Voimistelu, Akrobatiavoimistelu


Vastuuhenkilöt: Suominen, Sanni.



Näytettävät ikäluokat
Teema / Ikävuodet0 − 6 6 − 8 8 − 11 11 − 13 13 − 15 15 ja yli
Ikäryhmän painopisteet

Lapsuusvaihe

  • Urheilusta innostuminen ja lajirakkauden syntyminen
  • Positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • Riittävä kokonaisliikuntamäärä
  • Perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittaminen
  • Kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • Urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa

Lapsuusvaihe

  • Harjoittelusta innostuminen
  • Riittävä kokonaisliikuntamäärä
  • Perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
  • Kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • Urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa

 

Lapsuusvaihe

  • Harjoitusmäärän lisääntyminen
  • Tavoitteellisesta harjoittelusta innostuminen
  • Perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
  • Kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • Urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa

 

Valintavaihe

  • Harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen
  • Voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen
  • Laajan liikevalikoiman saavuttaminen
  • Kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • Murrosiän ja urheilijaksi kasvamisen tukeminen

 

Kilpavaihe

  • Harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen
  • Voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen
  • Laajan liikevalikoiman saavuttaminen
  • Vaikeusarvon nostaminen lajiliikkeissä
  • Kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • Murrosiän ja urheilijaksi kasvamisen tukeminen

 

Huippuvaihe

  • Kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
  • Huippusuorituksien saavuttaminen
  • Kilpaileminen ja voittaminen arvokilpailuissa
  • Aikuiseksi urheilijaksi kasvaminen
Taito, fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

Harjoittelu on monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä, jossa lapsi nauttii harjoittelusta

Taito

  • Liikkumisen perustaitojen harjoittelu
  • Aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysinen kehittyminen

  • Pituuskasvu ja painon nousu nopeaa, myös taidon oppiminen nopeaa
  • Kehon mittasuhteet muuttuvat
  • Lihaksen ja jänteen voimataso ei riittävä luun pituuskasvun vaatimuksille, joka voi aiheuttaa luiden ylirasitustiloja
  • Hermoston kehittyminen nopeaa
  • Vaikka motorinen kehittyminen on voimakasta, hienomotoriikka ei ole täysin kehittynyt

Fyysiset ominaisuudet

Liikkuvuus

  • Alaraajat (sivu-, etu- ja takasuunta)
  • Molemminpuolisuus
  • Aukikierto
  • Nilkat
  • Selkä
  • Hartialinja

Voima

  • Kehonhallinta ja tasapaino

Nopeus- ja ketteryysominaisuuksien sekä peruskestävyyden harjoittaminen leikin kautta

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • Onnistumisten kokeminen
  • Itseluottamuksen tukeminen
  • Keskittymistaitojen harjoittelelminen
  • Ryhmässä toimiminen

 

 

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa

Taito

  • Liikkumisen perustaitojen vahvistaminen
  • Laadun vaatiminen perusvoimistelussa
  • Lajiliikkeiden ydinkohtien oppiminen
  • Monipuolinen lajitaitojen liikekehittely aiemmin opitun perusteella
  • Harjoittelun pitkäjänteisyyden ja vaivan näkemisen opettelu taitojen oppimiseksi
  • Harjoittelun monipuolisuus ja runsas variointi
  • Pyörivien liikkeiden harjoittelu monipuolisesti ja tasapuolisesti
  • Nosto- ja heittoelementtien alkeiden harjoittelu
  • Hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
  • Aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysinen kehittyminen

  • Suuret lihasryhmät kehittyvät pienempiä nopeammin
  • Sydänlihas kasvaa ja sydän- ja verenkiertoelimistö kehittyy
  • Nivelsiteet vahvistuvat, mutta luiden päät edelleen rustomaiset
  • Sisäkorvan tasapainomekanismit kehittyvät

Fyysiset ominaisuudet
Painopisteet nopeus ja liikkuvuus

Liikkuvuus

  • Molemminpuolinen liikkuvuus on ikäkauden tärkein ominaisuus
  • Aktiivinen ja passiivinen liikkuvuus
  • Puhtaat spagaatilinjat
  • Aukikierto, nilkat, selkä ja hartialinja

Nopeus ja ketteryys

  • Mukana jokaisessa harjoituksessa
  • Nopeus- ja koordinaatioharjoittelu, liikenopeus ja -tiheys (leikit, harjoitteet)
  • Monipuolisten motoristen taitojen ja rytmitajun kehittäminen

Voima

  • Kehonhallinta, keskivartalon voima ja perusvoima
  • Puhtaat liikeradat tulevaisuuden voimaharjoittelun tueksi
  • Baset: nostotekniikka (nosto- ja heittoelementit)

Kestävyys

  • Peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen

Tasapaino

  • Eri asennot nosto- ja heittoelementtejä varten

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • Onnistumisten kokeminen, itseluottamuksen tukeminen ja rohkeuden lisääminen
  • Harjoittelun monipuolisus mielenkiinnon säilyttämiseksi
  • Sääntöjen ja ohjeiden ymmärtäminen
  • Ryhmässä toimimisen harjoittelu, muiden ryhmän jäsenten kunnioittaminen
  • Basen, middlen ja topin roolit
  • Keskittymiskyvyn harjoittelu ja turvallisuusasioiden opettelu
  • Oppiminen mallista, uuden oppiminen kiinnostaa -> päätöksentekoon liittyvät tehtävät motivoivat lasta
  • Kilpailutilanteisiin valmistautuminen ja keskittyminen suorituksen aikana

Taito

  • Lajiliikkeiden monipuolinen kehittely
  • Nostoharjoittelun ydintekniikat
  • Heittoharjoittelun ydintekniikat
  • Harjoittelun pitkäjänteisyyden opettelu
  • Harjoitteiden monipuolisuus ja variointi
  • Pyörivien liikkeiden harjoittelu monipuolisesti ja tasapuolisesti
  • Hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
  • Aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysiset ominaisuudet

Tärkeää: Yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemiseksi

Liikkuvuusharjoittelu 

  • Alaraajat (sivu, etu- ja takasuunta)
  • Molemminpuolisuus
  • Aukikierto
  • Nilkat
  • Selkä
  • Hartialinja
  • Puhtaat spagaatilinjat

Voimaharjoittelu

  • Kehonhallinta
  • Perusvoima
  • Lajinomainen kestovoima ja nopeusvoima
  • Ponnistus- ja alastulotekniikka (kontrolli)
  • Baset: nostotekniikka (nosto- ja heittoelementit)

Nopeus ja ketteryys (ikäkauden painopiste)

  • Nopeus- ja koordinaatioharjoittelu
  • Liikenopeus
  • Rytmikyky

Kestävyys

  • Peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • Onnistumisten kokeminen
  • Positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • Itseluottamuksen tukeminen
  • Itsearviointitaitojen harjoitteleminen
  • Ryhmässä ja kilpailukokoonpanossa toimiminen
  • Topin ja basen roolit
  • Kilpailutilanteisiin valmistautuminen - henkilökohtaisten valmistautumisrutiinien löytäminen
  • Keskittyminen kilpailutilanteessa

Tärkeää: Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi ominaisuuksien harjoittamisessa

Taito

  • Laajan liikevalikoiman harjoittelu aikaisemmin opitun perustalle
  • Lajitaitojen tekniikan ymmärtäminen ja havainnointi
  • Motivaatio vaikeampien liikkeiden oppimiseksi ja siihen vaadittavan työn tekemiseksi
  • Harjoitteiden monipuolisuus ja variointi
  • Pyörivien liikkeiden harjoittleu monipuolisesti ja tasapuolisesti
  • Hyvä ilmapiiri oppimisen tueksi
  • Aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysiset ominaisuudet

Tärkeää: Yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemiseksi

Liikkuvuusharjoittelu

  • Yksilölliset kehityskohteet
  • Liikkuvuuden lisääminen / ylläpito
  • Hyvä lihastasapaino

Voimaharjoittelu

  • Kehonhallinta
  • Perusvoima
  • Lajinomainen kestovoima ja nopeusvoima
  • Ponnistus- ja alastulotekniikka (kontrolli)
  • Baset: monipuolinen voimaharjoittelu nostotekniikoita varten (kuntopallot, kahvakuulat, levytanko)

Nopeus ja ketteryys

  • Nopeusharjoittelun psyykkisten tekijöiden kehittäminen
  • Liikenopeus
  • Rytmikyky

Kestävyys

  • Peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen
  • Monipuolinen liikkuminen eri syketasoilla murrosikään tultaessa
  • Aerobista harjoittelua päivittäin vähintään 30min

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • Onnistumisten kokeminen
  • Positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • Itseluottamuksen tukeminen
  • Käsitteiden ymmärtäminen
  • Itsearviointitaitojen kehittäminen
  • Ryhmässä ja kilpailukokoonpanossa toimiminen
  • Topin ja basen roolit
  • Kilpailutilanteisiin valmistautuminen - henkilökohtaisten valmistautumisrutiinien tarkentuminen
  • Kilpailusuoritusta häiritsevien psyykkitsten tekijöiden hallitseminen
  • Kilpailutilanteeseen liittyvien paineiden tunnistaminen ja hallitseminen

 

 

Tärkeää: Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi ominaisuuksien harjoittamisessa

Taito 

  • Vaikeampien lajiliikkeiden kehittely kokoonpanon taitotason mukaan
  • Suuri määrä toistoja 
  • Eri menetelmien kuten välineet, aistit ja ympäristön hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa
  • Hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi

Fyysiset ominaisuudet

Tärkeää: Yksilöllisen kasvupyrähdyksen huomioiminen tyyppivammojen ehkäisemiseksi

Liikkuvuusharjoittelu

  • Yksilölliset kehityskohteet
  • Liikkuvuuden lisääminen / ylläpito
  • Hyvä lihastasapaino

Voimaharjoittelu

  • Lajinomainen kesto- ja nopeusvoima
  • Keskivartalonhallinnan ylläpito
  • Nopeusvoima
  • Ponnistusvoima ja räjähtävyys
  • Baset: monipuolinen voimaharjoittelu lisäpainoilla nostotekniikoita varten (kestovoima, nopeusvoima, maksimivoima)

Nopeus ja ketteryys

  • Nopeustaitavuus

Kestävyys

  • Huoltava kestävyysharjoittelu palautumisen edistämistä varten
  • Lajinomainen maksimikestävyys

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • Onnistumisten kokeminen
  • Positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • Itseluottamuksen ja minäkuvan muodostumisen tukeminen
  • Itsearviointitaitojen kehittäminen
  • Oman kokoonpanon arvostaminen ja yhteishengen edistäminen
  • Kilpailutilanteisiin valmistautuminen - henkilökohtaisten valmistautumisrutiinien tarkentuminen
  • Kilpailusuoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallitseminen
  • Kilpailutilanteeseen liittyvien paineiden hallitseminen

Taito

  • Lajiliikkeiden automaatiotason saavuttaminen
  • Liikkeiden jatkuva kehittäminen ja ylläpito
  • Liikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun kehittäminen
  • Uusien, omaleimaisten liikkeiden keksiminen ja kehittäminen

Fyysiset ominaisuudet

Liikkuvuusharjoittelu

  • Yksilölliset kehityskohteet
  • Liikkuvuuden lisääminen / ylläpito
  • Hyvä lihastasapaino

Voimaharjoittelu

  • Lajinomainen kesto- ja nopeusvoima
  • Keskivartalonhallinnan ylläpito
  • Nopeusvoima
  • Ponnistusvoima ja räjähtävyys
  • Baset: monipuolinen voimaharjoittelu lisäpainoilla nostotekniikoita varten (kestovoima, nopeusvoima, maksimivoima)

Nopeus ja ketteryys

  • Nopeustaitavuus

Kestävyys

  • Huoltava kestävyysharjoittelu palautumisen edistämistä varten
  • Lajinomainen maksimikestävyys

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • Onnistumisten kokeminen
  • Urheilijan arjen hallinta
  • Positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • Itseluottamuksen tukeminen
  • Kyky suoritua paineen alla
  • Oman kokoonpanon arvostaminen ja tukeminen
  • Itsearviointitaitojen hallitseminen
  • Esikuvana oleminen ja mediakäyttäytyminen
Lajitaidot

Motoristen taitojen kehittäminen

Perusvoimistelupohjan rakentaminen

  • Jalkatekniikkaharjoitukset
  • Liikkuminen musiikin tahtiin
  • Yksilöliikkeiden alkeet (kuperkeikat, haarakulmapito, kärrynpyörät...)

 

Painopiste perusominaisuuksien ja yksilöliikkeiden monipuolisessa harjoittamisessa

Tasapainot

  • Haarakulmanoja
  • Krokotiili
  • Käsilläseisonta (2on2, 2on1, 1on1)
  • Haarapunnerrus

Pyörivät liikkeet

  • Arabialainen
  • Puolivoltti (eteen ja taakse)
  • Voltin alkeet (eteen ja taakse)

Lajitekniikan alkeet

  • Horisontaalitason nostotekniikka
  • Heittojen lähtöasennot staattisina pitoina

Rytmiikka ja ilmaisu

  • Perusvoimistelu ja rytmitajun vahvistaminen
  • Liikkeiden yhdistäminen musiikin tempoon
  • Tulkinnan harjoittelu

Tasapainot

  • Haarakulmanoja
  • Krokotiili
  • Käsilläseisonta (2-on-2, 2-on-1, 1-on-1)
  • Haarapunnerrus
  • Topit: käsilläseisonnan eri asennot (meksikolainen, flag, rinkula)
  • Topit: haarapunnerruksen variaatiot (2-on-2, 2-on-1, 1-on-1)

Pyörivät liikkeet

  • Voltti eteen ja taakse
  • Tuplavoltin alkeet
  • Kierrevoltin alkeet

Lajitekniikka

  • Nostoelementtien ydintekniikat
  • Heittoelementtien ydintekniikat
  • Musiikin ymmärtäminen ja ilmaisu

Tasapainot

  • Tasapainoliikkeiden hiominen ja ylläpito
  • Tasapainoyhdistelmien harjoittelu
  • Topit: omien vahvuuksien löytäminen ja oman tasapainosarjan rakentaminen

Pyörivät liikkeet

  • Voltti eteen ja taakse
  • Tuplavoltti eteen ja taakse
  • Kierrevoltti eteen ja taakse (180°, 360°)

Lajitekniikka

  • Nostoelementtien ydintekniikoiden hiominen
  • Heittoelementtien ydintekniikoiden hiominen
  • Kokoonpanon omien vahvuuksien löytäminen nosto- ja heittoelementeissä
  • Kilpailuohjelmien suorittaminen puhtaasti
  • Musiikin ymmärtäminen ja ilmaisu

Tasapainot

  • Tasapainoliikkeiden hiominen ja ylläpito
  • Tasapainoyhdistelmien harjoittelu
  • Topit: oman tasapainosarjan vaikeuttaminen

Pyörivät liikkeet

  • Omien heittoelementtien volttien hiominen ja asteittainen vaikeuttaminen

Lajitekniikka

  • Nostoelementtien ydintekniikoiden hiominen
  • Heittoelementtien ydintekniikoiden hiominen
  • Kokoonpanon omien nosto- ja heittoelementtien hiominen ja asteittainen vaikeuttaminen
  • Kilpailuohjelmien suorittaminen puhtaasti
  • Musiikin ymmärtämisen ja ilmaisun syventäminen
  • Omien vahvuuksien löytäminen koreografiasta

Lajitekniikka

  • Kokoonpanon omien nosto- ja heittoelementtien hiominen
  • Lajiliikkeiden vaikeusarvon kasvattaminen
  • Kilpailuohjelmien suorittaminen puhtaasti
  • Musiikin ymmärtämisen ja ilmaisun syventäminen
  • Monipuolisen, rohkean ja omaperäisen koreografian työstäminen
Teema / Ikävuodet0 − 6 6 − 8 8 − 11 11 − 13 13 − 15 15 ja yli
Valmennus

Harjoitusmäärä

Lajiharjoitusmäärä

  • 1-3h / vko

Muu liikunta

  • Pelit, leikit ja ulkoilut

Kokonaisliikuntamäärä (sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan)

  • 20h / vko (3h / päivä)

Leiritys

  • Ei leiritystä

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Lapsi nauttii harjoittelusta
  • Harjoittelu on monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä
  • Valmennus toteutetaan kausisuunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
  • Läsnäolon seuranta
  • Mahdollisuuksien mukaan vanhempi mukana harjoittelussa (PerheAkro)

Ryhmäkoko

  • 15-20 lasta
  • 2-3 valmentajaa

Harjoitusmäärä

  • Harjoitukset 4-5x / vko
  • Harjoitusmäärä 8-15h / vko
  • Lajiharjoitusmäärä sisältää laji- ja oheisharjoittelun, kuten trampoliinin, baletin, perusvoimistelun ja huoltavan harjoittelun

Muu liikunta

  • Pelit, leikit, ulkoilu, koululiikunta, muut liikuntaharrastukset tms.
  • Suositeltavia oheislajeja ovat mm. yleisurheilu, hiihto, uinti, pyöräily, pallopelit ja tanssi

Kokonaisliikuntamäärä

  • väh. 20 h/viikko liikuntaa --> n. 3 h/päivä sisältäen lajiharjoittelun ja muun liikunnan

Leiritys

  • 5-10pv / v
  • Treenipäivät, seuran leirit ja alueelliset starttiluokkien leiripäivät/leirit

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Kausisuunnitelma (kausi / viikko / päivä / yksittäinen harjoite) on laadittu pitkäntähtäimen tavoitteiden mukaisesti ja valmennus toteutuu kausisuunnitelman mukaisesti
  • Läsnäolon ja kokonaisliikuntamäärän seuranta
  • Loukkaantumisten ennaltaehkäisy huomioimalla oikeat liiketekniikat, kehonhallinta ja kasvupyrähdyksen alku sekä huolehtimalla riittävästä liikuntamäärästä ja perustaitojen kehittymisestä
  • Kokoonpanojen muodostaminen, ryhmäytyminen
  • Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

Ryhmäkoko

  • 10-15 voimistelijaa
  • 2-3 valmentajaa

  

Painopiste: Lajiliikkeiden oikeiden suoritustekniikoiden oppiminen

Harjoitusmäärä

Lajiharjoitusmäärä (sisältää laji- ja oheisharjoittelun, kuten trampoliinin, baletin, perusvoimistelun ja huoltavan harjoittelun)

  • Harjoitukset 5-7x / vko
  • Harjoitusmäärä 15-20h / vko

Muu liikunta

  • Sisältää koululiikunnan, pelit, leikit ja ulkoilut
  • Suositeltavia oheislajeja ovat mm. tanssi, uinti ja yleisurheilu)

Kokonaisliikuntamäärä (sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan)

  • 20h / vko

Leiritys

  • Treenipäivät
  • Seuran omat leirit
  • Kansallisen tason valmennusleirit (kilpailuluokat 1.-3.)
  • 15-20 pv / v

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Harjoittelu on monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä
  • Kausisuunnitelma (kausi/viikko/päivä/yksittäinen harjoite) on laadittu pitkäntähtäimen tavoitteiden mukaisesti
  • Valmennus toteutuu kausisuunnitelman pohjalta
  • Loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen ymmärtämällä oikeat suoritustekniikat, kasvupyrähdyksen alku, lajin vaatimukset ja tyyppivammat
  • Kokonaistoistomäärien seuranta
  • Läsnäolon seuranta
  • Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arvinointi

Ryhmäkoko

  • 10 voimistelijaa / valmentaja

Harjoitusmäärä

Lajiharjoitusmäärä (sisältää laji- ja oheisharjoittelun, kuten trampoliinin, baletin, perusvoimistelun ja huoltavan harjoittelun)

  • Harjoitukset 5-7x / vko
  • Harjoitusmäärä 18-22h / vko

Muu liikunta

  • Sisältää koululiikunnan, pelit, juoksulenkit tms.
  • Suositeltavia oheislajeja ovat mm. tanssi, unti ja yleisurheilu

Kokonaisliikuntamäärä (sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan)

  • 20-30h / vko

Leiritys

  • Treenipäivät
  • Seuran omat leirit
  • Elite Camp
  • UEG Training Camp
  • 20-30 pv / v

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Harjoittelu on monipuolista lajitaitojen ja ydintekniikoiden harjoittamista
  • Kausisuunnitelma (kausi/viikko/päivä/yksittäinen harjoite) on laadittu pitkäntähtäimen tavoitteiden mukaisesti
  • Valmennus toteutuu kausisuunnitelman pohjalta
  • Loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen ymmärtämällä oikeat suoritustekniikat, kasvupyrähdyksen alku, lajin vaatimukset ja tyyppivammat
  • Kokonaistoistomäärien seuranta
  • Läsnäolon seuranta
  • Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

Ryhmäkoko

  • 10 voimistelijaa / valmentaja

Harjoitusmäärä

Lajiharjoitusmäärä (sisältää laji- ja oheisharjoittelun, kuten trampoliinin, baletin, perusvoimistelun ja huoltavan harjoittelun)

  • Harjoitukset 6-8x / vko
  • Harjoitusmäärä 20-24h / vko

Muu liikunta

  • Sisältää koululiikunnan, pelit, juoksulenkit tms.
  • Suositeltavia oheislajeja ovat mm. tanssi, uinti ja yleisurheilu

Kokonaisliikuntamäärä (sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan)

  • 20-30h / vko

Leiritys

  • Treenipäivät
  • Seuran omat leirit
  • Maajoukkueleirit
  • Elite Camp
  • 30-40 pv / v

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Harjoittelu on monipuolista lajitaitojen ja ydintekniikoiden harjoittamista
  • Kausisuunnitelma (kausi/viikko/päivä/yksittäinen harjoite) on laadittu pitkäntähtäimen tavoitteiden mukaisesti
  • Valmennus toteutuu kausisuunnitelman pohjalta
  • Loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa
  • Kokonaistoistomäärien seuranta
  • Harjoittelun rytmityksen seuranta (harjoitukset ja vapaapäivät)
  • Läsnäolon seuranta
  • Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

Ryhmäkoko

  • 4 kokoonpanoa / valmentaja

Harjoitusmäärä

Lajiharjoitusmäärä (sisältää laji- ja oheisharjoittelun, kuten trampoliinin, baletin, perusvoimistelun ja huoltavan harjoittelun)

  • Harjoitukset 8-10x / vko
  • Harjoitusmäärä 20-28h / vko

Muu liikunta

  • Sisältää koululiikunnan, pelit, juoksulenkit tms.
  • Suositeltavia oheislajeja ovat mm. tanssi, uinti ja yleisurheilu

Kokonaisliikuntamäärä (sisältää lajiharjoittelu ja muun liikunnan)

  • 25-30h / vko

Leiritys

  • Treenipäivät
  • Seuran omat leirit
  • Maajoukkueleirit
  • Elite Camp
  • 40-50 pv / v

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • Harjoittelu on monipuolista lajitaitojen harjoittamista
  • Kausisuunnitelma (kausi/viikko/päivä/yksittäinen harjoite) on laadittu pitkäntähtäimen tavoitteiden mukaisesti
  • Valmennus toteutuu kausisuunnitelman pohjalta
  • Harjoituspäiväkirja
  • Läsnäolon seuranta
  • Kokonaistoistomäärien seuranta
  • Osa harjoittelusta omatoimista
  • Loukkaantumisten ennaltaehkäiseminen ja tyyppivammojen huomioiminen valmennuksessa
  • Harjoittelun rytmityksen seuranta (harjoitukset ja vapaapäivät)
  • Kokonaisvaltaisen valmennuksen ja valmentajan oman toiminnan arviointi

Ryhmäkoko

  • 4 kokoonpanoa / valmentaja
Valmentaja

Osaaminen ja koulutus

  • Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • Lajin perusteiden hallitseminen
  • Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
  • Osaa soveltaa valmennuksessaan lasten valmennuksen perusteita
  • Vähintään I-tason valmentajakoulutus, tai liikunnan alan tutkinto (esim. liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettaja)

Valmentajan rooli

  • Luotettava aikuinen
  • Innostava ja kannustava esikuva
  • Vuorovaikutus vanhempien kanssa luotettavaa ja toimivaa
  • Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
  • Avoimuus ja luottamukselliset välit vanhempiin

Osaaminen ja koulutus

  • Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen vaiheiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • Lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden ja opettamisen hallitseminen
  • Herkkyyskausien merkityksen ja sen harjoittelulle asettamien vaatimusten hallitseminen
  • Lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
  • Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus)
  • II-tason lajivalmentajakoulutus tai muu vastaava osaaminen

 

Rooli

  • Innostaa lasta voimisteluun ja liikkumiseen
  • Kasvatusvastuu, opettaa pelisääntöjä, käyttäytymismalleja, ryhmässä toimimista ja urheilijaksi kasvamista
  • Esikuva
  • Valmennustiimin johtajana toimiminen hyvässä yhteistyössä muiden valmentajien kanssa
  • Tukee voimistelijan lajirakkauden syntymistä
  • Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempiin. Tiedon kulku tärkeässä asemassa.

Osaaminen ja koulutus

  • Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • Lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden ja opettamisen hallitseminen
  • Herkkyyskausien merkityksen ja sen harjoittelulle asettamien vaatimusten hallitseminen
  • Lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
  • Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus)
  • Koulutettu ammattivalmentaja

Valmentajan rooli

  • Luotettava aikuinen
  • Innostaa lasta tavoitteelliseen harjoitteluun
  • Tukee voimistelijan itsetunnon kehittymistä vahvuuksien ja onnistumisten kautta
  • Esikuva
  • Tukee urheilijaksi kasvamista
  • Toimiva ja luotettava yhteistyö vanhempien kanssa
  • Toimiva yhteistyö muiden valmentajien kanssa
  • Valmennustiimin johtaminen

Osaaminen ja koulutus

  • Lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • Lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden ja opettamisen hallitseminen
  • Herkkyyskausien merkityksen ja sen harjoittelulle asettamien vaatimusten hallitseminen
  • Murrosiän huomioiminen ja drop outin ehkäiseminen
  • Lasten valmennuksen perusteiden soveltaminen valmennuksessa
  • Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina (sääntötuntemus)
  • Koulutettu ammattivalmentaja

Valmentajan rooli

  • Luotettava aikuinen
  • Positiivinen auktoriteetti
  • Tukee voimistelijan itsetunnon kehittymistä vahvuuksien ja onnistumisten kautta
  • Esikuva
  • Murrosiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen ja kasvun tukeminen
  • Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempien kanssa
  • Toimiva yhteistyö koulun ja opettajan kanssa
  • Toimiva yhteistyö muiden valmentajien kanssa
  • Valmennustiimin johtaminen

Osaaminen ja koulutus

  • Nuorten fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • Lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden hallitseminen ja opettaminen
  • Herkkyyskausien merkityksen ja sen harjoittelulle asettamien vaatimusten hallitseminen
  • Murrosiän huomioiminen ja drop outin ehäiseminen
  • Kilpailuttamisen kokonaisuuden hallitseminen
  • Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana ja tuomarina
  • Koulutettu ammattivalmentaja

Valmentajan rooli

  • Luotettava aikuinen
  • Positiivinen auktoriteetti
  • Tukee voimistelijan itsetunnon kehittymistä vahvuuksien ja onnistumisten kautta
  • Esikuva
  • Murrosiän mukanaan tuomien ymmärtäminen ja kasvun tukeminen
  • Avoimet ja luottamukselliset välit vanhempien kanssa
  • Toimiva yhteistyö koulun ja opettajan kanssa
  • Toimiva yhteistyö muiden valmentajien kanssa
  • Valmennustiimin johtaminen

Osaaminen ja koulutus

  • Nuorten fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen asteiden hallitseminen ja ymmärtäminen
  • Erittäin hyvä lajin ominaisuus- ja taitoharjoittelun perusteiden hallitseminen ja opettaminen
  • Herkkyyskausien merkityksen ja sen harjoittelulle asettamien vaatimusten hallitseminen
  • Murrosiän huomioiminen ja drop outin ehkäiseminen
  • Kilpailuttamisen kokonaisuuden hallitseminen
  • Motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
  • Koulutettu ammattivalmentaja

Valmentajan rooli

  • Luotettava aikuinen
  • Positiivinen auktoriteetti
  • Tukee voimistelijan itsetunnon kehittymistä vahvuuksien ja onnistumisten kautta
  • Esikuva
  • Murrosiän mukanaan tuomien muutosten ymmärtäminen ja kasvun tukeminen
  • Ohjaa voimistelijaa ymmärtämään huippu-urheilun asettamat vaatimukset päivittäisiin valintoihin arjessa
  • Suunnitelmalliseen harjoitteluun ja sen seurantaan kannustaminen
  • Toimiva yhteistyö muiden valmentajien kanssa
  • Tukee yhdessä kodin ja koulun kanssa voimistelijan kasvua huippu-urheilijaksi
  • Valmennustiimin johtaminen
Kilpaileminen
  • Stara-tapahtumat
  • Seuran omat näytökset
  • AkroFun
  • Stara-tapahtumat
  • Luokkakilpailut 1.-2. luokka
  • Esiintymiset seuran omissa tapahtumissa
  • AkroFun
  • 2.-3. luokkien kilpailut
  • 1 kansainvälinen kilpailu vuodessa (lasten sarjat)
  • Näytökset ja esiintymiset
  • AG1 ja AG2-luokkien kilpailut (kansalliset ja kansainväliset)
  • SM-kilpailut
  • EAGC
  • WAGC
  • Näytökset ja esiintymiset
  • Junnusarjan kilpailut (kansalliset ja kansainväliset)
  • SM-kilpailut
  • EM-kilpailut
  • MM-kilpailut
  • Maailmancup
  • Näytökset ja esiintymiset
  • Sennusarjan kilpailut (kansalliset ja kansainväliset)
  • SM-kilpailut
  • EM-kilpailut
  • MM-kilpailut
  • Maailmancup
  • Näytökset ja esiintymiset
Teema / Ikävuodet0 − 6 6 − 8 8 − 11 11 − 13 13 − 15 15 ja yli
Testit ja tarkastukset
  • Fyysiset ominaisuudet valmentajan testaamana
  • Terveystarkastus (neuvola, kouluterveydenhuolto)
  • Ryhtitarkastus
  • Lajiliiketestit
  • Fyysiset ominaisuudet
  • Terveystarkastukset (kouluterveydenhuolto)
  • Ryhtitarkastus (valmentaja tai fysioterapeutti)
  • Fyysiet ominaisuudet (ks. Akrobatiavoimistelijan testaus)
  • Lihastasapainotestit
  • Urheilijan terveystarkastus
  • Fyysiset ominaisuudet (ks. Akrobatiavoimistelijan testaus)
  • Lihastasapainotestit
  • Urheilijan terveystarkastus
  • Fyysiset ominaisuudet (ks. Akrobatiavoimistelijan testaus)
  • Lihastasapainotestit
  • Urheilijan terveystarkastus
  • Kuormituksen ja palautumisen seurantatesti
  • Fyysiset ominaisuudet
  • Lihastasapainotestit
  • Urheilijan terveystarkastus
  • Kuormituksen ja palautumisen seurantatesti
Tukitoimet
  • Perheiden tukeminen ja ohjeistaminen liikunnallisen ja terveellisen elämäntavan omaksumisessa
  • Ohjaaminen asiantuntijoille tarpeen vaatiessa

Terve Urheilija (kaikki ikäryhmät)

  • www.terveurheilija.fi
  • Liikuntavammojen Valtakunnallinen Ehkäisyohjelma (LiVe)
  • FIG ikäryhmien kehitysvaiheet (alkup. NTV)

Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta

  • Tanssin ja baletinopettaja
  • Ohjaaminen fysioterapeutille / urheilulääkärille tarpeen vaatiessa
  • Perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunnallisen elämäntavan toteuttamisessa
  • Joukkueenjohtaja, rahastonhoitaja jne.
  • Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta
  • Baletinopettaja
  • Fysioterapeutin / urheilulääkärin palvelut
  • Ravitsemusasiantuntijan palvelut
  • Perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunnallisen elämäntavan toteuttamisessa
  • Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennus
  • Baletinopettaja
  • Fysioterapeutin / urheilulääkärin palvelut
  • Ravitsemusasiantuntijan palvelut
  • Perheen tukeminen terveellisen ravitsemuksen ja liikunnallisen elämäntavan toteuttamisessa
  • Urheilupsykologin apu valmentautumisessa
  • ADT-ohjaus
  • Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta 
  • Baletinopettaja
  • Säännöllinen lihashuolto (hieroja)
  • Fysioterapeutin / urheilulääkärin palvelut
  • Ravitsemusasiantuntijan palvelut
  • Urheilupsykologin apu valmentautumisessa
  • ADT-ohjaus
  • Valmentajan johtama asiantuntijatiimi, joka tukee kokonaisvaltaista valmennusta
  • Baletinopettaja
  • Säännöllinen lihashuolto (hieroja)
  • Fysioterapeutin / urheilulääkärin palvelut
  • Ravitsemusasiantuntijan palvelut
  • Urheilupsykologin apu valmentautumisessa
  • ADT-ohjaus
  • Mediakoulutus
  • Manageri
Urheilijaksi kasvu ja arjen hallinta

''Kokeilee ja innostuu'' - aktiivinen voimistelu-uran aloitus

Urheilullinen elämäntapa

  • Ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla
  • Ajankäyttö / vrk: uni 10h, liikuntaa 3h, ruokailukerrat 5-7x

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • Harjoitustilanteessa viihtyminen
  • Voimistelun ilon löytäminen
  • Lajiliikkeistä innostuminen
  • Ryhmässä toimimaan oppiminen

''Oppii ja omaksuu'' - voimistelun perusliikkeiden ja ominaisuuksien rakentaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • Urheilulliseen elämäntapaan kasvaminen
  • Terveellisestä ruokavaliosta, riittävästä levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen
  • Ajankäyttö / vrk: uni 9-10h, liikuntaa 3h, ruokailukerrat 5-7x

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • Voimistelun ilon löytäminen
  • Harjoitustilanteessa viihtyminen
  • Oppimisesta kiinnostuminen
  • Säännöllisestä lajiharjoittelusta innostuminen
  • Ymmärrys harjoittelun merkityksestä oppimiselle
  • Kokoonpanon roolien ymmärtäminen
  • Ryhmän merkityksen kasvaminen
  • Kilpailutilanteiden opettelu

''Harjoittelee ja kilpailee'' - urheilijaksi kasvaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • Urheilullisen elämäntavan toteuttaminen
  • Terveellisen ruokavalion ymmärtäminen
  • Riittävästä yöunesta huolehtiminen
  • Ajankäyttö / vrk: uni 8-10h, liikuntaa 3-5h, ruokailukerrat 5-7x

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • Harjoittelusta nauttiminen
  • Palautteen ja pettymyksien käsittelyyn opetteleminen
  • Kokoonpanon roolien ymmärtäminen
  • Ryhmän merkityksen tunnistaminen
  • Säännöllinen kilpaileminen
  • Halu menestyä voimistelijana

''Harjoittelee ja kilpailee'' - urheilijaksi kasvaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • Urheilullisen elämäntavan toteuttaminen
  • Terveellisen ruokavalion ymmärtäminen
  • Riittävästä yöunesta huolehtiminen
  • Ajankäyttö / vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • Harjoittelusta nauttiminen
  • Vastuun lisääntyminen harjoittelussa
  • Kokoonpanon roolien ymmärtäminen ja yhteisen ryhmähengen edistäminen
  • Ylpeys omasta lajista ja lajitaidoista
  • Säännöllinen kilpaileminen
  • Halu menestyä voimistelijana

''Kehittyy ja menestyy'' - voittamaan oppiminen kaikilla tasoilla

Urheilullinen elämäntapa

  • Huippu-urheilijan elämäntavan toteuttaminen
  • Terveellisen ruokavalion ja unirytmin ymmärtäminen
  • Ajankäyttö / vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-8h, ruokailukerrat 5-7x

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • Harjoittelusta nauttiminen
  • Vastuu omasta harjoittelusta yhdessä valmentajan kanssa
  • Itsenäisen harjoittelun perusteiden osaaminen
  • Kokoonpanon roolien ymmärtäminen ja yhteisen ryhmähengen edistäminen
  • Omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen
  • Palautteen vastaanottaminen ja pettymysten käsittely
  • Kehon muutosten vaikutuksen harjoitteluun ymmärtäminen
  • Sitoutuminen harjoitteluun ja kokoonpanoon
  • Halu menestyä voimistelijana ja ymmärrys sen asettamista vaatimuksista harjoitteluun

''Valloittaa ja voittaa'' - voittamaan oppiminen kaikilla tasoilla

Urheilullinen elämäntapa

  • Huippu-urheilijan elämäntavan toteuttaminen
  • Terveellisen ruokavalion ja unirytmin ymmärtäminen ja toteuttaminen käytännössä
  • Ajankäyttö / vkr: uni 8-10h, liikuntaa 4-8h, ruokailukerrat 5-7x

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • Huippu-urheilijan elämästä nauttiminen
  • Voimistelun ilon säilyttäminen
  • Vastuu omasta harjoittelusta ja siihen liittyvistä päätöksistä
  • Sitoutuminen kokoonpanoon ja pitkäntähtäimen tavoitteisiin yhdessä valmentajan kanssa
  • Onnistumiseen ja menestymiseen uskominen
  • Roolimallina toimiminen
  • Palautteen vastaanottaminen ja pettymysten käsittely
Teema / Ikävuodet0 − 6 6 − 8 8 − 11 11 − 13 13 − 15 15 ja yli
Kodin rooli
  • Tuki ja kannustaminen
  • Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen
  • Kokonaisliikuntamäärästä ja levosta huolehtiminen
  • Urheilijan ravitsemuksen peruspilareiden ymmärtäminen
  • Terveelliset ja tarkoituksenmukaiset ateriavalinnat
  • Yhteistyö valmentajan kanssa
  • Lapsen huolehtiminen harjoituksiin

Urheilijan ravitsemus www.sport.fi

Lapsen kasvu ja kehitys www.mll.fi

  • Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
  • Omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • Yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
  • Tutustuminen seuratoimintaan ja seuran toimijoihin
  • Kuljeta, kustanna, kannusta
  • Kuljeta, kustanna, kannusta
  • Päivittäisen monipuolisen liikunaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
  • Omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • Yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
  • Urheilua tukevan koulun valitseminen
  • Kuljeta, kustanna, kannusta
  • Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen ja kokonaisliikuntamäärästä huolehtiminen
  • Omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • Ravinnosta ja levosta huolehtiminen
  • Yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
  • Urheilua tukevan koulun valitseminen
  • Kuljeta, kustanna, kannusta
  • Päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaminen
  • Omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • Ymmärtää lisääntyvän harjoitusmäärän asettamat vaatimukset
  • Tuntee voimistelijan tukiverkoston
  • Kilpailu-uran taloudellinen tukeminen
  • Yhteistyö koulun ja valmentajan kanssa
  • Urheilulukion valinnassa tukeminen
  • Kannustaa ja ymmärtää voimistelijan tekemiä valintoja huippu-urheilun hyväksi
  • Taloudellinen tukija
  • Auttaa ajankäytön suunnittelussa ja päivittäisen kokonaisrasituksen hallinnassa
  • Tukee urheilijaa huolehtimaan terveellisestä ravitsemuksesta, riittävästä palautumisesta ja yöunista
Koulu ja opiskelu
  • Yhteistyö päiväkodin/koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa
  • liikuntapainotteinen päiväkoti/alakoulu
  • Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
  • Liikuntapainotteinen alakoulu
  • Urheiluakatemia
  • Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
  • Liikuntapainotteinen alakoulu
  • Urheiluakatemia
  • Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
  • Liikuntapainotteinen koulu
  • Urheiluakatemia
  • Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
  • Liikuntapainotteinen koulu
  • Urheiluakatemia
  • Yhteistyö koulun, kodin ja valmennustiimin kanssa tärkeää
  • Urheilulukio
  • Jatko-opiskelujen ja harjoittelun yhdistäminen
  • Työelämän ja harjoittelun yhdistäminen
Seuran rooli
  • Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
  • Sitoutuminen huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • Koulutusmahdollisuuksien tarjoaminen valmentajille
  • Yhteistyö Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa
  • Positiivinen seurahenki

 

  • Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
  • Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa
  • Positiivinen seurahenki

 

  • Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
  • Sitoutuu huippuvoimisteluun ammattimaiseen kehittämiseen
  • Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppanien kanssan
  • Positiivinen seurahenki
  • Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
  • Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen 
  • Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
  • Positiivinen seurahenki
  • Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
  • Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen 
  • Tukee urheilijoita taloudellisesti
  • Toimivan seuran sisäisen valmennusjärjestelmän varmistaminen
  • Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
  • Positiivinen seurahenki
  • Laadukkaan arkiharjoittelun varmistaminen
  • Sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen 
  • Tukee urheilijoita taloudellisesti
  • Toimivan seuran sisäisen valmennusjärjestelmän varmistaminen
  • Tuomareiden kouluttaminen ja kansallisiin sekä kansainvälisiin kilpailuihin lähettäminen
  • Tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
  • Positiivinen seurahenki
Teema / Ikävuodet0 − 6 6 − 8 8 − 11 11 − 13 13 − 15 15 ja yli
Liiton rooli
  • Tarjoaa laadukasta ohjaaja- ja valmentajakoulutusta jossa on huomioituna ikäryhmän erityistarpeet
  • Edistää yhteistyötä lasten valmentajien verkostoitumiseksi lajin sisällä ja ikäryhmän valmennuksen erityisasiantuntijoiden kanssa
  • Jakaa tietoa ja tuottaa materiaalia valmennuksen tueksi
  • Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää ikäryhmän erityistarpeita ajatellen
  • Kehittää lajin valmennus- ja testausjärjestelmää ikäryhmän erityistarpeita ajatellen
  • Tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta jossa huomioituna ikäryhmän erityistarpeet
  • Jakaa tietoa ja tuottaa materiaalia valmennuksen tueksi
  • Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää ikäryhmän erityistarpeita ajatellen
  • Kehittää lajin valmennus- ja testausjärjestelmää ikäryhmän erityistarpeita ajatellen
  • Järjestää ja kehittää liittojohtoista valmennustoimintaa (leiritys)
  • Etsii ratkaisuja urheilun ja opiskelun yhdistämiseksi
  • Edistää yhteistyötä ikäryhmän valmentajien verkostoitumiseksi lajin sisällä sekä erityisasiantuntijoiden kanssa
  • Tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • Tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja
  • Tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • Kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (leiritys)
  • Tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • Tukee kansanväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja 
  • Tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • Etsii ratkaisuja urheilun ja opiskelun yhdistämiseksi
  • Tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • Kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (leiritys)
  • Tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • Tukee kansanväliseen menestykseen pyrkiviä urheilijoita ja seuroja 
  • Tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • Etsii ratkaisuja urheilun ja opiskelun yhdistämiseksi
  • Tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • Kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (leiritys)
  • Tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • Tukee kansanväliseen menestykseen pyrkiviä urheilijoita ja seuroja 
  • Tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • Etsii ratkaisuja urheilun ja opiskelun yhdistämiseksi
  • Tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • Kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää ja tuomaritoimintaa
  • Kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • Järjestää liittojohtoista valmennustoimintaa (leiritys)
Olosuhteet
  • Harjoittelu koulujen saleissa, harrastesaleissa ja seurojen telinesaleissa
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Olosuhteet tarjoavat mahdollisuuden lajitaitojen monipuoliseen harjoitteluun ja kehittämiseen
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Harjoittelu koulujen saleissa, harrastesaleissa ja seurojen telinesaleissa
  • Olosuhteet tarjoavat mahdollisuuden lajitaitojen monipuoliseen harjoitteluun ja kehittämiseen

 

  • Harjoittelu telinesaleissa (jousikanveesi)
  • Riittävä hallikorkeus
  • Trampoliinit
  • Volttivyöt
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Harjoittelu telinesaleissa (jousikanveesi)
  • Riittävä hallikorkeus
  • Trampoliinit
  • Volttivyöt
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Harjoittelu telinesaleissa (jousikanveesi)
  • Enintään 4 kokoonpanoa yhtä harjoitusaluetta kohti
  • Riittävä hallikorkeus
  • Trampoliinit
  • Volttivyöt
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Harjoittelu telinesaleissa (jousikanveesi)
  • Enintään 4 kokoonpanoa yhtä harjoitusaluetta kohti
  • Riittävä hallikorkeus
  • Trampoliinit 
  • Volttivyöt
  • Turvallinen toimintaympäristö

Huippu-urheilun muutostyö
© Kirjoittajat 2011 - 2019. Ylläpito KIHU. Jaa linkki: Facebookissa, Twitterissä