Voimistelu, joukkuevoimistelu


Vastuuhenkilöt: Hämäläinen, Heli; Immonen, Liisa; Jukarainen, Pia; Kainulainen, Veera; Laine-Näätänen, Anneli; Niemenkari, Anne; Niemi, Eevakaisa; Porola, Susanna; Rehn, Minna; Kirjavainen, Anna.



Näytettävät ikäluokat
Teema / Ikävuodet − 7 8 − 10 10 − 12 12 − 14 14 − 16 16 − 30
Ikäryhmän painopisteet

Lapsuusvaihe

  • urheilusta innostuminen ja lajirakkauden syttyminen
  • riittävä kokonaisliikuntamäärä
  • perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
  • kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa

Valintavaihe

  • voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen
  • harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen
  • laajan liikevalikoiman saavuttaminen
  • kasvun ja kehityksen huomioiminen erityisesti kasvupyrähdyksen aikana
  • murrosiän huomioiminen ja urheilijana kasvamisen tukeminen

Huippuvaihe

  • kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
  • huippusuorituksien saavuttaminen
  • kilpaileminen ja voittaminen arvokilpailuissa
  • aikuiseksi urheilijaksi kasvaminen
Taito, fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

Taito

  • Liikkumisen perustaitojen harjoittelu
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysiset

Liikkuvuus

  • sivulinja
  • selkä
  • päkiät

Nopeus

  • perusnopeuden harjoittelu mm. leikeissä ja peleissä
  • nopeuteen vaikuttavien tekijöiden kuten monipuolisten motoristen taitojen, koordinaation ja rytmitajun kehittäminen

Voima

  • kehonhallinnan opettelu

Kestävyys

  • peruskestävyyden harjoittelu mm. leikeissä, peleissä ja ulkoilussa

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa

Taito

  • liikkumisen perustaitojen vahvistaminen
  • monipuolinen lajitaitojen alkeiden opettelu
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
  • pyörivien liikkeiden harjoittelu molemminpuolisesti ja monipuolisesti
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysiset

Liikkuvuus on ikäkauden tärkein ominaisuus

  • sivulinja huomioiden rakenteelliset erot
  • etulinja
  • selkä
  • päkiät
  • molemminpuolisuus
  • aukikierto
  • passiivinen ja aktiivinen liikkuvuus
  • puhtaat spagaatilinjat

Nopeus on ikäkauden painopiste

  • nopeuteen vaikuttavien tekijöiden kuten monipuolisten motoristen taitojen, koordinaation, rytmitajun ja liiketiheyden kehittäminen
  • liikenopeus
  • kuuluu jokaiseen harjoitukseen

Voima

  • keskivartalon lihaskestävyys
  • kehonhallinta
  • tasapainotekniikka

Kestävyys

  • peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen lajiharjoitusten ulkopuolella

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • onnistumisten kokeminen
  • keskittymistaitojen opettelu ja valmentajan kuunteleminen
  • ryhmässä toimintataitojen harjoittelu
  • esiintymisistä nauttiminen ja positiiviset kokemukset niistä
  • omista tavaroista huolehtimaan oppiminen

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa

Taito

  • monipuolinen lajitaitojen kehittely aiemmin opitun perustalle
  • lajiliikkeiden ydinosien oppiminen
  • vaivan näkemisen opettelu taitojen oppimiseksi
  • havaintotaitojen kehittäminen
  • harjoittelun runsas variointi
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
  • pyörivien liikkeiden harjoittelu molemminpuolisesti ja monipuolisesti
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysiset

Liikkuvuus on ikäkauden tärkein ominaisuus

Tärkeää: yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemiseksi.

  • sivulinja
  • etulinja
  • selkä ja hartialinja
  • päkiät
  • molemminpuolisuus
  • aukikierto
  • aktiivinen liikkuvuus
  • B-osiin vaadittava liikuvuus

Nopeus on ikäkauden painopiste

  • nopeuteen vaikuttavien tekijöiden kuten monipuolisten motoristen taitojen, koordinaation, rytmitajun ja liiketiheyden kehittäminen
  • liikenopeus
  • kuuluu jokaiseen harjoitukseen

Voima

  • hyvä kehonhallinta
  • kestovoima
  • hyppäämisen ja lajinomaisen nopeusvoiman alkeet

Kestävyys

  • peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen lajiharjoitusten ulkopuolella
  • juoksutekniikka

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • onnistumisten kokeminen
  • joukkueessa toiminen ja sen jäsenenä oleminen
  • itseluottamuksen tukeminen
  • jännityksen hallitseminen
  • valmistautumisrutiinien kehittyminen kilpailuihin
  • keskittyminen harjoitus- ja kilpailutilanteissa
  • omatoimisuuden oppiminen leiri- ja kilpailutilanteissa

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa

Taito

  • laajan liikevalikoiman harjoittelu aikaisemmin opitun perustalle
  • lajitaitojen tekniikan ymmärtäminen ja havainnointi
  • motivaatio vaikeampien liikkeiden oppimiseksi ja siihen vaadittavan työn tekemiseksi
  • harjoitteiden runsas variointi
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
  • pyörivien liikkeiden harjoitteleminen molemminpuolisesti ja monipuolisesti
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysiset

Liikkuvuus

Tärkeää: yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemiseksi.

  • henkilökohteiset kehityskohteet
  • hyvä lihastasapaino
  • B-osiin vaadittavan liikkuvuuden ylläpito ja kehittäminen

Nopeus

  • nopeustaitavuus
  • kasvupyrähdyksen aikana erityisesti liiketiheyden ja rytmitajun harjoittelu
  • nopeusharjoittelun psyykkisten tekijöiden kehittäminen

Voima

  • lajinomainen kestovoima
  • nopeusvoima
  • kasvupyrähdyksen aikana hyppäämisen kontrollointi

Kestävyys

  • peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen
  • monipuolinen liikkuminen eri syketasoilla murrosikään tultaessa

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • onnistumisten kokeminen
  • joukkueessa toimiminen ja ryhmädynamiikka
  • itseluottamuksen tukeminen
  • psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailussa
  • kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen
  • suoritusta häiritseviä psyykkisten tekijöiden hallitsemisen harjoittelu
  • kilpailemisen ja kilpailupaineiden hallitsemisen oppiminen
  • itsearviointitaitojen harjoittelu

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa

Taito

  • vaikeimpien lajiliikkeiden kehittely yksilöllisessä tahdissa aiemmin opitun perustalle
  • suuri määrä toistoja
  • eri menetelmien kuten välineet, aistit ja ympäristön hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi

Fyysiset

Liikkuvuus

  • henkilökohteiset kehityskohteet
  • hyvä lihastasapaino
  • aktiivisen liikkuvuuden lisääminen
  • B-osiin vaadittavan liikkuvuuden ylläpito ja kehittäminen

Nopeus

  • lajinomainen nopeustaitavuus
  • hyppyihin vaadittava räjähtävänopeus

Voima

  • lajinomainen kestovoima
  • lajinomainen nopeusvoima

Kestävyys

  • huoltava peruskestävyys palautumiseen ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyyn
  • lajiomainen maksimikestävyys
  • henkilökohtaisten sykekynnysten kartoitus

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • tavoitteenasettelun merkityksen kertaaminen ja ymmärtäminen
  • psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailussa
  • kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen
  • suoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallinta erilaisin keinoin
  • kilpailemaan oppiminen ja kilpailupaineiden hallinta
  • paineensietokyky kansainvälisissä kilpailuissa
  • murrosiän huomioiminen valmennuksessa
  • itsearviointitaitojen kehittyminen

Taito

  • lajiliikkeiden automaatiotason saavuttaminen
  • liikkeiden jatkuva kehittäminen ja ylläpito
  • liikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun kehittäminen

Fyysiset

Liikkuvuus

  • henkilökohtaiset kehityskohteet
  • hyvä lihastasapaino
  • aktiivisen liikkuvuuden lisääminen
  • B-osiin vaadittavan liikkuvuuden ylläpito ja kehittäminen

Nopeus

  • lajinomainen nopeustaitavuus
  • hyppyihin vaadittava räjähtävänopeus

Voima

  • lajinomaisen kestovoiman ylläpito
  • lajinomainen nopeusvoima

Kestävyys

  • huoltava peruskestävyys palautumiseen ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyyn
  • lajinomainen maksimikestävyys
  • henkilökohtaisten sykekynnysten kartoitus

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • urheilijan arjen hallinta
  • paineiden hallitseminen kansainvälisissä kilpailuissa
  • itsearviointi ja oman kehon tuntemus harjoittelussa
  • halu itsensä kehittämiseen
  • itsearviointitaitojen hallinta
Lajitaidot

Yleiset

  • jalkojen ojennus ja korkeat päkiät
  • vartalon kannatus ja hyvä ryhti

Lajiliikkeet

  • helpoimpien A-tason tasapainojen ja hyppyjen harjoittelu oikeilla tekniikoilla esim: kukkovaaka, polvennosto hyppy
  • helpoimpien akrobatialiikkeiden harjoittelu
  • vartalonliikkeiden harjoittelua perusmuodoissa

Yleiset

  • aukikierto
  • jalkojen ojennus ja korkeat päkiät
  • vartalon kannatus ja hyvä ryhti
  • monipuoliset käden liikkeet, askelsarjat ja hyppelyt
  • lajiliikkeiden tekeminen molemminpuolisesti harjoituksissa ja ohjelmissa
  • musiikin tahtiin voimisteleminen ja tahdin sekä musiikin laskun ymmärtäminen

Lajiliikkeet

  • tyttösarjan vaadittavien A-tason tasapainojen, piruettien ja hyppyjen harjoittelu
  • akrobatialiikkeiden harjoittelu
  • vaadittujen vartalonliikkeiden harjoittelu ja yhdistely lyhyiksi vartalosarjoiksi

Yleiset

  • aukikierto
  • jalkojen ojennus ja korkeat päkiät
  • vartalon kannatus ja hyvä ryhti
  • monipuoliset käden liikkeet, askelsarjat ja hyppelyt
  • lajiliikkeiden tekeminen molemminpuolisesti harjoituksissa ja kilpailuohjelmissa
  • musiikin tahtiin voimisteleminen ja tahdin sekä musiikin laskun ymmärtäminen

Lajiliikkeet

  • tyttösarjan vaadittavien A-tason tasapainojen ja hyppyjen osaaminen
  • akrobatialiikkeiden hallinta
  • tyttösarjan vaadittavien vartalonliikkeiden osaaminen ja liikkeiden yhdistäminen sarjoiksi
  • vartalonliikkeiden variointi
  • B-tason tasapainojen ja hyppyjen harjoittelun aloittaminen

Yleiset

  • aukikierto
  • jalkojen ojennus ja korkeat päkiät
  • vartalon kannatus ja hyvä ryhti
  • monipuolinen ja laaja lajiliikevalikoima
  • lajiliikkeiden tekeminen molemminpuolisesti harjoituksissa ja kilpailuohjelmissa
  • musiikin ilmaisu, ilmentäminen
  • nostojen opettelu

Lajiliikkeet

  • helpompien B-tason tasapainojen ja hyppyjen osaaminen ja vaativampien liikkeiden harjoittelu
  • akrobatialiikkeiden hallinta ja osaaminen
  • vartalonliikkeiden osaaminen ja liikkeiden yhdistäminen sarjoiksi sekä liikkeiden variointi
  • yhdistelmien tekeminen eri liikesukujen välillä

Yleiset

  • aukikierto
  • jalkojen ojennus ja korkeat päkiät
  • vartalon kannatus ja hyvä ryhti
  • monipuolinen ja laaja lajiliikevalikoima
  • lajiliikkeiden tekeminen molemminpuolisesti harjoituksissa ja kilpailuohjelmissa
  • musiikin ilmaisu, ilmentäminen
  • nostot

Lajiliikkeet

  • B-tason tasapainojen, piruettien ja hyppyjen hallitseminen ja variointi
  • vartalonliikkeiden variointi
  • yhdistelmien tekeminen eri liikesukujen välillä
  • lajiliikkeiden vaivaton suorittaminen ja voimankäytön vaihtelun hallinta

Yleiset

  • aukikierto
  • jalkojen ojennus ja korkeat päkiät
  • vartalon kannatus ja hyvä ryhti
  • monipuolinen ja laaja lajiliikevalikoima
  • lajiliikkeiden tekeminen molemminpuolisesti harjoituksissa ja kilpailuohjelmissa
  • musiikin ilmaisu, ilmentämisen syventäminen
  • nostot

Lajiliikkeet

  • lajiliikkeiden laadun kehittäminen ja variointi
  • dynamiikan vaihtelun hallinta
  • lajiliikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun hallinta
  • lajin huippusuoritusten tekeminen kilpailuissa
Teema / Ikävuodet − 7 8 − 10 10 − 12 12 − 14 14 − 16 16 − 30
Valmennus

Lajiharjoitusmäärä

sisältää laji- ja oheisharjoittelun, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn

  • 1-3 krt/ vko
  • 1-1,5 h kerrallaan

Muu liikunta / ulkoilu

sisältää pelit, leikit, päiväkodissa liikuntahetket, ulkoilut tms.

Kokonaisliikuntamäärä

sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan

  • 20 h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä

Varhaiskasvatuksen liikuntasuositus

Leiritys

  • treenipäivät / hieman pidemmät harjoituspäivät harjoitussalilla n. 5-10 leiripäivää / vuosi

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • tuntisuunnitelma
  • läsnäolon seuranta
  • kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

Ryhmäkoko

  • 5 voimistelijaa kohden 1 valmentaja

Lajiharjoitusmäärä

sisältää laji- ja oheisharjoittelun, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn

  • 3-5 krt/ vko
  • 1,5-2,5 h kerrallaan

Muu liikunta / ulkoilu

sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset tms.

Kokonaisliikuntamäärä

sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan

  • 20 h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä

Liikuntasuositus

Leiritys

  • treenipäivät, seuran leiripäivät n. 10-15 leiripäivää / vuosi

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma
  • läsnäolon seuranta
  • loukkaantumisten ennaltaehkäisy huolehtimalla riittävistä liikuntamääristä ja perustaitojen kehittymisestä
  • harjoittelu leikinomaista ja monipuolista voimistelun perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä sekä systemaattisen harjoittelun opettelemista
  • kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

Ryhmäkoko

  • 5 voimistelijaa kohden 1 valmentaja

Lajiharjoitusmäärä

sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn

  • 4-6 krt/ vko
  • 2-3 h kerrallaan

Muu liikunta / ulkoilu

sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset tms.

Kokonaisliikuntamäärä

sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan

  • 20 h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä

Leiritys

  • ikäkausivalmennusrinki 2 x vuodessa + seuran leirit yhteensä n. 15-20 leiripäivää / vuosi

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma
  • läsnäolon seuranta
  • loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla mm. fysiologisesti oikeat lajitekniikat ja kehon hallinta sekä kasvupyrähdyksen alku
  • kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

Ryhmäkoko

  • 5 voimistelijaa kohden 1 valmentaja

Lajiharjoitusmäärä

sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn

  • 5-7 krt/ vko
  • 2-3 h kerrallaan

Muu liikunta / ulkoilu

sisältää koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset, pihapelit tms.

Kokonaisliikuntamäärä

sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan

  • 20 h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä

Leiritys

  • ikäkausivalmennusrinki 2 x vuodessa + seuran leirit yhteensä n. 20-25 leiripäivää / vuosi

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma
  • loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla kasvupyrähdys, murrosikä, lajin lisääntyneet vaatimukset ja tyyppivammat.
  • valmennus yksilöiden kehittymisen huomioivaa
  • yhteistyö muiden valmentajien kanssa.
  • kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

Ryhmäkoko

  • 5 voimistelijaa kohden 1 valmentaja

 

Lajiharjoitusmäärä

sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn

  • 6-8 krt/ vko
  • 2,5-3 h kerrallaan

Muu liikunta / ulkoilu

sisältää koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset, juoksulenkit tms.

Kokonaisliikuntamäärä

sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan

  • 20 h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä

Leiritys

  • juniorivalmennusrinki 2 x vuodessa + seuran leirit yhteensä n. 25-30 leiripäivää / vuosi

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma
  • loukkaantumisten ennaltaehkäisy ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa
  • yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta
  • henkilökohtaisen harjoitus- ja kilpailusuunnitelman toteutus
  • mediakäyttäytymisen alkeet (esim. sosiaalinen media ja muu media)
  • esimerkkiurheilijan profiilin omaksuminen
  • kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

Ryhmäkoko

  • 5 voimistelijaa kohden 1 valmentaja

Lajiharjoitusmäärä

sisältää laji- ja oheisharjoittelun mm. baletti, huoltavan harjoittelun ja verryttelyn

  • 6-10 krt/ vko
  • 2,5-3,5 h kerrallaan

Muu liikunta / ulkoulu

sisältää muut liikuntaharrastukset, juoksulenkit tms.

Kokonaisliikuntamäärä

sisältää lajiharjoittelun + muun liikunnan

  • 20 h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä

Leiritys

  • maajoukkuevalmennusrinki 3-4 x vuodessa + seuran leirit yhteensä n. 30-35 leiripäivää / vuosi

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • pitkäntähtäimen-, kausi-, viikko- ja tuntisuunnitelma
  • loukkaantumisten ennaltaehkäisy ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa
  • yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta
  • valmennus aiempaa enemmän vuoropuhelua ja yhdessä tavoitteisiin pyrkimistä
  • mediakäyttäytyminen esimerkillisesti
  • esikuvana oleminen ja sen hallitseminen
  • kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

Ryhmäkoko

  • 5 voimistelijaa kohden 1 valmentaja

 

Kilpaileminen
  • Voimistelu Asema
  • esiintymisiä

yhteensä n. 1-5 x vuodessa

Voimistelu Asema

  • Voimistelu Asema
  • esiintymiset

yhteensä n. 5-10 x vuodessa

 

  • kilpailut 10-12v. sarjassa
  • esiintymiset

yhteensä n. 8-15 x vuodessa

lisäksi tutustumaan ja katsomaan kv-kilpailuihin ja arvokilpailuihin (maailman cup, MM-kilpailut)

kilpailujärjestelmä

  • kilpailut 12-14 v. SM-sarjassa
  • kansainväliset seurakilpailut
  • esiintymiset

yhteensä n. 8-15 x vuodessa

lisäksi tutustumaan ja katsomaan kv-kilpailuihin ja arvokilpailuihin (maailman cup, MM-kilpailut)

  • kilpailut 14-16v. SM-sarjassa
  • kansainväliset seurakilpailut
  • junioreiden IFAGG-mestaruuskilpailut  ja Challenge Cup
  • esiintymiset

yhteensä n. 15-20 x vuodessa

lisäksi tutustumaan ja katsomaan aikuisten MM-kilpailuihin tai maailman cup kilpailuihin

  • kilpailut yli 16v. SM-sarjassa
  • kansainväliset seurakilpailut
  • maailman mestaruuskilpailut ja maailman cup
  • esiintymiset

yhteensä n. 15-20 x vuodessa

Testit ja tarkastukset
  • liikkuvuustestit valmentajan tekemänä
  • terveystarkastus (neuvola, kouluterveydenhuolto)
  • ryhtitarkastus
  • liikkuvuustestit valmentajan/ fysioterapeutin tekemänä
  • keskivartalon voimatestit
  • terveystarkastus (kouluterveydenhuolto)
  • ryhtitarkastus
  • fysioterapeutin liikkuvuustesti/ lihastasapainokartoitus
  • keskivartalon voiman ja ponnistusvoiman testaaminen
  • urheilijan terveystarkastus
  • ryhtitarkastus
  • lajiliiketestit
  • fysioterapeutin liikkuvuustestaus/ lihastasapainokartoitus
  • voima-, nopeus- ja kestävyystestit
  • urheilijan terveystarkastus
  • ryhtitarkastus
  • lajiliiketestit

Kasva urheilijaksi testit

  • fysioterapeutin liikkuvuustesti/ lihastasapainokartoitus
  • voima-, nopeus- ja kestävyystestit
  • urheilijan terveystarkastus
  • ryhtitarkastus
  • lajiliiketestit
  • kuormituksen ja palautumisen seurantatesti
  • fysioterapeutin liikkuvuustesti/ lihastasapainomittaus
  • voima-, nopeus- ja kestävyystestit
  • urheilijan terveystarkastus
  • ryhtitarkastus
  • kuormituksen ja palautumisen seurantatesti
Teema / Ikävuodet − 7 8 − 10 10 − 12 12 − 14 14 − 16 16 − 30
Tukitoimet

Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta.

Asiantuntijat: (määrä yksilöllisen tarpeen mukaan)

  • baletinopettaja 1-2 krt / vko
  • fysioterapeutti 1-2 krt / vuosi
  • lääkäri (tarvittaessa)
  • valmennustiimin toimintaa tukevat lisäksi joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja jne.

Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta.

Asiantuntijat: (määrä yksilöllisen tarpeen mukaan)

  • baletinopettaja 2-4 krt / vko
  • fysioterapeutti 1-2 krt / vuosi
  • lääkäri 1 krt / vuosi
  • valmennustiimin toimintaa tukevat lisäksi joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja jne.

Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta.

Asiantuntijat: (määrä yksilöllisen tarpeen mukaan)

  • baletinopettaja 3-5 krt / vko
  • fysioterapeutti 2-5 krt / vuosi
  • ravitsemusterapeutti 1-2 krt / vuosi
  • lääkäri 1 krt / vuosi
  • urheilupsykologi tarpeen mukaan
  • kummiurheilijat
  • valmennustiimin toimintaa tukevat lisäksi joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja jne.

Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta.

Asiantuntijat: (määrä yksilöllisen tarpeen mukaan)

  • baletinopettaja 4-6 krt / vko
  • fysioterapeutti 1 krt / vko
  • lääkäri 1-2 krt / vuosi
  • ravitsemusterapeutti 1-2 krt / vuosi
  • hieroja tarpeen mukaan
  • urheilupsykologi tarpeen mukaan
  • ADT-ohjaus 1 krt / vuosi
  • kummiurheilijat
  • valmennustiimin toimintaa tukevat lisäksi joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja jne.

Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta.

Asiantuntijat: (määrä yksilöllisen tarpeen mukaan)

  • baletinopettaja 5-8 krt / vko
  • fysioterapeutti 1 krt / vko
  • lääkäri 1-2 krt / vuosi
  • ravitsemusterapeutti 1-2 krt / vuosi ja yksilöllisen tarpeen mukaan
  • hieronta tarpeen mukaan
  • urheilupsykologi 1-2 krt / vuosi
  • ADT-ohjaus 1 krt / vuosi
  • valmennustiimin toimintaa tukevat  joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja jne.

Voimisteluliitto, urheiluakatemiat, Olympiakomitea, valmennuskeskus ja yhteistyökumppanit

Valmentaja

Osaaminen ja koulutus:

  • koulutettu ammattivalmentaja
  • vähintään I-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen

Koulutuspolku

Rooli:

  • luotettava aikuinen
  • saa lapsen innostumaan joukkuevoimistelusta
  • esikuva
  • osaa lajin perustaidot
  • ymmärtää lapsen  fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheet
  • osaa soveltaa valmennuksessaan lasten valmennuksen perusteita
  • motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
  • kehittää itsearviointitaitojaan
  • valmentajan ja vanhempien suhde ja tiedon kulku tärkeässä asemassa

Osaaminen ja koulutus:

  • koulutettu ammattivalmentaja
  • I-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen

Rooli:

  • luotettava aikuinen
  • saa lapsen innostumaan joukkuevoimistelusta
  • esikuva
  • osaa lajin perustaidot
  • ymmärtää lapsen  fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheet
  • osaa soveltaa valmennuksessaan lasten valmennuksen perusteita
  • motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
  • kehittää itsearviointitaitojaan
  • valmentajan ja vanhempien suhde ja tiedon kulku tärkeässä asemassa

Osaaminen ja koulutus:

  • koulutettu ammattivalmentaja
  • II-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen

Rooli:

  • esikuva / luotettava aikuinen
  • kaverillisempi suhde kuin aikaisemmin
  • innostaa ja kannustaa
  • hallitsee hyvin lajitaidot ja tekniikat
  • ymmärtää lapsen  fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheet
  • osaa soveltaa valmennuksessaan lasten valmennuksen perusteita
  • motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
  • kehittää itsearviointitaitojaan
  • hyvä yhteistyö koulun kanssa tärkeää
  • valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa ja yhteiset keskustelut esim. vanhempainvartti

Osaaminen ja koulutus:

  • koulutettu ammattivalmentaja
  • II-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen

Rooli:

  • luotettava aikuinen, positiivinen auktoriteetti
  • vahva roolimalli ja esikuva
  • positiivinen mutta vaativa
  • hallitsee hyvin lajitaidot ja -tekniikat
  • ymmärtää lapsen/nuoren fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheet
  • osaa huomioida  murrosiän ja toimia drop outin ehkäisemiseksi
  • motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
  • kehittää itsearviointitaitojaan
  • hyvä yhteistyö koulun kanssa tärkeää
  • valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa esim. yhteiset kehityskeskustelut, joissa voimistelija mukana

Osaaminen ja koulutus:

  • koulutettu ammattivalmentaja
  • III-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen

Rooli:

  • positiivinen auktoriteetti
  • vahva roolimalli ja esikuva
  • positiivinen mutta vaativa
  • hallitsee hyvin lajitaidot ja -tekniikat
  • ymmärtää nuoren fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheet
  • osaa huomioida murrosiän ja toimia drop outin ehkäisemiseksi
  • huomioi murrosiän
  • motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
  • kehittää itsearviointitaitojaan
  • hyvä yhteistyö koulun / opiskelupaikan kanssa tärkeää
  • valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa

Osaaminen ja koulutus:

  • koulutettu ammattivalmentaja
  • III-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen

Rooli:

  • ammattitaitoinen ja avoin suhde voimistelijan ja valmentajan välillä
  • vahva roolimalli ja esikuva
  • positiivinen mutta vaativa
  • hallitsee hyvin lajitaidot ja -tekniikat
  • osaa huomioida voimistelijat yksilöinä
  • hallitsee kokonaisvaltaisen valmennuksen
  • hallitsee valmennustiimin ja joukkueen johtamisen
  • motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
  • kehittää itsearviointitaitojaan
  • hyvä yhteistyö opiskelupaikan / työpaikan kanssa tärkeää
Voimistelijaksi kasvu ja arjen hallinta

"Kokeilee ja innostuu" - aktiivinen voimistelu-uran aloitus

Urheilullinen elämäntapa

  • ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla.
  • ajankäyttö/vrk: uni 10h, liikuntaa 3h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • innostuu lajileikeistä
  • viihtyy harjoitustilanteessa
  • oppii toimimaan ryhmässä

Lasten urheilu

Urheilijan ravitsemus

"Oppii ja omaksuu" - voimistelun perusliikkeiden ja ominaisuuksien rakentaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla
  • ajankäyttö/vrk: uni 9-10h, liikuntaa 3h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • innostuu lajiharjoittelusta
  • kiinnostuu oppimisesta
  • ryhtyy huolehtimaan välineistä ja omista tavaroista
  • ryhmän merkitys kasvaa
  • rohkeus esiintyä kasvaa

"Harjoittelee ja kilpailee" - kilpaurheilijaksi kasvaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • päivän pääateriat ja yöunen määrä vanhempien vastuulla
  • ymmärtää välipalojen/eväisen tarpeellisuuden
  • kasvaa urheilulliseen elämäntapaan
  • ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 3-5h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • ymmärtää harjoittelun merkityksen oppimiseen
  • harrastaminen säännöllistä
  • osaa huolehtia omista välineistä, musiikeista ja tavaroistaan
  • ylpeys omasta lajista ja taidoista kehittyy
  • ystävien löytäminen ryhmästä ja niiden merkitys tärkeää
  • vastuun ottaminen omasta harjoittelusta kasvaa
  • halu onnistua harjoituksissa ja kilpailuissa
  • osaa vanhempien tuella huolehtia arkirutiineista ja harjoitusaikatauluista

"Harjoittelee ja kilpailee" - kilpaurheilijaksi kasvaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • tilanteeseen sopivasta ravinnosta huolehtiminen
  • ymmärtää terveellisen ravitsemuksen ja riittävän levon edellytyksinä kehittyä urheilijana 
  • ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • vastuu omasta harjoittelusta yhdessä valmentajan kanssa
  • halu menestyä ja ymmärrys sen asettamista vaatimuksista harjoittelulle
  • omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen
  • sitoutuminen vuositasolla
  • palautteen vastaanottaminen ja pettymysten käsittely
  • ymmärtää kehon muutosten vaikutuksen harjoitteluun

"Kehittyy ja menestyy" - voittamaan oppiminen kaikilla tasoilla

Urheilullinen elämäntapa

  • huippu-urheilijan elämäntapa
  • ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä  
  • ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • valmentautuu tinkimättömällä työnteolla, uskoo onnistumiseen ja menestykseen
  • kantaa tavoitteellisesti vastuun omasta valmentautumisestaan ja siihen liittyvistä päätöksistä
  • sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin, selkeät sopimukset eri osapuolten välillä
  • vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa

Huippu-urheilija

"Valloittaa ja voittaa"

Urheilullinen elämäntapa

  • huippu-urheilijan elämäntapa
  • ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä  
  • ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • valmentautuu tinkimättömällä työnteolla, uskoo onnistumiseen ja menestykseen
  • kantaa tavoitteellisesti vastuun omasta valmentautumisestaan ja siihen liittyvistä päätöksistä
  • sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin, selkeät sopimukset eri osapuolten välillä
  • vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa
Teema / Ikävuodet − 7 8 − 10 10 − 12 12 − 14 14 − 16 16 − 30
Kodin rooli
  • kuljeta, kustanna, kannusta
  • kokonaisliikuntamääristä huolehtiminen
  • ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • yhteistyö valmentajan kanssa

Lapsen kasvu ja kehitys

Athletes’ Entourage

  • kuljeta, kustanna, kannusta
  • kokonaisliikuntamääristä, ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • yhteistyö koulun ja valmentajan kansa
  • valmennustiimin tukeminen mm. joukkueenjohtajatoiminta
  • kuljeta, kustanna, kannusta
  • kokonaisliikuntamääristä, ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • voimistelijan tukeminen itsenäisemmäksi
  • omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • yhteistyö koulun ja valmentajan kansa
  • valmennustiimin tukeminen mm. joukkueenjohtajatoiminta
  • kuljeta, kustanna, kannusta
  • urheilija itse aktiivinen
  • kokonaisliikuntamääristä, ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • urheilua tukevan yläkoulun valitseminen
  • omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
  • valmennustiimin tukeminen mm. joukkueenjohtajatoiminta
  • urheilija itsenäinen
  • kotijoukot kannustavat, tukevat ja kustantavat
  • ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • urheilulukion valinnassa tukeminen
  • omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • yhteistyö koulun ja  valmentajan kanssa
  • valmennustiimin tukeminen mm. joukkueenjohtajatoiminta
  • kannusta ja tue
  • urheilijan kustannukset osin jo urheilijan omalla vastuulla, ellei ole muuta rahallista tukea
  • valmennustiimin tukeminen mm. joukkueenjohtajatoiminta
Koulu ja opiskelu

Yhteistyö päiväkodin / koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää

  • päiväkoti, esikoulu, liikuntapainotteinen alakoulu

Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää

  • liikuntapainotteinen alakoulu
  • urheiluakatemia

Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää

  • liikuntapainotteinen alakoulu
  • urheiluakatemia

Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää

  • liikuntapainotteinen alakoulu
  • urheiluyläkoulu
  • urheiluakatemia
  • aamuharjoitukset 1-2 krt/ vko

Yhteistyö koulun / opiskelupaikan, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää

  • urheiluyläkoulu
  • urheilulukio
  • urheiluakatemia
  • aamuharjoitukset 2-3 krt/ vko

Yhteistyö opiskelu- / työpaikan, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää

  • urheilulukio, harjoittelun mahdollistava oppilaitos
  • jatko-opiskelu, työssä käyminen
  • urheiluakatemia
  • aamuharjoitukset 2-3 krt/ vko
Seuran rooli
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki
Seuraprofiili valmis
2011.doc

 

  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • tukee urheilijoita taloudellisesti
  • positiivinen seurahenki

 

  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • tukee urheilijoita taloudellisesti
  • positiivinen seurahenki
Teema / Ikävuodet − 7 8 − 10 10 − 12 12 − 14 14 − 16 16 − 30
Liiton rooli
  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä

 

  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
  • kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä

Valmennusjärjestelmä

  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
  • kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä

 

  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
  • kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
  • kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
Olosuhteet
  • turvallinen toimintaympäristö
  • harjoittelu koulujen saleissa
  • turvallinen toimintaympäristö
  • harjoittelu koulujen saleissa
  • joukkuevoimistelun / rytmisen voimistelun matto (ainakin osassa harjoituksia) tai täysikokoinen sali, jonne 13m x 13m kilpailualue mahtuu
  • turvallinen toimintaympäristö
  • voimistelusali, jossa joukkuevoimistelun / rytmisen voimistelun matto
  • erillinen balettisali, jossa peilit ja tangot.
  • turvallinen toimintaympäristö
  • voimistelusali, jossa joukkuevoimistelun / rytmisen voimistelun matto
  • erillinen balettisali, jossa peilit ja tangot
  • max. yksi joukkue harjoitusaluetta kohden
  • turvallinen toimintaympäristö
  • voimistelusali, jossa joukkuevoimistelun / rytmisen voimistelun matto
  • erillinen balettisali, jossa peilit ja tangot
  • max. yksi joukkue harjoitusaluetta kohti
  • tukipalvelut harjoitusolosuhteen välittömässä läheisyydessä
  • mahdollinen siirtyminen kotipaikkakunnalta alueelliseen valmennuskeskittymään

Alueelliset valmennuskeskittymät: pääkaupunkiseutu, Tampere, Turku, Jyväskylä ja joukkuevoimistelun valtakunnallinen valmennuskeskus: Kisakallion Urheiluopisto

  • turvallinen toimintaympäristö
  • voimistelusali, jossa joukkuevoimistelun / rytmisen voimistelun matto
  • erillinen balettisali, jossa peilit ja tangot
  • max. yksi joukkue harjoitusaluetta kohti
  • tukipalvelut harjoitusolosuhteen välittömässä läheisyydessä
  • mahdollinen siirtyminen kotipaikkakunnalta alueelliseen valmennuskeskittymään

Alueelliset valmennuskeskittymät: pääkaupunkiseutu, Tampere, Turku, Jyväskylä ja joukkuevoimistelun valtakunnallinen valmennuskeskus: Kisakallion Urheiluopisto

Huippu-urheilun muutostyö
© Kirjoittajat 2011 - 2019. Ylläpito KIHU. Jaa linkki: Facebookissa, Twitterissä