Voimistelu, Miesten telinevoimistelu


Vastuuhenkilöt: Anoschkin, Katja; Holopainen, Timo; Kirjavainen, Anna; Tanskanen, Jani; Toivanen, Terhi; Vilenius, Tiina; Ahonen, Laura; Murtonen, Satu; Porola, Susanna.



Näytettävät ikäluokat
Teema / Ikävuodet0 − 6 7 − 9 10 − 12 13 − 15 16 − 20 20 − 40
Ikäryhmän painopisteet

Lapsuusvaihe

  • Toiminta kestää kansainvälisen vertailun
  • Harjoittelussa kansainvälinen vaatimustaso (8v ->)
  • urheilusta innostuminen ja lajirakkauden syttyminen
  • riittävä kokonaisliikunta- sekä lajiharjoitusmäärä
  • perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
  • kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa
  • Vastuullinen voimistelu: Lasten laadukas voimistelu
  • Perusliikkeiden täydellinen hallinta
  • Vastuullinen voimistelu: Turvallinen harjoittelu
  • Perusliikkeiden täydellinen hallinta
  • Laajan liikevalikoiman saavuttaminen
  • Vastuullinen voimistelu: Osallistava valmennus

Valintavaihe

  • harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen
  • kasvun ja kehityksen huomioiminen erityisesti kasvupyrähdyksen aikana
  • murrosiän huomioiminen ja urheilijana kasvamisen tukeminen
  • koulunkäynti mahdollistaa kansainvälisen tason harjoittelun
  • kilpailemisessa kansainvälinen vaatimustaso
  • Vastuullinen voimistelu: Voimistelijan oman sisäisen motivaation ja itseluottamuksen tukeminen

Huippuvaihe

  • kilpaileminen ja voittaminen arvokilpailuissa
  • Vastuullinen voimistelu: Esikuvana oleminen
  • kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
  • huippusuorituksien saavuttaminen
  • kilpaileminen ja voittaminen arvokilpailuissa
  • aikuiseksi urheilijaksi kasvaminen
  • Vastuullinen voimistelu: Mediakäyttäytyminen
Taidon kehittäminen, fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

Taito

  • leikki mukana taidon oppimisessa
  • ilo, innostus ja harjoittelusta nauttiminen
  • liikkumisen perustaitojen harjoittelu
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
  • lajitaidon alkeiden opettelu

Fyysinen harjoittelu

  • liikkuvuusharjoittelun aloittaminen
  • voimaharjoittelu muun harjoituksen joukossa
  • nopeus- ja koordinaatioharjoitteita
  • tasapaino
  • peruskestävyyden harjoittelu mm. leikeissä, peleissä ja ulkoilussa
  • progressiivisuus voimaharjoittelussa

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet 

  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • onnistumisten kokeminen
  • itseluottamuksen tukeminen
  • keskittymistaitojen harjoitteleminen
  • lapsi ymmärtää vain oman näkökulmansa asiasta
  • kielen ymmärtäminen kehittyy nopeasti
  • pystyy keskittymään vain yksinkertaisiin ohjeisiin
  • uudet tilanteet usein pelottavia

 

 

FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa

Taito

  • liikkumisen perustaitojen vahvistaminen
  • monipuolinen lajitaitojen alkeiden opettelu
  • monipuolinen lajitaitojen osaaminen kehittely aiemmin opitun perustalle
  • lajiliikkeiden ydinosien oppiminen
  • vaivan näkemisen opettelu taitojen oppimiseksi
  • havaintotaitojen kehittäminen
  • harjoittelun runsas variointi
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
  • pyörivien liikkeiden harjoittelu molemminpuolisesti ja monipuolisesti
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysinen harjoittelu

  • monipuolinen voimaharjoittelu ja kehonhallinta
  • liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen)
  • nopeus- ja ketteryysharjoittelu kisaillen
  • tasapaino
  • peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen lajiharjoitusten ulkopuolella

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • testi
  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • onnistumisten kokeminen
  • epäonnistumisten käsittely ja niistä oppiminen
  • itseluottamuksen tukeminen
  • keskittymiskyky vielä kehitysvaiheessa
  • lapsi oppii mallista
  • mielikuvitus kukoistaa ja uuden kokeileminen kiinnostaa
  • haluaa olla keskipisteenä
  • oppii ymmärtämään sääntöjä ja ohjeita
  • Harjoittelun sinnikkyyden tärkeyden ymmärtäminen
  • Kilpailu- ja harjoitustilanteeseen keskittymisen opetteleminen
  • Kilpailujännityksen hallitsemisen opetteleminen
  • Kilpailuihin valmistautumisrutiinien muodostuminen

 

 

  

FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa 

Taito

  • laajan liikevalikoiman harjoittelu aikaisemmin opitun perustalle
  • lajitaitojen tekniikan ymmärtäminen ja havainnointi
  • lajitaitojen osaaminen ja täydellinen hallinta
  • motivaatio vaikeampien liikkeiden oppimiseksi ja siihen vaadittavan työn tekemiseksi
  • harjoitteiden runsas variointi
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
  • pyörivien liikkeiden harjoitteleminen molemminpuolisesti ja monipuolisesti
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

 

Fyysinen harjoittelu

  • Voiman kehittäminen haastavilla oman kehon harjoitusliikkeillä ja vastuksilla
  • liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen); kiinnitettävä erityistä huomiota kasvukauden aikana
  • tasapaino
  • kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein sekä lajiharjoitusten ulkopuolella

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • onnistumisten kokeminen
  • epäonnistumisten käsittely ja niistä oppiminen
  • ryhmässä toiminen ja sen jäsenenä oleminen
  • itseluottamuksen tukeminen
  • jännityksen hallitseminen
  • valmistautumisrutiinien kehittyminen kilpailuihin
  • keskittyminen harjoitus- ja kilpailutilanteissa
  • omatoimisuuden oppiminen leiri- ja kilpailutilanteissa
FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa  

Taito

  • vaikeampien lajiliikkeiden kehittely yksilöllisessä tahdissa aiemmin opitun perustalle
  • suuri määrä toistoja
  • eri menetelmien kuten välineet, aistit ja ympäristön hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi

Fyysinen harjoittelu

  • Monipuolinen voimaharjoittelu (kesto-, nopeus- ja maksimivoima) lisäkuormin ja ilmanperus- ja nopeusvoima (lajinomainen, myös lisäpainoilla sekä kuminauhoilla ym.)
  • liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen) ja hyvä lihastasapaino; kiinnitettävä erityistä huomiota kasvukauden aikana
  • Nopeusharjoittelu kohti telinekohtaista liikenopeusharjoittelua
  • Kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein ja lajille riittävä muu kestävyysharjoittelu
  • Urheilufysioterapeutin harjoitusten integrointi päivittäisharjoitteluun 

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • onnistumisten kokeminen
  • epäonnistumisten käsittely ja niistä oppiminen
  • ryhmässä toimiminen ja ryhmädynamiikka
  • itseluottamuksen tukeminen
  • psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailussa
  • kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen
  • suoritusta häiritseviä psyykkisten tekijöiden hallitsemisen harjoittelu
  • kilpailemisen ja kilpailupaineiden hallitsemisen oppiminen
  • itsearviointitaitojen harjoittelu

 

 

   

 

  

FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa   

Taito

  • vaikeimpien lajiliikkeiden kehittely yksilöllisessä tahdissa aiemmin opitun perustalle
  • suuri määrä toistoja
  • eri menetelmien kuten välineet, aistit ja ympäristön hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi

Fyysinen harjoittelu

  • Voimaharjoittelussa lajinomainen kesto- nopeus- ja maksimivoimaharjoittelu painottuneessa asemassa
  • Liikkuvuus (aktiivinen) ja hyvä lihastasapaino
  • Telinekohtainen liikenopeusharjoittelu
  • Urheilijakohtainen kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein ja lajille riittävä huoltava kestävyysharjoittelu
  • Urheilijakohtainen urheilufysioterapeutin harjoitusten integrointi päivittäisharjoitteluun

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • tavoitteenasettelun merkityksen kertaaminen ja ymmärtäminen
  • psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailussa
  • kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen
  • suoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallinta erilaisin keinoin
  • kilpailupaineiden hallinta
  • paineensietokyky kansainvälisissä kilpailuissa
  • murrosiän huomioiminen valmennuksessa
  • itsearviointitaitojen kehittyminen
  • esikuvana toimiminen

 

  

FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc

Taito

  • lajiliikkeiden automaatiotason saavuttaminen
  • liikkeiden jatkuva kehittäminen ja ylläpito
  • liikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun kehittäminen

 

Fyysinen harjoittelu

  • Voimaharjoittelussa telinekohtainen kesto- nopeus- ja maksimivoimaharjoittelu painottuneessa asemassa
  • Aktiivisen liikkuvuuden ja lihastasapainon ylläpito
  • Haastava telinekohtainen liikenopeusharjoittelu
  • Riittävä urheilijakohtainen kestävyysharjoittelu lajinomaisesti ja tarvittaessa muulla kestävyysharjoittelulla
  • Urheilijakohtainen urheilufysioterapeutin harjoitusten integrointi päivittäisharjoitteluun

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • urheilijan arjen hallinta
  • paineiden hallitseminen kansainvälisissä kilpailuissa
  • itsearviointi ja oman kehon tuntemus harjoittelussa
  • halu itsensä kehittämiseen
  • itsearviointitaitojen hallinta ja hyödyntäminen
  • esikuvana toimiminen

 

 

    

 

 

FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc

Lajitaito
  • motoristen taitojen hankinta
  • telineiden alkeiden opettelu
  • trampoliiniharjoittelu
TELINEVOIMISTELUN
TÄRKEÄT PERUSASENNOT, Mika
Holopainen 2007 JyVo-79.ppt

media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx

  • pääpaino ominaisuuksien ja perustaitojen kehittämisessä
  • trampoliiniharjoittelu
  • liikesuositukset ikäryhmittäin
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx

Voimistelu, Miesten
telinevoimistelu_251_Ksiseison
nanharjoitteita.ppt

  • pääpaino ominaisuuksien ja perustaitojen hallitsemisessa
  • teknisesti vaikeampien liikkeiden tuotto perusliikkeiden hallintaan ja ominaisuuksiin perustuen
  • trampoliiniharjoittelu
  • liikesuositukset ikäryhmittäin
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx

Ranteiden vahvistamis-
ja kuntoutusohjelma.ppt

Selän kuntoutus – ja
vahvistamisohjelma 1.ppt

Olkapäiden kuntoutus-,
vahvistamis- ja
palautumisohjelma.ppt

  • teknisesti vaikeampien liikkeiden tuotto perusliikkeiden hallintaan ja ominaisuuksiin perustuen
  • trampoliiniharjoittelu
  • liikesuositukset ikäryhmittäin
  • kaikki liikeryhmät kaikilla telineillä
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx

  • teknisesti vaikeiden liikkeiden ja liikeyhdistelmien tuotto ja parantaminen
  • trampoliiniharjoittelu
  • liikesuositukset ikäryhmittäin
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx

  • teknisesti vaikeiden liikkeiden ja liikeyhdistelmien tuotto ja parantaminen
  • trampoliiniharjoittelu 
  • liikesuositukset ikäryhmittäin
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx

Teema / Ikävuodet0 − 6 7 − 9 10 − 12 13 − 15 16 − 20 20 − 40
Valmentaja

Osaaminen ja koulutus

  • valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus (tai muu vastaava koulutus).
  • lajitaidon peruskoulutus: valmentaja hallitsee lajin perustaidot sekä opettamisen
  • kansainväliselle huipulle pyrkivien voimistelijoiden valmentajilla mahdollisimman korkea lajitaidon koulutustaso
  • valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
  • valmentajamentorointi
  • valmentajien sosiaaliset taidot: avoin vuorovaikutus
  • ymmärrys kansainvälisestä vaatimustasosta
  • suhteet ja ymmärrys Olympiakomitean toiminnasta

Voimisteluliiton koulutussivu

 

Rooli

  • osaa innostaa lasta voimisteluun ja muuhun liikkumiseen.
  • valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
  • valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa; riittävä vanhempien informointi ja tiedottaminen
  • roolimalli ja esikuva
  • tukee voimistelijan lajirakkauden syttymistä
  • luotettava aikuinen

 

 

Osaaminen ja koulutus

  • valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus  (tai muu vastaava koulutus).
  • lajitaidon II-tason koulutus.
  • valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet.
  • valmentajamentorointi
  • valmentajien sosiaaliset taidot: avoin vuorovaikutus
  • ymmärrys kansainvälisestä vaatimustasosta
  • suhteet ja ymmärrys Olympiakomitean toiminnasta
  • Laadukkaan lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
  • Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus)
  • Kilpailujärjestelmän ja kilpailemisen kokonaisuuden hallitseminen

Rooli

  • osaa innostaa lasta voimisteluun ja muuhun liikuntaan
  • valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
  • valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa; riittävä vanhempien informointi ja tiedottaminen
  • Hyvä yhteistyö muiden valmentajien kanssa (sisältää maajoukkuevalmentajat ja lajipäällikön)
  • Luotettava aikuinen
  • Roolimalli ja esikuva
  • Urheilijaksi kasvun tukeminen

Osaaminen ja koulutus

  • valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus (tai muu vastaava koulutus).
  • lajitaidon III-tason koulutus ja lisäksi FIG L2 akatemia sekä ammattivalmentajatutkinto
  • valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
  • valmentajamentorointi
  • valmentajien sosiaaliset taidot: avoin vuorovaikutus
  • ymmärrys kansainvälisestä vaatimustasosta
  • suhteet ja ymmärrys Olympiakomitean toiminnasta

Rooli

  • osaa innostaa lasta voimisteluun ja muuhun liikuntaan
  • innostaja ja kannustaja
  • valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään
  • avoimet ja luottamukselliset välit voimistelijaan, hänen huoltajiinsa ja koulumaailmaan: riittävä tiedonkulku
  • yhteistyö urheiluakatemian kanssa
  • Hyvä yhteistyö muiden valmentajien kanssa (sisältää maajoukkuevalmentajat ja lajipäällikön)

Osaaminen ja koulutus

  • valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus  (tai muu vastaava koulutus).
  • valmentajan ammattitutkinto ja FIG L2 tai L3 akatemia. UEG:n valmentajakoulutus (Tirrenia)
  • valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
  • valmentajamentorointi
  • valmentajien sosiaaliset taidot: avoin vuorovaikutus
  • kansainvälisessä verkostossa toimiminen
  • suhteet ja ymmärrys Olympiakomitean toiminnasta

Rooli

  • osaa innostaa lasta voimisteluun ja muuhun liikuntaan
  • innostaja ja kannustaja sekä tarvittaessa myös vaativa
  • valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään
  • avoimet ja luottamukselliset välit voimistelijaan, hänen huoltajiinsa ja koulumaailmaan: riittävä tiedonkulku
  • Hyvät suhteet urheiluakatemian kanssa.
  • Hyvä yhteistyö muiden valmentajien kanssa (sisältää maajoukkuevalmentajat ja lajipäällikön)

Osaaminen ja koulutus

  • valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus  (tai muu vastaava koulutus).
  • valmentajan ammattitutkinto, valmentajan erikoisammattitutkinto ja FIG L3 akatemia.
  • valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
  • valmentajamentorointi
  • valmentajien sosiaaliset taidot: avoin vuorovaikutuskansainvälisessä verkostossa toimiminen
  • suhteet ja ymmärrys Olympiakomitean toiminnasta

Rooli

  • innostaja, kannustaja ja positiivinen tukija; tarvittaessa myös vaativa
  • valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään
  • avoimet ja luottamukselliset välit voimistelijaan, hänen huoltajiinsa ja koulumaailmaan: riittävä tiedonkulku
  • hyvät suhteet muihin valmentajiin (sisältää maajoukkuevalmentajat ja lajipäällikön)
  • valmennustiimin johtaminen
  • huolehtii varusmiespalveluksen aikaisesta valmennuksesta yhdessä maajoukkevalmentajien ja lajipäällikön kanssa

 

Osaaminen ja koulutus

  • valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus  (tai muu vastaava koulutus).
  • valmentajan ammattitutkinto, valmentajan erikoisammattitutkinto ja FIG L3 akatemia.
  • valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
  • valmentajamentorointi
  • valmentajien sosiaaliset taidot: avoin vuorovaikutuskansainvälisessä verkostossa toimiminen
  • suhteet ja ymmärrys Olympiakomitean toiminnasta

Rooli

  • innostaja, kannustaja ja positiivinen tukija; tarvittaessa myös vaativa
  • valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään
  • valmentajan hyvät suhteet urheiluakatemiaan tärkeässä asemassa
  • avoimet ja luottamukselliset välit voimistelijaan, hänen huoltajiinsa ja koulumaailmaan: riittävä tiedonkulku
  • hyvä yhteistyö muiden valmentajien ja valmennustiimin kanssa
  • valmennustiimin johtaminen
  • huolehtii varusmiespalveluksen aikaisesta valmennuksesta yhdessä maajoukkuevalmentajien ja lajipäällikön kanssa
Valmennus

Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä. 

Liitteenä valmennuksen materiaalia ja lapsen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehitys FIG:n materiaali

Lajiharjoitusmäärä

  • harjoitusmäärä 1-3 h/vko

Muu liikunta

  • Liikunnallinen lapsuus edistää kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia
  • Liikuntaleikit, -pelit sekä liikuntatuokiot perheessä ja päiväkodissa / koulussa
  • sisältää pelit, leikit, ulkoilut tms.

Kokonaisliikuntamäärä

  • sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan
  • 30 / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä

Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset

Leiritys

  • ei leiritystä

Valmennuksen suunnitelu ja seuranta

  • valmennuksessa tuntisuunnitelma ja paikallaolon seuranta
  • Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

Ryhmäkoko

  • ryhmäkoko n. 10 lasta / 2 ohjaajaa
FIG ikäryhmien
kehitysvaiheet_Suomi.doc

Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista voimistelun perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä sekä systemaattisen harjoittelun opettelemista

Valmennus yksilöllistä ja yhteistyö muiden valmentajien kanssa tärkeää.

Asiantuntijaverkoston luominen alkaa.

Lajiharjoitusmäärä

  • harjoitusmäärä 3 - 5 krt / vko (6 - 15 h/vko)
  • harjoitusmäärä 4 - 6 krt / vko. (18 h / vko)

Muu liikunta / ulkoilu

  • 5-14 h / vko
  • Liikkuminen ja motoristen taitojen opettelu parantavat lasten edellytyksiä koulunkäyntiin ja uusien asioiden oppimiseen
  • sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset tms.
  • muita suositeltavia lajeja ovat yleisurheilu, juoksu, hiihto, uinti, pyöräily, pallopelit

Kokonaisliikuntamäärä

  • 30h/viikko liikuntaa --> n. 3-4 h / päivä
  • sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan

Leiritys

  • aloitetaan seuran leirit; 10-15 leiripäivää/vuosi

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • valmennuksessa tunti-, viikko- ja kausisuunnitelma sekä paikallaolon seuranta
  • Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

Ryhmäkoko

  • ryhmäkoko n. 10 voimistelijaa / 2 valmentajaa
  • Yksi valmentaja viittä voimistelijaa kohden

 

 

Yksilöllisen valmennuksen aloittaminen.

Valmennus yksilöllistä ja yhteistyö muiden valmentajien kanssa tärkeää.

Psyykkinen valmennus alkaa (sisäisen motivaation vahvistaminen ja tunnetilojen hallinta)

Lajiharjoitusmäärä

  • harjoitusmäärä 4 - 6 krt / vko. (10  - 18 h / vko)
  • harjoitusmäärä 5 - 8 krt / vko (25 h / vko)

Muu liikunta / ulkoilu

  • väh. 6  -8 h / vko
  • sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset tms.
  • muita suositeltavia lajeja ovat yleisurheilu, juoksu, hiihto, uinti, pyöräily, pallopelit

Kokonaisliikuntamäärä

  • n lajiharjoittelua ja lajiharjoittelua ja muuta liikuntaa n. 20-30 h / vko

Leiritys

  • alue- / valtakunnalliset liiton leirit (n. 6kpl / vuosi, yht.25-30vrk)

Valmennuksen suunnittelu- ja seuranta

  • valmennuksessa viikko- ja kausiseuranta. Teline-, ominaisuus- ja liikeseuranta.
  • yksityiskohtainen ja yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta.

Ryhmäkoko

  • ryhmäkoko n. 10 voimistelijaa / 2 valmentajaa
  • Yksi valmentaja viittä voimistelijaa kohden

Valmennus yksilöllistä. Yhteistyö muiden valmentajien kanssa tärkeää

Psyykkinen valmennus jatkuu (sisäisen motivaation vahvistaminen ja tunnetilojen hallinta)

Lajiharjoitusmäärä

  • harjoitusmäärä 5 - 8 krt / vko (18 - 25 h / vko)
  • harjoitusmäärä 9 - 11 krt / vko (25 -> h / vko)

Muu liikunta

  • n. 5 - 8 h / vko
  • sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut ja muut liikunataharrastukset tms.
  • muita suositeltavia lajeja ovat yleisurheilu, juoksu, hiihto, uinti, pyöräily, pallopelit

Kokonaisliikuntamäärä

  • n. 23 - 33 h / vko
  • sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan

Leiritys

  • liiton alue- ja valtakunnalliset leirit (N. 25 - 50vrk)

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • valmennuksessa viikko-, kausi,- ja pitkäntähtäimen suunnitelma. Ominaisuus-, liike-, ja sarjaseuranta.
  • yksityiskohtainen ja yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta.

Ryhmäkoko

  • ryhmäkoko 5 - 10 voimistelijaa / 2-3 valmentajaa
  • Yksi valmentaja viittä voimistelijaa kohden

 

Valmennus aiempaa enemmän vuoropuhelua ja yhdessä tavoitteisiin pyrkimistä.

Psyykkinen valmennus jatkuu (sisäisen motivaation vahvistaminen, tunnetilojen hallinta, kilpailutilanteen hallitseminen)

Lajiharjoitusmäärä

  • harjoitusmäärä 9 - 11 krt / vko (25 -> h / vko)

Muu liikunta

  • n. 5 - 8 h / vko
  • sisältää pelit, ulkoilut, koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset tms.

Kokonaisliikuntamäärä

  • n. 30 - 35 h / vko
  • sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan

Leiritys

  • valtakunnalliset liiton leirit. (100 - 200 vrk / vuosi)

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • yksityiskohtainen ja yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta.

Ryhmäkoko

  • ryhmäkoko 5 - 10 / 2 - 3 valmentajaa
  • Yksi valmentaja viittä voimistelijaa kohden

 

 

Valmennus vuoropuhelua ja yhdessä tavoitteisiin pyrkimistä.

Psyykkinen valmennus jatkuu (sisäisen motivaation vahvistaminen, tunnetilojen hallinta, kilpailutilanteen hallitseminen)

Lajiharjoitusmäärä

  • harjoitusmäärä 9 - 12 krt / vko (25 -> h / vko)

Muu liikunta

  • n. 5 - 8 h / vko
  • sisältää pelit, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset tms.

Kokonaisliikuntamäärä

  • n. 30 - 40 h / vko
  • sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan

Leiritys

  • valtakunnalliset liiton leirit. (100  - 200 vrk / vuosi)

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • yksityiskohtainen ja yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta.

Ryhmäkoko

  • ryhmäkoko 5 - 10 / 2 - 3 valmentajaa
  • Yksi valmentaja viittä voimistelijaa kohden

 

Kilpaileminen
  • Stara- tapahtumat

 

  • Stara-tapahtumat
  • kilpailujärjestelmä 1.-3. luokka
  • JunnuGym-sarja
  • kilpailujärjestelmä 3.-4. luokka
  • JunnuGym-sarja
  • kilpailujärjestelmä 4.-5. luokka
  • JunnuGym-sarja
  • nuorten SM-kilpailut
  • kv.-kilpailut (PM-kilpailut ja kv-juniorikilpailut)
  • kilpailujärjestelmä 5.-6. luokka
  • nuorten/miesten SM-kilpailut
  • kv.-kilpailut (PM-,EM-, MM-kilpailut, Olympialaiset, MC-kilpailut ja kv-juniorikilpailut)
  • kilpailujärjestelmä 6. luokka
  • SM-kilpailut
  • kv.-kilpailut (PM-,EM-, MM-kilpailut, MC-kilpailut, Olympialaiset) 
Teema / Ikävuodet0 − 6 7 − 9 10 − 12 13 − 15 16 − 20 20 − 40
Tukitoimet
  • lääkäri ja terveydenhoitaja
  • Yhdessä sovitut pelisäännöt

Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan

  • perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunallisen elämäntavan toteuttamisessa
  • lääkäri ja terveydenhoitaja
  • fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
  • säännöllinen lihashuolto
  • ravitsemusasiantuntija
  • psyykkinen valmennus osa päivittäisvalmennusta
  • huoltavat harjoitteet osana lajiharjoittelua

Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan 

  • perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunallisen elämäntavan toteuttamisessa
  • lääkäri ja terveydenhoitaja
  • fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
  • ravitsemusasiantuntija
  • urheilupsykologi

Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan 

  • perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunallisen elämäntavan toteuttamisessa
  • lääkäri
  • fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
  • ravitsemusasiantuntija
  • urheilupsykologi
  • hieroja
  • ADT ohjaus
  • Liiton ADT koulutus

Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan 

  • lääkäri
  • fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
  • ravitsemusasiantuntija
  • urheilupsykologi
  • hieroja
  • manageri
  • ADT ohjaus
  • SUEK

Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan 

  • lääkäri
  • fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
  • ravitsemusasiantuntija
  • urheilupsykologi
  • hieroja
  • manageri
  • ADT ohjaus
  • SUEK
Testit ja tarkastukset
  • normaalit lapsille tehtävät terveystarkastukset

Terveystarkastus

  • Neuvola
  • Kouluterveydenhuolto
  • Ryhtitarkastus
  • terveystarkastus
  • lihastasapaino
  • liiketestit (liite liiketestit videomateriaali)
  • fyysiset testit
  • ryhtitarkastus
Poikien
ominaisuustestit.pdf

  • urheilijan terveystarkastus
  • lihastasapaino
  • liiketestit
  • lihaskuntotestit
  • ryhtitarkastus
  • Kasva urheilijaksi -testit
  • aerobiset testit
Poikien
ominaisuustestit.pdf

  • urheilijan terveystarkastus
  • lihastasapaino
  • liiketestit
  • lihaskuntotestit
  • aerobisen kunnon testi
Poikien
ominaisuustestit.pdf

  • urheilijan terveystarkastus
  • lihastasapaino
  • liiketestit
  • lihaskuntotestit
  • aerobisen kunnon testit
  • telinekohtaiset laktaattitestit
Poikien
ominaisuustestit.pdf

  • lääkärintarkastus
  • lihastasapaino
  • liiketestit
  • lihaskuntotestit
  • aerobisen kunnon testit
  • telinekohtaiset laktaattitestit
Urheilijaksi kasvu ja arjen hallinta

"Kokeilee ja innostuu" - aktiivinen voimistelu-uran aloitus

Urheilullinen elämäntapa

  • perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunnallisen elämäntavan toteuttamisessa
  • lääkäri ja terveydravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla.
  • ajankäyttö/vrk: uni väh. 10h, liikuntaa 3-4h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
  • liikuntaa 30+h/vko

LISÄTÄÄN LAURA MANNERIN VOIMISTELULIITOLLE TEHTÄVÄT MATERIAALIT KAIKILLE IKÄRYHMILLE

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • innostuu lajileikeistä
  • viihtyy harjoitustilanteessa
  • oppii toimimaan ryhmässä

"Oppii ja omaksuu" - voimistelun perusliikkeiden ja ominaisuuksien rakentaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla
  • ajankäyttö/vrk: uni väh. 10h, liikuntaa 3-4h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
  • Liikuntaa 30+h/vko

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • innostuu lajiharjoittelusta
  • kiinnostuu oppimisesta
  • ryhtyy huolehtimaan välineistä ja omista tavaroista
  • ryhmän merkitys kasvaa
  • rohkeus esiintyä kasvaa

 

"Harjoittelee ja kilpailee" - kilpaurheilijaksi kasvaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • päivän pääateriat ja yöunen määrä vanhempien vastuulla
  • ymmärtää välipalojen / eväiden tarpeellisuuden
  • kasvaa urheilulliseen elämäntapaan
  • ajankäyttö / vrk: uni väh.10h, liikuntaa 3-5h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • ymmärtää harjoittelun merkityksen oppimiseen
  • harrastaminen säännöllistä
  • osaa huolehtia omista välineistä ja tavaroistaan
  • ylpeys omasta lajista ja taidoista kehittyy
  • ystävien löytäminen ryhmästä ja niiden merkitys tärkeää
  • vastuun ottaminen omasta harjoittelusta kasvaa
  • halu onnistua harjoituksissa ja kilpailuissa
  • osaa vanhempien tuella huolehtia arkirutiineista ja harjoitusaikatauluista

 

 

"Harjoittelee ja kilpailee" - kilpaurheilijaksi kasvaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • tilanteeseen sopivasta ravinnosta huolehtiminen
  • ymmärtää terveellisen ravitsemuksen ja riittävän levon edellytyksinä kehittyä urheilijana
  • ymmärtää unen ja ravinnon vaikutuksen suorituskykyyn
  • ajankäyttö/vrk: uni 9-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • vastuu omasta harjoittelusta yhdessä valmentajan kanssa
  • halu menestyä ja ymmärrys sen asettamista vaatimuksista harjoittelulle
  • ymmärtää arjen ja muun elämän valintojen vaikutuksen harjoitteluun
  • omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen
  • sitoutuminen pitkän tähtäimen suunnitelman mukaan
  • palautteen vastaanottaminen ja pettymysten käsittely
  • ymmärtää kehon muutosten vaikutuksen harjoitteluun

"Kehittyy ja menestyy" - voittamaan oppiminen kaikilla tasoilla

Urheilullinen elämäntapa

  • huippu-urheilijan elämäntapa
  • ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä
  • ymmärtää unen ja ravinnon vaikutuksen suorituskykyyn
  • ajankäyttö/vrk: uni 9-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • valmentautuu tinkimättömällä työnteolla, uskoo onnistumiseen ja menestykseen
  • kantaa tavoitteellisesti vastuun omasta valmentautumisestaan ja siihen liittyvistä päätöksistä
  • ymmärtää arjen ja muun elämän valintojen vaikutuksen harjoitteluun ja tavoitteiden saavuttamiseen
  • sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin
  • vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa

 

 

"Valloittaa ja voittaa"

Urheilullinen elämäntapa

  • huippu-urheilijan elämäntapa
  • ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä
  • ymmärtää unen ja ravinnon vaikutuksen suorituskykyyn
  • ajankäyttö/vrk: uni 9-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • valmentautuu tinkimättömällä työnteolla, uskoo onnistumiseen ja menestykseen
  • kantaa tavoitteellisesti vastuun omasta valmentautumisestaan ja siihen liittyvistä päätöksistä
  • sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin
  • vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa
Teema / Ikävuodet0 − 6 7 − 9 10 − 12 13 − 15 16 − 20 20 − 40
Kodin rooli

Vanhempien rooli

Kuljeta, kustanna, kannusta ja kuuntele

  • päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaja

Vanhempien roooli

  • päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaja
  • on kiinnostunut lapsen harrastuksista
  • tutustuu seuratoimintaan ja seuran toimijoihin
  • Omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • Ravinnosta, hyvästä ateriarytmistä ja levosta huolehtiminen
  • Yhteistyö koulun, seuran ja valmentajan kanssa

Vanhempien rooli

  • lapsen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaja
  • toimii kannustajana
  • tutustuu muihin vanhempiin ja on mukana seuran toiminnassa
  • varmistaa riittävän levon ja monipuolisen ruokailun.

 

Vanhempien rooli:

  • ymmärtää lisääntyvän harjoittelun asettamat vaatimukset.
  •  auttaa nuorta rakentamaan toimivan päivärytmin lepoineen ja ruokailuineen.
  • tuntee voimistelijan tukiverkoston jäsenet,
  • tukee ja kannustaa voimistelijaa.
  • taloudellinen tukija

Vanhempien rooli

  • ymmärtää, kannustaa ja tukee voimistelijan valintaa huippu-urheilu-urasta
  • taloudellinen tukija

Vanhempien rooli

  • ymmärtää, kannustaa ja tukee voimistelijan valintaa huippu-urheilu-urasta
  • taloudellinen tukija
Koulu, opiskelu ja armeija
  • liikuntaleikkikoulu
  • liikuntapainoitteinen alakoulu
  • liikuntapainoitteinen alakoulu
  • urheiluyläkoulu
  • paikalliset urheilu-akatemiat

 

  • urheilulukio (tai vastaava toisen asteen koulutus)
  • paikalliset urheiluakatemiat
  • armeija / armeijan urheilukoulu

 

  • ammattiurheilu
  • armeija / armeijan urheilukoulu
  • opiskelun ja urheilun yhdistäminen
  • työelämän ja urheilun yhdistäminen
  • paikalliset urheiluakatemiat
Seuran rooli
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki
  • Seuran toiminta kestää kansainvälisen vertailun
  • Seuratoiminnan kehittäminen (vrt. Huippuseurat)
  • Mahdollistaa valmentajan kouluttautumisen
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki
  • Seuran toiminta kestää kansainvälisen vertailun
  • Seuratoiminnan kehittäminen (vrt. Huippuseurat)
  • Mahdollistaa valmentajan kouluttautumisen
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki
  • Seuran toiminta kestää kansainvälisen vertailun
  • Seuratoiminnan kehittäminen (vrt. Huippuseurat)
  • Mahdollistaa valmentajan kouluttautumisen
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki
  • Seuran toiminta kestää kansainvälisen vertailun
  • Seuratoiminnan kehittäminen (vrt. Huippuseurat)
  • Mahdollistaa valmentajan kouluttautumisen
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki
  • Seuran toiminta kestää kansainvälisen vertailun
  • Seuratoiminnan kehittäminen (vrt. Huippuseurat)
  • Mahdollistaa valmentajan kouluttautumisen
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki
  • Seuran toiminta kestää kansainvälisen vertailun
  • Seuratoiminnan kehittäminen (vrt. Huippuseurat)
  • Mahdollistaa valmentajan kouluttautumisen

Urheilu-uran jälkeen:

  • urheilijan urasta kiittäminen
  • seuran alumnitoiminta
  • valmentaja- ja tuomarikoulutuksiin kannustaminen
Teema / Ikävuodet0 − 6 7 − 9 10 − 12 13 − 15 16 − 20 20 − 40
Liiton rooli
  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • Ohjaa vastuulliseen voimisteluun 
    https://www.voimisteluklubi.fi/vastuullisuus

Laadukas lasten voimistelu -materiaali

Tukee seurojen ja olosuhteiden kehittämistyötä 

Kehittää lajin valmennusjärjestelmää

Kehittää kansallista kilpailujärjestelmää
 

  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
  • kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
  • kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • tekee ADT yhteistyötä
  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
  • kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • tekee ADT yhteistyötä
  • mediakasvatus
  • urheilijasopimukset
  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
  • kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • tekee ADT yhteistyötä
  • mediakasvatus
  • urheilijasopimukset
Olosuhteet
  • harjoittelu koulujen saleissa, harrastesaleissa ja seurojen telinesaleissa.
  • turvallinen ja virikkeitä tarjoava toimintaympäristö
  • harrastesalit ja seurojen telinesalit.
  • turvallinen ja virikkeitä tarjoava toimintaympäristö
  • seurojen telinesalit ja huippuvoimisteluun tarkoitettu sali.
  • valtakunnallinen olympiavalmennuskeskus (Kuortane)
  • Mahdollisuus harjoitella kansainvälisen vaatimustason mukaisesti 365, 24/7
  • seurojen telinesalit ja huippuvoimisteluun tarkoitettu sali.
  • mahdollinen siirtyminen kotipaikkakunnalta harjoituskeskukseen
  • alueelliset valmennuskeskukset (PK-seutu, TRE, JKL, TKU)
  • ttttukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä.
  • valtakunnallinen olympiavalmennuskeskus (URHEA-halli, Kuortane)
  • Mahdollisuus harjoitella kansainvälisen vaatimustason mukaisesti 365, 24/7
  • seurojen telinesalit ja huippuvoimisteluun tarkoitettu sali.
  • mahdollinen siirtyminen kotipaikkakunnalta harjoituskeskukseen
  • alueelliset valmennuskeskukset (PK-seutu, TRE, JKL, TKU)
  • tukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä
  • valtakunnallinen olympiavalmennuskeskus (URHEA-halli, Kuortane)
  • Mahdollisuus harjoitella kansainvälisen vaatimustason mukaisesti 365, 24/7
  • seurojen telinesalit ja huippuvoimisteluun tarkoitettu sali
  • alueelliset valmennuskeskukset (PK-seutu, TRE, JKL, TKU)
  • tukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä
  • valtakunnallinen olympiavalmennuskeskus (URHEA-halli, Kuortane)
  • Mahdollisuus harjoitella kansainvälisen vaatimustason mukaisesti 365, 24/7