Pöytätennis

Kotisivu: http://www.sptl.fi


Vastuuhenkilöt: Grefberg, Sonja; Keinonen, Taneli; Manni, Jouko.



Näytettävät ikäluokat
Teema / Ikävuodet3 − 6 7 − 9 10 − 12 13 − 14 15 − 18 18 ja yli
Tärkeää

Palloista pitävä lapsi tutustuu pöytätennikseen, voi jo aloittaa pelaamisen.

Harrastetaan kaikkea liikuntaa

 

Opetellaan pöytätenniksen perustaidot, hyvä ikä aloittaa

Opetellaan liikunnallisia perustaitoja

Opitaan säännöllisen harjoittelun merkitys, viimeinen ikä aloittaa

Luodaan pohja omalle käsitykselle pöytätenniksen harjoittelemisesta ja siinä menestymisestä

Opitaan säännöllisen harjoittelemaan säännöllisesti ja tietyn ohjelman mukaan

Ymmärretään oma tapa pelata ja tehdä pisteitä

Kovaa säännöllistä harjoittelua, jossa tavoitteena on menestyminen kansainvälisillä areenoilla

Jatkuva kansainvälinen kosketus

Ammattimainen huippu-urheilutoiminta kaikilla osa-alueilla

Kyky voittaa tärkeitä kansainvälisiä otteluja

Valmentajan rooli

Lajin perustaidot omaava ohjaaja opettaa leikkimään pallon ja mailan kanssa

Lajitaidot omaava ohjaaja/valmentaja opettaa pelaamisen ja sääntöjen perusteet

Pingiskouluryhmässä voi olla 10 lasta yhtä ohjaajaa kohden

Ohjaaja saa lapset kiinnostumaan pöytätenniksestä

Kaikki haluavat tulla pingiskouluun

Koulutettu valmentaja huolehtii ennen kaikkea puhtaan ja modernin lyöntitekniikan opettamisesta

Tehdään ensimmäiset harjoitusohjelmat, joissa myös omatoimisesti tehtäviä harjoituksia

Harjoitusryhmässä 4-6 lasta yhtä valmentajaa kohden

Lapset ovat kiinnostuneita pöytätenniksessä kehittymisestä ja seuraavat omaa ratingiaan

Kaikki haluavat itse tulla harjoituksiin

Koulutettu valmentaja huolehtii modernin lyöntitekniikan kehittymisestä

Yksilöllinen harjoitusohjelma sekä peliharjoitusten että fyysisten harjoitusten osalta

Harjoitusryhmässä 4-6 lasta yhtä valmentajaa kohden

Kypsymiseen ja kasvuun liittyvien asioiden ja muutosten huomioiminen

Omien aseiden jatkuva hiominen

Kansainvälisen tason valmennusosaaminen

Harjoitusryhmässä 4-6 lasta yhtä valmentajaa kohden

Asiantuntijoiden käyttö fyysisen suorituskyvyn testaamisessa, terveydenhoidossa ja tausta-asioiden hoidossa; kasvupyrähdysten huomioon ottaminen

Pitkän tähtäyksen urasuunnittelu

Keskeinen koordinoija ja osaaja ammattilaisten tiimissä

Kansainvälisen tason valmennusosaaminen

Harjoitusryhmässä 3-4 urheilijaa yhtä valmentajaa kohden

Asiantuntijoiden käyttö fyysisen suorituskyvyn testaamisessa, terveydenhoidossa, psyykkisessä valmistautumisessa sekä tausta-asioiden hoidossa (esim. varuste- ja seurasopimukset)

Opiskelu-uran ja mahdollisen varusmiespalvelun nivominen osaksi toimivaa valmennuskokonaisuutta

Pöytätennispelaajaksi kasvaminen

Opitaan olemaan ja toimimaan ryhmässä ja kuuntelemaan ohjeita

Positiivinen ryhmähenki; kaikki osallistuvat ja tekevät

Tutustutaan ”salilla käymiseen” ja lajiympäristöön

Saadaan omia pingiskavereita opitaan tiettyyn kellonaikaan sidottujen harjoitusten merkitys

Opitaan määrätietoisen harjoittelemisen ja kilpailemisen lajikulttuuri

Ensimmäiset kansainväliset lajikontaktit

Määrätietoista omatoimista harjoittelua, leiriharjoittelua ja kilpailemista

Nuori miettii omaa uraansa ja sen edellyttämiä panostuksia

Säännöllisesti, mielellään kerran kuukaudessa kansainvälinen kilpailu tai leiri

Ympärivuotista ohjelmoitua harjoittelua

Kilpailemisesta nauttiminen, positiivinen asenne

Oman kehon ja harjoitusvasteen tunnistaminen

Intohimo menestyä

Kyky ymmärtää olennainen sekä harjoittelussa että kilpailutilanteessa

Kansainvälinen huippu-urheilija, jonka elämäntavat ja vuorovaikutustaidot ovat esimerkiksi kelpaavia

Asuminen ulkomailla

Teema / Ikävuodet3 − 6 7 − 9 10 − 12 13 − 14 15 − 18 18 ja yli
Lajitaidot

Opetellaan pomputtelemaan palloa mailalla

Opitaan peruslyöntien tekniikka; kämmen ja rysty, ylä- ja alakierteet

Ymmärretään kierteen merkitys

Opetellaan oikeaoppinen lyöntitekniikka ja liikkuminen

Osataan spinnipeli molemmilta puolilta

Ymmärretään syötön ja kämmenhyökkäyksen merkitys

Rakennetaan omista ominaisuuksista kumpuavaa tapaa pelata

Paljon pallolaatikkoharjoittelua sekä varmuutta, kovuutta että jalkatyötä silmällä pitäen

Osaa kaikki peruslyönnit siten, että pystyy lyömään niitä joka paikkaan

Osaa palauttaa lyöntejä omilla vastalyöneillä

Omat heikkoudet ja vahvuudet sekä oma tapa pelata selvänä mielessä

Miettii omia erikoisuuksia ja harjoittelee paljon syöttöjä

Paljon pallolaatikkoharjoittelua sekä varmuutta, kovuutta että jalkatyötä silmällä pitäen

Omat lyönnit niin tehokkaita, että ne riittävät ratkaisuihin kansainvälisiä huippuja vastaan

Omat erikoisuudet

Syötöt ja harjoitukset palvelevat omaa tapaa pelata

Paljon pallolaatikkoharjoittelua vahvuuksia ja heikkouksia silmällä pitäen

Oma tapa pelata pöytätennistä ja voittaa pisteitä

Selkeä näkemys niistä ominaisuuksista ja peliteknisistä, joita kehittämällä omaa peliä voi kehittää

Ei rajoituksia asettavia heikkouksia

Fyysiset ominaisuudet

Harjoitetaan kaikkia liikunnallisia perusominaisuuksia

Harjoitetaan kaikkia liikunnallisia perusominaisuuksia, erityisesti kehon koordinaatiota ja ketteryyttä parantavia harjoituksia

Opetellaan omaan koko pöydän kämmenlyöntiratkaisuun vaadittava jalkatyö

Muiden lajien harrastaminen suotavaa

Paljon shadow-harjoittelua sekä muita jalkatyö- ja liikkuvuusharjoituksia

Muiden lajien harrastaminen suotavaa

Paljon jalkatyöharjoituksia

Kestävyysharjoitus 2 x viikko, voima- ja/tai hyppelyharjoitus 1-2 x viikko

Säännöllinen voimaharjoitusohjelma

Muu fyysinen harjoittelu ominaisuuksien mukaan

Säännöllinen fyysinen harjoittelu ominaisuuksien ja kilpailukauden mukaan

Testaaminen

Lasketaan pomputtelu- ja seinäänlyöntimäärät

Ehjien palautusten määrä säännöllisissä harjoituksissa kaikissa peruslyönneissä vähintään 20

Yläkierrelyöntien määrä; vähintään 50 peräjälkeen ilman virhettä

Arvioidaan lyöntien varmuus ja kovuus

Cooper ja kuntopiiritestit

Urheilijan terveystarkastus

Arvioidaan kyky menestyä kilpailuissa (paineen alla pelaaminen)

Ammattilaisten suorittamat fyysiset suorituskykytestit

Urheilijan terveystarkastus, oma lääkäri

Menestys kansainvälisillä areenoilla

Ammattilaisten suorittamat fyysiset suorituskykytestit

Teema / Ikävuodet3 − 6 7 − 9 10 − 12 13 − 14 15 − 18 18 ja yli
Harjoitusmäärät

Kerta viikossa (1,5 h) lajikerho, liikuntaa yhteensä 20 h viikossa

Pingiskoulu (1,5 h) 1-2 kertaa viikossa

Pingiskoulun ja koululiikunnan lisäksi muuta liikuntaa 3-5 kertaa viikossa lajikerho, liikuntaa yhteensä 20 h viikossa

Lajiharjoittelua (1,5 h) 3-4 kertaa viikossa

Koululiikunnan lisäksi muuta liikuntaa 3-5 kertaa viikossa, liikuntaa yhteensä 20 h viikossa

Lajiharjoittelua (2 h) 6-7 kertaa viikossa

Koululiikunnan lisäksi fyysiset harjoitukset 3-.4 kertaa viikossa

Lajiharjoittelua (2,5 h) 10-12 kertaa viikossa

Kestävyys-, voima- ja nopeusharjoitukset harjoituskauden mukaan 3-6 kertaa viikossa

Lajiharjoittelua (2-3 h) 10-12 kertaa viikossa

Kestävyys-, voima- ja nopeusharjoitukset harjoituskauden mukaan 3-6 kertaa viikossa

Kilpaileminen

Leikkimielisiä pallonkuljetusviestejä

Seuran omia kilpailuja

Voi osallistua pingiskoululuokkiin kansallisissa kilpailuissa

Säännöllisesti vähintään kerran kuukaudessa, mielellään joka toinen viikko

Tavoitteena saada mahdollisimman paljon kilpailutilanneotteluja siten

Tähdätään siihen, että lapset haluavat kilpailla

Säännöllisesti vähintään kerran kuukaudessa, mielellään joka toinen viikko

Tavoitteena saada mahdollisimman paljon kilpailutilanneotteluja siten

Tähdätään siihen, että lapset haluavat kilpailla

Säännöllisesti ulkomailla vähintään kerran kuukaudessa

Kotimaiset sarjaottelut pääsarjatasolla

Pelaaminen omalla tasolle sopivassa ulkomaisessa seurajoukkueessa

Säännöllisesti U20- ja/tai ITTF:n All Star Circuit -ohjelma

Sarjaottelut ulkomaisessa huippuseurassa

Pöytätennisliitto

Leikkimielisiä pallonkuljetusviestejä

Ohjaaja- ja valmentajakoulutus

Valmentajakoulutus

Ikäluokan taitavimmat pelaajat poimitaan vastuuvalmentajan maajoukkueryhmään, joka leireilee kerran kuukaudessa

Eurokids-toiminta (Euroopan maiden parhaiden alle 12-vuotiaiden pelaajien leirit)

Valmentajakoulutus

Ikäluokan maajoukkueryhmä, joka leireilee kerran kuukaudessa

Junioreiden PM- ja EM-kisat sekä kansainväliset kilpailut, muu kansainvälinen leiri- ja kilpailutoiminta

Kansainvälisestä kilpailuohjelmasta huolehtiminen

Ikäluokan maajoukkueryhmä kansainvälisiä harjoitusvastustajia

Junioreiden PM- ja EM-kisat sekä kansainväliset kilpailut, muu kansainvälinen leiri- ja kilpailutoiminta

Pyrkii saamaan pelaajia ulkomaisiin seuroihin

Yhteistyö urheilulukioiden ja –akatemioiden kanssa (aamuharjoittelu)

Kansainvälisestä kilpailuohjelmasta huolehtiminen

Aikuisten arvokilpailut (EM, MM- ja Olympiakisat) sekä henkilökohtaisissa luokissa että joukkuekilpailuissa

Maajoukkueiden kansainväliset yhteisleirit

Maajoukkuevalmentajan ja henkilökohtaisen valmentajan yhteistyö

Teema / Ikävuodet3 − 6 7 − 9 10 − 12 13 − 14 15 − 18 18 ja yli
Seura

Tarjoaa välineet ja pitää huolen ohjaajan motivaatiosta

Tarjoaa muita urheilulajeja harrastettavaksi

Tiedottaa koteja liikunnan merkityksestä

Tarjoaa välineet ja muut fasiliteetit

Huolehtii siitä, että seuralla on koulutettuja ohjaajia ja valmentajia

Tarjoaa muita urheilulajeja harrastettavaksi

Sopii pingiskouluesittelyt koulujen kanssa

Tarjoaa harjoitusfasiliteetit

Huolehtii siitä, että seuralla on koulutettuja valmentajia sekä säännöllisesti myös aikuisia harjoitusvastustajia

Tarjoaa muita urheilulajeja harrastettavaksi

Mahdollistaa oheisharjoittelussa tarvittavat tilat ja välineet

Mahdollistaa riittävät harjoitteluolosuhteet ja harjoitusvastustajat

Mahdollistaa kotimaiset sarjaottelut sopivalla sarjatasolla

Mahdollistaa oheisharjoittelussa tarvittavat tilat ja välineet

Tukee valmentajan jatkuvaa kouluttautumista

Järjestää taloudellisia resursseja sekä asiantuntijaverkostoa

Tiivis yhteistyö SPTL:n kanssa

Järjestää taloudellisia resursseja sekä asiantuntijaverkostoa

Koti ja vanhemmat

Motivoi lasta riittävään liikuntaan, antaa liikuntaharrastuksille aikaa

Mahdollisesti oman pöydän hankkiminen

On kiinnostunut lapsen harrastuksesta ja tukee sitä

Osallistuu seuran talkootyöhän

Mahdollisesti oman pöydän hankkiminen

Ymmärtävät, että lapsi harrastaa kilpaurheilua ja tukee sitä

Tutustuvat muihin seuran pelaajiin ja osallistuu seuran talkootyöhän

Avustavat matkustamisessa leireille ja kilpailuihin

Tukevat harrastaa kilpaurheilua ja tukee sitä takaamalla hyvän levon ja ravinnon

Ymmärtää, että kova harjoittelu voi olla haasteellista koulunkäynnille

Taloudellinen tuki erityisesti kansainvälisessä leiri- ja kilpailutoiminnassa

Tukevat tietä kohti urheilijan itsenäistymistä

Ymmärtävät huippu-urheilijan roolin valinneen nuoren ajankäytön suhteen

Ymmärtävät ja tukevat jälkikasvunsa ammatinvalintaa

Avustavat mahdollisuuksiensa mukaan varainhankinnassa sekä jokapäiväisen elämään liittyvissä tarpeissa ja rutiineissa

Huippu-urheilun muutostyö
© Kirjoittajat 2011 - 2019. Ylläpito KIHU. Jaa linkki: Facebookissa, Twitterissä