Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 6 − 8 | 8 − 12 | 11 − 16 | 12 − 19 | 15 ja yli |
---|
Ikäsarjat | | Kansalliset luokat: Stara 1. Alokasluokka 2. Tulokasluokka | Kansalliset luokat: 2. Tulokasluokka 3. Edistyjäluokka
Kansainväliset sarjat: Youth | Kansalliset luokat: 4. Taitajaluokka Kansaiväliset sarjat: Youth AG 11-16 | Kansalliset luokat: 5. Mestariluokka Kansainväliset sarjat: AG 12-18 AG 13-19 | Kansalliset luokat: 5. Mestariluokka Kansainväliset sarjat: SEN
|
Ikäryhmän painopisteet | Lapsuusvaihe - Urheilusta innostuminen ja lajirakkauden syntyminen
- Positiivisuus kaikessa tekemisessä
- Riittävä kokonaisliikuntamäärä
- Perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittaminen
- Kasvun ja kehityksen huomioiminen
- Terveelliseen elämäntapaan kasvaminen
| Lapsuusvaihe - Harjoittelusta innostuminen
- Riittävä kokonaisliikuntamäärä
- Perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
- Kasvun ja kehityksen huomioiminen
- Terveellisen elämäntavan noudattaminen
| Lapsuusvaihe/Valintavaihe - Harjoitusmäärän lisääntyminen
- Tavoitteellisesta harjoittelusta innostuminen
- Perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
- Kasvun ja kehityksen huomioiminen
- Urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa
| Valintavaihe/Kilpavaihe - Harjoittelun määrän hallittu lisääntyminen
- Voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen
- Laajan liikevalikoiman saavuttaminen
- Kasvun ja kehityksen huomioiminen
- Urheilijaksi kasvamisen tukeminen läpi murrosiän
| Kilpavaihe/Huippuvaihe - Voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen
- Laajan liikevalikoiman saavuttaminen
- Vaikeusarvon nostaminen lajiliikkeissä
- Kasvun ja kehityksen huomioiminen
- Urheilijan arjen tukeminen (läpi murrosiän)
| Huippuvaihe - Kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
- Huippusuorituksien saavuttaminen
- Kilpaileminen ja voittaminen arvokilpailuissa
- Urheilijan elämästä nauttiminen
|
Taito, fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet |
Harjoittelu on monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä, jossa lapsi nauttii harjoittelusta
Taito
-
Liikkumisen perustaitojen harjoittelu
-
Aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
Fyysinen kehittyminen
-
Pituuskasvu ja painon nousu nopeaa, myös taidon oppiminen nopeaa
-
Kehon mittasuhteet muuttuvat
-
Lihaksen ja jänteen voimataso ei riittävä luun pituuskasvun vaatimuksille, joka voi aiheuttaa luiden ylirasitustiloja
-
Hermoston kehittyminen nopeaa
-
Vaikka motorinen kehittyminen on voimakasta, hienomotoriikka ei ole täysin kehittynyt
Fyysiset ominaisuudet
Liikkuvuus
-
Alaraajat (sivu-, etu- ja takasuunta)
-
Molemminpuolisuus
-
Aukikierto
-
Nilkat
-
Selkä
-
Hartialinja
Voima
-
Kehonhallinta ja tasapaino
Nopeus- ja ketteryysominaisuuksien sekä peruskestävyyden harjoittaminen leikin kautta
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet
-
Onnistumisten kokeminen
-
Itseluottamuksen tukeminen
-
Keskittymistaitojen harjoittelelminen
-
Ryhmässä toimiminen
|
Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa
Taito
-
Liikkumisen perustaitojen vahvistaminen
-
Laadun vaatiminen perusvoimistelussa
-
Lajiliikkeiden ydinkohtien oppiminen
-
Monipuolinen lajitaitojen liikekehittely aiemmin opitun perusteella
-
Harjoittelun pitkäjänteisyyden ja vaivan näkemisen opettelu taitojen oppimiseksi
-
Harjoittelun monipuolisuus ja runsas variointi
-
Pyörivien liikkeiden harjoittelu monipuolisesti ja tasapuolisesti
-
Nosto- ja heittoelementtien alkeiden harjoittelu
-
Hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
-
Aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
Fyysinen kehittyminen
-
Suuret lihasryhmät kehittyvät pienempiä nopeammin
-
Sydänlihas kasvaa ja sydän- ja verenkiertoelimistö kehittyy
-
Nivelsiteet vahvistuvat, mutta luiden päät edelleen rustomaiset
-
Sisäkorvan tasapainomekanismit kehittyvät
Fyysiset ominaisuudet
Painopisteet nopeus ja liikkuvuus
Liikkuvuus
-
Molemminpuolinen liikkuvuus on ikäkauden tärkein ominaisuus
-
Aktiivinen ja passiivinen liikkuvuus
-
Puhtaat spagaatilinjat
-
Aukikierto, nilkat, selkä ja hartialinja
Nopeus ja ketteryys
-
Mukana jokaisessa harjoituksessa
-
Nopeus- ja koordinaatioharjoittelu, liikenopeus ja -tiheys (leikit, harjoitteet)
-
Monipuolisten motoristen taitojen ja rytmitajun kehittäminen
Voima
-
Kehonhallinta, keskivartalon voima ja perusvoima
-
Puhtaat liikeradat tulevaisuuden voimaharjoittelun tueksi
-
Baset: nostotekniikka (nosto- ja heittoelementit)
Kestävyys
-
Peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen
Tasapaino
-
Eri asennot nosto- ja heittoelementtejä varten
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet
-
Onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen tukeminen ja rohkeuden lisääminen
-
Harjoittelun monipuolisus mielenkiinnon säilyttämiseksi
-
Sääntöjen ja ohjeiden ymmärtäminen
-
Ryhmässä toimimisen harjoittelu, muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen
-
Basen, middlen ja topin roolit
-
Keskittymiskyvyn harjoittelu ja turvallisuusasioiden opettelu
-
Oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa -> päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta
-
Kilpailutilanteisiin valmistautuminen ja keskittyminen suorituksen aikana
|
Taito
-
Lajiliikkeiden monipuolinen kehittely
-
Nostoharjoittelun ydintekniikat
-
Heittoharjoittelun ydintekniikat
-
Harjoittelun pitkäjänteisyyden opettelu
-
Harjoitteiden monipuolisuus ja variointi
-
Pyörivien liikkeiden harjoittelu monipuolisesti ja tasapuolisesti
-
Hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
-
Aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
Fyysiset ominaisuudet
Tärkeää: Yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemiseksi
Liikkuvuusharjoittelu
-
Alaraajat (sivu, etu- ja takasuunta)
-
Molemminpuolisuus
-
Aukikierto
-
Nilkat
-
Selkä
-
Hartialinja
-
Puhtaat spagaatilinjat
Voimaharjoittelu
-
Kehonhallinta
-
Perusvoima
-
Lajinomainen kestovoima ja nopeusvoima
-
Ponnistus- ja alastulotekniikka (kontrolli)
-
Baset: nostotekniikka (nosto- ja heittoelementit)
Nopeus ja ketteryys (ikäkauden painopiste)
-
Nopeus- ja koordinaatioharjoittelu
-
Liikenopeus
-
Rytmikyky
Kestävyys
-
Peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet
-
Onnistumisten kokeminen
-
Positiivisuus kaikessa tekemisessä
-
Itseluottamuksen tukeminen
-
Itsearviointitaitojen harjoitteleminen
-
Ryhmässä ja kilpailukokoonpanossa toimiminen
-
Topin ja basen roolit
-
Kilpailutilanteisiin valmistautuminen - henkilökohtaisten valmistautumisrutiinien löytäminen
-
Keskittyminen kilpailutilanteessa
|
Tärkeää: Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi ominaisuuksien harjoittamisessa
Taito
-
Laajan liikevalikoiman harjoittelu aikaisemmin opitun perustalle
-
Lajitaitojen tekniikan ymmärtäminen ja havainnointi
-
Motivaatio vaikeampien liikkeiden oppimiseksi ja siihen vaadittavan työn tekemiseksi
-
Harjoitteiden monipuolisuus ja variointi
-
Pyörivien liikkeiden harjoittleu monipuolisesti ja tasapuolisesti
-
Hyvä ilmapiiri oppimisen tueksi
-
Aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
Fyysiset ominaisuudet
Tärkeää: Yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemiseksi
Liikkuvuusharjoittelu
-
Yksilölliset kehityskohteet
-
Liikkuvuuden lisääminen / ylläpito
-
Hyvä lihastasapaino
Voimaharjoittelu
-
Kehonhallinta
-
Perusvoima
-
Lajinomainen kestovoima ja nopeusvoima
-
Ponnistus- ja alastulotekniikka (kontrolli)
-
Baset: monipuolinen voimaharjoittelu nostotekniikoita varten (kuntopallot, kahvakuulat, levytanko)
Nopeus ja ketteryys
-
Nopeusharjoittelun psyykkisten tekijöiden kehittäminen
-
Liikenopeus
-
Rytmikyky
Kestävyys
-
Peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen
-
Monipuolinen liikkuminen eri syketasoilla murrosikään tultaessa
-
Aerobista harjoittelua päivittäin vähintään 30min
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet
-
Onnistumisten kokeminen
-
Positiivisuus kaikessa tekemisessä
-
Itseluottamuksen tukeminen
-
Käsitteiden ymmärtäminen
-
Itsearviointitaitojen kehittäminen
-
Ryhmässä ja kilpailukokoonpanossa toimiminen
-
Topin ja basen roolit
-
Kilpailutilanteisiin valmistautuminen - henkilökohtaisten valmistautumisrutiinien tarkentuminen
-
Kilpailusuoritusta häiritsevien psyykkitsten tekijöiden hallitseminen
-
Kilpailutilanteeseen liittyvien paineiden tunnistaminen ja hallitseminen
|
Tärkeää: Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi ominaisuuksien harjoittamisessa
Taito
-
Vaikeampien lajiliikkeiden kehittely kokoonpanon taitotason mukaan
-
Suuri määrä toistoja
-
Eri menetelmien kuten välineet, aistit ja ympäristön hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa
-
Hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
Fyysiset ominaisuudet
Tärkeää: Yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemiseksi
Liikkuvuusharjoittelu
-
Yksilölliset kehityskohteet
-
Liikkuvuuden lisääminen / ylläpito
-
Hyvä lihastasapaino
Voimaharjoittelu
-
Lajinomainen kesto- ja nopeusvoima
-
Keskivartalonhallinnan ylläpito
-
Nopeusvoima
-
Ponnistusvoima ja räjähtävyys
-
Baset: monipuolinen voimaharjoittelu lisäpainoilla nostotekniikoita varten (kestovoima, nopeusvoima, maksimivoima)
Nopeus ja ketteryys
Kestävyys
-
Huoltava kestävyysharjoittelu palautumisen edistämistä varten
-
Lajinomainen maksimikestävyys
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet
-
Onnistumisten kokeminen
-
Positiivisuus kaikessa tekemisessä
-
Itseluottamuksen ja minäkuvan muodostumisen tukeminen
-
Itsearviointitaitojen kehittäminen
-
Oman kokoonpanon arvostaminen ja yhteishengen edistäminen
-
Kilpailutilanteisiin valmistautuminen - henkilökohtaisten valmistautumisrutiinien tarkentuminen
-
Kilpailusuoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallitseminen
-
Kilpailutilanteeseen liittyvien paineiden hallitseminen
|
Taito
-
Lajiliikkeiden automaatiotason saavuttaminen
-
Liikkeiden jatkuva kehittäminen ja ylläpito
-
Liikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun kehittäminen
-
Uusien, omaleimaisten liikkeiden keksiminen ja kehittäminen
Fyysiset ominaisuudet
Liikkuvuusharjoittelu
-
Yksilölliset kehityskohteet
-
Liikkuvuuden lisääminen / ylläpito
-
Hyvä lihastasapaino
Voimaharjoittelu
-
Lajinomainen kesto- ja nopeusvoima
-
Keskivartalonhallinnan ylläpito
-
Nopeusvoima
-
Ponnistusvoima ja räjähtävyys
-
Baset: monipuolinen voimaharjoittelu lisäpainoilla nostotekniikoita varten (kestovoima, nopeusvoima, maksimivoima)
Nopeus ja ketteryys
Kestävyys
-
Huoltava kestävyysharjoittelu palautumisen edistämistä varten
-
Lajinomainen maksimikestävyys
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet
-
Onnistumisten kokeminen
-
Urheilijan arjen hallinta
-
Positiivisuus kaikessa tekemisessä
-
Itseluottamuksen tukeminen
-
Kyky suoritua paineen alla
-
Oman kokoonpanon arvostaminen ja tukeminen
-
Itsearviointitaitojen hallitseminen
-
Esikuvana oleminen ja mediakäyttäytyminen
|
Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 6 − 8 | 8 − 12 | 11 − 16 | 12 − 19 | 15 ja yli |
---|
Harjoitusmäärät | Lajiharjoittelua 1-3 kertaa viikossa 45min-90min kerralla Kokonaisliikuntamäärä 3 tuntia päivässä (sisältäen pelit, leikit ja ulkoilu) Harjoitusmäärän nostaminen tapahtuu hallitusti. | Lajiharjoittelua 3-4 kertaa viikossa 1,5-2 tuntia kerralla Kokonaisliikuntamäärä 3 tuntia päivässä (sisältäen pelit ja leikit) Harjoitusmäärän nostaminen tapahtuu hallitusti. | Lajiharjoittelua 4-6 kertaa viikossa 2- tuntia kerralla Kokonaisliikuntamäärä 3 tuntia päivässä (sisältäen arkiliikunta, pelit, leikit ja koululiikunta) Harjoitusmäärän nostaminen tapahtuu hallitusti. | Lajiharjoittelua 6-8 kertaa viikossa 2,5-3,5 tuntia kerralla (sisältäen oheisharjoittelun ja palauttavan harjoittelun) Kokonaisliikuntamäärä 3 tuntia päivässä (sisältäen arkiliikunta, pelit, leikit ja koululiikunta) Harjoitusmäärän nostaminen tapahtuu hallitusti. | Lajiharjoittelua 6-8 kertaa viikossa 2,5-3,5 tuntia kerralla (sisältäen oheisharjoittelun ja palauttavan harjoittelun) Kokonaisliikuntamäärä 4 tuntia päivässä Harjoitusmäärän nostaminen tapahtuu hallitusti. | Lajiharjoittelua 6-8 kertaa viikossa 2,5-3,5 tuntia kerralla (sisältäen oheisharjoittelun ja palauttavan harjoittelun) Kokonaisliikuntamäärä 4 tuntia päivässä Harjoitusmäärän nostaminen tapahtuu hallitusti. |
Lajitaidot |
Motoristen taitojen kehittäminen
Perusvoimistelupohjan rakentaminen
-
Jalkatekniikkaharjoitukset
-
Liikkuminen musiikin tahtiin
-
Yksilöliikkeiden alkeet (kuperkeikat, haarakulmapito, kärrynpyörät...)
| Painopiste perusominaisuuksien ja yksilöliikkeiden monipuolisessa harjoittamisessa Perusvoimistelu - Ryhti, kannatus ja ojennukset
- Baletin asennot
- Liikkeiden yhdistäminen musiikin tempoon
- Askelikot, hyppelyt ja hypyt
- Vartalon käyttö
Käsinseisonnat ja muut staattiset pidot - Kulmapito, korkea kulmapito, haarakulmapito ja kädet päällekkäin haarakulmapito
- Etukrokotiili
- Päälläseisonnan ja käsinseisonnan monipuolinen harjoittaminen
- Isokana ja pikkukana
- Haarapunnerrus
Volttitekniikat - Arabialainen
- Perhonen
- Puolivoltti
- Flikki eteen ja taakse
- Voltti eteen ja taakse isolla trampalla
Nostot ja heitot - 1. lk nostot ja heitot
- Topin rooliin tutustuminen isomman basen kanssa
Ilmaisu - Vuorovaikutus ja toisen liikkeeseen reagointi
- Erilaiset ilmeet
- Improvisaatio leikin kautta
| Perusvoimistelu - Ryhti, kannatus ja ojennukset
- Baletin perusliikkeet
- Rytmin ja erilaisten liikekielten harjoittelu
- Monipuoliset askelikot, hyppelyt ja hypyt puhtaalla tekniikalla
- Monipuolinen vartalon, käsien ja pään käyttö koreografiassa
Volttitekniikat - Voltti eteen ja taakse kanveesilla
- Taakse taittovoltti ja suora voltti
- Eteen taittovoltti
- Puolivoltti-voltti ja arabi-flikki-voltti
Ilmaisu - Tunteiden ilmaisu voimistelun ja tanssin keinoin
- Kokoonpanon keskinäisen yhteyden näyttäminen voimistellessa
TOPIT 8-10v Käsinseisonnat ja muut staattiset pidot akropuilla - Yhden käden haarakulmapito
- Krokotiili, yhden käden krokotiili
- Meksikolainen käsinseisonta
- Horisontti
- Yhden käden käsinseisonta
- Haarapunnerrus x 10, kädet päällekkäin haarapunnerrus
- Kulmapunnerrus
- Erilaiset tasapainot seisten
Nostot ja heitot - Kaikki samat käsinseisonnat ja staattiset pidot basen kanssa kuin yksin
- Luokkien 2 ja 3 nostot ja heitot (koko pakollisten taulukko)
- Kierteiden harjoittelu heittoja varten
- Tuplien harjoittelu heittoja varten
BASET 8-12v Käsinseisonnat ja muut staattiset pidot - Käsinseisonta lattialla 1min
- Yhden käden käsinseisonta, kädet päällekkäin käsinseisonta
- Yhden käden krokotiili
- Yhden käden haarakulmapito
- Haarapunnerrus
- Horisontti, meksikolainen käsinseisonta
Nostot ja heitot - Tasapainottelun harjoittelu esim. kepillä ja kuntopallolla
- Silmä-käsi-koordinaation harjoittelu esim. jonglöörauksella
- 2-luokan kaikki nostot ja heitot
- 3-luokan perusliikkeet
| Perusvoimistelu - Monipuolisuus baletin harjoittelussa
- Koreografisen osaamisen vahvistaminen
Volttitekniikat - Yksilövolttien perustekniikoiden puhtaus
- Kierteiden perustekniikoiden harjoittelu
- Volttiliikkeiden erilaiset variaatiot
Ilmaisu - Tunteiden vivahteikas ilmaisu voimistelun ja tanssin keinoin
- Kokoonpanon keskinäisen yhteyden näyttäminen voimistellessa
TOPIT 11-13v Käsinseisonnat ja muut staattiset pidot akropuilla - Koivukäsinseisonta
- Lippu ja yhden käden lippu
- Japanilainen käsinseisonta
Heitot - Vaativampien volttipyörintöjen ja kierteiden harjoittelu trampoliinilla
BASET 13-16v Lajinomainen voimaharjoittelu lisäpainolla - pito ja nostotekniikat kahvakuulan kanssa
- pito ja nostotekniikat tangon kanssa
KOKOONPANOT - Erilaisten nostojen ja heittojen monipuolinen harjoittelu
- Oman kokoonpanon vahvuuksien löytäminen
| KOKOONPANOT - Omien tavoiteliikkeiden harjoittelu täydellä keskittymisellä ja laadulla
TOPIT 12-14v - Opittujen toppitaitojen ylläpitäminen ja kehittäminen murrosiän fyysisten muutosten läpi
BASET 14-19v YKSILÖTAIDOT - Perusvoimistelun, koreografisen osaamisen, yksilöliikkeiden ja ilmaisun vahvistaminen
| KOKOONPANOT - Opittujen nostojen ja heittojen ylläpitäminen
- Omien tavoiteliikkeiden harjoittelu täydellä keskittymisellä ja laadulla
TOPIT - Opittujen toppitaitojen ylläpitäminen ja kehittäminen
BASET - Kokoonpanojen avustaminen
YKSILÖTAIDOT - Koreografisen osaamisen, yksilöliikkeiden ja ilmaisun vahvistaminen
|
Leiritys | | - Yhden yön leiri 2 kertaa vuodessa
| - 3-4 kertaa vuodessa (2 vrk leirejä)
| - 20-40 vrk / vuosi
- 4-6 leiriä / vuosi
- 2-10 vrk kerralla
| - 20-40 vrk / vuosi
- 4-6 leiriä / vuosi
- 2-10 vrk kerralla
| - 20-40 vrk / vuosi
- 4-6 leiriä / vuosi
- 2-10 vrk kerralla
|
Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 6 − 8 | 8 − 12 | 11 − 16 | 12 − 19 | 15 ja yli |
---|
Ryhmäkoko | - 10 voimistelijaa
- 1 vastuuvalmentaja + 1 apuvalmentaja
| - 10-15 voimistelijaa
- 1 vastuuvalmentaja + 1-2 apuvalmentajaa
| - 10-15 voimistelijaa
- 1 vastuuvalmentaja + 1 apuvalmentaja
| - 2-3 kokoonpanoa / valmentaja
| - 2-3 kokoonpanoa / valmentaja
| - 2-3 kokoonpanoa / valmentaja
|
Suunnittelu ja organisointi | Tavoitteen asettelu ja harjoittelun suunnittelu - Tavoitteiden asettaminen kaudelle
- Kausisuunnitelman laatiminen
- Valmennus toteutetaan kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
Harjoittelun käytännön organisointi - Valmennus toteutetaan kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
- Vanhempi mukana osassa harjoituksista (perheakro)
| Tavoitteen asettelu ja harjoittelun suunnittelu - Tavoitteiden asettaminen kaudelle
- Kausisuunnitelman laatiminen kisakalenteri, leiritykset ja testaus huomioiden
Harjoittelun käytännön organisointi - Valmennuksen toteuttaminen kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
- Kausisuunnitelman päivittäminen kauden aikana tarvittaessa
| Tavoitteen asettelu ja harjoittelun suunnittelu - Tavoitteiden asettaminen kokoonpanoille
- Yksilötaitojen ja ominaisuuksien tavoitteet kaudelle
- Kausisuunnitelman laatiminen kisakalenteri, leiritykset ja testaus huomioiden
- Yksityiskohtaisen harjoitussuunnitelman laatiminen koko harjoitusryhmälle
Harjoittelun käytännön organisointi - Valmennuksen toteuttaminen kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
- Harjoitussuunnitelman mukauttaminen kokoonpanoittain
- Kausisuunnitelman päivittäminen kauden aikana tarvittaessa
| Tavoitteen asettelu ja harjoittelun suunnittelu - Tavoitteiden asettaminen kokoonpanoille
- Yksilötaitojen ja ominaisuuksien tavoitteet kaudelle
- Kausisuunnitelman laatiminen kisakalenteri, leiritykset ja testaus huomioiden
- Yksityiskohtaisen harjoitussuunnitelman laatiminen kokoonpanoittain
Harjoittelun käytännön organisointi - Valmennuksen toteuttaminen kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
- Kausisuunnitelman päivittäminen kauden aikana tarvittaessa
| Tavoitteen asettelu ja harjoittelun suunnittelu - Tavoitteiden asettaminen kokoonpanoille
- Yksilötaitojen ja ominaisuuksien tavoitteet kaudelle
- Kausisuunnitelman laatiminen kisakalenteri, leiritykset ja testaus huomioiden
- Yksityiskohtaisen harjoitussuunnitelman laatiminen kokoonpanoittain
Harjoittelun käytännön organisointi - Valmennuksen toteuttaminen kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
- Kausisuunnitelman päivittäminen kauden aikana tarvittaessa
| Tavoitteen asettelu ja harjoittelun suunnittelu - Tavoitteiden asettaminen kokoonpanoille
- Yksilötaitojen ja ominaisuuksien tavoitteet kaudelle
- Kausisuunnitelman laatiminen kisakalenteri, leiritykset ja testaus huomioiden
- Yksityiskohtaisen harjoitussuunnitelman laatiminen kokoonpanoittain
Harjoittelun käytännön organisointi - Valmennuksen toteuttaminen kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
- Kausisuunnitelman päivittäminen kauden aikana tarvittaessa
|
Valmennus | VALMENNUSOSIO POISTETAAN LOPUKSI Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - Lapsi nauttii harjoittelusta
- Harjoittelu on monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä
- Valmennus toteutetaan kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
- Läsnäolon seuranta
- Mahdollisuuksien mukaan vanhempi mukana harjoittelussa (PerheAkro)
| Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - Kausisuunnitelma (kausi / viikko / päivä / yksittäinen harjoite) on laadittu pitkäntähtäimen tavoitteiden mukaisesti ja valmennus toteutuu kausisuunnitelman mukaisesti
- Läsnäolon ja kokonaisliikuntamäärän seuranta
- Loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla oikeat liiketekniikat, kehonhallinta ja kasvupyrähdyksen alku sekä huolehtimalla riittävästä liikuntamäärästä ja perustaitojen kehittymisestä
- Kokoonpanojen muodostaminen, ryhmäytyminen
- Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi
| Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - Harjoittelu on monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä
- Kausisuunnitelma (kausi/viikko/päivä/yksittäinen harjoite) on laadittu pitkäntähtäimen tavoitteiden mukaisesti
- Valmennus toteutuu kausisuunnitelman pohjalta
- Loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen ymmärtämällä oikeat suoritustekniikat, kasvupyrähdyksen alku, lajin vaatimukset ja tyyppivammat
- Kokonaistoistomäärien seuranta
- Läsnäolon seuranta
- Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arvinointi
| Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - Harjoittelu on monipuolista lajitaitojen ja ydintekniikoiden harjoittamista
- Kausisuunnitelma (kausi/viikko/päivä/yksittäinen harjoite) on laadittu pitkäntähtäimen tavoitteiden mukaisesti
- Valmennus toteutuu kausisuunnitelman pohjalta
- Loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen ymmärtämällä oikeat suoritustekniikat, kasvupyrähdyksen alku, lajin vaatimukset ja tyyppivammat
- Kokonaistoistomäärien seuranta
- Läsnäolon seuranta
- Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi
| Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - Harjoittelu on monipuolista lajitaitojen ja ydintekniikoiden harjoittamista
- Kausisuunnitelma (kausi/viikko/päivä/yksittäinen harjoite) on laadittu pitkäntähtäimen tavoitteiden mukaisesti
- Valmennus toteutuu kausisuunnitelman pohjalta
- Loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa
- Kokonaistoistomäärien seuranta
- Harjoittelun rytmityksen seuranta (harjoitukset ja vapaapäivät)
- Läsnäolon seuranta
- Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi
| Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - Harjoittelu on monipuolista lajitaitojen harjoittamista
- Kausisuunnitelma (kausi/viikko/päivä/yksittäinen harjoite) on laadittu pitkäntähtäimen tavoitteiden mukaisesti
- Valmennus toteutuu kausisuunnitelman pohjalta
- Harjoituspäiväkirja
- Läsnäolon seuranta
- Kokonaistoistomäärien seuranta
- Osa harjoittelusta omatoimista
- Loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa
- Harjoittelun rytmityksen seuranta (harjoitukset ja vapaapäivät)
- Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi
|
Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 6 − 8 | 8 − 12 | 11 − 16 | 12 − 19 | 15 ja yli |
---|
Valmentaja | Osaaminen ja koulutus - Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
- Voimistelun perusteiden hallitseminen
- Oman tietotaidon päivittäminen yhteiskunnan ja voimistelun muutoksessa
- Lasten laadukkaan valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
- Vastuuvalmentajalla vähintään I-tason valmentajakoulutus tai liikunta-alan tutkinto
- Apuvalmentajalla Voimisteluohjaajan Startti-koulutus ja halu kehittyä valmentajana
Valmentajan rooli - Lapsen innostaminen voimisteluun ja liikkumiseen
- Valmentajalla on tunnekasvattajan rooli ja hän toimii tehtävässään kasvatusvastuullisena
- Osallistaa voimistelijoita pelisääntöjen luomiseen ja noudattamiseen
- Tukee urheilijaksi kasvamista ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä
- Toimii hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
- Tukee voimistelijan lajirakkauden syntymistä
- Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.
- Esikuvana toimiminen
| Osaaminen ja koulutus - Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
- Akrobatiavoimistelun perusteiden hallitseminen (sisältäen fysiikkaharjoittelun, lajiharjoittelun ja koreografisen osaamisen)
- Oman tietotaidon päivittäminen yhteiskunnan ja voimistelun muutoksessa
- Lasten laadukkaan valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
- Vastuuvalmentajalla vähintään II-tason valmentajakoulutus akrobatiavoimistelussa
- Apuvalmentajalla Voimisteluohjaajan Startti-koulutus ja halu kehittyä valmentajana
Valmentajan rooli - Lapsen innostaminen voimisteluun ja liikkumiseen
- Valmentajalla on tunnekasvattajan rooli ja hän toimii tehtävässään kasvatusvastuullisena
- Osallistaa voimistelijoita pelisääntöjen luomiseen ja noudattamiseen
- Tukee urheilijaksi kasvamista ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä
- Toimii hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
- Tukee voimistelijan lajirakkauden syntymistä
- Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.
- Esikuvana toimiminen
| Osaaminen ja koulutus - Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
- Akrobatiavoimistelun perusteiden hallitseminen (sisältäen fysiikkaharjoittelun, lajiharjoittelun ja koreografisen osaamisen)
- Oman tietotaidon päivittäminen yhteiskunnan ja voimistelun muutoksessa
- Lasten laadukkaan valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
- Vastuuvalmentajalla oltava valmentajan ammattitutkinto (VAT) ja lajiosaaminen ikäluokan huippujen tasolla
- Apuvalmentajalla I-taso ja halu kehittyä valmentajana
Valmentajan rooli - Lapsen innostaminen voimisteluun ja liikkumiseen
- Valmentajalla on tunnekasvattajan rooli ja hän toimii tehtävässään kasvatusvastuullisena
- Osallistaa voimistelijoita pelisääntöjen luomiseen ja noudattamiseen
- Tukee urheilijaksi kasvamista ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä
- Toimii hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
- Tukee voimistelijan lajirakkauden syntymistä
- Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.
- Esikuvana toimiminen
| Osaaminen ja koulutus - Lapsen ja nuoren fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
- Akrobatiavoimistelun huipputason hallitseminen (sisältäen fysiikkaharjoittelun, lajiharjoittelun ja koreografisen osaamisen)
- Oman tietotaidon päivittäminen yhteiskunnan ja voimistelun muutoksessa
- Lasten ja nuorten laadukkaan valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
- Vastuuvalmentajalla oltava valmentajan ammattitutkinto (VAT) sekä FIG Academy taso 1
- Apuvalmentajalla II-taso ja halu kehittyä valmentajana
Valmentajan rooli - Lapsen ja nuoren innostaminen ja sitouttaminen voimisteluun ja liikkumiseen
- Valmentajalla on tunnekasvattajan rooli ja hän toimii tehtävässään kasvatusvastuullisena
- Osallistaa voimistelijoita pelisääntöjen luomiseen ja noudattamiseen
- Tukee urheilijaksi kasvamista ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä
- Toimii hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
- Tukee voimistelijan lajirakkauden syntymistä
- Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.
- Esikuvana toimiminen
| Osaaminen ja koulutus - Nuoren ja aikuisen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
- Akrobatiavoimistelun huipputason hallitseminen (sisältäen fysiikkaharjoittelun, lajiharjoittelun ja koreografisen osaamisen)
- Oman tietotaidon päivittäminen yhteiskunnan ja voimistelun muutoksessa
- Nuorten laadukkaan valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
- Valmentajalla oltava valmentajan ammattitutkinto (VAT) sekä FIG Academy taso 2
Valmentajan rooli - Nuoren ja aikuisen sitouttaminen huippu-urheilijan harjoitteluun ja elämään
- Urheilijan tukeminen ja auttaminen
- Vastaa yhteisten pelisääntöjen olemassaolosta ja noudattamisesta
- Toimii hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
- Tukee voimistelijan lajirakkauden syventymistä
- Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin ja muihin urheilijaa tukeviin tahoihin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.
- Esikuvana toimiminen ja voimistelumaailman mahdollisuuksien avaaminen
| Osaaminen ja koulutus - Nuoren ja aikuisen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
- Akrobatiavoimistelun huipputason hallitseminen (sisältäen fysiikkaharjoittelun, lajiharjoittelun ja koreografisen osaamisen)
- Oman tietotaidon päivittäminen yhteiskunnan ja voimistelun muutoksessa
- Valmentajalla oltava valmentajan ammattitutkinto (VAT) sekä FIG Academy taso 3
Valmentajan rooli - Nuoren ja aikuisen sitouttaminen huippu-urheilijan harjoitteluun ja elämään
- Urheilijan tukeminen ja auttaminen
- Vastaa yhteisten pelisääntöjen olemassaolosta ja noudattamisesta
- Toimii hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
- Tukee voimistelijan lajirakkauden syventymistä
- Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin ja muihin urheilijaa tukeviin tahoihin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.
- Esikuvana toimiminen ja voimistelumaailman mahdollisuuksien avaaminen
|
Kilpaileminen | - Stara-tapahtumat
- Seuran omat näytökset
- Lumo
| - Stara-tapahtumat
- Luokkakilpailut 1.-2. luokka
- Esiintymiset seuran omissa tapahtumissa
- Lumo
|
-
2.-3. luokkien kilpailut
-
1 kansainvälinen kilpailu vuodessa (lasten sarjat)
-
Näytökset ja esiintymiset
| - AG1 ja AG2-luokkien kilpailut (kansalliset ja kansainväliset)
- SM-kilpailut
- EAGC
- WAGC
- Näytökset ja esiintymiset
http://www.sportsacrobatics.info/sacalend.shtml | - Junnusarjan kilpailut (kansalliset ja kansainväliset)
- SM-kilpailut
- EM-kilpailut
- MM-kilpailut
- Maailmancup
- Näytökset ja esiintymiset
http://www.sportsacrobatics.info/sacalend.shtml | - Sennusarjan kilpailut (kansalliset ja kansainväliset)
- SM-kilpailut
- EM-kilpailut
- MM-kilpailut
- Maailmancup
- Näytökset ja esiintymiset
http://www.sportsacrobatics.info/sacalend.shtml |
Kilpailumäärät | | | | | | |
Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 6 − 8 | 8 − 12 | 11 − 16 | 12 − 19 | 15 ja yli |
---|
Tavoitteet | | | | | | |
Testit ja tarkastukset | - Fyysiset ominaisuudet valmentajan testaamana (voima, tasapaino, liikkuvuus, perustaidot ja rohkeus)
- Terveystarkastus (neuvola, kouluterveydenhuolto)
- Ryhtitarkastus
| - Lajiliiketestit
- Fyysiset ominaisuudet
- Terveystarkastukset (kouluterveydenhuolto)
- Ryhtitarkastus (valmentaja tai fysioterapeutti)
| - Fyysiet ominaisuudet
- Lihastasapainotestit
- Urheilijan terveystarkastus
| - Fyysiset ominaisuudet
- Lihastasapainotestit
- Urheilijan terveystarkastus
https://www.kasvaurheilijaksi.fi/ | - Fyysiset ominaisuudet
- Lihastasapainotestit
- Urheilijan terveystarkastus
- Kuormituksen ja palautumisen seurantatesti
https://suek.fi/antidopingtoiminta/ | - Fyysiset ominaisuudet
- Lihastasapainotestit
- Urheilijan terveystarkastus
- Kuormituksen ja palautumisen seurantatesti
https://suek.fi/antidopingtoiminta/ |
Toimintasisältö | | | | | | |
Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 6 − 8 | 8 − 12 | 11 − 16 | 12 − 19 | 15 ja yli |
---|
Tukitoimet | - Perheiden tukeminen ja ohjeistaminen liikunnallisen ja terveellisen elämäntavan omaksumisessa
- Ohjaaminen asiantuntijoille tarpeen vaatiessa
Terve Urheilija (kaikki ikäryhmät) - www.terveurheilija.fi
- Liikuntavammojen Valtakunnallinen Ehkäisyohjelma (LiVe)
- FIG ikäryhmien kehitysvaiheet
| Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta - Tanssin ja baletinopettaja
- Ohjaaminen fysioterapeutille / urheilulääkärille tarpeen vaatiessa
- Perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunnallisen elämäntavan toteuttamisessa
|
-
Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta
-
Baletinopettaja
-
Fysioterapeutin / urheilulääkärin palvelut
-
Ravitsemusasiantuntijan palvelut
-
Perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunnallisen elämäntavan toteuttamisessa
|
-
Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennus
-
Baletinopettaja
-
Fysioterapeutin / urheilulääkärin palvelut
-
Ravitsemusasiantuntijan palvelut
-
Perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunnallisen elämäntavan toteuttamisessa
-
Urheilupsykologin apu valmentautumisessa
-
ADT-ohjaus
|
-
Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta
-
Baletinopettaja
-
Säännöllinen lihashuolto (hieroja)
-
Fysioterapeutin / urheilulääkärin palvelut
-
Ravitsemusasiantuntijan palvelut
-
Urheilupsykologin apu valmentautumisessa
-
ADT-ohjaus
|
-
Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta
-
Baletinopettaja
-
Säännöllinen lihashuolto (hieroja)
-
Fysioterapeutin / urheilulääkärin palvelut
-
Ravitsemusasiantuntijan palvelut
-
Urheilupsykologin apu valmentautumisessa
-
ADT-ohjaus
-
Mediakoulutus
-
Manageri
|
Tukitoiminnot | | | | | | |
Urheilijaksi kasvu ja arjen hallinta |
''Kokeilee ja innostuu'' - aktiivinen voimistelu-uran aloitus
Urheilullinen elämäntapa
-
Ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla
-
Ajankäyttö / vrk: uni 10h, liikuntaa 3h, ruokailukerrat 5-7x
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
Harjoitustilanteessa viihtyminen
-
Voimistelun ilon löytäminen
-
Lajiliikkeistä innostuminen
-
Ryhmässä toimimaan oppiminen
|
''Oppii ja omaksuu'' - voimistelun perusliikkeiden ja ominaisuuksien rakentaminen
Urheilullinen elämäntapa
-
Urheilulliseen elämäntapaan kasvaminen
-
Terveellisestä ruokavaliosta, riittävästä levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen
-
Ajankäyttö / vrk: uni 9-10h, liikuntaa 3h, ruokailukerrat 5-7x
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
Voimistelun ilon löytäminen
-
Harjoitustilanteessa viihtyminen
-
Oppimisesta kiinnostuminen
-
Säännöllisestä lajiharjoittelusta innostuminen
-
Ymmärrys harjoittelun merkityksestä oppimiselle
-
Kokoonpanon roolien ymmärtäminen
-
Ryhmän merkityksen kasvaminen
-
Kilpailutilanteiden opettelu
|
''Harjoittelee ja kilpailee'' - urheilijaksi kasvaminen
Urheilullinen elämäntapa
-
Urheilullisen elämäntavan toteuttaminen
-
Terveellisen ruokavalion ymmärtäminen
-
Riittävästä yöunesta huolehtiminen
-
Ajankäyttö / vrk: uni 8-10h, liikuntaa 3-5h, ruokailukerrat 5-7x
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
Harjoittelusta nauttiminen
-
Palautteen ja pettymyksien käsittelyyn opetteleminen
-
Kokoonpanon roolien ymmärtäminen
-
Ryhmän merkityksen tunnistaminen
-
Säännöllinen kilpaileminen
-
Halu menestyä voimistelijana
|
''Harjoittelee ja kilpailee'' - urheilijaksi kasvaminen
Urheilullinen elämäntapa
-
Urheilullisen elämäntavan toteuttaminen
-
Terveellisen ruokavalion ymmärtäminen
-
Riittävästä yöunesta huolehtiminen
-
Ajankäyttö / vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
Harjoittelusta nauttiminen
-
Vastuun lisääntyminen harjoittelussa
-
Kokoonpanon roolien ymmärtäminen ja yhteisen ryhmähengen edistäminen
-
Ylpeys omasta lajista ja lajitaidoista
-
Säännöllinen kilpaileminen
-
Halu menestyä voimistelijana
|
''Kehittyy ja menestyy'' - voittamaan oppiminen kaikilla tasoilla
Urheilullinen elämäntapa
-
Huippu-urheilijan elämäntavan toteuttaminen
-
Terveellisen ruokavalion ja unirytmin ymmärtäminen
-
Ajankäyttö / vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-8h, ruokailukerrat 5-7x
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
Harjoittelusta nauttiminen
-
Vastuu omasta harjoittelusta yhdessä valmentajan kanssa
-
Itsenäisen harjoittelun perusteiden osaaminen
-
Kokoonpanon roolien ymmärtäminen ja yhteisen ryhmähengen edistäminen
-
Omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen
-
Palautteen vastaanottaminen ja pettymysten käsittely
-
Kehon muutosten vaikutuksen harjoitteluun ymmärtäminen
-
Sitoutuminen harjoitteluun ja kokoonpanoon
-
Halu menestyä voimistelijana ja ymmärrys sen asettamista vaatimuksista harjoitteluun
|
''Valloittaa ja voittaa'' - voittamaan oppiminen kaikilla tasoilla
Urheilullinen elämäntapa
-
Huippu-urheilijan elämäntavan toteuttaminen
-
Terveellisen ruokavalion ja unirytmin ymmärtäminen ja toteuttaminen käytännössä
-
Ajankäyttö / vkr: uni 8-10h, liikuntaa 4-8h, ruokailukerrat 5-7x
Huippu-urheilijaksi kasvaminen
-
Huippu-urheilijan elämästä nauttiminen
-
Voimistelun ilon säilyttäminen
-
Vastuu omasta harjoittelusta ja siihen liittyvistä päätöksistä
-
Sitoutuminen kokoonpanoon ja pitkäntähtäimen tavoitteisiin yhdessä valmentajan kanssa
-
Onnistumiseen ja menestymiseen uskominen
-
Roolimallina toimiminen
-
Palautteen vastaanottaminen ja pettymysten käsittely
|
Teema / Ikävuodet | 3 − 6 | 6 − 8 | 8 − 12 | 11 − 16 | 12 − 19 | 15 ja yli |
---|
Kodin rooli |
-
Tuki ja kannustaminen
-
Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen
-
Kokonaisliikuntamäärästä ja levosta huolehtiminen
-
Urheilijan ravitsemuksen peruspilareiden ymmärtäminen
-
Terveelliset ja tarkoituksenmukaiset ateriavalinnat
-
Yhteistyö valmentajan kanssa
-
Lapsen huolehtiminen harjoituksiin
Urheilijan ravitsemus www.sport.fi
Lapsen kasvu ja kehitys www.mll.fi
|
-
Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
-
Omatoimisen harjoittelun tukeminen
-
Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
-
Yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
-
Tutustuminen seuratoimintaan ja seuran toimijoihin
-
Kuljeta, kustanna, kannusta
|
-
Kuljeta, kustanna, kannusta
-
Päivittäisen monipuolisen liikunaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
-
Omatoimisen harjoittelun tukeminen
-
Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
-
Yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
-
Urheilua tukevan koulun valitseminen
|
-
Kuljeta, kustanna, kannusta
-
Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
-
Omatoimisen harjoittelun tukeminen
-
Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
-
Yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
-
Urheilua tukevan koulun valitseminen
|
-
Kuljeta, kustanna, kannusta
-
Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen
-
Omatoimisen harjoittelun tukeminen
-
Ymmärtää lisääntyvän harjoitusmäärän asettamat vaatimukset
-
Tuntee voimistelijan tukiverkoston
-
Kilpailu-uran taloudellinen tukeminen
-
Yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
-
Urheilulukion valinnassa tukeminen
|
-
Kannustaa ja ymmärtää voimistelijan tekemiä valintoja huippu-urheilun hyväksi
-
Taloudellinen tukija
-
Auttaa ajankäytön suunnittelussa ja päivittäisen kokonaisrasituksen hallinnassa
-
Tukee urheilijaa huolehtimaan terveellisestä ravitsemuksesta, riittävästä palautumisesta ja yöunista
|
Koulu ja opiskelu |
-
Yhteistyö päiväkodin/koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa
-
liikuntapainotteinen päiväkoti/alakoulu
|
-
Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
-
Liikuntapainotteinen alakoulu
-
Urheiluakatemia
|
-
Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
-
Liikuntapainotteinen alakoulu
-
Urheiluakatemia
|
-
Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
-
Liikuntapainotteinen koulu
-
Urheiluakatemia
|
-
Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
-
Liikuntapainotteinen koulu
-
Urheiluakatemia
|
-
Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
-
Urheilulukio
-
Jatko-opiskelujen ja harjoittelun yhdistäminen
-
Työelämän ja harjoittelun yhdistäminen
|
Seuran rooli |
-
Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
-
Sitoutuminen huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
Koulutusmahdollisuuksien tarjoaminen valmentajille
-
Yhteistyö Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa
-
Positiivinen seurahenki
|
-
Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
-
Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa
-
Positiivinen seurahenki
|
-
Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
-
Sitoutuu huippuvoimisteluun ammattimaiseen kehittämiseen
-
Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppanien kanssan
-
Positiivinen seurahenki
|
-
Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
-
Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
-
Positiivinen seurahenki
|
-
Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
-
Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
Tukee urheilijoita taloudellisesti
-
Toimivan seuran sisäisen valmennusjärjestelmän varmistaminen
-
Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
-
Positiivinen seurahenki
|
-
Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
-
Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
-
Tukee urheilijoita taloudellisesti
-
Toimivan seuran sisäisen valmennusjärjestelmän varmistaminen
-
Tuomareiden kouluttaminen ja kansallisiin sekä kansainvälisiin kilpailuihin lähettäminen
-
Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
-
Positiivinen seurahenki
|
Liiton rooli |
-
Tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta jossa on huomioituna ikäryhmän erityistarpeet
-
Edistää yhteistyötä lasten valmentajien verkostoitumiseksi lajin sisällä ja ikäryhmän valmennuksen erityisasiantuntijoiden kanssa
-
Jakaa tietoa ja tuottaa materiaalia valmennuksen tueksi
-
Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää ikäryhmän erityistarpeita ajatellen
-
Kehittää lajin valmennus- ja testausjärjestelmää ikäryhmän erityistarpeita ajatellen
|
-
Tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta jossa huomioituna ikäryhmän erityistarpeet
-
Jakaa tietoa ja tuottaa materiaalia valmennuksen tueksi
-
Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää ikäryhmän erityistarpeita ajatellen
-
Kehittää lajin valmennus- ja testausjärjestelmää ikäryhmän erityistarpeita ajatellen
-
Järjestää ja kehittää liittojohtoista valmennustoimintaa (leiritys)
-
Etsii ratkaisuja urheilun ja opiskelun yhdistämiseksi
-
Edistää yhteistyötä ikäryhmän valmentajien verkostoitumiseksi lajin sisällä sekä erityisasiantuntijoiden kanssa
|
-
Tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
Tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja
-
Tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
-
Kehittää lajin valmennusjärjestelmää
-
Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (leiritys)
|
-
Tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
Tukee kansanväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja
-
Tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
Etsii ratkaisuja urheilun ja opiskelun yhdistämiseksi
-
Tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
-
Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
-
Kehittää lajin valmennusjärjestelmää
-
Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (leiritys)
|
-
Tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
Tukee kansanväliseen menestykseen pyrkiviä urheilijoita ja seuroja
-
Tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
Etsii ratkaisuja urheilun ja opiskelun yhdistämiseksi
-
Tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
-
Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
-
Kehittää lajin valmennusjärjestelmää
-
Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (leiritys)
|
-
Tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
Tukee kansanväliseen menestykseen pyrkiviä urheilijoita ja seuroja
-
Tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
Etsii ratkaisuja urheilun ja opiskelun yhdistämiseksi
-
Tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
-
Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää ja tuomaritoimintaa
-
Kehittää lajin valmennusjärjestelmää
-
Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (leiritys)
|
Olosuhteet |
-
Harjoittelu koulujen saleissa, harrastesaleissa ja seurojen telinesaleissa
-
Turvallinen toimintaympäristö
-
Olosuhteet tarjoavat mahdollisuuden lajitaitojen monipuoliseen harjoitteluun ja kehittämiseen
|
-
Turvallinen toimintaympäristö
-
Harjoittelu koulujen saleissa, harrastesaleissa ja seurojen telinesaleissa
-
Olosuhteet tarjoavat mahdollisuuden lajitaitojen monipuoliseen harjoitteluun ja kehittämiseen
| - Harjoittelu telinesaleissa (jousikanveesi)
- Riittävä hallikorkeus
- Trampoliinit
- Volttivyöt
- Turvallinen toimintaympäristö
| - Harjoittelu telinesaleissa (jousianveesi)
- Riittävä hallikorkeus
- Trampoliinit
- Volttivyöt
- Turvallinen toimintaympäristö
|
-
Harjoittelu telinesaleissa (jousikanveesi)
-
Enintään 4 kokoonpanoa yhtä harjoitusaluetta kohti
-
Riittävä hallikorkeus
-
Trampoliinit
-
Volttivyöt
-
Turvallinen toimintaympäristö
|
-
Harjoittelu telinesaleissa (jousikanveesi)
-
Enintään 4 kokoonpanoa yhtä harjoitusaluetta kohti
-
Riittävä hallikorkeus
-
Trampoliinit
-
Volttivyöt
-
Turvallinen toimintaympäristö
|