Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 20 | 20 − 40 |
---|
Ikäryhmän painopisteet | Lapsuusvaihe - Toiminta kestää kansainvälisen vertailun
- Harjoittelussa kansainvälinen vaatimustaso (8v ->)
- urheilusta innostuminen ja lajirakkauden syttyminen
- riittävä kokonaisliikunta- sekä lajiharjoitusmäärä
- perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
- kasvun ja kehityksen huomioiminen
- urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa
- Vastuullinen voimistelu: Lasten laadukas voimistelu
| - Perusliikkeiden täydellinen hallinta
- Vastuullinen voimistelu: Turvallinen harjoittelu
| - Perusliikkeiden täydellinen hallinta
- Laajan liikevalikoiman saavuttaminen
- Vastuullinen voimistelu: Osallistava valmennus
| Valintavaihe - harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen
- kasvun ja kehityksen huomioiminen erityisesti kasvupyrähdyksen aikana
- murrosiän huomioiminen ja urheilijana kasvamisen tukeminen
- koulunkäynti mahdollistaa kansainvälisen tason harjoittelun
- kilpailemisessa kansainvälinen vaatimustaso
- Vastuullinen voimistelu: Voimistelijan oman sisäisen motivaation ja itseluottamuksen tukeminen
| Huippuvaihe - kilpaileminen ja voittaminen arvokilpailuissa
- Vastuullinen voimistelu: Esikuvana oleminen
| - kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
- huippusuorituksien saavuttaminen
- kilpaileminen ja voittaminen arvokilpailuissa
- aikuiseksi urheilijaksi kasvaminen
- Vastuullinen voimistelu: Mediakäyttäytyminen
|
Taidon kehittäminen, fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet | Taito - leikki mukana taidon oppimisessa
- ilo, innostus ja harjoittelusta nauttiminen
- liikkumisen perustaitojen harjoittelu
- aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
- lajitaidon alkeiden opettelu
Fyysinen harjoittelu - liikkuvuusharjoittelun aloittaminen
- voimaharjoittelu muun harjoituksen joukossa
- nopeus- ja koordinaatioharjoitteita
- tasapaino
- peruskestävyyden harjoittelu mm. leikeissä, peleissä ja ulkoilussa
- progressiivisuus voimaharjoittelussa
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet - positiivisuus kaikessa tekemisessä
- onnistumisten kokeminen
- itseluottamuksen tukeminen
- keskittymistaitojen harjoitteleminen
- lapsi ymmärtää vain oman näkökulmansa asiasta
- kielen ymmärtäminen kehittyy nopeasti
- pystyy keskittymään vain yksinkertaisiin ohjeisiin
- uudet tilanteet usein pelottavia
FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc
| Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa Taito - liikkumisen perustaitojen vahvistaminen
- monipuolinen lajitaitojen alkeiden opettelu
- monipuolinen lajitaitojen osaaminen kehittely aiemmin opitun perustalle
- lajiliikkeiden ydinosien oppiminen
- vaivan näkemisen opettelu taitojen oppimiseksi
- havaintotaitojen kehittäminen
- harjoittelun runsas variointi
- hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
- pyörivien liikkeiden harjoittelu molemminpuolisesti ja monipuolisesti
- aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
Fyysinen harjoittelu - monipuolinen voimaharjoittelu ja kehonhallinta
- liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen)
- nopeus- ja ketteryysharjoittelu kisaillen
- tasapaino
- peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen lajiharjoitusten ulkopuolella
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet - testi
- positiivisuus kaikessa tekemisessä
- onnistumisten kokeminen
- epäonnistumisten käsittely ja niistä oppiminen
- itseluottamuksen tukeminen
- keskittymiskyky vielä kehitysvaiheessa
- lapsi oppii mallista
- mielikuvitus kukoistaa ja uuden kokeileminen kiinnostaa
- haluaa olla keskipisteenä
- oppii ymmärtämään sääntöjä ja ohjeita
- Harjoittelun sinnikkyyden tärkeyden ymmärtäminen
- Kilpailu- ja harjoitustilanteeseen keskittymisen opetteleminen
- Kilpailujännityksen hallitsemisen opetteleminen
- Kilpailuihin valmistautumisrutiinien muodostuminen
FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc
| Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa Taito - laajan liikevalikoiman harjoittelu aikaisemmin opitun perustalle
- lajitaitojen tekniikan ymmärtäminen ja havainnointi
- lajitaitojen osaaminen ja täydellinen hallinta
- motivaatio vaikeampien liikkeiden oppimiseksi ja siihen vaadittavan työn tekemiseksi
- harjoitteiden runsas variointi
- hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
- pyörivien liikkeiden harjoitteleminen molemminpuolisesti ja monipuolisesti
- aikaa organisoimattomalle harjoittelulle
Fyysinen harjoittelu - Voiman kehittäminen haastavilla oman kehon harjoitusliikkeillä ja vastuksilla
- liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen); kiinnitettävä erityistä huomiota kasvukauden aikana
- tasapaino
- kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein sekä lajiharjoitusten ulkopuolella
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet - positiivisuus kaikessa tekemisessä
- onnistumisten kokeminen
- epäonnistumisten käsittely ja niistä oppiminen
- ryhmässä toiminen ja sen jäsenenä oleminen
- itseluottamuksen tukeminen
- jännityksen hallitseminen
- valmistautumisrutiinien kehittyminen kilpailuihin
- keskittyminen harjoitus- ja kilpailutilanteissa
- omatoimisuuden oppiminen leiri- ja kilpailutilanteissa
FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc
| Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa Taito - vaikeampien lajiliikkeiden kehittely yksilöllisessä tahdissa aiemmin opitun perustalle
- suuri määrä toistoja
- eri menetelmien kuten välineet, aistit ja ympäristön hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa
- hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
Fyysinen harjoittelu - Monipuolinen voimaharjoittelu (kesto-, nopeus- ja maksimivoima) lisäkuormin ja ilmanperus- ja nopeusvoima (lajinomainen, myös lisäpainoilla sekä kuminauhoilla ym.)
- liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen) ja hyvä lihastasapaino; kiinnitettävä erityistä huomiota kasvukauden aikana
- Nopeusharjoittelu kohti telinekohtaista liikenopeusharjoittelua
- Kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein ja lajille riittävä muu kestävyysharjoittelu
- Urheilufysioterapeutin harjoitusten integrointi päivittäisharjoitteluun
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet - onnistumisten kokeminen
- epäonnistumisten käsittely ja niistä oppiminen
- ryhmässä toimiminen ja ryhmädynamiikka
- itseluottamuksen tukeminen
- psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailussa
- kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen
- suoritusta häiritseviä psyykkisten tekijöiden hallitsemisen harjoittelu
- kilpailemisen ja kilpailupaineiden hallitsemisen oppiminen
- itsearviointitaitojen harjoittelu
FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc
| Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa Taito - vaikeimpien lajiliikkeiden kehittely yksilöllisessä tahdissa aiemmin opitun perustalle
- suuri määrä toistoja
- eri menetelmien kuten välineet, aistit ja ympäristön hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa
- hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
Fyysinen harjoittelu - Voimaharjoittelussa lajinomainen kesto- nopeus- ja maksimivoimaharjoittelu painottuneessa asemassa
- Liikkuvuus (aktiivinen) ja hyvä lihastasapaino
- Telinekohtainen liikenopeusharjoittelu
- Urheilijakohtainen kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein ja lajille riittävä huoltava kestävyysharjoittelu
- Urheilijakohtainen urheilufysioterapeutin harjoitusten integrointi päivittäisharjoitteluun
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet - tavoitteenasettelun merkityksen kertaaminen ja ymmärtäminen
- psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailussa
- kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen
- suoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallinta erilaisin keinoin
- kilpailupaineiden hallinta
- paineensietokyky kansainvälisissä kilpailuissa
- murrosiän huomioiminen valmennuksessa
- itsearviointitaitojen kehittyminen
- esikuvana toimiminen
FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc
| Taito - lajiliikkeiden automaatiotason saavuttaminen
- liikkeiden jatkuva kehittäminen ja ylläpito
- liikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun kehittäminen
Fyysinen harjoittelu - Voimaharjoittelussa telinekohtainen kesto- nopeus- ja maksimivoimaharjoittelu painottuneessa asemassa
- Aktiivisen liikkuvuuden ja lihastasapainon ylläpito
- Haastava telinekohtainen liikenopeusharjoittelu
- Riittävä urheilijakohtainen kestävyysharjoittelu lajinomaisesti ja tarvittaessa muulla kestävyysharjoittelulla
- Urheilijakohtainen urheilufysioterapeutin harjoitusten integrointi päivittäisharjoitteluun
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet - urheilijan arjen hallinta
- paineiden hallitseminen kansainvälisissä kilpailuissa
- itsearviointi ja oman kehon tuntemus harjoittelussa
- halu itsensä kehittämiseen
- itsearviointitaitojen hallinta ja hyödyntäminen
- esikuvana toimiminen
FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suom
i.doc
|
Lajitaito | - motoristen taitojen hankinta
- telineiden alkeiden opettelu
- trampoliiniharjoittelu
TELINEVOIMISTELUN
TÄRKEÄT PERUSASENNOT, Mika
Holopainen 2007 JyVo-79.ppt media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx
| - pääpaino ominaisuuksien ja perustaitojen kehittämisessä
- trampoliiniharjoittelu
- liikesuositukset ikäryhmittäin
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx Voimistelu, Miesten
telinevoimistelu_251_Ksiseison
nanharjoitteita.ppt
| - pääpaino ominaisuuksien ja perustaitojen hallitsemisessa
- teknisesti vaikeampien liikkeiden tuotto perusliikkeiden hallintaan ja ominaisuuksiin perustuen
- trampoliiniharjoittelu
- liikesuositukset ikäryhmittäin
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx Ranteiden vahvistamis-
ja kuntoutusohjelma.ppt Selän kuntoutus – ja
vahvistamisohjelma 1.ppt Olkapäiden kuntoutus-,
vahvistamis- ja
palautumisohjelma.ppt
| - teknisesti vaikeampien liikkeiden tuotto perusliikkeiden hallintaan ja ominaisuuksiin perustuen
- trampoliiniharjoittelu
- liikesuositukset ikäryhmittäin
- kaikki liikeryhmät kaikilla telineillä
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx
| - teknisesti vaikeiden liikkeiden ja liikeyhdistelmien tuotto ja parantaminen
- trampoliiniharjoittelu
- liikesuositukset ikäryhmittäin
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx
| - teknisesti vaikeiden liikkeiden ja liikeyhdistelmien tuotto ja parantaminen
- trampoliiniharjoittelu
- liikesuositukset ikäryhmittäin
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx
|
Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 20 | 20 − 40 |
---|
Valmentaja | Osaaminen ja koulutus - valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus (tai muu vastaava koulutus).
- lajitaidon peruskoulutus: valmentaja hallitsee lajin perustaidot sekä opettamisen
- kansainväliselle huipulle pyrkivien voimistelijoiden valmentajilla mahdollisimman korkea lajitaidon koulutustaso
- valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
- valmentajamentorointi
- valmentajien sosiaaliset taidot: avoin vuorovaikutus
- ymmärrys kansainvälisestä vaatimustasosta
- suhteet ja ymmärrys Olympiakomitean toiminnasta
Voimisteluliiton koulutussivu Rooli - osaa innostaa lasta voimisteluun ja muuhun liikkumiseen.
- valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
- valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa; riittävä vanhempien informointi ja tiedottaminen
- roolimalli ja esikuva
- tukee voimistelijan lajirakkauden syttymistä
- luotettava aikuinen
| Osaaminen ja koulutus - valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus (tai muu vastaava koulutus).
- lajitaidon II-tason koulutus.
- valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet.
- valmentajamentorointi
- valmentajien sosiaaliset taidot: avoin vuorovaikutus
- ymmärrys kansainvälisestä vaatimustasosta
- suhteet ja ymmärrys Olympiakomitean toiminnasta
- Laadukkaan lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
- Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus)
- Kilpailujärjestelmän ja kilpailemisen kokonaisuuden hallitseminen
Rooli - osaa innostaa lasta voimisteluun ja muuhun liikuntaan
- valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
- valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa; riittävä vanhempien informointi ja tiedottaminen
- Hyvä yhteistyö muiden valmentajien kanssa (sisältää maajoukkuevalmentajat ja lajipäällikön)
- Luotettava aikuinen
- Roolimalli ja esikuva
- Urheilijaksi kasvun tukeminen
| Osaaminen ja koulutus - valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus (tai muu vastaava koulutus).
- lajitaidon III-tason koulutus ja lisäksi FIG L2 akatemia sekä ammattivalmentajatutkinto
- valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
- valmentajamentorointi
- valmentajien sosiaaliset taidot: avoin vuorovaikutus
- ymmärrys kansainvälisestä vaatimustasosta
- suhteet ja ymmärrys Olympiakomitean toiminnasta
Rooli - osaa innostaa lasta voimisteluun ja muuhun liikuntaan
- innostaja ja kannustaja
- valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään
- avoimet ja luottamukselliset välit voimistelijaan, hänen huoltajiinsa ja koulumaailmaan: riittävä tiedonkulku
- yhteistyö urheiluakatemian kanssa
- Hyvä yhteistyö muiden valmentajien kanssa (sisältää maajoukkuevalmentajat ja lajipäällikön)
| Osaaminen ja koulutus - valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus (tai muu vastaava koulutus).
- valmentajan ammattitutkinto ja FIG L2 tai L3 akatemia. UEG:n valmentajakoulutus (Tirrenia)
- valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
- valmentajamentorointi
- valmentajien sosiaaliset taidot: avoin vuorovaikutus
- kansainvälisessä verkostossa toimiminen
- suhteet ja ymmärrys Olympiakomitean toiminnasta
Rooli - osaa innostaa lasta voimisteluun ja muuhun liikuntaan
- innostaja ja kannustaja sekä tarvittaessa myös vaativa
- valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään
- avoimet ja luottamukselliset välit voimistelijaan, hänen huoltajiinsa ja koulumaailmaan: riittävä tiedonkulku
- Hyvät suhteet urheiluakatemian kanssa.
- Hyvä yhteistyö muiden valmentajien kanssa (sisältää maajoukkuevalmentajat ja lajipäällikön)
| Osaaminen ja koulutus - valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus (tai muu vastaava koulutus).
- valmentajan ammattitutkinto, valmentajan erikoisammattitutkinto ja FIG L3 akatemia.
- valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
- valmentajamentorointi
- valmentajien sosiaaliset taidot: avoin vuorovaikutuskansainvälisessä verkostossa toimiminen
- suhteet ja ymmärrys Olympiakomitean toiminnasta
Rooli - innostaja, kannustaja ja positiivinen tukija; tarvittaessa myös vaativa
- valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään
- avoimet ja luottamukselliset välit voimistelijaan, hänen huoltajiinsa ja koulumaailmaan: riittävä tiedonkulku
- hyvät suhteet muihin valmentajiin (sisältää maajoukkuevalmentajat ja lajipäällikön)
- valmennustiimin johtaminen
- huolehtii varusmiespalveluksen aikaisesta valmennuksesta yhdessä maajoukkevalmentajien ja lajipäällikön kanssa
| Osaaminen ja koulutus - valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus (tai muu vastaava koulutus).
- valmentajan ammattitutkinto, valmentajan erikoisammattitutkinto ja FIG L3 akatemia.
- valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
- valmentajamentorointi
- valmentajien sosiaaliset taidot: avoin vuorovaikutuskansainvälisessä verkostossa toimiminen
- suhteet ja ymmärrys Olympiakomitean toiminnasta
Rooli - innostaja, kannustaja ja positiivinen tukija; tarvittaessa myös vaativa
- valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään
- valmentajan hyvät suhteet urheiluakatemiaan tärkeässä asemassa
- avoimet ja luottamukselliset välit voimistelijaan, hänen huoltajiinsa ja koulumaailmaan: riittävä tiedonkulku
- hyvä yhteistyö muiden valmentajien ja valmennustiimin kanssa
- valmennustiimin johtaminen
- huolehtii varusmiespalveluksen aikaisesta valmennuksesta yhdessä maajoukkuevalmentajien ja lajipäällikön kanssa
|
Valmennus | Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä. Liitteenä valmennuksen materiaalia ja lapsen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehitys FIG:n materiaali Lajiharjoitusmäärä Muu liikunta - Liikunnallinen lapsuus edistää kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia
- Liikuntaleikit, -pelit sekä liikuntatuokiot perheessä ja päiväkodissa / koulussa
- sisältää pelit, leikit, ulkoilut tms.
Kokonaisliikuntamäärä - sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan
- 30 / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset
Leiritys Valmennuksen suunnitelu ja seuranta - valmennuksessa tuntisuunnitelma ja paikallaolon seuranta
- Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi
Ryhmäkoko - ryhmäkoko n. 10 lasta / 2 ohjaajaa
FIG ikäryhmien
kehitysvaiheet_Suomi.doc
| Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista voimistelun perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä sekä systemaattisen harjoittelun opettelemista Valmennus yksilöllistä ja yhteistyö muiden valmentajien kanssa tärkeää. Asiantuntijaverkoston luominen alkaa. Lajiharjoitusmäärä - harjoitusmäärä 3 - 5 krt / vko (6 - 15 h/vko)
- harjoitusmäärä 4 - 6 krt / vko. (18 h / vko)
Muu liikunta / ulkoilu - 5-14 h / vko
- Liikkuminen ja motoristen taitojen opettelu parantavat lasten edellytyksiä koulunkäyntiin ja uusien asioiden oppimiseen
- sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset tms.
- muita suositeltavia lajeja ovat yleisurheilu, juoksu, hiihto, uinti, pyöräily, pallopelit
Kokonaisliikuntamäärä - 30h/viikko liikuntaa --> n. 3-4 h / päivä
- sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan
Leiritys - aloitetaan seuran leirit; 10-15 leiripäivää/vuosi
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - valmennuksessa tunti-, viikko- ja kausisuunnitelma sekä paikallaolon seuranta
- Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi
Ryhmäkoko - ryhmäkoko n. 10 voimistelijaa / 2 valmentajaa
- Yksi valmentaja viittä voimistelijaa kohden
| Yksilöllisen valmennuksen aloittaminen. Valmennus yksilöllistä ja yhteistyö muiden valmentajien kanssa tärkeää. Psyykkinen valmennus alkaa (sisäisen motivaation vahvistaminen ja tunnetilojen hallinta) Lajiharjoitusmäärä - harjoitusmäärä 4 - 6 krt / vko. (10 - 18 h / vko)
- harjoitusmäärä 5 - 8 krt / vko (25 h / vko)
Muu liikunta / ulkoilu - väh. 6 -8 h / vko
- sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset tms.
- muita suositeltavia lajeja ovat yleisurheilu, juoksu, hiihto, uinti, pyöräily, pallopelit
Kokonaisliikuntamäärä - n lajiharjoittelua ja lajiharjoittelua ja muuta liikuntaa n. 20-30 h / vko
Leiritys - alue- / valtakunnalliset liiton leirit (n. 6kpl / vuosi, yht.25-30vrk)
Valmennuksen suunnittelu- ja seuranta - valmennuksessa viikko- ja kausiseuranta. Teline-, ominaisuus- ja liikeseuranta.
- yksityiskohtainen ja yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta.
Ryhmäkoko - ryhmäkoko n. 10 voimistelijaa / 2 valmentajaa
- Yksi valmentaja viittä voimistelijaa kohden
| Valmennus yksilöllistä. Yhteistyö muiden valmentajien kanssa tärkeää Psyykkinen valmennus jatkuu (sisäisen motivaation vahvistaminen ja tunnetilojen hallinta) Lajiharjoitusmäärä - harjoitusmäärä 5 - 8 krt / vko (18 - 25 h / vko)
- harjoitusmäärä 9 - 11 krt / vko (25 -> h / vko)
Muu liikunta - n. 5 - 8 h / vko
- sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut ja muut liikunataharrastukset tms.
- muita suositeltavia lajeja ovat yleisurheilu, juoksu, hiihto, uinti, pyöräily, pallopelit
Kokonaisliikuntamäärä - n. 23 - 33 h / vko
- sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan
Leiritys - liiton alue- ja valtakunnalliset leirit (N. 25 - 50vrk)
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - valmennuksessa viikko-, kausi,- ja pitkäntähtäimen suunnitelma. Ominaisuus-, liike-, ja sarjaseuranta.
- yksityiskohtainen ja yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta.
Ryhmäkoko - ryhmäkoko 5 - 10 voimistelijaa / 2-3 valmentajaa
- Yksi valmentaja viittä voimistelijaa kohden
| Valmennus aiempaa enemmän vuoropuhelua ja yhdessä tavoitteisiin pyrkimistä. Psyykkinen valmennus jatkuu (sisäisen motivaation vahvistaminen, tunnetilojen hallinta, kilpailutilanteen hallitseminen) Lajiharjoitusmäärä - harjoitusmäärä 9 - 11 krt / vko (25 -> h / vko)
Muu liikunta - n. 5 - 8 h / vko
- sisältää pelit, ulkoilut, koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset tms.
Kokonaisliikuntamäärä - n. 30 - 35 h / vko
- sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan
Leiritys - valtakunnalliset liiton leirit. (100 - 200 vrk / vuosi)
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - yksityiskohtainen ja yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta.
Ryhmäkoko - ryhmäkoko 5 - 10 / 2 - 3 valmentajaa
- Yksi valmentaja viittä voimistelijaa kohden
| Valmennus vuoropuhelua ja yhdessä tavoitteisiin pyrkimistä. Psyykkinen valmennus jatkuu (sisäisen motivaation vahvistaminen, tunnetilojen hallinta, kilpailutilanteen hallitseminen) Lajiharjoitusmäärä - harjoitusmäärä 9 - 12 krt / vko (25 -> h / vko)
Muu liikunta - n. 5 - 8 h / vko
- sisältää pelit, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset tms.
Kokonaisliikuntamäärä - n. 30 - 40 h / vko
- sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan
Leiritys - valtakunnalliset liiton leirit. (100 - 200 vrk / vuosi)
Valmennuksen suunnittelu ja seuranta - yksityiskohtainen ja yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta.
Ryhmäkoko - ryhmäkoko 5 - 10 / 2 - 3 valmentajaa
- Yksi valmentaja viittä voimistelijaa kohden
|
Kilpaileminen | | - Stara-tapahtumat
- kilpailujärjestelmä 1.-3. luokka
- JunnuGym-sarja
|
-
kilpailujärjestelmä 3.-4. luokka
-
JunnuGym-sarja
|
-
kilpailujärjestelmä 4.-5. luokka
-
JunnuGym-sarja
-
nuorten SM-kilpailut
-
kv.-kilpailut (PM-kilpailut ja kv-juniorikilpailut)
|
-
kilpailujärjestelmä 5.-6. luokka
-
nuorten/miesten SM-kilpailut
-
kv.-kilpailut (PM-,EM-, MM-kilpailut, Olympialaiset, MC-kilpailut ja kv-juniorikilpailut)
|
-
kilpailujärjestelmä 6. luokka
-
SM-kilpailut
-
kv.-kilpailut (PM-,EM-, MM-kilpailut, MC-kilpailut, Olympialaiset)
|
Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 20 | 20 − 40 |
---|
Tukitoimet | - lääkäri ja terveydenhoitaja
- Yhdessä sovitut pelisäännöt
| Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan - perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunallisen elämäntavan toteuttamisessa
- lääkäri ja terveydenhoitaja
- fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
- säännöllinen lihashuolto
- ravitsemusasiantuntija
- psyykkinen valmennus osa päivittäisvalmennusta
- huoltavat harjoitteet osana lajiharjoittelua
| Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan - perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunallisen elämäntavan toteuttamisessa
- lääkäri ja terveydenhoitaja
- fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
- ravitsemusasiantuntija
- urheilupsykologi
| Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan - perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunallisen elämäntavan toteuttamisessa
- lääkäri
- fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
- ravitsemusasiantuntija
- urheilupsykologi
- hieroja
- ADT ohjaus
- Liiton ADT koulutus
| Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan - lääkäri
- fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
- ravitsemusasiantuntija
- urheilupsykologi
- hieroja
- manageri
- ADT ohjaus
- SUEK
| Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan - lääkäri
- fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
- ravitsemusasiantuntija
- urheilupsykologi
- hieroja
- manageri
- ADT ohjaus
- SUEK
|
Testit ja tarkastukset | - normaalit lapsille tehtävät terveystarkastukset
Terveystarkastus - Neuvola
- Kouluterveydenhuolto
- Ryhtitarkastus
| - terveystarkastus
- lihastasapaino
- liiketestit (liite liiketestit videomateriaali)
- fyysiset testit
- ryhtitarkastus
Poikien
ominaisuustestit.pdf
| - urheilijan terveystarkastus
- lihastasapaino
- liiketestit
- lihaskuntotestit
- ryhtitarkastus
- Kasva urheilijaksi -testit
- aerobiset testit
Poikien
ominaisuustestit.pdf
| - urheilijan terveystarkastus
- lihastasapaino
- liiketestit
- lihaskuntotestit
- aerobisen kunnon testi
Poikien
ominaisuustestit.pdf
| - urheilijan terveystarkastus
- lihastasapaino
- liiketestit
- lihaskuntotestit
- aerobisen kunnon testit
- telinekohtaiset laktaattitestit
Poikien
ominaisuustestit.pdf
| - lääkärintarkastus
- lihastasapaino
- liiketestit
- lihaskuntotestit
- aerobisen kunnon testit
- telinekohtaiset laktaattitestit
|
Urheilijaksi kasvu ja arjen hallinta | "Kokeilee ja innostuu" - aktiivinen voimistelu-uran aloitus Urheilullinen elämäntapa - perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunnallisen elämäntavan toteuttamisessa
- lääkäri ja terveydravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla.
- ajankäyttö/vrk: uni väh. 10h, liikuntaa 3-4h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
- liikuntaa 30+h/vko
LISÄTÄÄN LAURA MANNERIN VOIMISTELULIITOLLE TEHTÄVÄT MATERIAALIT KAIKILLE IKÄRYHMILLE Huippu-urheilijaksi kasvaminen - innostuu lajileikeistä
- viihtyy harjoitustilanteessa
- oppii toimimaan ryhmässä
| "Oppii ja omaksuu" - voimistelun perusliikkeiden ja ominaisuuksien rakentaminen Urheilullinen elämäntapa - ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla
- ajankäyttö/vrk: uni väh. 10h, liikuntaa 3-4h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
- Liikuntaa 30+h/vko
Huippu-urheilijaksi kasvaminen - innostuu lajiharjoittelusta
- kiinnostuu oppimisesta
- ryhtyy huolehtimaan välineistä ja omista tavaroista
- ryhmän merkitys kasvaa
- rohkeus esiintyä kasvaa
| "Harjoittelee ja kilpailee" - kilpaurheilijaksi kasvaminen Urheilullinen elämäntapa - päivän pääateriat ja yöunen määrä vanhempien vastuulla
- ymmärtää välipalojen / eväiden tarpeellisuuden
- kasvaa urheilulliseen elämäntapaan
- ajankäyttö / vrk: uni väh.10h, liikuntaa 3-5h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
Huippu-urheilijaksi kasvaminen - ymmärtää harjoittelun merkityksen oppimiseen
- harrastaminen säännöllistä
- osaa huolehtia omista välineistä ja tavaroistaan
- ylpeys omasta lajista ja taidoista kehittyy
- ystävien löytäminen ryhmästä ja niiden merkitys tärkeää
- vastuun ottaminen omasta harjoittelusta kasvaa
- halu onnistua harjoituksissa ja kilpailuissa
- osaa vanhempien tuella huolehtia arkirutiineista ja harjoitusaikatauluista
| "Harjoittelee ja kilpailee" - kilpaurheilijaksi kasvaminen Urheilullinen elämäntapa - tilanteeseen sopivasta ravinnosta huolehtiminen
- ymmärtää terveellisen ravitsemuksen ja riittävän levon edellytyksinä kehittyä urheilijana
- ymmärtää unen ja ravinnon vaikutuksen suorituskykyyn
- ajankäyttö/vrk: uni 9-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
Huippu-urheilijaksi kasvaminen - vastuu omasta harjoittelusta yhdessä valmentajan kanssa
- halu menestyä ja ymmärrys sen asettamista vaatimuksista harjoittelulle
- ymmärtää arjen ja muun elämän valintojen vaikutuksen harjoitteluun
- omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen
- sitoutuminen pitkän tähtäimen suunnitelman mukaan
- palautteen vastaanottaminen ja pettymysten käsittely
- ymmärtää kehon muutosten vaikutuksen harjoitteluun
| "Kehittyy ja menestyy" - voittamaan oppiminen kaikilla tasoilla Urheilullinen elämäntapa - huippu-urheilijan elämäntapa
- ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä
- ymmärtää unen ja ravinnon vaikutuksen suorituskykyyn
- ajankäyttö/vrk: uni 9-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
Huippu-urheilijaksi kasvaminen - valmentautuu tinkimättömällä työnteolla, uskoo onnistumiseen ja menestykseen
- kantaa tavoitteellisesti vastuun omasta valmentautumisestaan ja siihen liittyvistä päätöksistä
- ymmärtää arjen ja muun elämän valintojen vaikutuksen harjoitteluun ja tavoitteiden saavuttamiseen
- sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin
- vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa
| "Valloittaa ja voittaa" Urheilullinen elämäntapa - huippu-urheilijan elämäntapa
- ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä
- ymmärtää unen ja ravinnon vaikutuksen suorituskykyyn
- ajankäyttö/vrk: uni 9-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.
Huippu-urheilijaksi kasvaminen - valmentautuu tinkimättömällä työnteolla, uskoo onnistumiseen ja menestykseen
- kantaa tavoitteellisesti vastuun omasta valmentautumisestaan ja siihen liittyvistä päätöksistä
- sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin
- vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa
|
Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 20 | 20 − 40 |
---|
Kodin rooli | Vanhempien rooli Kuljeta, kustanna, kannusta ja kuuntele - päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaja
| Vanhempien roooli - päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaja
- on kiinnostunut lapsen harrastuksista
- tutustuu seuratoimintaan ja seuran toimijoihin
- Omatoimisen harjoittelun tukeminen
- Ravinnosta, hyvästä ateriarytmistä ja levosta huolehtiminen
- Yhteistyö koulun, seuran ja valmentajan kanssa
|
Vanhempien rooli
-
lapsen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaja
-
toimii kannustajana
-
tutustuu muihin vanhempiin ja on mukana seuran toiminnassa
-
varmistaa riittävän levon ja monipuolisen ruokailun.
|
Vanhempien rooli:
-
ymmärtää lisääntyvän harjoittelun asettamat vaatimukset.
-
auttaa nuorta rakentamaan toimivan päivärytmin lepoineen ja ruokailuineen.
-
tuntee voimistelijan tukiverkoston jäsenet,
-
tukee ja kannustaa voimistelijaa.
-
taloudellinen tukija
|
Vanhempien rooli
-
ymmärtää, kannustaa ja tukee voimistelijan valintaa huippu-urheilu-urasta
-
taloudellinen tukija
| Vanhempien rooli - ymmärtää, kannustaa ja tukee voimistelijan valintaa huippu-urheilu-urasta
- taloudellinen tukija
|
Koulu, opiskelu ja armeija | |
-
liikuntapainoitteinen alakoulu
|
-
liikuntapainoitteinen alakoulu
|
-
urheiluyläkoulu
-
paikalliset urheilu-akatemiat
|
-
urheilulukio (tai vastaava toisen asteen koulutus)
-
paikalliset urheiluakatemiat
-
armeija / armeijan urheilukoulu
| - ammattiurheilu
- armeija / armeijan urheilukoulu
- opiskelun ja urheilun yhdistäminen
- työelämän ja urheilun yhdistäminen
- paikalliset urheiluakatemiat
|
Seuran rooli | - varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
- sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
- tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
- positiivinen seurahenki
- Seuran toiminta kestää kansainvälisen vertailun
- Seuratoiminnan kehittäminen (vrt. Huippuseurat)
- Mahdollistaa valmentajan kouluttautumisen
| - varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
- sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
- tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
- positiivinen seurahenki
- Seuran toiminta kestää kansainvälisen vertailun
- Seuratoiminnan kehittäminen (vrt. Huippuseurat)
- Mahdollistaa valmentajan kouluttautumisen
| - varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
- sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
- tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
- positiivinen seurahenki
- Seuran toiminta kestää kansainvälisen vertailun
- Seuratoiminnan kehittäminen (vrt. Huippuseurat)
- Mahdollistaa valmentajan kouluttautumisen
| - varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
- sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
- tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
- positiivinen seurahenki
- Seuran toiminta kestää kansainvälisen vertailun
- Seuratoiminnan kehittäminen (vrt. Huippuseurat)
- Mahdollistaa valmentajan kouluttautumisen
| - varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
- sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
- tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
- positiivinen seurahenki
- Seuran toiminta kestää kansainvälisen vertailun
- Seuratoiminnan kehittäminen (vrt. Huippuseurat)
- Mahdollistaa valmentajan kouluttautumisen
| - varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
- sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
- tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
- positiivinen seurahenki
- Seuran toiminta kestää kansainvälisen vertailun
- Seuratoiminnan kehittäminen (vrt. Huippuseurat)
- Mahdollistaa valmentajan kouluttautumisen
Urheilu-uran jälkeen: - urheilijan urasta kiittäminen
- seuran alumnitoiminta
- valmentaja- ja tuomarikoulutuksiin kannustaminen
|
Teema / Ikävuodet | 0 − 6 | 7 − 9 | 10 − 12 | 13 − 15 | 16 − 20 | 20 − 40 |
---|
Liiton rooli | - tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
- tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja
- tekee olosuhteiden kehittämistyötä
- tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
- Ohjaa vastuulliseen voimisteluun
https://www.voimisteluklubi.fi/vastuullisuus
Laadukas lasten voimistelu -materiaali Tukee seurojen ja olosuhteiden kehittämistyötä Kehittää lajin valmennusjärjestelmää
Kehittää kansallista kilpailujärjestelmää |
-
tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
|
-
tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
-
kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
-
kehittää lajin valmennusjärjestelmää
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
|
-
tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
-
tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
-
kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
-
kehittää lajin valmennusjärjestelmää
-
tekee olosuhteiden kehittämistyötä
-
tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
-
tekee ADT yhteistyötä
| - tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
- tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
- kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
- kehittää lajin valmennusjärjestelmää
- tekee olosuhteiden kehittämistyötä
- tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
- tekee ADT yhteistyötä
- mediakasvatus
- urheilijasopimukset
| - tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
- tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
- kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
- kehittää lajin valmennusjärjestelmää
- tekee olosuhteiden kehittämistyötä
- tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
- tekee ADT yhteistyötä
- mediakasvatus
- urheilijasopimukset
|
Olosuhteet |
-
harjoittelu koulujen saleissa, harrastesaleissa ja seurojen telinesaleissa.
-
turvallinen ja virikkeitä tarjoava toimintaympäristö
|
-
harrastesalit ja seurojen telinesalit.
-
turvallinen ja virikkeitä tarjoava toimintaympäristö
| - seurojen telinesalit ja huippuvoimisteluun tarkoitettu sali.
- valtakunnallinen olympiavalmennuskeskus (Kuortane)
- Mahdollisuus harjoitella kansainvälisen vaatimustason mukaisesti 365, 24/7
| - seurojen telinesalit ja huippuvoimisteluun tarkoitettu sali.
- mahdollinen siirtyminen kotipaikkakunnalta harjoituskeskukseen
- alueelliset valmennuskeskukset (PK-seutu, TRE, JKL, TKU)
- ttttukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä.
- valtakunnallinen olympiavalmennuskeskus (URHEA-halli, Kuortane)
- Mahdollisuus harjoitella kansainvälisen vaatimustason mukaisesti 365, 24/7
| - seurojen telinesalit ja huippuvoimisteluun tarkoitettu sali.
- mahdollinen siirtyminen kotipaikkakunnalta harjoituskeskukseen
- alueelliset valmennuskeskukset (PK-seutu, TRE, JKL, TKU)
- tukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä
- valtakunnallinen olympiavalmennuskeskus (URHEA-halli, Kuortane)
- Mahdollisuus harjoitella kansainvälisen vaatimustason mukaisesti 365, 24/7
| - seurojen telinesalit ja huippuvoimisteluun tarkoitettu sali
- alueelliset valmennuskeskukset (PK-seutu, TRE, JKL, TKU)
- tukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä
- valtakunnallinen olympiavalmennuskeskus (URHEA-halli, Kuortane)
- Mahdollisuus harjoitella kansainvälisen vaatimustason mukaisesti 365, 24/7
|