Voimistelu, Rytminen voimistelu


Vastuuhenkilöt: Tarhala, Marianna; Ahonen, Laura; Kirjavainen, Anna; Tanskanen, Jani; Toivanen, Terhi.



Näytettävät ikäluokat
Teema / Ikävuodet − 6 6 − 8 8 − 11 11 − 13 13 − 15 15 − 30
Ikäryhmän painopisteet

Lapsuusvaihe

  • urheilusta innostuminen ja lajirakkauden syttyminen
  • riittävä kokonaisliikuntamäärä
  • perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
  • kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa

 

Lapsuusvaihe

  • harjoittelusta innostuminen
  • riittävä kokonaisliikuntamäärä
  • perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
  • kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa

Lapsuusvaihe

  • tavoitteellisesta harjoittelusta innostuminen
  • riittävä kokonaisliikuntamäärä
  • perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
  • kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa

Valintavaihe

  • voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen
  • harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen
  • laajan liikevalikoiman saavuttaminen
  • kasvun ja kehityksen huomioiminen erityisesti kasvupyrähdyksen aikana
  • murrosiän ja urheilijana kasvamisen tukeminen

Huippuvaihe

  • kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
  • huippusuorituksien saavuttaminen
  • kilpaileminen ja voittaminen arvokilpailuissa
  • aikuiseksi urheilijaksi kasvaminen
Taito, fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

Taito

  • liikkumisen perustaitojen harjoitteleminen
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysiset

Liikkuvuus

  • alaraajat etu-takasuunta, sivu
  • molemminpuolisuus
  • aukikierto
  • nilkat
  • selkä ja hartialinja

Nopeus

  • perusnopeuden  ja ketteryyden harjoitteleminen mm. leikeissä ja peleissä

Voima

  • kehonhallinnan kehittäminen

Kestävyys

  • peruskestävyyden harjoitteleminen mm. leikeissä ja pelessä

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • onnistumisten kokeminen
  • keskittymistaitojen harjoitteleminen 
  • valmentajan kuunteleminen
  • ryhmässä toimiminen

KekKKKKkKeskittymisKesKKeskittymisen harjoittelukKkK 

 

 

Taito

  • liikkumisen perustaitojen harjoitteleminen
  • monipuolinen lajitaitojen alkeiden opetteleminen
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysiset

Liikkuvuus

  • alaraajat etu-takasuunta, sivu
  • molemminpuolisuus
  • aukikierto
  • nilkat
  • selkä ja hartialinja

Nopeus

  • perusnopeuden  ja ketteryyden harjoitteleminen mm. leikeissä ja peleissä

Voima

  • kehonhallinnan kehittäminen

Kestävyys

  • peruskestävyyden harjoitteleminen mm. leikeissä ja pelessä

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • onnistumisten kokeminen
  • keskittymistaitojen harjoitteleminen
  • valmentajan kuunteleminen
  • ryhmässä toimiminen
  • omista tavaroista huolehtimaan oppiminen

KekKKKKkKeskittymisKesKKeskittymisen harjoittelukKkK 

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomioiminen tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa

Taito

  • monipuolinen lajitaitojen kehittely aiemmin opitun perustalle
  • lajiliikkeiden ydinosien oppiminen
  • vaivan näkemisen opetteleminen taitojen oppimiseksi
  • havaintotaitojen kehittäminen
  • harjoittelun runsas variointi
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
  • pyörivien liikkeiden harjoitteleminen molemminpuolisesti ja monipuolisesti
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysiset

Liikkuvuus (aktiivinen) on ikäkauden tärkein ominaisuus

Tärkeää: yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemisksi

  • alaraajat etu-takasuunta, sivu
  • molemminpuolisuus
  • aukikierto
  • nilkat
  • selkä ja hartialinja

Nopeus on ikäkauden painopiste

  • nopeuteen vaikuttavien tekijöiden, kuten monipuolisten motoristen taitojen, koordinaation ja ketteryyden, rytmitajun ja liiketiheyden kehittäminen
  • liikenopeus
  • kuuluu jokaiseen harjoitukseen

Voima

  • lihaskestävyys-kestovoima
  • keskivartalon hallinta
  • ponnistaminen

Kestävyys

  • peruskestävyys, peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen myös lajiharjoitusten ulkopuolella

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • onnistumisten kokeminen
  • itseluottamuksen tukeminen ja sen yhteyden suoritukseen ymmärtäminen
  • itsearviointitaitojen harjoitteleminen
  • ryhmässä toiminen 
  • kilpailu- ja harjoitustilanteeseen keskittyminen
  • kilpailujännityksen hallitsemisen opetteleminen
  •  kilpaiKilpKkkkkkkkkilpailuihin valmistautumisrutiinien muodostuminen 
  • omatoimisuuden oppiminen

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomioiminen tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa

Taito

  • laajan liikevalikoiman harjoittelu aikaisemmin opitun perustalle
  • lajitaitojen tekniikan ymmärtäminen ja havainnominen
  • motivoiminen vaikeampien liikkeiden oppiseen ja työn tekemiseen
  • harjoitteiden runsas variointi
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
  • pyörivien liikkeiden harjoitteleminen molemminpuolisesti ja monipuolisesti
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysiset

Liikkuvuus

Tärkeää: yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen estämiseksi

  • yksilölliset kehityskohteet
  • liikkuvuuden lisääminen/ylläpito
  • hyvä lihastasapaino

Nopeus

  • nopeustaitavuus
  • kasvupyrähdyksen aikana erityisesti liiketiheyden ja rytmitajun harjoitteleminen
  • nopeusharjoittelun psyykkisten tekijöiden kehittäminen

Voima

  • lihaskestävyys-kestovoima
  • keskivartalon hallinta
  • kasvupyrähdyksen aikana hyppäämisen kontrollointi
  • nopeusvoiman alkeet

Kestävyys

  • peruskestävyys
  • monipuolinen liikkuminen eri syketasoilla murrosikään tultaessa

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • onnistumisten kokeminen
  • itseluottamuksen tukeminen
  • itsearviointitaitojen kehittäminen
  • joukkueessa toimiminen ja ryhmädynamiikka
  • psykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailuissa
  • kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen
  • suoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallitseminen erilaisin keinoin
  • kilpailemaan oppiminen ja kilpailutilanteeseen liittyvien paineiden hallitseminen

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomioiminen tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa

Taito

  • vaikeimpien lajiliikkeiden kehittely yksilöllisessä tahdissa aiemmin opitun perustalle
  • suuri määrä toistoja
  • eri menetelmien kuten välineet ja aistit hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi

Fyysiset

Liikkuvuus

Tärkeää: yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemiseksi

  • yksilölliset kehityskohteet
  • liikkuvuuden lisääminen/ylläpito
  • hyvä lihastasapaino

Nopeus

  • nopeustaitavuus

Voima

  • lihaskestävyys-kestovoima
  • keskivartalovoiman ylläpito
  • nopeusvoima

Kestävyys

  • huoltava peruskestävyys palautumisen ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyyn
  • maksimikestävyys
  • henkilökohtaisten sykekynnysten kartoittaminen

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • onnistumisten kokeminen
  • itseluottamuksen tukeminen
  • itsearviointitaitojen kehittäminen
  • murrosiän huomioiminen valmennuksessa
  • joukkueessa toimiminen ja ryhmädynamiikka
  • tavoitteenasettelun merkitys ja sen ymmärtäminen
  • psykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailuissa
  • kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen
  • suoritusta häiritsevien psyykkisisten tekijöiden hallitseminen 
  • kilpailemaan oppiminen ja kilpailupaineiden hallitseminen

 

 

Taito

  • lajiliikkeiden automaatiotason saavuttaminen
  • jatkuva kehittäminen ja ylläpito
  • liikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun kehittäminen

Fyysiset

Liikkuvuus

  • yksilölliset kehityskohteet
  • liikkuvuuden lisääminen/ylläpito
  • hyvä lihastasapaino

Nopeus

  • nopeustaitavuus

Voima

  • kestovoima
  • nopeusvoima
  • keskivartalovoima

Kestävyys

  • huoltava peruskestävyys palautumisen ja luokkaantumisen ennaltaehkäisyyn
  • maksimikestävyys
  • henkilökohtaisten sykekynnysten kartoittaminen

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • arjen hallinta
  • tavoitteenasettelun ymmärtäminen
  • kyky suoriutua paineen alla
  • itsearviointitaitojen hallitseminen ja oman kehon tuntemus
  • esikuvana oleminen ja mediakäyttäytyminen

 

Lajitaidot

 

  • lajinomaisen liikkuvuusharjoittelun aloittaminen
  • jalkatekniikkaharjoitukset lattialla istuen
  • helpoimpien vartalovaikeusosien muotojen harjoitteleminen lattiatasossa
  • helpoimpien akrobatialiikkeiden harjoitteleminen (esim.kuperkeikat)
  • välineisiin tutustuminen
  • liikkuminen musiikkiin ja musiikin kuunteleminen

 

  • lajinomainen liikkuvuusharjoittelu (painopiste passiivisessa liikkuvuudessa)
  • jalkatekniikkaharjoitukset lattialla istuen ja pystyasennossa (tavoitteena aukikiertoiset ojentuneet jalat ja korkeat päkijät)
  • helpoimpien vartalovaikeusosien hallitseminen (tasapainot jalka vaakatasossa, passepiruetti, kauris- ja kasakkahypyt, spagaatipyöriminen)
  • akrobatialiikkeiden harjoitteleminen (esim. kärrynpyörät, siltakaadot)
  • narun, vanteen ja pallon perustekniikoiden opetteleminen
  • musiikin kuunteleminen ja sen mukaan liikkuminen
  • musiikin luonteen ilmaiseminen

 

  • lajinomainen liikkuvuusharjoittelu (aktiivisen liikkuvuuden osuus kasvaa)
  • jalkatekniikkaharjoitukset lattialla istuen sekä pystyasennossa paikoillaan ja liikkuen (tavoitteena aukikiertoiset ojentuneet jalat ja korkeat päkijät)
  • vartalovaikeusosien monipuolinen hallitseminen
  • akrobatialiikkeiden monipuolinen hallitseminen
  • kaikkien välineiden (naru, vanne, pallo, keilat, nauha) perustekniikoiden hallitseminen
  • yksilö- ja joukkueharjoittelu
  • musiikin kuunteleminen ja sen mukaan liikkuminen
  • musiikin luonteen ilmaiseminen sekä keholla että kasvoilla
  • vartalovaikeusosien suoritustekniikan hiominen
  • vartalo- ja välinetekniikan yhdistäminen
  • monipuolisen välinetekniikan kehittäminen (mm. erilaiset heittotekniikat, vaihdot, riskit ja "collaborationit")
  • kilpailuohjelman virheetön suorittaminen 
  • yksilö- ja joukkueharjoittelu
  • musiikin kuunteleminen ja sen mukaan monipuolisesti liikkuminen
  • erilaisten musiikkien ilmentäminen keholla ja kasvoilla

 

  • vartalovaikeusosien suoritustekniikan hiominen
  • monipuolisen välinetekniikan kehittäminen (mm. erilaiset heittotekniikat, vaihdot, riskit ja "collaborationit")
  • kilpailuohjelman kokonaisuuden kehittäminen: vartalotekniikka, välinetekniikka, ilmaisu
  • kilpailuohjelman virheetön suorittaminen
  • yksilö- ja joukkueharjoitteluyksilö- ja joukkueharjoittelu
  • musiikin kuunteleminen ja sen mukaan monipuolisesti liikkuminen
  • musiikin ilmentämisen syventäminen ja rohkea esiintyminen
  • vartalovaikeusosien suoritustekniikan hiominen
  • monipuolisen välinetekniikan kehittäminen (erilaiset heittotekniikat, vaihdot, riskit ja "collaborationit")
  • kilpailuohjelman kokonaisuuden kehittäminen: vartalotekniikka, välinetekniikka, ilmaisu
  • kilpailuohjelman virheetön suorittaminen
  • ykiyksilö- tai  joukkueharjoittelu
  • musiikin kuunteleminen ja sen mukaan monipuolisesti liikkuminen
  • musiikin ilmentämisen syventäminen ja rohkea esiintyminen
Teema / Ikävuodet − 6 6 − 8 8 − 11 11 − 13 13 − 15 15 − 30
Valmennus

Lajiharjoitusmäärä

sisältää laji- ja oheisharjoittelun, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn

  • harjoitusmäärä: 1-3 h/vko, 45- 90 min kerrallaan

Muu liikunta / ulkoilu

sisältää pelit, leikit, liikuntahetket päiväkodissa, ulkoilut tms.

Kokonaisliikuntamäärä

sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan

  • 20 h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä

Varhaiskasvatuksen liikuntasuositus

Suunnittelu ja seuranta

  • lapsi tulee harjoituksiin mielellään
  • monipuolinen ja leikinomainen ominaisuuksien ja lajitaitojen kehittäminen
  • tuntisuunnitelma
  • läsnäolon seuranta
  • kokonaisliikuntamäärästä kertominen

Ryhmäkoko

  • ryhmän koko 10-15 lasta  

Painopiste

  • lajirakkauden syttyminen

Leirit

  • ei varsinaisia lajileirejä

Lajiharjoitusmäärä

sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti,  huoltavan harjoittelun ja verryttelyn

  • harjoitusmäärä: 3-4 kertaa, 5-10h/vko

Muu liikunta / ulkoilu

sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset tms.

Kokonaisliikuntamäärä

sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan

  • 20 h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä

Liikuntasuositus

Suunnittelu ja seuranta

  • pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma
  • monipuolisten voimistelun perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittäminen ja systemaattisen harjoittelun oppiminen leikinomaisesti
  • läsnäolon seuranta
  • kokonaisliikuntamäärän seuranta
  • loukkaantumisten ennaltaehkäisy huolehtimanlla  loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen huolehtimalla riittävistä liikuntamääristä ja perustaitojen kehittämisestä
  • kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arvioiminen

Ryhmäkoko

  • ryhmän koko 10-15 / 2 valmentajaa 

Painopiste

  • ominaisuusharjoittelu
  • lajirakkauden säilyminen 

Leirit

  • seuran omat leirit / treenipäivät
  • Minirytmisten avoimet leirit ja Miniringin leirit

 

Lajiharjoitusmäärä

sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti,  huoltavan harjoittelun ja verryttelyn

 

  • harjoitusmäärä: 5-7 kertaa, 21-23h /vko

Muu liikunta / ulkoilu

sisältää koululiikkunnan, muut liikuntaharrastukset, juoksulenkit tms.

Kokonaisliikuntamäärä

sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan

  • 20 h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä

http://www.nuorisuomi.fi/files/ns/julkaisut/080129Liikuntasuositus-kirja%28kevyt%29_08.pdf 

Suunnittelu ja seuranta

  • pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma (sisältäen omien kehityskohteiden mukaisen yksilöllisen harjoitussuunnitelman)
  • läsnäolon seuranta
  • kokonaisliikuntamäärän seuranta
  • loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen huomioiden oikeat tekniikat, kehonhallinta ja kasvupyrähdyksen alku
  • yhteistyö muiden valmentajien kanssa
  • kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arvioiminen

Ryhmäkoko

  • ryhmän koko 8-10 voimistelijaa / 2 valmentajaa  

Painopiste

  • lajitaitojen ja lajiliikkeiden oikeiden suoritustekniikoitten oppiminen 

Leirit

  • seuran omat leirit / treenipäivät
  • Minirytmisten ja Miniringin leirit
  • N-ryhmän leirit

  

 

 

 

Lajiharjoitusmäärä

sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti,  huoltavan harjoittelun ja verryttelyn

 

  • harjoitusmäärä: 5-7 kertaa, 21-23h /vko

Muu liikunta / ulkoilu

sisältää koululiikkunnan, muut liikuntaharrastukset, juoksulenkit tms.

Kokonaisliikuntamäärä

sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan

  • 20 h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä

http://www.nuorisuomi.fi/files/ns/julkaisut/080129Liikuntasuositus-kirja%28kevyt%29_08.pdf 

Suunnittelu ja seuranta

  • pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma (sisältäen omien kehityskohteiden mukaisen yksilöllisen harjoitussuunnitelman)
  • kokonaisliikuntamäärän seuranta
  • loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen huomioimalla kasvupyrähdys, murrosikä, lajin vaatimukset ja tyyppivammat
  • yhteistyö muiden valmentajien kanssa
  • kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arvioiminen

Ryhmäkoko

  • ryhmän koko 8-10 voimistelijaa / 2 valmentajaa  

Painopiste

  • lajitaitojen ja lajiliikkeiden oikeiden suoritustekniikoitten oppiminen 

Leirit

  • seuran omat leirit / treenipäivät
  • Minirytmisten ja Miniringin leirit
  • N-ryhmän leirit

  

 

 

 

Lajiharjoitusmäärä

sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti,  huoltavan harjoittelun ja verryttelyn

  • harjoitusmäärä: 6-8 kertaa, 23-25h /vko, harjoituspäiväkirja 
  • aamuharjoitukset mukaan harjoitusohjelmaan

Muu liikunta

Muu liikunta / ulkoilu

sisältää koululiikunnan, omatoimisen liikunnan, hyötyliikunnan tms.

Kokonaisliikuntamäärä

sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan

  • 20 h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä

Suunnittelu ja seuranta

  • pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma (sisältäen omien kehityskohteiden mukaisen yksilöllisen harjoitussuunnitelman)
  • onnistuneiden toistojen riittävä määrä suorituksista
  • osa harjoittelusta omatoimista 
  • loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa
  • yhteistyö muiden valmentajien kanssa
  • kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arvioiminen

Ryhmäkoko

  • ryhmän koko 6-8 voimistelijaa / 2 valmentajaa 

Painopiste

  • lajiliikkeiden oikeiden suoritustekniikoitten stabilisointi, kilpailemaan oppiminen 

 Leirit

  • seuran omat leirit / treenipäivät
  • N-ryhmän leiri
  • maajoukkueleirit
Lajiharjoitusmäärä

sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti,  huoltavan harjoittelun ja verryttelyn

  • harjoitusmäärä: 9-12 kertaa, 25-30h /vko

Muu liikunta / ulkoilu

sisältää koululiikunnan, omatoimisen liikunnan, hyötyliikunnan tms.

Muu liikunta

Kokonaisliikuntamäärä

sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan

  • 20 h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä

Suunnittelu ja seuranta

  • pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma (sisältäen omien kehityskohteiden mukaisen yksilöllisen harjoitussuunnitelman)
  • harjoituspäiväkirja
  • motivaation ja sitoutumisen kautta tinkimättömään tavoitteelliseen harjoitteluun pyrkiminen
  • onnistuneiden toistojen riittävä määrä suorituksista
  • osa harjoittelusta omatoimista  
  • loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa
  • yhteistyö muiden valmentajien kanssa
  • kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arvioiminen

Ryhmäkoko

  • ryhmän koko 6-8 voimistelijaa / 2 valmentajaa 

Painopiste  

  • suoritusten ratauttaminen
  • suorituspuhtaus
  • vahva esiintyminen

Leirit

  • maajoukkueleirit
  • leirit ulkomailla

 

 

Kilpaileminen
  • Voimistelu Asema
  • esiintymisiä

Voimistelu Asema

  • Voimistelu Asema
  • luokkakilpailut
  • ikäkausikilpailut
  • esiintymisiä

http://www.voimistelu.fi/voimistelutoiminta/lajit/rytminen_voimistelu/kilpailujarjestelma/

  • Voimistelu Asema
  • luokkakilpailut
  • ikäkausikilpailut
  • esiintymisiä

Lisäksi katsomaan ja tutustumaan SM-kilpailuihin ja KV-kilpailuihin.

  • luokkakilpailut
  • Ikäkausikilpailut
  • nuorten SM-kilpailut
  • kansainväliset kilpailut
  • nuorten PM- ja EM-kilpailut
  • esiintymisiä

Lisäksi katsomaan ja tutustumaan SM-kilpailuihin, arvokilpailuihin ja muihin KV-kilpailuihin.

  • ikäkausikilpailut
  • SM-kilpailut
  • kansainväliset kilpailut
  • arvokilpailut

Lisäksi katsomaan ja tutustumaan arvokilpailuihin ja muihin KV-kilpailuihin.

  • ikäkausikilpailut
  • SM-kilpailut
  • kansainväliset kilpailut
  • arvokilpailut
Testit ja tarkastukset
  • normaalit lapsille tehtävät terveystarkastukset
  • normaalit lapsille tehtävät terveystarkastukset
  • ryhtitarkastus
  • ominaisuustestit
  • urheilijan vuosittainen terveystarkastus ja lihastasapainokartoitus noin 10-vuoden ikäisestä lähtien
  • ryhtitarkastus  ryhtitarkastus
  • ominaisuustestit
  • urheilijan vuosittainen terveystarkastus ja lihastasapainokartoitus
  • ryhtitarkastus
  • ominaisuustestit

www.kasvaurheilijaksi.fi/nuorisuomi

  • urheilijan vuosittainen terveystarkastus ja lihastasapainokartoitus 
  • ryhtitarkastus ryhtitarkastus
  • ominaisuustestit
  • kuormituksen ja palautumisen seurantatesti

www.kasvaurheilijaksi.fi/nuorisuomi

 

  • urheilijan vuosittainen tarveystarkastus ja lihastasapainokartoitus
  • ominaisuustestit
  • kuormituksen ja palautumisen seurantatesti
Teema / Ikävuodet − 6 6 − 8 8 − 11 11 − 13 13 − 15 15 − 30
Valmentaja

Osaaminen ja koulutus 

  • lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • lajin perusteiden hallitseminen ja opettaminen lapsille
  • lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
  • motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
  • koulutettu valmentaja
  • vähintään I-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen

Rooli

  • luotettava aikuinen
  • lapsen innostaminen  
  • esikuva
  • avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin
Osaaminen ja koulutus
  • lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden ja opettamisen hallitseminen 
  • lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
  • motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina
  • koulutettu valmentaja
  • vähintään I-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen

Rooli

  • luotettava aikuinen
  • lapsen innostaminen 
  • esikuva
  • urheilijaksi kasvun tukeminen  
  • avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin

Osaaminen ja koulutus

  • lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden ja opettamisen hallitseminen
  • lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
  • motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina
  • koulutettu ammattivalmentaja
  • vähintään lajivalmentajan jatkokoulutus (II-TASO) tai muu vastaava osaaminen

Rooli

  • luotettava aikuinen / esikuva
  • lapsen innostaminen tavoitteelliseen harjoitteluun 
  • voimistelijan itsetunnon kehittymisen tukeminen vahvuuksien ja onnistumisten kautta
  • urheilijaksi kasvun tukeminen
  • avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin
  • toimivat välit koulun ja opettajan kanssa

Osaaminen ja koulutus

  • lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun hallitseminen ja opettaminen  
  • osaa  murrosiän huomioiminen ja drop outin ehkäisemiseksi toimiminen
  • kilpailuttamisen kokonaisuuden hallitseminen  
  • motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina
  • koulutettu ammattivalmentaja
  • vähintään lajitutkinto (III-TASO) ja FIG:n akatemiat 1-2 tai muu vastaava osaaminen  
  • Rooli
    • luotettava aikuinen, positiivinen auktoriteetti
    • vahva roolimalli ja esikuva
    • positiivinen mutta vaativa
    • tavoitteelliseen harjoitteluun innostaminen ja kannustaminen  
    • murrosiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen ja kasvun tukeminen   
    • voimistelijan itsetunnon kehittymisen tukeminen vahvuuksien ja onnistumisten kautta
    • urheilijaksi kasvun tukeminen 
    • avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin
    • toimivat välit  koulun ja opettajan kanssa

    Osaaminen ja koulutus

    • lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
    • lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun hallitseminen ja opettaminen  
    • osaa huomioida murrosiän ja toimia drop outin ehkäisemiseksi murrosiän huomioiminen ja drop outin ehkäisemiseksi toimiminen
    • kilpailuttamisen kokonaisuuden hallitseminen  
    • motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina
    • koulutettu ammattivalmentaja
    • vähintään lajitutkinto (III-TASO) ja FIG:n akatemiat 1-2 tai muu vastaava osaaminen  
  • Rooli
    • positiivinen auktoriteetti
    • vahva roolimalli ja esikuva
    • positiivinen mutta vaativa
    • tavoitteelliseen harjoitteluun innostaminen ja kannustaminen  
    • murrosiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen ja kasvun tukeminen   
    • voimistelijan itsetunnon kehittymisen tukeminen vahvuuksien ja onnistumisten kautta
    • urheilijaksi kasvun tukeminen  
    • avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin
    • toimivat välit  koulun ja opettajan kanssa

    Osaaminen ja koulutus 

      

    • nuoren fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden ymmärtäminen
    • kilpailumenestyksen merkityksen ymmärtäminen suhteessa "laji-ikään"
    • erittäin hyvä lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun hallitseminen ja opettaminen 
    • murrosiän huomioiminen ja drop outin ehkäisemiseksi toimiminen
    •   motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina
    • koulutettu ammattivalmentaja
    •  lajitutkinto (III-TASO), VAT ja FIG:n akatemiat 1-3, liikunnan ammattitutkinto tai muu vastaava osaaminen

        Rooli

    • ammattitaitoinen ja avoin suhde valmentajan ja voimistelijan välillä
    • vahva roolimalli ja esikuva
    • positiivinen mutta vaativa
    • suunnitelmalliseen harjoitteluun ja sen seurantaan kannustaminen    
    • murros- ja aikuisiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen ja kasvun tukeminen  
    • voimistelijan itsetunnon kasvun tukeminen sanattoman ja sanallisen viestinnän keinoin 
    • nuoren urheilijaksi kasvun tukeminen  
    • ajankäytön suunnittelussa ja hallinnassa tukeminen
    • toimivat välit nuoren opiskelupaikan ja opettajien kanssa

     

     

     

    Tukitoimet
    • liikunnallisesta ja terveellisestä elämäntavasta viestittäminen perheelle

    valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta

    • ohjaaminen fysioterapeutille/urheilulääkärille tarpeen vaatiessa
    • liikunnallisesta ja terveellisestä elämäntavasta viestittäminen perheelle

    valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta

    • ohjaaminen fysioterapeutille/urheilulääkärille tarpeen vaatiessa
    • perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunnallisen elämäntavan toteuttamisessa

    valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta

    • fysioterapeutin/urheilulääkärin palvelut
    • säännöllinen lihashuolto
    • ravitsemusasintuntijan palvelut
    • urheilupsykologin apu valmentautumisessa
    • ADT-ohjaus

    valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta

    • fysioterapeutin/urheilulääkärin palvelut
    • säännöllinen lihashuolto
    • ravitsemusasintuntijan palvelut
    • urheilupsykologin apu valmentautumisessa
    • ADT-ohjaus

    valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta

    • fysioterapeutin/urheilulääkärin palvelut
    • säännöllinen lihashuolto
    • ravitsemusasintuntijan palvelut
    • urheilupsykologin apu valmentautumisessa
    • ADT-ohjaus
    • mediakoulutus
    • manageri
    • asiantuntijatiimin tukemiseen osallistuvat lisäksi Voimisteluliitto, urheiluakatemiat, Olympiakomitea ja yhteistyökumppanit
    Urheilijaksi kasvu ja arjen hallinta

    "Kokeilee ja innostuu" - aktiivinen voimistelu-uran aloitus

    Urheilullinen elämäntapa

    • ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla
    • ajankäyttö/vrk: uni 10h, liikuntaa 3h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

    Huippu-urheilijaksi kasvaminen

    • lajileikeistä innostuminen
    • viihtyminen harjoitustilanteessa
    • ryhmässä toimimaan oppiminen

    https://www.nuorisuomi.fi/lasten_urheilu

    Urheilijan ravitsemus

     

    "Oppii ja omaksuu" - voimistelun perusliikkeiden ja ominaisuuksien rakentaminen

    Urheilullinen elämäntapa

    • ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla
    • ajankäyttö/vrk: uni 9-10h, liikuntaa 3h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

    Huippu-urheilijaksi kasvaminen

    • lajiharjoittelusta innostuminen
    • oppimisesta kiinnostuminen
    • omista välineistä ja tavaroista huolehtiminen
    • rohkeus esiintyä
    • ryhmän merkityksen kasvaminen

    http://nuorisuomi.fi/lasten_urheilu

    Urheilijan ravitsemus

     

     

    "Harjoittelee ja kilpailee" - kilpaurheilijaksi kasvaminen

    Urheilullinen elämäntapa

    • päivän pääateriat ja yöunen määrä vanhempien vastuulla
    • välipalojen/eväiden tarpeellisuuden ymmärtäminen
    • urheilulliseen elämäntapaan kasvaminen
    • ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 3-5h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

    Huippu-urheilijaksi kasvaminen

    • harjoittelemaan oppiminen 
    • vastuu omasta harjoittelusta
    • harrastamisen säännöllisyys
    • omista välineistä, musiikeista ja tavaroista huolehtiminen
    • ylpeys omasta lajista
    • ystävien löytyminen omasta ryhmästä 

    http://www.nuorisuomi.fi/lasten_urheilu

     

    "Harjoittelee ja kilpailee" - kilpaurheilijaksi kasvaminen

    Urheilullinen elämäntapa

    • tilanteeseen sopivasta ravinnosta huolehtiminen
    • terveellisen ravitsemuksen ja riittävän levon merkityksen urheilijan kehittymiselle ymmärtäminen
    • ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

    Huippu-urheilijaksi kasvaminen

    • vastuun omasta harjoittelusta lisääntyminen
    • halu onnistua harjoituksissa ja kilpailuissa 
    • ylpeys lajista ja omista taidoista
    • ryhmän ja ystävien merkitys tärkeä

    http://www.nuorisuomi.fi/lasten_urheilu

    "Kehittyy ja menestyy" - voittamaan oppiminen kaikilla tasoilla

    Urheilullinen elämäntapa

    • huippu-urheilijan elämäntapa
    • terveellisen ruokavalion ja unirytmin merkityksen ymmärtäminen ja käytännössä noudattaminen
    • ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-8h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

    Huippu-urheilijaksi kasvaminen

    • vastuu omasta harjoittelusta yhdessä valmentajan kanssa
    • halu menestyä ja ymmärrys sen asettamista vaatimuksista harjoittelulle
    • omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen
    • sitoutuminen vuositasolla
    • palautteen vastaanottaminen ja pettymysten käsitteleminen
    • kehon muutosten vaikutuksen harjoitteluun ymmärtäminen

    Huippu-urheilija

     

    "Valloittaa ja voittaa"

    Urheilullinen elämäntapa

    • huippu-urheilijan elämäntapa
    • terveellisen ruokavalion ja unirytmin  ymmärtäminen ja käytännössä noudattaminen
    • ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-8h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

    Huippu-urheilijaksi kasvaminen

    • systemaattinen valmentautuminen
    • usko onnistumiseen ja menestymiseen
    • vastuu omasta valmentautumisesta ja siihen liittyvistä päätöksistä
    • sitoutuminen pitkän aikavälin tavoitteisiin, selkeät sopimukset eri osapuolten välillä
    • vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa 

     

    Teema / Ikävuodet − 6 6 − 8 8 − 11 11 − 13 13 − 15 15 − 30
    Kodin rooli
    • "kuljeta, kustanna, kannusta"
    • riittävän päivittäisen kokonaisliikuntamäärän mahdollistaminen
    • riittävästä yöunesta ja levosta sekä terveellisestä ravitsemuksesta huolehtiminen
    • lapsen tuominen harjoituksiin sovitusti
    • harjoittelun aiheuttamista kuluista huolehtiminen

    http://www.olympic.org/content/Olympic-Athletes/athletes-space/Entourage-intro/#

     

      

    • "kuljeta, kustanna, kannusta"
    • riittävän päivittäisen kokonaisliikuntamäärän mahdollistaminen
    • riittävästä yöunesta ja levosta sekä terveellisestä ravitsemuksesta huolehtiminen
    • lapsen tuominen harjoituksiin sovitusti
    • harjoittelun aiheuttamista kuluista huolehtiminen   huolehtiminen
    • kannustaminen ja tukeminen yhdessä valmentajan kanssa (kilpailulliselle menestymiselle ei liian suurta painoarvoa)

    http://www.olympic.org/content/Olympic-Athletes/athletes-space/Entourage-intro/#

    • "kuljeta, kustanna, kannusta"
    • riittävän päivittäisen kokonaisliikuntamäärän mahdollistaminen
    • riittävästä yöunesta ja levosta sekä terveellisestä ravitsemuksesta huolehtiminen
    • lapsen tuominen harjoituksiin sovitusti
    • harjoittelun aiheuttamista kuluista huolehtiminen   
    • kannustaminen ja tukeminen yhdessä valmentajan kanssa (kilpailulliselle menestymiselle ei liian suurta painoarvoa)
    • yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa

    http://www.olympic.org/content/Olympic-Athletes/athletes-space/Entourage-intro/# 

     

    • "kuljeta, kustanna, kannusta"
    • riittävän päivittäisen kokonaisliikuntamäärän mahdollistaminen
    • riittävästä yöunesta ja levosta sekä terveellisestä ravitsemuksesta huolehtiminen
    • kannustaminen ja tukeminen yhdessä valmentajan kanssa (kilpailulliselle menestymiselle ei liian suurta painoarvoa)
    • sopivan  yläkoulun valinnassa tukeminen
    • yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa

    http://www.olympic.org/content/Olympic-Athletes/athletes-space/Entourage-intro/# 

    • "kuljeta, kustanna, kannusta"
    • riittävästä yöunesta, levosta ja terveellisestä ravitsemuksesta huolehtiminen
    • kannustaminen ja tukeminen yhdessä valmentajan kanssa (kilpailullisen menestymisen merkitys kasvaa)
    • urheilulukion valinnassa tukeminen 
    • kilpaurheilu-uran taloudellinen tukeminen
    • yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
    • riittävän yöunen, levon ja terveellisen ravitsemuksen toteuttamisessa tukeminen
    • kannustaminen ja tukeminen yhdessä valmentajan kanssa taitojen kehittämisessä (kilpailullisen menestymisen merkitys kasvaa edelleen)
    • urheilijan auttaminen ajankäytön suunnittelussa ja päivittäisen kokonaisrasituksen hallinnassa  
    • kilpaurheilu-uran taloudellinen tukeminen
    • voimistelijan urheilun hyväksi tekemien valintojen arvostaminen
    Koulu ja opiskelu

    yhteistyö päiväkodin, kodin ja valmentajan kanssa tärkeää

    • päiväkoti/esikoulu

    yhteistyö koulun, kodin ja valmentajan kanssa tärkeää 

    • liikuntapainotteiseen alakouluun hakeutuminen
    • koulun valinta arjen kokonaisrasitus huomioiden

    yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää

    • liikuntapainotteinen alakoulu
    • urheiluakatemia
    • koulun valinta arjen kokonaisrasitus huomioiden 

     

    yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää 

    • liikuntapanotteinen alakoulu
    • uheiluyläkoulu
    • urheiluakatemia
    • koulun valinta arjen kokonaisrasitus huomioiden

    yhteistyö koulun / opiskelupaikan, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää 

    • urheiluyläkoulu
    • siirtyminen urheiluyläkoulusta urheilulukioon
    • urheiluakatemia

    yhteistyö opiskelu- / työpaikan, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää 

    • urheilulukio, harjoittelun mahdollistava oppilaitos
    • urheiluakatemia
    • jatko-opiskelun ja harjoittelun yhdistäminen
    • työnteon ja harjoittelun yhdistäminen
    Seuran rooli
    • laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
    • toimiva seuran sisäinen valmennusjärjestelmä, osaavia valmentajia/ammattivalmentajia
    • tuomareiden kouluttaminen ja kilpailuihin lähettäminen
    • yhteistyö Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa
    • positiivinen seurahenki

     

     

    • laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
    • huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen sitoutuminen
    • toimiva seuran sisäinen valmennusjärjestelmä, osaavia valmentajia/ammattivalmentajia
    • tuomareiden kouluttaminen ja kilpailuihin lähettäminen
    • yhteistyö Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa
    • positiivinen seurahenki
    • laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
    • huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen sitoutuminen
    • toimiva seuran sisäinen valmennusjärjestelmä, osaavia ammattivalmentajia
    • tuomareiden kouluttaminen ja kilpailuihin lähettäminen
    • yhteistyö Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa
    • positiivinen seurahenki

    • laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
    • huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen sitoutuminen
    • toimiva seuran sisäinen valmennusjärjestelmä, osaavia ammattivalmentajia
    • tuomareiden kouluttaminen ja kansallisiin ja kansainvälisiin kilpailuihin lähettäminen
    • yhteistyö Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa
    • positiivinen seurahenki

     

     

     

    • laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
    • huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen sitoutuminen
    • toimiva seuran sisäinen valmennusjärjestelmä, osaavia ammattivalmentajia
    • tuomareiden kouluttaminen ja kansallisiin ja kansainvälisiin kilpailuihin lähettäminen
    • yhteistyö Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa
    • urheilijoiden tukeminen taloudellisesti
    • positiivinen seurahenki
    • laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
    • huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen sitoutuminen
    • toimiva seuran sisäinen valmennusjärjestelmä, osaavia ammattivalmentajia
    • tuomareiden kouluttaminen ja kansallisiin ja kansainvälisiin kilpailuihin lähettäminen
    • yhteistyö Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa
    • urheilijoiden tukeminen taloudellisesti
    • positiivinen seurahenki
    Teema / Ikävuodet − 6 6 − 8 8 − 11 11 − 13 13 − 15 15 − 30
    Liiton rooli
    • laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
    • kansainväliseen menestykseen pyrkivien seurojen tukeminen
    • olosuhteiden kehittämistyön tekeminen
    • huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyön tekeminen
    • laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
    • kansainväliseen menestykseen pyrkivien seurojen tukeminen
    • olosuhteiden kehittämistyön tekeminen
    • huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyön tekeminen

     

     

    • laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
    • kansainväliseen menestykseen pyrkivien urheilijoiden ja seurojen tukeminen
    • kansallisen kilpailujärjestelmän ja tuomaritoiminnan kehittäminen
    • lajin valmennusjärjestelmän kehittäminen (Minirytmisten ja Miniringin leiritys osana valmennusjärjestelmää)
    • olosuhteiden kehittämistyön tekeminen
    • huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyön tekeminen
    • laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
    • kansainväliseen menestykseen pyrkivien urheilijoiden ja seurojen tukeminen
    • kansallisen kilpailujärjestelmän ja tuomaritoiminnan kehittäminen
    • lajin valmennusjärjestelmän kehittäminen (Minirytmisten ja Miniringin leiritys osana valmennusjärjestelmää)
    • olosuhteiden kehittämistyön tekeminen
    • huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyön tekeminen
    • laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
    • kansainväliseen menestykseen pyrkivien urheilijoiden ja seurojen tukeminen
    • kansallisen kilpailujärjestelmän ja tuomaritoiminnan kehittäminen
    • lajin valmennusjärjestelmän kehittäminen (N-ryhmän ja maajoukkueen leirit osana valmennusjärjestelmää)
    • olosuhteiden kehittämistyön tekeminen
    • huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyön tekeminen
    • laadukkaan valmentajakoulutuksen tarjoaminen
    • kansainväliseen menestykseen pyrkivien urheilijoiden ja seurojen tukeminen
    • kansallisen kilpailujärjestelmän ja tuomaritoiminnan kehittäminen
    • lajin valmennusjärjestelmän kehittäminen ja maajoukkuetoiminnan tukeminen
    • olosuhteiden kehittämistyön tekeminen
    • huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyön tekeminen

       
    Olosuhteet
    • harjoittelu koulujen saleissa
    • turvallinen toimintaympäristö

     

    • harjoittelu koulujen saleissa
    • rytmisen voimistelun matto ainakin osassa harjoituksia
    • turvallinen toimintaympäristö
    • voimistelusalissa riittävä katon korkeus ja rytmisen voimistelun matto
    • turvallinen toimintaympäristö
    • voimistelusalissa riittävä katon korkeus ja rytmisen voimistelun matto  
    • ainakin osa harjoituksista virallisella harjoitusalustalla
    • erillinen balettisali
    • enintään yksi joukkue/viisi yksilövoimistelijaa harjoitusaluetta kohti
    • turvallinen toimintaympäristö
    • voimistelusalissa riittävä katon korkeus ja kiinteä virallinen harjoitusalusta   
    • erillinen balettisali 
    • enintään yksi joukkue/viisi yksilövoimistelijaa harjoitusaluetta kohti 
    • turvallinen toimintaympäristö
    • mahdollinen siirtyminen kotipaikkakunnalta valmennuskeskittymiin (pääkaupunkiseutu, valtakunnallinen valmennuskeskus Kisakallion Urheiluopisto)
    • voimistelusalissa riittävä katon korkeus ja kiinteä virallinen harjoitusalusta   
    • erillinen balettisali
    • nintäänEeeeenintään yksi joukkue/viisi yksilövoimistelijaa harjoitusaluetta kohti  
    • tukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä
    • turvallinen toimintaympäristö
    • siirtyminen kotipaikkakunnalta valmennuskeskittymiin (pääkaupunkiseutu, valtakunnallinen valmennuskeskus Kisakallion Urheiluopisto)

    Huippu-urheilun muutostyö
    © Kirjoittajat 2011 - 2019. Ylläpito KIHU. Jaa linkki: Facebookissa, Twitterissä