Voimistelu, Akrobatiavoimistelu


Vastuuhenkilöt: Suominen, Sanni; Porola, Susanna.



Näytettävät ikäluokat
Teema / Ikävuodet3 − 6 6 − 8 8 − 12 11 − 16 12 − 19 15 ja yli
Ikäsarjat

Kansalliset luokat:

Stara
1. Alokasluokka
2. Tulokasluokka

Kansalliset luokat:


2. Tulokasluokka
3. Edistyjäluokka
 

Kansainväliset sarjat:

Youth

Kansalliset luokat:

4. Taitajaluokka

Kansaiväliset sarjat:

Youth
AG 11-16

Kansalliset luokat:

5. Mestariluokka

Kansainväliset sarjat:

AG 12-18
AG 13-19 

Kansalliset luokat:

5. Mestariluokka

Kansainväliset sarjat:


SEN

Ikäryhmän painopisteet

Lapsuusvaihe

  • Urheilusta innostuminen ja lajirakkauden syntyminen
  • Positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • Riittävä kokonaisliikuntamäärä
  • Perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittaminen
  • Kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • Terveelliseen elämäntapaan kasvaminen

Lapsuusvaihe

  • Harjoittelusta innostuminen
  • Riittävä kokonaisliikuntamäärä
  • Perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
  • Kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • Terveellisen elämäntavan noudattaminen

 

Lapsuusvaihe/Valintavaihe

  • Harjoitusmäärän lisääntyminen
  • Tavoitteellisesta harjoittelusta innostuminen
  • Perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
  • Kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • Urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa

 

Valintavaihe/Kilpavaihe

  • Harjoittelun määrän hallittu lisääntyminen
  • Voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen
  • Laajan liikevalikoiman saavuttaminen
  • Kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • Urheilijaksi kasvamisen tukeminen läpi murrosiän

 

Kilpavaihe/Huippuvaihe

  • Voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen
  • Laajan liikevalikoiman saavuttaminen
  • Vaikeusarvon nostaminen lajiliikkeissä
  • Kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • Urheilijan arjen tukeminen (läpi murrosiän)

 

Huippuvaihe

  • Kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
  • Huippusuorituksien saavuttaminen
  • Kilpaileminen ja voittaminen arvokilpailuissa
  • Urheilijan elämästä nauttiminen
Taito, fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

Harjoittelu on monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä, jossa lapsi nauttii harjoittelusta

Taito

  • Liikkumisen perustaitojen harjoittelu
  • Aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysinen kehittyminen

  • Pituuskasvu ja painon nousu nopeaa, myös taidon oppiminen nopeaa
  • Kehon mittasuhteet muuttuvat
  • Lihaksen ja jänteen voimataso ei riittävä luun pituuskasvun vaatimuksille, joka voi aiheuttaa luiden ylirasitustiloja
  • Hermoston kehittyminen nopeaa
  • Vaikka motorinen kehittyminen on voimakasta, hienomotoriikka ei ole täysin kehittynyt

Fyysiset ominaisuudet

Liikkuvuus

  • Alaraajat (sivu-, etu- ja takasuunta)
  • Molemminpuolisuus
  • Aukikierto
  • Nilkat
  • Selkä
  • Hartialinja

Voima

  • Kehonhallinta ja tasapaino

Nopeus- ja ketteryysominaisuuksien sekä peruskestävyyden harjoittaminen leikin kautta

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • Onnistumisten kokeminen
  • Itseluottamuksen tukeminen
  • Keskittymistaitojen harjoittelelminen
  • Ryhmässä toimiminen

 

 

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa

Taito

  • Liikkumisen perustaitojen vahvistaminen
  • Laadun vaatiminen perusvoimistelussa
  • Lajiliikkeiden ydinkohtien oppiminen
  • Monipuolinen lajitaitojen liikekehittely aiemmin opitun perusteella
  • Harjoittelun pitkäjänteisyyden ja vaivan näkemisen opettelu taitojen oppimiseksi
  • Harjoittelun monipuolisuus ja runsas variointi
  • Pyörivien liikkeiden harjoittelu monipuolisesti ja tasapuolisesti
  • Nosto- ja heittoelementtien alkeiden harjoittelu
  • Hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
  • Aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysinen kehittyminen

  • Suuret lihasryhmät kehittyvät pienempiä nopeammin
  • Sydänlihas kasvaa ja sydän- ja verenkiertoelimistö kehittyy
  • Nivelsiteet vahvistuvat, mutta luiden päät edelleen rustomaiset
  • Sisäkorvan tasapainomekanismit kehittyvät

Fyysiset ominaisuudet
Painopisteet nopeus ja liikkuvuus

Liikkuvuus

  • Molemminpuolinen liikkuvuus on ikäkauden tärkein ominaisuus
  • Aktiivinen ja passiivinen liikkuvuus
  • Puhtaat spagaatilinjat
  • Aukikierto, nilkat, selkä ja hartialinja

Nopeus ja ketteryys

  • Mukana jokaisessa harjoituksessa
  • Nopeus- ja koordinaatioharjoittelu, liikenopeus ja -tiheys (leikit, harjoitteet)
  • Monipuolisten motoristen taitojen ja rytmitajun kehittäminen

Voima

  • Kehonhallinta, keskivartalon voima ja perusvoima
  • Puhtaat liikeradat tulevaisuuden voimaharjoittelun tueksi
  • Baset: nostotekniikka (nosto- ja heittoelementit)

Kestävyys

  • Peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen

Tasapaino

  • Eri asennot nosto- ja heittoelementtejä varten

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • Onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen tukeminen ja rohkeuden lisääminen
  • Harjoittelun monipuolisus mielenkiinnon säilyttämiseksi
  • Sääntöjen ja ohjeiden ymmärtäminen
  • Ryhmässä toimimisen harjoittelu, muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen
  • Basen, middlen ja topin roolit
  • Keskittymiskyvyn harjoittelu ja turvallisuusasioiden opettelu
  • Oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa -> päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta
  • Kilpailutilanteisiin valmistautuminen ja keskittyminen suorituksen aikana

Taito

  • Lajiliikkeiden monipuolinen kehittely
  • Nostoharjoittelun ydintekniikat
  • Heittoharjoittelun ydintekniikat
  • Harjoittelun pitkäjänteisyyden opettelu
  • Harjoitteiden monipuolisuus ja variointi
  • Pyörivien liikkeiden harjoittelu monipuolisesti ja tasapuolisesti
  • Hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
  • Aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysiset ominaisuudet

Tärkeää: Yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemiseksi

Liikkuvuusharjoittelu 

  • Alaraajat (sivu, etu- ja takasuunta)
  • Molemminpuolisuus
  • Aukikierto
  • Nilkat
  • Selkä
  • Hartialinja
  • Puhtaat spagaatilinjat

Voimaharjoittelu

  • Kehonhallinta
  • Perusvoima
  • Lajinomainen kestovoima ja nopeusvoima
  • Ponnistus- ja alastulotekniikka (kontrolli)
  • Baset: nostotekniikka (nosto- ja heittoelementit)

Nopeus ja ketteryys (ikäkauden painopiste)

  • Nopeus- ja koordinaatioharjoittelu
  • Liikenopeus
  • Rytmikyky

Kestävyys

  • Peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • Onnistumisten kokeminen
  • Positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • Itseluottamuksen tukeminen
  • Itsearviointitaitojen harjoitteleminen
  • Ryhmässä ja kilpailukokoonpanossa toimiminen
  • Topin ja basen roolit
  • Kilpailutilanteisiin valmistautuminen - henkilökohtaisten valmistautumisrutiinien löytäminen
  • Keskittyminen kilpailutilanteessa

Tärkeää: Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi ominaisuuksien harjoittamisessa

Taito

  • Laajan liikevalikoiman harjoittelu aikaisemmin opitun perustalle
  • Lajitaitojen tekniikan ymmärtäminen ja havainnointi
  • Motivaatio vaikeampien liikkeiden oppimiseksi ja siihen vaadittavan työn tekemiseksi
  • Harjoitteiden monipuolisuus ja variointi
  • Pyörivien liikkeiden harjoittleu monipuolisesti ja tasapuolisesti
  • Hyvä ilmapiiri oppimisen tueksi
  • Aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysiset ominaisuudet

Tärkeää: Yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemiseksi

Liikkuvuusharjoittelu

  • Yksilölliset kehityskohteet
  • Liikkuvuuden lisääminen / ylläpito
  • Hyvä lihastasapaino

Voimaharjoittelu

  • Kehonhallinta
  • Perusvoima
  • Lajinomainen kestovoima ja nopeusvoima
  • Ponnistus- ja alastulotekniikka (kontrolli)
  • Baset: monipuolinen voimaharjoittelu nostotekniikoita varten (kuntopallot, kahvakuulat, levytanko)

Nopeus ja ketteryys

  • Nopeusharjoittelun psyykkisten tekijöiden kehittäminen
  • Liikenopeus
  • Rytmikyky

Kestävyys

  • Peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen
  • Monipuolinen liikkuminen eri syketasoilla murrosikään tultaessa
  • Aerobista harjoittelua päivittäin vähintään 30min

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • Onnistumisten kokeminen
  • Positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • Itseluottamuksen tukeminen
  • Käsitteiden ymmärtäminen
  • Itsearviointitaitojen kehittäminen
  • Ryhmässä ja kilpailukokoonpanossa toimiminen
  • Topin ja basen roolit
  • Kilpailutilanteisiin valmistautuminen - henkilökohtaisten valmistautumisrutiinien tarkentuminen
  • Kilpailusuoritusta häiritsevien psyykkitsten tekijöiden hallitseminen
  • Kilpailutilanteeseen liittyvien paineiden tunnistaminen ja hallitseminen

 

 

Tärkeää: Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi ominaisuuksien harjoittamisessa

Taito 

  • Vaikeampien lajiliikkeiden kehittely kokoonpanon taitotason mukaan
  • Suuri määrä toistoja 
  • Eri menetelmien kuten välineet, aistit ja ympäristön hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa
  • Hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi

Fyysiset ominaisuudet

Tärkeää: Yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemiseksi

Liikkuvuusharjoittelu

  • Yksilölliset kehityskohteet
  • Liikkuvuuden lisääminen / ylläpito
  • Hyvä lihastasapaino

Voimaharjoittelu

  • Lajinomainen kesto- ja nopeusvoima
  • Keskivartalonhallinnan ylläpito
  • Nopeusvoima
  • Ponnistusvoima ja räjähtävyys
  • Baset: monipuolinen voimaharjoittelu lisäpainoilla nostotekniikoita varten (kestovoima, nopeusvoima, maksimivoima)

Nopeus ja ketteryys

  • Nopeustaitavuus

Kestävyys

  • Huoltava kestävyysharjoittelu palautumisen edistämistä varten
  • Lajinomainen maksimikestävyys

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • Onnistumisten kokeminen
  • Positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • Itseluottamuksen ja minäkuvan muodostumisen tukeminen
  • Itsearviointitaitojen kehittäminen
  • Oman kokoonpanon arvostaminen ja yhteishengen edistäminen
  • Kilpailutilanteisiin valmistautuminen - henkilökohtaisten valmistautumisrutiinien tarkentuminen
  • Kilpailusuoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallitseminen
  • Kilpailutilanteeseen liittyvien paineiden hallitseminen

Taito

  • Lajiliikkeiden automaatiotason saavuttaminen
  • Liikkeiden jatkuva kehittäminen ja ylläpito
  • Liikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun kehittäminen
  • Uusien, omaleimaisten liikkeiden keksiminen ja kehittäminen

Fyysiset ominaisuudet

Liikkuvuusharjoittelu

  • Yksilölliset kehityskohteet
  • Liikkuvuuden lisääminen / ylläpito
  • Hyvä lihastasapaino

Voimaharjoittelu

  • Lajinomainen kesto- ja nopeusvoima
  • Keskivartalonhallinnan ylläpito
  • Nopeusvoima
  • Ponnistusvoima ja räjähtävyys
  • Baset: monipuolinen voimaharjoittelu lisäpainoilla nostotekniikoita varten (kestovoima, nopeusvoima, maksimivoima)

Nopeus ja ketteryys

  • Nopeustaitavuus

Kestävyys

  • Huoltava kestävyysharjoittelu palautumisen edistämistä varten
  • Lajinomainen maksimikestävyys

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • Onnistumisten kokeminen
  • Urheilijan arjen hallinta
  • Positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • Itseluottamuksen tukeminen
  • Kyky suoritua paineen alla
  • Oman kokoonpanon arvostaminen ja tukeminen
  • Itsearviointitaitojen hallitseminen
  • Esikuvana oleminen ja mediakäyttäytyminen
Teema / Ikävuodet3 − 6 6 − 8 8 − 12 11 − 16 12 − 19 15 ja yli
Harjoitusmäärät

Lajiharjoittelua 1-3 kertaa viikossa 45min-90min kerralla

Kokonaisliikuntamäärä 3 tuntia päivässä (sisältäen pelit, leikit ja ulkoilu)

Harjoitusmäärän nostaminen tapahtuu hallitusti.

Lajiharjoittelua 3-4 kertaa viikossa 1,5-2 tuntia kerralla

Kokonaisliikuntamäärä 3 tuntia päivässä (sisältäen pelit ja leikit)

Harjoitusmäärän nostaminen tapahtuu hallitusti.

Lajiharjoittelua 4-6  kertaa viikossa 2- tuntia kerralla

Kokonaisliikuntamäärä 3 tuntia päivässä (sisältäen arkiliikunta, pelit, leikit ja koululiikunta)

Harjoitusmäärän nostaminen tapahtuu hallitusti.

Lajiharjoittelua 6-8  kertaa viikossa 2,5-3,5 tuntia kerralla (sisältäen oheisharjoittelun ja palauttavan harjoittelun)

Kokonaisliikuntamäärä 3 tuntia päivässä (sisältäen arkiliikunta, pelit, leikit ja koululiikunta)

Harjoitusmäärän nostaminen tapahtuu hallitusti.

Lajiharjoittelua 6-8  kertaa viikossa 2,5-3,5 tuntia kerralla (sisältäen oheisharjoittelun ja palauttavan harjoittelun)

Kokonaisliikuntamäärä 4 tuntia päivässä 

Harjoitusmäärän nostaminen tapahtuu hallitusti.

Lajiharjoittelua 6-8  kertaa viikossa 2,5-3,5 tuntia kerralla (sisältäen oheisharjoittelun ja palauttavan harjoittelun)

Kokonaisliikuntamäärä 4 tuntia päivässä 

Harjoitusmäärän nostaminen tapahtuu hallitusti.

Lajitaidot

Motoristen taitojen kehittäminen

Perusvoimistelupohjan rakentaminen

  • Jalkatekniikkaharjoitukset
  • Liikkuminen musiikin tahtiin
  • Yksilöliikkeiden alkeet (kuperkeikat, haarakulmapito, kärrynpyörät...)

 

Painopiste perusominaisuuksien ja yksilöliikkeiden monipuolisessa harjoittamisessa

Perusvoimistelu

  • Ryhti, kannatus ja ojennukset
  • Baletin asennot
  • Liikkeiden yhdistäminen musiikin tempoon
  • Askelikot, hyppelyt ja hypyt
  • Vartalon käyttö

Käsinseisonnat ja muut staattiset pidot

  • Kulmapito, korkea kulmapito, haarakulmapito ja kädet päällekkäin haarakulmapito
  • Etukrokotiili
  • Päälläseisonnan ja käsinseisonnan monipuolinen harjoittaminen
  • Isokana ja pikkukana
  • Haarapunnerrus

Volttitekniikat

  • Arabialainen
  • Perhonen
  • Puolivoltti
  • Flikki eteen ja taakse
  • Voltti eteen ja taakse isolla trampalla

Nostot ja heitot

  • 1. lk nostot ja heitot
  • Topin rooliin tutustuminen isomman basen kanssa

Ilmaisu

  • Vuorovaikutus ja toisen liikkeeseen reagointi
  • Erilaiset ilmeet
  • Improvisaatio leikin kautta

 

 

 

 

Perusvoimistelu

  • Ryhti, kannatus ja ojennukset
  • Baletin perusliikkeet
  • Rytmin ja erilaisten liikekielten harjoittelu
  • Monipuoliset askelikot, hyppelyt ja hypyt puhtaalla tekniikalla
  • Monipuolinen vartalon, käsien ja pään käyttö koreografiassa

Volttitekniikat

  • Voltti eteen ja taakse kanveesilla
  • Taakse taittovoltti ja suora voltti
  • Eteen taittovoltti
  • Puolivoltti-voltti ja arabi-flikki-voltti

Ilmaisu

  • Tunteiden ilmaisu voimistelun ja tanssin keinoin
  • Kokoonpanon keskinäisen yhteyden näyttäminen voimistellessa

 

TOPIT 8-10v

Käsinseisonnat ja muut staattiset pidot akropuilla

  • Yhden käden haarakulmapito
  • Krokotiili, yhden käden krokotiili
  • Meksikolainen käsinseisonta
  • Horisontti
  • Yhden käden käsinseisonta
  • Haarapunnerrus x 10, kädet päällekkäin haarapunnerrus
  • Kulmapunnerrus
  • Erilaiset tasapainot seisten

Nostot ja heitot

  • Kaikki samat käsinseisonnat ja staattiset pidot basen kanssa kuin yksin
  • Luokkien 2 ja 3 nostot ja heitot (koko pakollisten taulukko)
  • Kierteiden harjoittelu heittoja varten
  • Tuplien harjoittelu heittoja varten

 

BASET 8-12v

Käsinseisonnat ja muut staattiset pidot

  • Käsinseisonta lattialla 1min
  • Yhden käden käsinseisonta, kädet päällekkäin käsinseisonta
  • Yhden käden krokotiili
  • Yhden käden haarakulmapito
  • Haarapunnerrus
  • Horisontti, meksikolainen käsinseisonta

 Nostot ja heitot

  • Tasapainottelun harjoittelu esim. kepillä ja kuntopallolla
  • Silmä-käsi-koordinaation harjoittelu esim. jonglöörauksella
  • 2-luokan kaikki nostot ja heitot
  • 3-luokan perusliikkeet

 

 

 

Perusvoimistelu

  • Monipuolisuus baletin harjoittelussa
  • Koreografisen osaamisen vahvistaminen

Volttitekniikat

  • Yksilövolttien perustekniikoiden puhtaus
  • Kierteiden perustekniikoiden harjoittelu
  • Volttiliikkeiden erilaiset variaatiot

Ilmaisu

  • Tunteiden vivahteikas ilmaisu voimistelun ja tanssin keinoin
  • Kokoonpanon keskinäisen yhteyden näyttäminen voimistellessa

 

TOPIT 11-13v

Käsinseisonnat ja muut staattiset pidot akropuilla 

  • Koivukäsinseisonta
  • Lippu ja yhden käden lippu
  • Japanilainen käsinseisonta

Heitot

  • Vaativampien volttipyörintöjen ja kierteiden harjoittelu trampoliinilla

BASET 13-16v

Lajinomainen voimaharjoittelu lisäpainolla

  • pito ja nostotekniikat kahvakuulan kanssa
  • pito ja nostotekniikat tangon kanssa

KOKOONPANOT

  • Erilaisten nostojen ja heittojen monipuolinen harjoittelu
  • Oman kokoonpanon vahvuuksien löytäminen

KOKOONPANOT

  • Omien tavoiteliikkeiden harjoittelu täydellä keskittymisellä ja laadulla

TOPIT 12-14v

  • Opittujen toppitaitojen ylläpitäminen ja kehittäminen murrosiän fyysisten muutosten läpi

BASET 14-19v

  • Oman topin avustaminen

YKSILÖTAIDOT

  • Perusvoimistelun, koreografisen osaamisen, yksilöliikkeiden ja ilmaisun vahvistaminen

KOKOONPANOT

  • Opittujen nostojen ja heittojen ylläpitäminen
  • Omien tavoiteliikkeiden harjoittelu täydellä keskittymisellä ja laadulla

TOPIT

  • Opittujen toppitaitojen ylläpitäminen ja kehittäminen 

BASET

  • Kokoonpanojen avustaminen

YKSILÖTAIDOT

  • Koreografisen osaamisen, yksilöliikkeiden ja ilmaisun vahvistaminen
Leiritys

Ei leiritoimintaa

  • Yhden yön leiri 2 kertaa vuodessa

 

  • 3-4 kertaa vuodessa (2 vrk leirejä)
  • 20-40 vrk / vuosi
  • 4-6 leiriä / vuosi
  • 2-10 vrk kerralla
  • 20-40 vrk / vuosi
  • 4-6 leiriä / vuosi
  • 2-10 vrk kerralla
  • 20-40 vrk / vuosi
  • 4-6 leiriä / vuosi
  • 2-10 vrk kerralla
Teema / Ikävuodet3 − 6 6 − 8 8 − 12 11 − 16 12 − 19 15 ja yli
Ryhmäkoko
  • 10 voimistelijaa
  • 1 vastuuvalmentaja + 1 apuvalmentaja
  • 10-15  voimistelijaa
  • 1 vastuuvalmentaja + 1-2 apuvalmentajaa
  • 10-15 voimistelijaa
  • 1 vastuuvalmentaja + 1 apuvalmentaja
  • 2-3 kokoonpanoa / valmentaja
  • 2-3 kokoonpanoa / valmentaja
  • 2-3 kokoonpanoa / valmentaja
Suunnittelu ja organisointi

Tavoitteen asettelu ja harjoittelun suunnittelu

  • Tavoitteiden asettaminen kaudelle
  • Kausisuunnitelman laatiminen
  • Valmennus toteutetaan kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti

Harjoittelun käytännön organisointi

  • Valmennus toteutetaan kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
  • Vanhempi mukana osassa harjoituksista (perheakro)

Tavoitteen asettelu ja harjoittelun suunnittelu

  • Tavoitteiden asettaminen kaudelle
  • Kausisuunnitelman laatiminen kisakalenteri, leiritykset ja testaus huomioiden

Harjoittelun käytännön organisointi

  • Valmennuksen toteuttaminen kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
  • Kausisuunnitelman päivittäminen kauden aikana tarvittaessa

Tavoitteen asettelu ja harjoittelun suunnittelu

  • Tavoitteiden asettaminen kokoonpanoille
  • Yksilötaitojen ja ominaisuuksien tavoitteet kaudelle
  • Kausisuunnitelman laatiminen kisakalenteri, leiritykset ja testaus huomioiden
  • Yksityiskohtaisen harjoitussuunnitelman laatiminen koko harjoitusryhmälle

Harjoittelun käytännön organisointi

  • Valmennuksen toteuttaminen kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
  • Harjoitussuunnitelman mukauttaminen kokoonpanoittain
  • Kausisuunnitelman päivittäminen kauden aikana tarvittaessa

Tavoitteen asettelu ja harjoittelun suunnittelu

  • Tavoitteiden asettaminen kokoonpanoille
  • Yksilötaitojen ja ominaisuuksien tavoitteet kaudelle
  • Kausisuunnitelman laatiminen kisakalenteri, leiritykset ja testaus huomioiden
  • Yksityiskohtaisen harjoitussuunnitelman laatiminen kokoonpanoittain

Harjoittelun käytännön organisointi

  • Valmennuksen toteuttaminen kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
  • Kausisuunnitelman päivittäminen kauden aikana tarvittaessa

Tavoitteen asettelu ja harjoittelun suunnittelu

  • Tavoitteiden asettaminen kokoonpanoille
  • Yksilötaitojen ja ominaisuuksien tavoitteet kaudelle
  • Kausisuunnitelman laatiminen kisakalenteri, leiritykset ja testaus huomioiden
  • Yksityiskohtaisen harjoitussuunnitelman laatiminen kokoonpanoittain

Harjoittelun käytännön organisointi

  • Valmennuksen toteuttaminen kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
  • Kausisuunnitelman päivittäminen kauden aikana tarvittaessa

Tavoitteen asettelu ja harjoittelun suunnittelu

  • Tavoitteiden asettaminen kokoonpanoille
  • Yksilötaitojen ja ominaisuuksien tavoitteet kaudelle
  • Kausisuunnitelman laatiminen kisakalenteri, leiritykset ja testaus huomioiden
  • Yksityiskohtaisen harjoitussuunnitelman laatiminen kokoonpanoittain

Harjoittelun käytännön organisointi

  • Valmennuksen toteuttaminen kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
  • Kausisuunnitelman päivittäminen kauden aikana tarvittaessa
Valmennus

VALMENNUSOSIO POISTETAAN LOPUKSI

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Lapsi nauttii harjoittelusta
  • Harjoittelu on monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä
  • Valmennus toteutetaan kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
  • Läsnäolon seuranta
  • Mahdollisuuksien mukaan vanhempi mukana harjoittelussa (PerheAkro)

 

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Kausisuunnitelma (kausi / viikko / päivä / yksittäinen harjoite) on laadittu pitkäntähtäimen tavoitteiden mukaisesti ja valmennus toteutuu kausisuunnitelman mukaisesti
  • Läsnäolon ja kokonaisliikuntamäärän seuranta
  • Loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla oikeat liiketekniikat, kehonhallinta ja kasvupyrähdyksen alku sekä huolehtimalla riittävästä liikuntamäärästä ja perustaitojen kehittymisestä
  • Kokoonpanojen muodostaminen, ryhmäytyminen
  • Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

 

  

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Harjoittelu on monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä
  • Kausisuunnitelma (kausi/viikko/päivä/yksittäinen harjoite) on laadittu pitkäntähtäimen tavoitteiden mukaisesti
  • Valmennus toteutuu kausisuunnitelman pohjalta
  • Loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen ymmärtämällä oikeat suoritustekniikat, kasvupyrähdyksen alku, lajin vaatimukset ja tyyppivammat
  • Kokonaistoistomäärien seuranta
  • Läsnäolon seuranta
  • Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arvinointi

 

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Harjoittelu on monipuolista lajitaitojen ja ydintekniikoiden harjoittamista
  • Kausisuunnitelma (kausi/viikko/päivä/yksittäinen harjoite) on laadittu pitkäntähtäimen tavoitteiden mukaisesti
  • Valmennus toteutuu kausisuunnitelman pohjalta
  • Loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen ymmärtämällä oikeat suoritustekniikat, kasvupyrähdyksen alku, lajin vaatimukset ja tyyppivammat
  • Kokonaistoistomäärien seuranta
  • Läsnäolon seuranta
  • Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

 

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Harjoittelu on monipuolista lajitaitojen ja ydintekniikoiden harjoittamista
  • Kausisuunnitelma (kausi/viikko/päivä/yksittäinen harjoite) on laadittu pitkäntähtäimen tavoitteiden mukaisesti
  • Valmennus toteutuu kausisuunnitelman pohjalta
  • Loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa
  • Kokonaistoistomäärien seuranta
  • Harjoittelun rytmityksen seuranta (harjoitukset ja vapaapäivät)
  • Läsnäolon seuranta
  • Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

 

 

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Harjoittelu on monipuolista lajitaitojen harjoittamista
  • Kausisuunnitelma (kausi/viikko/päivä/yksittäinen harjoite) on laadittu pitkäntähtäimen tavoitteiden mukaisesti
  • Valmennus toteutuu kausisuunnitelman pohjalta
  • Harjoituspäiväkirja
  • Läsnäolon seuranta
  • Kokonaistoistomäärien seuranta
  • Osa harjoittelusta omatoimista
  • Loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa
  • Harjoittelun rytmityksen seuranta (harjoitukset ja vapaapäivät)
  • Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

 

Teema / Ikävuodet3 − 6 6 − 8 8 − 12 11 − 16 12 − 19 15 ja yli
Valmentaja

Osaaminen ja koulutus

  • Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • Voimistelun perusteiden hallitseminen 
  • Oman tietotaidon päivittäminen yhteiskunnan ja voimistelun muutoksessa
  • Lasten laadukkaan valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
  • Vastuuvalmentajalla vähintään I-tason valmentajakoulutus tai liikunta-alan tutkinto
  • Apuvalmentajalla Voimisteluohjaajan Startti-koulutus ja halu kehittyä valmentajana

Valmentajan rooli

  • Lapsen innostaminen voimisteluun ja liikkumiseen
  • Valmentajalla on tunnekasvattajan rooli ja hän toimii tehtävässään kasvatusvastuullisena
  • Osallistaa voimistelijoita pelisääntöjen luomiseen ja noudattamiseen
  • Tukee urheilijaksi kasvamista ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä
  • Toimii hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
  • Tukee voimistelijan lajirakkauden syntymistä
  • Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.
  • Esikuvana toimiminen

Osaaminen ja koulutus

  • Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • Akrobatiavoimistelun perusteiden hallitseminen (sisältäen fysiikkaharjoittelun, lajiharjoittelun ja koreografisen osaamisen)
  • Oman tietotaidon päivittäminen yhteiskunnan ja voimistelun muutoksessa
  • Lasten laadukkaan valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
  • Vastuuvalmentajalla vähintään II-tason valmentajakoulutus akrobatiavoimistelussa
  • Apuvalmentajalla Voimisteluohjaajan Startti-koulutus ja halu kehittyä valmentajana

Valmentajan rooli

  • Lapsen innostaminen voimisteluun ja liikkumiseen
  • Valmentajalla on tunnekasvattajan rooli ja hän toimii tehtävässään kasvatusvastuullisena  
  • Osallistaa voimistelijoita pelisääntöjen luomiseen ja noudattamiseen
  • Tukee urheilijaksi kasvamista ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä
  • Toimii hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
  • Tukee voimistelijan lajirakkauden syntymistä
  • Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.
  • Esikuvana toimiminen

Osaaminen ja koulutus

  • Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • Akrobatiavoimistelun perusteiden hallitseminen (sisältäen fysiikkaharjoittelun, lajiharjoittelun ja koreografisen osaamisen)
  • Oman tietotaidon päivittäminen yhteiskunnan ja voimistelun muutoksessa
  • Lasten laadukkaan valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
  • Vastuuvalmentajalla oltava valmentajan ammattitutkinto (VAT) ja lajiosaaminen ikäluokan huippujen tasolla
  • Apuvalmentajalla I-taso ja halu kehittyä valmentajana

Valmentajan rooli

  • Lapsen innostaminen voimisteluun ja liikkumiseen
  • Valmentajalla on tunnekasvattajan rooli ja hän toimii tehtävässään kasvatusvastuullisena
  • Osallistaa voimistelijoita pelisääntöjen luomiseen ja noudattamiseen
  • Tukee urheilijaksi kasvamista ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä
  • Toimii hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
  • Tukee voimistelijan lajirakkauden syntymistä
  • Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.
  • Esikuvana toimiminen

 

Osaaminen ja koulutus

  • Lapsen ja nuoren fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • Akrobatiavoimistelun huipputason hallitseminen (sisältäen fysiikkaharjoittelun, lajiharjoittelun ja koreografisen osaamisen)
  • Oman tietotaidon päivittäminen yhteiskunnan ja voimistelun muutoksessa
  • Lasten ja nuorten laadukkaan valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
  • Vastuuvalmentajalla oltava valmentajan ammattitutkinto (VAT) sekä FIG Academy taso 1
  • Apuvalmentajalla II-taso ja halu kehittyä valmentajana

Valmentajan rooli

  • Lapsen ja nuoren innostaminen ja sitouttaminen voimisteluun ja liikkumiseen
  • Valmentajalla on tunnekasvattajan rooli ja hän toimii tehtävässään kasvatusvastuullisena
  • Osallistaa voimistelijoita pelisääntöjen luomiseen ja noudattamiseen
  • Tukee urheilijaksi kasvamista ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä
  • Toimii hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
  • Tukee voimistelijan lajirakkauden syntymistä
  • Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.
  • Esikuvana toimiminen

Osaaminen ja koulutus

  • Nuoren ja aikuisen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • Akrobatiavoimistelun huipputason hallitseminen (sisältäen fysiikkaharjoittelun, lajiharjoittelun ja koreografisen osaamisen)
  • Oman tietotaidon päivittäminen yhteiskunnan ja voimistelun muutoksessa
  • Nuorten laadukkaan valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
  • Valmentajalla oltava valmentajan ammattitutkinto (VAT) sekä FIG Academy taso 2

Valmentajan rooli

  • Nuoren ja aikuisen sitouttaminen huippu-urheilijan harjoitteluun ja elämään
  • Urheilijan tukeminen ja auttaminen
  • Vastaa yhteisten pelisääntöjen olemassaolosta ja noudattamisesta
  • Toimii hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
  • Tukee voimistelijan lajirakkauden syventymistä
  • Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin ja muihin urheilijaa tukeviin tahoihin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.
  • Esikuvana toimiminen ja voimistelumaailman mahdollisuuksien avaaminen

Osaaminen ja koulutus

  • Nuoren ja aikuisen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • Akrobatiavoimistelun huipputason hallitseminen (sisältäen fysiikkaharjoittelun, lajiharjoittelun ja koreografisen osaamisen)
  • Oman tietotaidon päivittäminen yhteiskunnan ja voimistelun muutoksessa
  • Valmentajalla oltava valmentajan ammattitutkinto (VAT) sekä FIG Academy taso 3

Valmentajan rooli

  • Nuoren ja aikuisen sitouttaminen huippu-urheilijan harjoitteluun ja elämään
  • Urheilijan tukeminen ja auttaminen
  • Vastaa yhteisten pelisääntöjen olemassaolosta ja noudattamisesta
  • Toimii hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
  • Tukee voimistelijan lajirakkauden syventymistä
  • Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin ja muihin urheilijaa tukeviin tahoihin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.
  • Esikuvana toimiminen ja voimistelumaailman mahdollisuuksien avaaminen
Kilpaileminen
  • Stara-tapahtumat
  • Seuran omat näytökset
  • Lumo
  • Stara-tapahtumat
  • Luokkakilpailut 1.-2. luokka
  • Esiintymiset seuran omissa tapahtumissa
  • Lumo
  • 2.-3. luokkien kilpailut
  • 1 kansainvälinen kilpailu vuodessa (lasten sarjat)
  • Näytökset ja esiintymiset
  • AG1 ja AG2-luokkien kilpailut (kansalliset ja kansainväliset)
  • SM-kilpailut
  • EAGC
  • WAGC
  • Näytökset ja esiintymiset

http://www.sportsacrobatics.info/sacalend.shtml

  • Junnusarjan kilpailut (kansalliset ja kansainväliset)
  • SM-kilpailut
  • EM-kilpailut
  • MM-kilpailut
  • Maailmancup
  • Näytökset ja esiintymiset    

http://www.sportsacrobatics.info/sacalend.shtml

  • Sennusarjan kilpailut (kansalliset ja kansainväliset)
  • SM-kilpailut
  • EM-kilpailut
  • MM-kilpailut
  • Maailmancup
  • Näytökset ja esiintymiset  

http://www.sportsacrobatics.info/sacalend.shtml

Kilpailumäärät
Teema / Ikävuodet3 − 6 6 − 8 8 − 12 11 − 16 12 − 19 15 ja yli
Tavoitteet
Testit ja tarkastukset
  • Fyysiset ominaisuudet valmentajan testaamana (voima, tasapaino, liikkuvuus, perustaidot ja rohkeus)
  • Terveystarkastus (neuvola, kouluterveydenhuolto)
  • Ryhtitarkastus

 

  • Lajiliiketestit
  • Fyysiset ominaisuudet
  • Terveystarkastukset (kouluterveydenhuolto)
  • Ryhtitarkastus (valmentaja tai fysioterapeutti)
  • Fyysiet ominaisuudet 
  • Lihastasapainotestit
  • Urheilijan terveystarkastus
  • Fyysiset ominaisuudet
  • Lihastasapainotestit
  • Urheilijan terveystarkastus

https://www.kasvaurheilijaksi.fi/

  • Fyysiset ominaisuudet
  • Lihastasapainotestit
  • Urheilijan terveystarkastus
  • Kuormituksen ja palautumisen seurantatesti

https://suek.fi/antidopingtoiminta/

  • Fyysiset ominaisuudet
  • Lihastasapainotestit
  • Urheilijan terveystarkastus
  • Kuormituksen ja palautumisen seurantatesti

https://suek.fi/antidopingtoiminta/

Toimintasisältö
Teema / Ikävuodet3 − 6 6 − 8 8 − 12 11 − 16 12 − 19 15 ja yli
Tukitoimet
  • Perheiden tukeminen ja ohjeistaminen liikunnallisen ja terveellisen elämäntavan omaksumisessa
  • Ohjaaminen asiantuntijoille tarpeen vaatiessa

Terve Urheilija (kaikki ikäryhmät)

  • www.terveurheilija.fi
  • Liikuntavammojen Valtakunnallinen Ehkäisyohjelma (LiVe)
  • FIG ikäryhmien kehitysvaiheet 

Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta

  • Tanssin ja baletinopettaja
  • Ohjaaminen fysioterapeutille / urheilulääkärille tarpeen vaatiessa
  • Perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunnallisen elämäntavan toteuttamisessa
  • Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta
  • Baletinopettaja
  • Fysioterapeutin / urheilulääkärin palvelut
  • Ravitsemusasiantuntijan palvelut
  • Perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunnallisen elämäntavan toteuttamisessa
  • Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennus
  • Baletinopettaja
  • Fysioterapeutin / urheilulääkärin palvelut
  • Ravitsemusasiantuntijan palvelut
  • Perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunnallisen elämäntavan toteuttamisessa
  • Urheilupsykologin apu valmentautumisessa
  • ADT-ohjaus
  • Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta 
  • Baletinopettaja
  • Säännöllinen lihashuolto (hieroja)
  • Fysioterapeutin / urheilulääkärin palvelut
  • Ravitsemusasiantuntijan palvelut
  • Urheilupsykologin apu valmentautumisessa
  • ADT-ohjaus
  • Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta
  • Baletinopettaja
  • Säännöllinen lihashuolto (hieroja)
  • Fysioterapeutin / urheilulääkärin palvelut
  • Ravitsemusasiantuntijan palvelut
  • Urheilupsykologin apu valmentautumisessa
  • ADT-ohjaus
  • Mediakoulutus
  • Manageri
Tukitoiminnot
Urheilijaksi kasvu ja arjen hallinta

''Kokeilee ja innostuu'' - aktiivinen voimistelu-uran aloitus

Urheilullinen elämäntapa

  • Ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla
  • Ajankäyttö / vrk: uni 10h, liikuntaa 3h, ruokailukerrat 5-7x

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • Harjoitustilanteessa viihtyminen
  • Voimistelun ilon löytäminen
  • Lajiliikkeistä innostuminen
  • Ryhmässä toimimaan oppiminen

''Oppii ja omaksuu'' - voimistelun perusliikkeiden ja ominaisuuksien rakentaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • Urheilulliseen elämäntapaan kasvaminen
  • Terveellisestä ruokavaliosta, riittävästä levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen
  • Ajankäyttö / vrk: uni 9-10h, liikuntaa 3h, ruokailukerrat 5-7x

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • Voimistelun ilon löytäminen
  • Harjoitustilanteessa viihtyminen
  • Oppimisesta kiinnostuminen
  • Säännöllisestä lajiharjoittelusta innostuminen
  • Ymmärrys harjoittelun merkityksestä oppimiselle
  • Kokoonpanon roolien ymmärtäminen
  • Ryhmän merkityksen kasvaminen
  • Kilpailutilanteiden opettelu

''Harjoittelee ja kilpailee'' - urheilijaksi kasvaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • Urheilullisen elämäntavan toteuttaminen
  • Terveellisen ruokavalion ymmärtäminen
  • Riittävästä yöunesta huolehtiminen
  • Ajankäyttö / vrk: uni 8-10h, liikuntaa 3-5h, ruokailukerrat 5-7x

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • Harjoittelusta nauttiminen
  • Palautteen ja pettymyksien käsittelyyn opetteleminen
  • Kokoonpanon roolien ymmärtäminen
  • Ryhmän merkityksen tunnistaminen
  • Säännöllinen kilpaileminen
  • Halu menestyä voimistelijana

''Harjoittelee ja kilpailee'' - urheilijaksi kasvaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • Urheilullisen elämäntavan toteuttaminen
  • Terveellisen ruokavalion ymmärtäminen
  • Riittävästä yöunesta huolehtiminen
  • Ajankäyttö / vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • Harjoittelusta nauttiminen
  • Vastuun lisääntyminen harjoittelussa
  • Kokoonpanon roolien ymmärtäminen ja yhteisen ryhmähengen edistäminen
  • Ylpeys omasta lajista ja lajitaidoista
  • Säännöllinen kilpaileminen
  • Halu menestyä voimistelijana

''Kehittyy ja menestyy'' - voittamaan oppiminen kaikilla tasoilla

Urheilullinen elämäntapa

  • Huippu-urheilijan elämäntavan toteuttaminen
  • Terveellisen ruokavalion ja unirytmin ymmärtäminen
  • Ajankäyttö / vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-8h, ruokailukerrat 5-7x

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • Harjoittelusta nauttiminen
  • Vastuu omasta harjoittelusta yhdessä valmentajan kanssa
  • Itsenäisen harjoittelun perusteiden osaaminen
  • Kokoonpanon roolien ymmärtäminen ja yhteisen ryhmähengen edistäminen
  • Omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen
  • Palautteen vastaanottaminen ja pettymysten käsittely
  • Kehon muutosten vaikutuksen harjoitteluun ymmärtäminen
  • Sitoutuminen harjoitteluun ja kokoonpanoon
  • Halu menestyä voimistelijana ja ymmärrys sen asettamista vaatimuksista harjoitteluun

''Valloittaa ja voittaa'' - voittamaan oppiminen kaikilla tasoilla

Urheilullinen elämäntapa

  • Huippu-urheilijan elämäntavan toteuttaminen
  • Terveellisen ruokavalion ja unirytmin ymmärtäminen ja toteuttaminen käytännössä
  • Ajankäyttö / vkr: uni 8-10h, liikuntaa 4-8h, ruokailukerrat 5-7x

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • Huippu-urheilijan elämästä nauttiminen
  • Voimistelun ilon säilyttäminen
  • Vastuu omasta harjoittelusta ja siihen liittyvistä päätöksistä
  • Sitoutuminen kokoonpanoon ja pitkäntähtäimen tavoitteisiin yhdessä valmentajan kanssa
  • Onnistumiseen ja menestymiseen uskominen
  • Roolimallina toimiminen
  • Palautteen vastaanottaminen ja pettymysten käsittely
Teema / Ikävuodet3 − 6 6 − 8 8 − 12 11 − 16 12 − 19 15 ja yli
Kodin rooli
  • Tuki ja kannustaminen
  • Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen
  • Kokonaisliikuntamäärästä ja levosta huolehtiminen
  • Urheilijan ravitsemuksen peruspilareiden ymmärtäminen
  • Terveelliset ja tarkoituksenmukaiset ateriavalinnat
  • Yhteistyö valmentajan kanssa
  • Lapsen huolehtiminen harjoituksiin

Urheilijan ravitsemus www.sport.fi

Lapsen kasvu ja kehitys www.mll.fi

  • Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
  • Omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • Yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
  • Tutustuminen seuratoimintaan ja seuran toimijoihin
  • Kuljeta, kustanna, kannusta
  • Kuljeta, kustanna, kannusta
  • Päivittäisen monipuolisen liikunaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
  • Omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • Yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
  • Urheilua tukevan koulun valitseminen
  • Kuljeta, kustanna, kannusta
  • Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
  • Omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • Yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
  • Urheilua tukevan koulun valitseminen
  • Kuljeta, kustanna, kannusta
  • Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen
  • Omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • Ymmärtää lisääntyvän harjoitusmäärän asettamat vaatimukset
  • Tuntee voimistelijan tukiverkoston
  • Kilpailu-uran taloudellinen tukeminen
  • Yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
  • Urheilulukion valinnassa tukeminen
  • Kannustaa ja ymmärtää voimistelijan tekemiä valintoja huippu-urheilun hyväksi
  • Taloudellinen tukija
  • Auttaa ajankäytön suunnittelussa ja päivittäisen kokonaisrasituksen hallinnassa
  • Tukee urheilijaa huolehtimaan terveellisestä ravitsemuksesta, riittävästä palautumisesta ja yöunista
Koulu ja opiskelu
  • Yhteistyö päiväkodin/koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa
  • liikuntapainotteinen päiväkoti/alakoulu
  • Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
  • Liikuntapainotteinen alakoulu
  • Urheiluakatemia
  • Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
  • Liikuntapainotteinen alakoulu
  • Urheiluakatemia
  • Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
  • Liikuntapainotteinen koulu
  • Urheiluakatemia
  • Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
  • Liikuntapainotteinen koulu
  • Urheiluakatemia
  • Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
  • Urheilulukio
  • Jatko-opiskelujen ja harjoittelun yhdistäminen
  • Työelämän ja harjoittelun yhdistäminen
Seuran rooli
  • Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
  • Sitoutuminen huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • Koulutusmahdollisuuksien tarjoaminen valmentajille
  • Yhteistyö Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa
  • Positiivinen seurahenki

 

  • Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
  • Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa
  • Positiivinen seurahenki

 

  • Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
  • Sitoutuu huippuvoimisteluun ammattimaiseen kehittämiseen
  • Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppanien kanssan
  • Positiivinen seurahenki
  • Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
  • Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen 
  • Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
  • Positiivinen seurahenki
  • Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
  • Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen 
  • Tukee urheilijoita taloudellisesti
  • Toimivan seuran sisäisen valmennusjärjestelmän varmistaminen
  • Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
  • Positiivinen seurahenki
  • Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
  • Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen 
  • Tukee urheilijoita taloudellisesti
  • Toimivan seuran sisäisen valmennusjärjestelmän varmistaminen
  • Tuomareiden kouluttaminen ja kansallisiin sekä kansainvälisiin kilpailuihin lähettäminen
  • Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
  • Positiivinen seurahenki
Liiton rooli
  • Tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta jossa on huomioituna ikäryhmän erityistarpeet
  • Edistää yhteistyötä lasten valmentajien verkostoitumiseksi lajin sisällä ja ikäryhmän valmennuksen erityisasiantuntijoiden kanssa
  • Jakaa tietoa ja tuottaa materiaalia valmennuksen tueksi
  • Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää ikäryhmän erityistarpeita ajatellen
  • Kehittää lajin valmennus- ja testausjärjestelmää ikäryhmän erityistarpeita ajatellen
  • Tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta jossa huomioituna ikäryhmän erityistarpeet
  • Jakaa tietoa ja tuottaa materiaalia valmennuksen tueksi
  • Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää ikäryhmän erityistarpeita ajatellen
  • Kehittää lajin valmennus- ja testausjärjestelmää ikäryhmän erityistarpeita ajatellen
  • Järjestää ja kehittää liittojohtoista valmennustoimintaa (leiritys)
  • Etsii ratkaisuja urheilun ja opiskelun yhdistämiseksi
  • Edistää yhteistyötä ikäryhmän valmentajien verkostoitumiseksi lajin sisällä sekä erityisasiantuntijoiden kanssa
  • Tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • Tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja
  • Tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • Kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (leiritys)
  • Tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • Tukee kansanväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja 
  • Tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • Etsii ratkaisuja urheilun ja opiskelun yhdistämiseksi
  • Tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • Kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (leiritys)
  • Tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • Tukee kansanväliseen menestykseen pyrkiviä urheilijoita ja seuroja 
  • Tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • Etsii ratkaisuja urheilun ja opiskelun yhdistämiseksi
  • Tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • Kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (leiritys)
  • Tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • Tukee kansanväliseen menestykseen pyrkiviä urheilijoita ja seuroja 
  • Tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • Etsii ratkaisuja urheilun ja opiskelun yhdistämiseksi
  • Tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää ja tuomaritoimintaa
  • Kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (leiritys)
Olosuhteet
  • Harjoittelu koulujen saleissa, harrastesaleissa ja seurojen telinesaleissa
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Olosuhteet tarjoavat mahdollisuuden lajitaitojen monipuoliseen harjoitteluun ja kehittämiseen
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Harjoittelu koulujen saleissa, harrastesaleissa ja seurojen telinesaleissa
  • Olosuhteet tarjoavat mahdollisuuden lajitaitojen monipuoliseen harjoitteluun ja kehittämiseen

 

  • Harjoittelu telinesaleissa (jousikanveesi)
  • Riittävä hallikorkeus
  • Trampoliinit
  • Volttivyöt
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Harjoittelu telinesaleissa (jousianveesi)
  • Riittävä hallikorkeus
  • Trampoliinit
  • Volttivyöt
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Harjoittelu telinesaleissa (jousikanveesi)
  • Enintään 4 kokoonpanoa yhtä harjoitusaluetta kohti
  • Riittävä hallikorkeus
  • Trampoliinit
  • Volttivyöt
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Harjoittelu telinesaleissa (jousikanveesi)
  • Enintään 4 kokoonpanoa yhtä harjoitusaluetta kohti
  • Riittävä hallikorkeus
  • Trampoliinit 
  • Volttivyöt
  • Turvallinen toimintaympäristö