjestämällä olosuhteet yhdessä Espoon kaupungin kanssa Seuran strategiassa on painotettu kilpa- ja huippuvoimistelun merkitystä. Motivoituneille harjoittelijoille luodaan edellytyksen harjoitella täysipainoisesti. Seura on käynyt ProSeura -prosessin ja on mukana ProHuippuseura-prosessissa. Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa Positiivinen seurahenki 2011.pdf | Varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun järjestämällä olosuhteet yhdessä Espoon kaupungin kanssa Seuran strategiassa on painotettu kilpa- ja huippuvoimistelun merkitystä. Motivoituneille harjoittelijoille luodaan edellytyksen harjoitella täysipainoisesti. Seura on käynyt ProSeura -prosessin ja on mukana ProHuippuseura-prosessissa. Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa Positiivinen seurahenki | Varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun järjestämällä olosuhteet yhdessä Espoon kaupungin kanssa Seuran strategiassa on painotettu kilpa- ja huippuvoimistelun merkitystä. Motivoituneille harjoittelijoille luodaan edellytyksen harjoitella täysipainoisesti. Seura on käynyt ProSeura -prosessin ja on mukana ProHuippuseura-prosessissa. Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa Positiivinen seurahenki
| Varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun järjestämällä olosuhteet yhdessä Espoon kaupungin kanssa Seuran strategiassa on painotettu kilpa- ja huippuvoimistelun merkitystä. Motivoituneille harjoittelijoille luodaan edellytyksen harjoitella täysipainoisesti. Seura on käynyt ProSeura -prosessin ja on mukana ProHuippuseura-prosessissa. Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa Tukee urheilijoitoiden harjoittelua, leiritystä ja kilpailemista taloudellisesti Positiivinen seurahenki | Varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun järjestämällä olosuhteet yhdessä Espoon kaupungin kanssa Seuran strategiassa on painotettu kilpa- ja huippuvoimistelun merkitystä. Motivoituneille harjoittelijoille luodaan edellytyksen harjoitella täysipainoisesti. Seura on käynyt ProSeura -prosessin ja on mukana ProHuippuseura-prosessissa. Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa Tukee urheilijoitoiden harjoittelua, leiritystä ja kilpailemista taloudellisesti Positiivinen seurahenki
|
Teema / Ikävuodet | 0 − 7 | 7 − 10 | 10 − 13 | 13 − 15 | 16 ja yli |
Liiton rooli | Tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta Tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja Tekee olosuhteiden kehittämistyötä Tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää Kehittää lajin valmennusjärjestelmää
| Tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta Tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja Tekee olosuhteiden kehittämistyötä Etsii ratkaisuja urheilun ja opiskelun yhdistämiseksi Tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää Kehittää lajin valmennusjärjestelmää Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (Alueminoriryhmäleiritys)
| Tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta Tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä urheilijoita ja seuroja Tekee olosuhteiden kehittämistyötä Etsii ratkaisuja urheilun ja opiskelun yhdistämiseksi Tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää Kehittää lajin valmennusjärjestelmää Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (Minoriryhmäleiritys) | Tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta Tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä urheilijoita ja seuroja Tekee olosuhteiden kehittämistyötä Etsii ratkaisuja urheilun ja opiskelun yhdistämiseksi sekä kokonaisvaltaisen valmennuksen tukemiseksi Tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää Kehittää lajin valmennusjärjestelmää Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (EYOF/JEM-ryhmän / Tyttöjen maajoukkuerinkileiritys) | Tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta Tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä urheilijoita ja seuroja Tekee olosuhteiden kehittämistyötä Etsii ratkaisuja urheilun ja opiskelun yhdistämiseksi sekä kokonaisvaltaisen valmennuksen tukemiseksi Tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää Kehittää lajin valmennusjärjestelmää Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (Naisten maajoukkuerinkileiritys) |
Olosuhteet |