Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 18 | 19 − 21 | 22 − 35 |
---|
Painopisteet ja valmentajan rooli |
Perusliikuntataitojen opettelua
-harjoittelu leikinomaista, lajitaitojen opettaminen ei ole vielä tärkeää
Liikunnan ilo
|
Perusliikuntataitojen hallintaa ja haastavampien taitojen opettelua
Lajin perusteet
Yksilöllisyyden huomioiminen
|
Lajitaitojen monipuolinen kehittäminen
Kiinnostus kilpailemiseen
Karaten yleiskuvan hahmottaminen
|
Keskeisten lajitaitojen hallinta (vielä ehtii aloittamaan, jos pohja on riittävä)
Fyysisten ominaisuuksien kehittäminen
Ottelukäsityksen muodostuminen
Teknis-taktis-fyysinen perusta rakennettu
Henkilökohtaisen urheilija-valmentaja -suhteen luominen
Urheiluluokat
|
Määrällinen ja laadullinen harjoittelu
Päämäärätietoinen harjoitteleminen (huipulle tähtäävä)
Erikoistuminen kataan tai kumiteen
Omatoimisuus lisääntyy
Urheiluakatemioiden hyödyntäminen
|
Laadukkaan harjoittelun ja harjoitusvastustajien varmistaminen
|
Ammattimaisuus kaikessa tekemisessä
Halu kehittää itseään urheilijana
|
Lajitaidot |
Tutustuminen lajin perustekniikoihin
|
Lajin perustekniikoiden opetteleminen
-potkut, lyönnit, torjunnat, asennot
|
Monipuoliset lajitaitot
-kombinaatiot, pyyhkäisyt, valikoima laajenee
-liikkuminen, ajoitukset mukaan
-pariharjoitteet
|
Monipuolisten lajitaitojen edelleen kehittäminen
Tekniikan kontrolloiminen suhteessa vastustajaan (pariharjoitteet)
|
Omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistaminen
Lajitaitojen harjoitteleminen alati muuttuvissa tilanteissa
Taktiikan perusteiden opetteleminen
|
Mahdollisimman monipuoliset lajitaidot muuttuvissa tilanteissa
Oman ottelutyylin löytäminen
-taktiikan korostaminen
|
Oman lajiosaaminen jalostaminen huippuunsa
Eri taktiikoiden hallinta ja kyky muuttaa taktiikkaa ottelun aikana
|
Fyysiset ominaisuudet |
-ketteryys
-tasapainokyky
-koordinaatiokyky
|
-kaikki taitavuuden osatekijät
-liikkuvuus
-kehon hallinta
-reaktiokyky ja -nopeus
-ketteryys
-tasapainokyky
-yhdistelykyky
|
-rytmikyky
-silmä-käsi/jalka -koordinaatio
-reaktiokyky- ja nopeus
-suuntautumiskyky
-yhdistelykyky
-liikkuvuus
-voimaharjoittelutekniikoiden opettelu
-lihaskestävyysharjoittelu oman kehon painolla
|
-liikenopeus
-kimmoisuus / elastisuus
-voimaharjoittelun opetteleminen (kestovoima), keskivartalo
-kasvupyrähdyksen yksilöllinen huomioiminen (aerobinen kestävyys)
-liikkuvuuden ylläpitäminen
|
-perusvoiman hankinta
-nopeusvoima
-huoltavien harjoitteiden huomioiminen
-lajinomainen nopeuskestävyys
-kimmoisuus / elastisuus
|
-lajissa vaadittujen nopeus- ja voimaominaisuuksien kehittäminen huipputasolle (nopeusvoima)
-lajinomainen nopeuskestävyys
-palauttava harjoittelu muistettava ja lihastasapainosta huolehdittava
-kimmoisuus / elastisuus
|
-lajissa vaadittujen nopeus-, kestävyys- ja voimaominaisuuksien kehittäminen ja ylläpitäminen (nopeusvoima)
-kimmoisuus / elastisuus
|
Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 18 | 19 − 21 | 22 − 35 |
---|
Henkinen kasvu (sosiaalinen ja psyykkinen |
Positiivinen ja kannustava ilmapiiri
-harjoituksissa on oltava lupa yrittää pelkäämättä epäonnistumisia
-kaikille lapsille osoitetaan välittämistä ja annetaan tasapuolisesti aikaa
-ilo on tärkeää, sillä lapset oppivat leikin varjolla
|
Onnistumisen elämyksien kokeminen karateharrastuksen parissa
-kiinnitetään huomiota oikean tasoisiin harjoituksiin, kilpailijoihin ja kilpailuihin
-valmentaja antaa kannustavaa palautetta onnistuneista suorituksista lopputuloksesta huolimatta
-terveen minäkuvan ja hyvän itseluottamuksen avulla lapsi innostuu karatesta ja harjoittelee mielellään
-myönteisen ja rakentavan palautteen avulla kerrotaan missä lapsi on hyvä ja mitä asioita hän voisi heittää
Lapsi oppii toimimaan ryhmässä
-leikitään kavereiden kanssa
-noudatetaan yhteisiä pelisääntöjä
Lapsi oppii käsittelemään tunteitaan
|
Rakastuminen karateen ja urheiluun
Oikeantasoisissa kilpailuissa menestyminen ja kehittymisen osoittaminen kilpailuissa
|
Harjoittelemaan oppiminen (myös omatoimisesti)
-nuori oppii analysoimaan harjoittelun seurauksia ja sisäistämään oppimaansa paremmin
-nuori oppii itse tunnistamaan eroja omien suoritustensa välillä
-laaditun harjoitusohjelman noudattaminen (suunnitelmallisuus, harjoituspäiväkirjat)
Valmennusopin perusteet (ravinto, lepo, harjoittelu)
|
Kasvu ihmisenä ja karatekana
-nuori ottaa askel askeleelta enemmän vastuuta harjoittelustaan (itseohjautuvuus)
Kilpailemaan oppiminen
Realistinen tavoitteenasettelu
-riittävä haaste
-tavoitteet sovitettava suhteessa muuhun elämään
|
Tietoisuus fyysisen kunnon, lajitaitojen ja ottelukäsityksen yhteydestä
-urheilijan tiedettävä mitä harjoiteltava, jotta saisi taktiikkansa toimimaan käytännössä
Omien ratkaisumallien kehittäminen ja niiden perusteella toimiminen -> yhteistyö valmentajan kanssa
Kokonaiselämänhallinta
-opiskelun ja urheilun yhteensovittaminen
Voittamaan oppiminen
|
Kokonaiselämänhallinta
-työn, perhe-elämän ja urheilun yhteensovittaminen
-kilpailu-uran päättäminen
Oman suoritustason jatkuva arviointi ja kehittäminen
-suoritusvarmuus
-pienetkin yksityiskohdat hallittava
VOITTAMINEN!
|
Harjoitusmäärät |
2h/vko omatoimista liikuntaa
1-2 krt lajiharjoittelua viikossa
1-2 krt/vko päiväkoti liikuntaa
|
2h/vko omatoimista liikuntaa viikossa
2-3 krt lajiharjoittelua viikossa
1-2h koululiikuntaa viikossa
|
2h/vko omatoimista liikuntaa
3-4 krt lajiharjoittelua viikossa
1-2h koululiikuntaa viikossa
Kesäleirit ja leiripäivät
|
3h/vko omatoimista liikuntaa
3-4 krt lajiharjoittelua viikossa (4-7h)
1-2 krt oheisharjoittelua viikossa (1-3h)
1-2h koululiikuntaa viikossa
Kesäleirit, alueleirit ja nuorten valmennusleirit
|
5-6 krt lajiharjoittelua viikossa (7-9h)
3-6 krt oheisharjoittelua viikossa (5-8h)
Mentaaliharjoittelun aloittaminen
1-2h koululiikuntaa viikossa
3h omatoimista liikuntaa viikossa
Maajoukkueleirit ja kv-leirit
|
4-6 krt lajiharjoittelua viikossa (6-9h)
5-6 krt oheisharjoittelua viikossa (5-8h)
Mentaaliharjoittelun syventäminen
1-2h koululiikuntaa viikossa
2-3h hyötyliikuntaa viikossa
Maajoukkueleirit ja kv- leirit
|
4-6 krt lajiharjoittelua viikossa (6-9h)
5-6 krt oheisharjoittelua viikossa (5-8h)
Mentaaliharjoittelulla ylivertaisuuteen
2-3h hyötyliikuntaa viikossa
Maajoukkueleirit ja kv- leirit
|
Kilpailumäärät |
Ei kilpailuja
Salikisailut
|
3-4 kansallista kilpailua vuodessa
Salikilpailut
|
3-5 kansallista kilpailua
1-2 kansainvälistä kilpailua (läheltä esim. Viro, Ruotsi)
|
Finnish Open ja 2-3 isompaa kansainvälistä kilpailua (esim. Nuorten PM/EM, Budabestin avoin, Grand Prix -kilpailut)
8-10 kansallista kilpailua
-Nidan Cup
-SM-kilpailut
-Junnuturnaukset (esim. Orimattila, Kokoro Cup)
|
10-15 kilpailua (1-2 pääkilpailua)
-Kansalliset (Nidan Cup, Tiger Cup)
-SM-kilpailut
-Finnish Open
-Premier League (mm. Pariisi, Italia, Itävalta, Turkki)
-Nuorten PM/EM/MM
|
12-20 kilpailua (1-2 pääkilpailua)
-Kansalliset (Nidan Cup, Tiger Cup)
-SM-kilpailut
-Finnish Open
-Kansainväliset kilpailut (mm. Premier League, Hollanti, Saksa)
-Nuorten ja/tai aikuisten arvokilpailut
|
12-20 kilpailua (1-2 pääkilpailua)
-Kansalliset (Nidan Cup)
-SM-kilpailut
-Finnish Open
-Kansainväliset kilpailut (mm. Premier League, Hollanti, Saksa)
-Aikuisten arvokilpailut
|
Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 18 | 19 − 21 | 22 − 35 |
---|
Testit | | |
- liikkuvuus
- seuran taitorata
|
- kimmoisuus
- nopeus
- ketteryys / notkeus
- terveystarkastukset
|
Testipatterin avulla nuori karateka huomaa kehittymisensä ja säilyttää motivaation harjoitteluun
Antropometria
- pituus
- paino
- rasvaprosentti (ihopoimu)
Nopeus
- kiihdytysnopeus (20m paikalta)
- maksiminopeus (20m lentävä)
Nopeusvoima
Räjähtävä voima: alavartalo
- kevennyshyppy
- staattinen hyppy
Pikavoima
-pohkeet (reaktiivisuustesti 10sek)
Maksimivoima
- vatsat
- selkä
- jalkojen ojennus
Aerobinen kestävyys
-kestävyyssukkulajuoksu
|
Säännöllisten testien avulla saadaan tärkeää tietoa urheilijan kehittymisestä
Antropometria
- pituus
- paino
- rasvaprosentti (ihopoimu)
Nopeus
- kiihdytysnopeus (20m paikalta)
- maksiminopeus (20m lentävä)
Nopeusvoima
Räjähtävä voima: alavartalo
- kevennyshyppy
- staattinen hyppy
Pikavoima
-pohkeet (reaktiivisuustesti 10sek)
Maksimivoima
- vatsat
- selkä
- jalkojen ojennus
Aerobinen kestävyys
- kestävyyssukkulajuoksu
|
Säännöllisten testien avulla saadaan tärkeää tietoa urheilijan kehittymisestä
Antropometria
- pituus
- paino
- rasvaprosentti (ihopoimu)
Nopeus
- kiihdytysnopeus (20m paikalta)
- maksiminopeus (20m lentävä)
Nopeusvoima
Räjähtävä voima: alavartalo
- kevennyshyppy
- staattinen hyppy
Pikavoima
-pohkeet (reaktiivisuustesti 10sek)
Maksimivoima
- vatsat
- selkä
- jalkojen ojennus
Aerobinen kestävyys
- kestävyyssukkulajuoksu
|
Kodin rooli |
Vanhemmat tarjoavat lapsille virikkeisen ympäristön, joka mahdollistaa perusliikuntataitojen oppimisen ja liikkumisen monipuolisuuden
|
Vanhemmat elävät mukana lapsen harrastuksessa
-kuljettavat
-kannustavat
-kasvattavat
Vanhemmat tunnistavat oman roolinsa
Vanhemmat kunnioittavat ohjaajia, valmentajia ja tuomareita sekä antavat heidän ohjata toimintaa oikeaan suuntaan
|
Vanhempien on tiedostettava lajin vaatimukset ja löydettävä tasapaino koulun ja urheiluharrastuksen välille. Lasta on tuettava molemmissa.
Vanhempien huolehdittava säännöllisestä elämänrytmistä mm. lepo ja ravinto
|
Vanhemmat tukevat nuorta henkisesti ja taloudellisesti
Vanhemmat toimivat avoimessa vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä valmennuksen kanssa
|
Vanhemmat tukevat nuoren omatoimisuutta ja autonomiaa
|
Vanhemmat ymmärtävät urheilijan uravalinnan ja tarjoavat tukea
|
Oma perhe tukee huippu-urheilijan uravalintaa
|
Seuran rooli |
Seura tarjoaa monipuolista perusliikuntataitoja kehittävää liikuntaa. Lajitaitoja harjoitellaan maltillisesti lähinnä leikin varjolla. Seurassa kannustetaan harrastamaan myös muita lajeja.
|
Seura tarjoaa viikottain useita lajiharjoituksia, joissa koulutetut ohjaajat.
Seura järjestää salikisoja.
Seurassa kannustetaan omaehtoiseen liikuntaan.
|
Seura kannustaa osallistumaan kilpailuihin. Seura tarjoaa kilpailemisesta innostuneille mahdollisuuden harjoitella yleisharjoitusten lisäksi kilparyhmissä. Lisäksi seura järjestää kilpailu- ja leirimatkoja alueellisiin ja kansallisiin kilpailuihin.
|
Sisäisen motivaation vahvistaminen
-nuorten on annettava vaikuttaa omiin asioihin ja koettava, että hän urheilee itsensä takia.
Yhteistyö liiton kanssa valmentajakoulutuksen, valmennusryhmien ja nuorten arvokilpailujen osalta
|
Seura huolehtii valmentajien kehittymisen tukemisesta mm. seuran sisäisen koulutusjärjestelmän sekä liiton ja ulkopuolisten koulutuspalveluiden avulla. Myös kilpailijoille tarjotaan mahdollisuus kouluttautua.
Seura huolehtii henkilökohtaisesta ja kokonaisvaltaisesta valmennuksesta.
|
Seura tukee ammattimaista urheilua kokonaisvaltaisesti. Huipulle tähtääville urheilijoille taataan yksilöllinen valmennus, tukipalvelut ja taloudellinen tuki.
|
Seura tukee ammattimaista urheilua kokonaisvaltaisesti. Huipulle tähtääville urheilijoille taataan yksilöllinen valmennus, tukipalvelut ja taloudellinen tuki.
|