Voimistelu, Miesten telinevoimistelu


Vastuuhenkilöt: Anoschkin, Katja; Holopainen, Timo; Kirjavainen, Anna; Tanskanen, Jani; Toivanen, Terhi; Vilenius, Tiina; Ahonen, Laura; Murtonen, Satu; Porola, Susanna.



Näytettävät ikäluokat
Teema / Ikävuodet0 − 6 7 − 9 10 − 12 13 − 15 16 − 20 20 − 40
Ikäryhmän painopisteet

Lapsuusvaihe

  • urheilusta innostuminen ja lajirakkauden syttyminen
  • riittävä kokonaisliikuntamäärä
  • perustaitojen ja ominaisuuksien monipuolinen harjoittelu
  • kasvun ja kehityksen huomioiminen
  • urheilijaksi kasvamisen tukeminen yhdessä kodin kanssa

Valintavaihe

  • voimistelijan oman sisäisen motivaation tukeminen
  • harjoittelun määrän ja laadun nousujohteinen lisääntyminen
  • laajan liikevalikoiman saavuttaminen
  • kasvun ja kehityksen huomioiminen erityisesti kasvupyrähdyksen aikana
  • murrosiän huomioiminen ja urheilijana kasvamisen tukeminen

Huippuvaihe

  • kuormituksen ja palautumisen oikea suhde
  • huippusuorituksien saavuttaminen
  • kilpaileminen ja voittaminen arvokilpailuissa
  • aikuiseksi urheilijaksi kasvaminen
Taidon kehittäminen, fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

Taito

  •    lliiilllllllllliikumisen perustaitojen harjoittelu
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle     

Fyysinen harjoittelu

  • liikkuvuusharjoittelun aloittaminen
  • voimaharjoittelu muun harjoituksen joukossa
  • nopeus- ja koordinaatioharjoitteita
  • tasapaino
  • peruskestävyyden harjoittelu mm. leikeissä, peleissä ja ulkoilussa 

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet 

  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • onnistumisten kokeminen 
  • itseluottamuksen tukeminen  
  • lapsi ymmärtää vain oman näkökulmansa asiasta
  • pystyy keskittymään vain yksinkertaisiin ohjeisiin
  • uudet tilanteet usein pelottavia 

 

 

FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suomi
.doc

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa

Taito

  • liikkumisen perustaitojen vahvistaminen
  • monipuolinen lajitaitojen alkeiden opettelu
  • monipuolinen lajitaitojen kehittely aiemmin opitun perustalle
  • lajiliikkeiden ydinosien oppiminen
  • vaivan näkemisen opettelu taitojen oppimiseksi
  • havaintotaitojen kehittäminen
  • harjoittelun runsas variointi
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
  • pyörivien liikkeiden harjoittelu molemminpuolisesti ja monipuolisesti
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle

Fyysinen harjoittelu

  • perusvoima, kehonhallinta ja keskivartalon voima (ilman lisäpainoja)
  • liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen)
  • nopeus- ja koordinaatioharjoittelu
  • tasapaino
  • peruskestävyyttä kehittävä liikkuminen lajiharjoitusten ulkopuolella 

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • onnistumisten kokeminen
  • epäonnistumisten käsittely ja niistä oppiminen
  • itseluottamuksen tukeminen  
  • keskittymiskyky vielä kehitysvaiheessa
  • lapsi oppii mallista
  • mielikuvitus kukoistaa ja uuden kokeileminen kiinnostaa
  • haluaa olla keskipisteenä
  • oppii ymmärtämään sääntöjä ja ohjeita 

 

 

  

FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suomi
.doc

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa 

Taito

  • laajan liikevalikoiman harjoittelu aikaisemmin opitun perustalle
  • lajitaitojen tekniikan ymmärtäminen ja havainnointi
  • motivaatio vaikeampien liikkeiden oppimiseksi ja siihen vaadittavan työn tekemiseksi
  • harjoitteiden runsas variointi
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi
  • pyörivien liikkeiden harjoitteleminen molemminpuolisesti ja monipuolisesti
  • aikaa organisoimattomalle harjoittelulle 

 

Fyysinen harjoittelu

  • perus- ja nopeusvoima (ilman lisäpainoja, omalla keholla ja kuminauhojen ym. vastuksella)
  • liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen); kiinnitettävä erityistä huomiota kasvukauden aikana
  • reaktiivinen nopeusharjoittelu
  • tasapaino
  • kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein sekä lajiharjoitusten ulkopuolella

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • positiivisuus kaikessa tekemisessä
  • onnistumisten kokeminen
  • epäonnistumisten käsittely ja niistä oppiminen 
  • ryhmässä toiminen ja sen jäsenenä oleminen
  • itseluottamuksen tukeminen
  • jännityksen hallitseminen
  • valmistautumisrutiinien kehittyminen kilpailuihin
  • keskittyminen harjoitus- ja kilpailutilanteissa
  •  omatoimisuuden oppiminen leiri- ja kilpailutilanteissa

 

  

 

Fyysinen harjoittelu

Positiivisuus kaikessa tekemisessä 

Perus- ja nopeusvoima (ilman lisäpainoja, omalla keholla ja kuminauhojen ym. vastuksella)

Liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen); kiinnitettävä erityistä huomioita kasvukauden aikana

Nopeus

Kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein sekä lajiharjoitusten ulkopuolella  

 

FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suomi
.doc

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa  

Taito

  • vaikeampien lajiliikkeiden kehittely yksilöllisessä tahdissa aiemmin opitun perustalle
  • suuri määrä toistoja
  • eri menetelmien kuten välineet, aistit ja ympäristön hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi

Fyysinen harjoittelu

  • perus- ja nopeusvoima (lajinomainen, myös lisäpainoilla sekä kuminauhoilla ym.)
  • liikkuvuus (aktiivinen ja passiivinen) ja hyvä lihastasapaino; kiinnitettävä erityistä huomiota kasvukauden aikana
  • reaktiivinen nopeusharjoittelu
  • liikenopeusharjoittelu
  • kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein, huoltava peruskestävyys palautumiseen ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyyn myös lajiharjoitusten ulkopuolella

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • onnistumisten kokeminen
  • epäonnistumisten käsittely ja niistä oppiminen 
  • ryhmässä toimiminen ja ryhmädynamiikka
  • itseluottamuksen tukeminen
  • psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailussa
  • kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen
  • suoritusta häiritseviä psyykkisten tekijöiden hallitsemisen harjoittelu
  • kilpailemisen ja kilpailupaineiden hallitsemisen oppiminen
  •  itsearviointitaitojen harjoittelu

 

 

   

 

  

FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suomi
.doc

Yksilöllisen kehityksen ja monipuolisuuden huomiointi tärkeää ominaisuuksien harjoittelussa   

Taito

  • vaikeimpien lajiliikkeiden kehittely yksilöllisessä tahdissa aiemmin opitun perustalle
  • suuri määrä toistoja
  • eri menetelmien kuten välineet, aistit ja ympäristön hyödyntäminen harjoittelun varioinnissa
  • hyvä ilmapiiri taitojen oppimisen tukemiseksi

Fyysinen harjoittelu

  • perus- nopeus- ja maksimivoima (lajinomainen, myös lisäpainoilla sekä kuminauhoilla ym.)
  • liikkuvuus (aktiivinen) ja hyvä lihastasapaino
  • liikenopeusharjoittelu
  • kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein, huoltava peruskestävyys palautumiseen ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyyn myös lajiharjoitusten ulkopuolella    

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • tavoitteenasettelun merkityksen kertaaminen ja ymmärtäminen
  • psyykkisten taitojen ja niiden arvioinnin kehittyminen harjoittelussa ja kilpailussa
  • kilpailuihin valmistautumisrutiinien tarkentuminen
  • suoritusta häiritsevien psyykkisten tekijöiden hallinta erilaisin keinoin
  • kilpailemaan oppiminen ja kilpailupaineiden hallinta
  • paineensietokyky kansainvälisissä kilpailuissa
  • murrosiän huomioiminen valmennuksessa
  •  itsearviointitaitojen kehittyminen

 

  

FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suomi
.doc

Taito

  • lajiliikkeiden automaatiotason saavuttaminen
  • liikkeiden jatkuva kehittäminen ja ylläpito
  • liikkeiden monipuolisen variointikyvyn ja liikeilmaisun kehittäminen 

 

Fyysinen harjoittelu

  • perus- nopeus- ja maksimivoima (lajinomainen, myös lisäpainoilla sekä kuminauhoilla ym.)
  • liikkuvuus (aktiivinen) ja hyvä lihastasapaino
  • liikenopeusharjoittelu
  • kestävyysharjoittelu lajinomaisin liikkein, huoltava peruskestävyys palautumiseen ja loukkaantumisten ennaltaehkäisyyn myös lajiharjoitusten ulkopuolella

Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet

  • urheilijan arjen hallinta
  • paineiden hallitseminen kansainvälisissä kilpailuissa
  • itsearviointi ja oman kehon tuntemus harjoittelussa
  • halu itsensä kehittämiseen
  •  itsearviointitaitojen hallinta

 

 

    

 

 

FIG
ikäryhmienkehitysvaiheet_Suomi
.doc

Lajitaito
  • motoristen taitojen hankinta
  • telineiden alkeiden opettelu
  • trampoliiniharjoittelu 
  • liite FIG:n liikesuositukset

 

TELINEVOIMISTELUN
TÄRKEÄT PERUSASENNOT, Mika
Holopainen 2007 JyVo-79.ppt

media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx

  • pääpaino ominaisuuksien ja perustaitojen kehittämisessä
  • trampoliiniharjoittelu 
  • liikesuositukset ikäryhmittäin
  • liite FIG:n liikesuositukset
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx

Voimistelu, Miesten
telinevoimistelu_251_Ksiseison
nanharjoitteita.ppt

  • pääpaino ominaisuuksien ja perustaitojen kehittämisessä
  • trampoliiniharjoittelu 
  • liikesuositukset ikäryhmittäin
  • liite FIG:n liikesuositukset

 

media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx

Ranteiden vahvistamis-
ja kuntoutusohjelma.ppt

Selän kuntoutus – ja
vahvistamisohjelma 1.ppt

Olkapäiden kuntoutus-,
vahvistamis- ja
palautumisohjelma.ppt

  • teknisesti vaikeampien liikkeiden tuotto perusliikkeiden hallintaan ja ominaisuuksiin perustuen
  • trampoliiniharjoittelu
  • liikesuositukset ikäryhmittäin
  • liite FIG:n liikesuositukset
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx

  • teknisesti vaikeiden liikkeiden ja liikeyhdistelmien tuotto ja parantaminen
  • trampoliiniharjoittelu
  • liikesuositukset ikäryhmittäin
  • liite FIG:n liikesuositukset
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx

  • teknisesti vaikeiden liikkeiden ja liikeyhdistelmien tuotto ja parantaminen
  • trampoliiniharjoittelu 
  • liikesuositukset ikäryhmittäin
  • liite FIG:n liikesuositukset
media/Kehitysohjelma
ikäryhmittäin
liikesuositukset.xlsx

Teema / Ikävuodet0 − 6 7 − 9 10 − 12 13 − 15 16 − 20 20 − 40
Valmentaja

Osaaminen ja koulutus

  • valmentaja, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus (tai muu vastaava koulutus).
  • lajitaidon peruskoulutus.
  • valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
  • valmentaja osaa lajin perustaidot

Voimisteluliiton koulutussivu

 

Rooli

  • osaa innostaa lasta voimisteluun ja muuhun liikkumiseen.
  • valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
  • valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa; riittävä vanhempien informointi ja tiedottaminen

 

 

Osaaminen ja koulutus

  • valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus  (tai muu vastaava koulutus).
  • lajitaidon II-tason koulutus.
  • valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet.
  • valmentaja koulutettu ammattivalmentaja

Rooli

  • osaa innostaa lasta voimisteluun ja muuhun liikuntaan
  • valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään valmentajana
  • valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa; riittävä vanhempien informointi ja tiedottaminen

Osaaminen ja koulutus

  • valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus (tai muu vastaava koulutus).  tms  tms. tms   tms  /////.
  • lajitaidon III-tason koulutus ja lisäksi FIG L2 akatemia
  • valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
  • valmentaja koulutettu ammattivalmentaja

Rooli

  • osaa innostaa lasta voimisteluun ja muuhun liikuntaan
  • innostaja ja kannustaja
  • valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään
  • valmentajan ja vanhempien suhde tärkeässä asemassa; riittävä vanhempien informointi ja tiedottaminen
  • valmentajan hyvät suhteet kouluun tärkeässä asemassa

Osaaminen ja koulutus

  • valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus  (tai muu vastaava koulutus).
  • valmentajan ammattitutkinto ja FIG L2 tai L3 akatemia. UEG:n valmentajakoulutus (Tirrenia)
  • valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
  • valmentaja koulutettu ammattivalmentaja

Rooli

  • osaa innostaa lasta voimisteluun ja muuhun liikuntaan
  • innostaja ja kannustaja sekä tarvittaessa myös vaativa
  • valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään
  • valmentajan ja vanhempin suhde tärkeässä asemassa; riittävä vanhempien informointi ja tiedottaminen
  • valmentajan hyvät suhteet kouluun ja urheiluakatemiaan tärkeässä asemassa
  • valmentajan suhteet maajoukkuevalmentajiin tärkeässä asemassa

Osaaminen ja koulutus

  • valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus  (tai muu vastaava koulutus).
  • valmentajan ammattitutkinto, valmentajan erikoisammattitutkinto ja FIG L3 akatemia.
  • valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
  • valmentaja koulutettu ammattivalmentaja

Rooli

  • innostaja, kannustaja ja positiivinen tukija; tarvittaessa myös vaativa
  • valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään
  •  vvvalmentajan hyvät suhteet kouluun ja urheiluakatemiaan tärkeässä asemassa
  • valmentajan hyvät suhteet maajoukkuevalmentajiin tärkeässa asemassa
  • huolehtii varusmiespalveluksen aikaisesta valmennuksesta yhdessä maajoukkevalmentajien ja lajipäällikön kanssa

 

Osaaminen ja koulutus

  • valmentaja-, liikunnanohjaaja- tai liikunnanopettajakoulutus  (tai muu vastaava koulutus).
  • valmentajan ammattitutkinto, valmentajan erikoisammattitutkinto ja FIG L3 akatemia.
  • valmentaja hallitsee ja ymmärtää lapsen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen kehittymisen asteet
  • valmentaja koulutettu ammattivalmentaja

Rooli

  • innostaja, kannustaja ja positiivinen tukija; tarvittaessa myös vaativa
  • valmentaja on motivoitunut kouluttautumaan ja kehittämään itseään
  •  vvalmentajan hyvät suhteet urheiluakatemiaan tärkeässä asemassa
  • valmentajan hyvät suhteet maajoukkuevalmentajiin tärkeässä asemassa
  • huolehtii varusmiespalveluksen aikaisesta valmennuksesta yhdessä maajoukkuevalmentajien ja lajipäällikön kanssa
Valmennus

Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä. 

Liitteenä valmennuksen materiaalia ja lapsen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen kehitys FIG:n materiaali

Lajiharjoitusmäärä

  • harjoitusmäärä 1-3 h/vko

Muu liikunta

  • sisältää pelit, leikit, ulkoilut tms.

Kokonaisliikuntamäärä

  • sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan
  • 20h / viikko liikuntaa --> n. 3 h / päivä

Leiritys

  • ei leiritystä

Valmennuksen suunnitelu ja seuranta

  • valmennuksessa tuntisuunnitelma ja paikallaolon seuranta

Ryhmäkoko

  • ryhmäkoko n. 10 lasta / 2 ohjaajaa
FIG ikäryhmien
kehitysvaiheet_Suomi.doc

Harjoittelu leikinomaista ja monipuolista voimistelun perusominaisuuksien ja lajitaitojen kehittämistä sekä systemaattisen harjoittelun opettelemista

Lajiharjoitusmäärä

  •  harjoitusmäärä 3 - 5 krt / vko (6 - 15 h/vko)

Muu liikunta / ulkoilu

  • 5-14 h / vko
  • sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset tms.
  • muita suositeltavia lajeja ovat yleisurheilu, juoksu, hiihto, uinti, pyöräily, pallopelit

 

Kokonaisliikuntamäärä

  •  vähvväh. 20 h / vko
  • sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan 

Leiritys

  • aloitetaan seuran leirit; 10-15 leiripäivää/vuosi

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • valmennuksessa tunti-, viikko- ja kausisuunnitelma sekä paikallaolon seuranta

Ryhmäkoko

  • ryhmäkoko n. 10 voimistelijaa / 2 valmentajaa

 

 

Yksilöllisen valmennuksen aloittaminen.

Psyykkinen valmennus alkaa (sisäisen motivaation vahvistaminen ja tunnetilojen hallinta)

Lajiharjoitusmäärä

  • harjoitusmäärä 4 - 6 krt / vko. (10  - 18 h / vko)

Muu liikunta / ulkoilu

  • väh. 6  -8 h / vko
  • sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset tms.
  • muita suositeltavia lajeja ovat yleisurheilu, juoksu, hiihto, uinti, pyöräily, pallopelit

Kokonaisliikuntamäärä

  •  n lajiharjoittelua ja lajiharjoittelua ja muuta liikuntaa n. 20-30 h / vko

Leiritys

  • alue- / valtakunnalliset liiton leirit (n. 6kpl / vuosi, yht. 10 - 20 vrk)

Valmennuksen suunnittelu- ja seuranta

  • valmennuksessa viikko- ja kausiseuranta. Teline-, ominaisuus- ja liikeseuranta.

Ryhmäkoko

  • ryhmäkoko n. 10 voimistelijaa / 2 valmentajaa

 

 

Valmennus yksilöllistä. Yhteistyö muiden valmentajien kanssa tärkeää

Psyykkinen valmennus jatkuu (sisäisen motivaation vahvistaminen ja tunnetilojen hallinta)

Lajiharjoitusmäärä

  • harjoitusmäärä 5 - 8 krt / vko (18 - 25 h / vko)

Muu liikunta

  • n. 5 - 8 h / vko
  • sisältää pelit, leikit, koululiikunnan, ulkoilut ja muut liikunataharrastukset tms.
  • muita suositeltavia lajeja ovat yleisurheilu, juoksu, hiihto, uinti, pyöräily, pallopelit

Kokonaisliikuntamäärä

  • n. 23 - 33 h / vko
  • sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan

Leiritys

  •  liiton alue- ja valtakunnalliset leirit (8-10 kpl / vuosi. N. 20 - 50 vrk)

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • valmennuksessa viikko-, kausi,- ja pitkäntähtäimen suunnitelma. Ominaisuus-, liike-, ja sarjaseuranta.

Ryhmäkoko

  • ryhmäkoko 5 - 10 voimistelijaa / 2-3 valmentajaa

 

Valmennus aiempaa enemmän vuoropuhelua ja yhdessä tavoitteisiin pyrkimistä.

Psyykkinen valmennus jatkuu (sisäisen motivaation vahvistaminen, tunnetilojen hallinta, kilpailutilanteen hallitseminen)

Lajiharjoitusmäärä

  • harjoitusmäärä 9 - 11 krt / vko (25 -> h / vko)

Muu liikunta

  • n. 5 - 8 h / vko
  • sisältää pelit, ulkoilut, koululiikunnan, muut liikuntaharrastukset tms.

Kokonaisliikuntamäärä

  • n. 30 - 35 h / vko
  • sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan

Leiritys

  • valtakunnalliset liiton leirit. (50 - 100 vrk / vuosi)

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • yksityiskohtainen ja yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta.

Ryhmäkoko

  • ryhmäkoko 5 - 10 / 2 - 3 valmentajaa

 

 

Valmennus vuoropuhelua ja yhdessä tavoitteisiin pyrkimistä.

Psyykkinen valmennus jatkuu (sisäisen motivaation vahvistaminen, tunnetilojen hallinta, kilpailutilanteen hallitseminen)

Lajiharjoitusmäärä

  • harjoitusmäärä 9 - 12 krt / vko (25 -> h / vko)

Muu liikunta

  • n. 5 - 8 h / vko
  • sisältää pelit, ulkoilut ja muut liikuntaharrastukset tms.

Kokonaisliikuntamäärä

  • n. 30 - 40 h / vko
  • sisältää lajiharjoittelun ja muun liikunnan

Leiritys

  • valtakunnalliset liiton leirit. (50 - 150 vrk / vuosi)

Valmennuksen suunnittelu ja seuranta

  • yksityiskohtainen ja yksilöllinen valmennuksen suunnittelu ja seuranta.

Ryhmäkoko

  • ryhmäkoko 5 - 10 / 2 - 3 valmentajaa

 

Kilpaileminen
  • asematapahtumat

 

  • kilpailujärjestelmä 1.-3. luokka
  • JunnuGym-sarja
  • kilpailujärjestelmä 3.-4. luokka
  • JunnuGym-sarja
  • kilpailujärjstelmä 4.-5. luokka
  • JunnuGym-sarja
  • nuorten SM-kilpailut
  • kv.-kilpailut (PM-kilpailut ja kv-juniorikilpailut)
  • kilpailujärjestelmä 5.-6. luokka
  • nuorten/miesten SM-kilpailut, GYM-sarjan kilpailut
  • kv.-kilpailut (PM-,EM-, MM-kilpailut, Olympialaiset, MC-kilpailut ja kv-juniorikilpailut)
  • kilpailujärjestelmä 6. luokka
  • SM-kilpailut, GYM-sarjan kilpailut
  • kv.-kilpailut (PM-,EM-, MM-kilpailut, MC-kilpailut, Olympialaiset) 
Teema / Ikävuodet0 − 6 7 − 9 10 − 12 13 − 15 16 − 20 20 − 40
Tukitoimet
  • lääkäri ja terveydenhoitaja

Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan

  • lääkäri ja terveydenhoitaja
  • fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
  • ravitsemusasiantuntija

Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan 

  • lääkäri ja terveydenhoitaja
  • fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
  • ravitsemusasiantuntija
  • urheilupsykologi

Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan 

  • lääkäri
  • fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
  • ravitsemusasiantuntija
  • urheilupsykologi
  • hieroja
  • ADT ohjaus

Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan 

  • lääkäri
  • fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
  • ravitsemusasiantuntija
  • urheilupsykologi
  • hieroja
  • manageri
  • ADT ohjaus

Tukiverkosto valmis tarjoamaan yksilöllisen tarpeen mukaan 

  • lääkäri
  • fysioterapeutti / huoltavat harjoitteet
  • ravitsemusasiantuntija
  • urheilupsykologi
  • hieroja
  • manageri 
  • ADT ohjaus
Testit ja tarkastukset
  • lahjakkuuden kartoitus
  • normaalit lapsille tehtävät terveystarkastukset
  • lahjakkuuden kartoitus
  • terveystarkastus
  • lihastasapaino
  • liiketestit (liite liiketestit videomateriaali)
  • lihaskuntotestit

 

Poikien
ominaisuustestit.pdf

  • lahjakkuuden kartoitus
  • urheilijan terveystarkastus
  • lihastasapaino
  • liiketestit
  • lihaskuntotestit

http://www.kasvaurheilijaksi.fi/nuorisuomi/

Poikien
ominaisuustestit.pdf

  • lahjakkuuden kartoitus
  • urheilijan terveystarkastus
  • lihastasapaino
  • liiketestit
  • lihaskuntotestit
  • aerobisen kunnon testi

http://www.kasvaurheilijaksi.fi/nuorisuomi/

 

 

Poikien
ominaisuustestit.pdf

  • lahjakkuuden kartoitus
  • urheilijan terveystarkastus
  • lihastasapaino
  • liiketestit
  • lihaskuntotestit
  • aerobisen kunnon testit
  • telinekohtaiset laktaattitestit
Poikien
ominaisuustestit.pdf

  • lahjakkuuden kartoitus
  • lääkärintarkastus
  • lihastasapaino
  • liiketestit
  • lihaskuntotestit
  • aerobisen kunnon testit
  • telinekohtaiset laktaattitestit 
Urheilijaksi kasvu ja arjen hallinta

"Kokeilee ja innostuu" - aktiivinen voimistelu-uran aloitus

Urheilullinen elämäntapa

  • ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla.
  • ajankäyttö/vrk: uni 10h, liikuntaa 3h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • innostuu lajileikeistä
  • viihtyy harjoitustilanteessa
  • oppii toimimaan ryhmässä

 

-Nuoren Suomen "Hyvä lasten ja nuorten urheilu"

-Kasva Urheilijaksi

Huippu-urheilijan ravitsemus

"Oppii ja omaksuu" - voimistelun perusliikkeiden ja ominaisuuksien rakentaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • ravinnosta, levosta ja arkiliikunnasta huolehtiminen vanhempien vastuulla
  • ajankäyttö/vrk: uni 9-10h, liikuntaa 3h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • innostuu lajiharjoittelusta
  • kiinnostuu oppimisesta
  • ryhtyy huolehtimaan välineistä ja omista tavaroista
  • ryhmän merkitys kasvaa
  • rohkeus esiintyä kasvaa

 

"Harjoittelee ja kilpailee" - kilpaurheilijaksi kasvaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • päivän pääateriat ja yöunen määrä vanhempien vastuulla
  • ymmärtää välipalojen / eväiden tarpeellisuuden
  • kasvaa urheilulliseen elämäntapaan
  • ajankäyttö / vrk: uni 8-10h, liikuntaa 3-5h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • ymmärtää harjoittelun merkityksen oppimiseen
  • harrastaminen säännöllistä
  • osaa huolehtia omista välineistä, musiikeista ja tavaroistaan
  • ylpeys omasta lajista ja taidoista kehittyy
  • ystävien löytäminen ryhmästä ja niiden merkitys tärkeää
  • vastuun ottaminen omasta harjoittelusta kasvaa
  • halu onnistua harjoituksissa ja kilpailuissa
  • osaa vanhempien tuella huolehtia arkirutiineista ja harjoitusaikatauluista

 

 

"Harjoittelee ja kilpailee" - kilpaurheilijaksi kasvaminen

Urheilullinen elämäntapa

  • tilanteeseen sopivasta ravinnosta huolehtiminen
  • ymmärtää terveellisen ravitsemuksen ja riittävän levon edellytyksinä kehittyä urheilijana
  • ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • vastuu omasta harjoittelusta yhdessä valmentajan kanssa
  • halu menestyä ja ymmärrys sen asettamista vaatimuksista harjoittelulle
  • ymmärtää arjen ja muun elämän valintojen vaikutuksen harjoitteluun
  • omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsetunnon vahvistaminen
  • sitoutuminen vuositasolla
  • palautteen vastaanottaminen ja pettymysten käsittely
  • ymmärtää kehon muutosten vaikutuksen harjoitteluun

Huippu-urheilija.fi

"Kehittyy ja menestyy" - voittamaan oppiminen kaikilla tasoilla

Urheilullinen elämäntapa

  • huippu-urheilijan elämäntapa
  • ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä
  • ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • valmentautuu tinkimättömällä työnteolla, uskoo onnistumiseen ja menestykseen
  • kantaa tavoitteellisesti vastuun omasta valmentautumisestaan ja siihen liittyvistä päätöksistä
  • ymmärtää arjen ja muun elämän valintojen vaikutuksen harjoitteluun ja tavoitteiden saavuttamiseen
  • sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin, selkeät sopimukset eri osapuolten välillä
  • vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa

 

 

"Valloittaa ja voittaa"

Urheilullinen elämäntapa

  • huippu-urheilijan elämäntapa
  • ymmärtää ja noudattaa käytännössä terveellistä ruokavaliota ja unirytmiä  
  • ajankäyttö/vrk: uni 8-10h, liikuntaa 4-6h, ruokailukerrat 5-7x/vrk.

Huippu-urheilijaksi kasvaminen

  • valmentautuu tinkimättömällä työnteolla, uskoo onnistumiseen ja menestykseen
  • kantaa tavoitteellisesti vastuun omasta valmentautumisestaan ja siihen liittyvistä päätöksistä
  • sitoutuu pitkän aikavälin tavoitteisiin, selkeät sopimukset eri osapuolten välillä
  •  vuorovaikutus valmentajan ja eri sidosryhmien kanssa
Teema / Ikävuodet0 − 6 7 − 9 10 − 12 13 − 15 16 − 20 20 − 40
Kodin rooli

Vanhempien rooli

  • päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaja

-MLL:n "Lapsen kasvu ja kehitys"

- KOK:n entourage ohjeistus.

Vanhempien roooli

  • päivittäisen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaja
  • on kiinnostunut lapsen harrastuksista
  • tutustuu seuratoimintaan ja seuran toimijoihin

Vanhempien rooli

  • lapsen monipuolisen liikuntaharrastuksen mahdollistaja
  • toimii kannustajana
  • tutustuu muihin vanhempiin ja on mukana seuran toiminnassa
  • varmistaa riittävän levon ja monipuolisen ruokailun.

 

Vanhempien rooli:

  • ymmärtää lisääntyvän harjoittelun asettamat vaatimukset.
  •  auttaa nuorta rakentamaan toimivan päivärytmin lepoineen ja ruokailuineen.
  • tuntee voimistelijan tukiverkoston jäsenet,
  • tukee ja kannustaa voimistelijaa.
  • taloudellinen tukija

Vanhempien rooli

  • ymmärtää, kannustaa ja tukee voimistelijan valintaa huippu-urheilu-urasta
  • taloudellinen tukija

Vanhempien rooli

  • ymmärtää, kannustaa ja tukee voimistelijan valintaa huippu-urheilu-urasta.
Koulu, opiskelu ja armeija
  • liikuntaleikkikoulu
  • liikuntapainoitteinen alakoulu
  • liikuntapainoitteinen alakoulu
  • urheiluyläkoulu
  • paikalliset urheilu-akatemiat

 

  • urheilulukio (tai vastaava toisen asteen koulutus)
  • paikalliset urheiluakatemiat
  • armeija / armeijan urheilukoulu

 

  • armeija / armeijan urheilukoulu
  • opiskelun ja urheilun yhdistäminen
  • työelämän ja urheilun yhdistäminen
  • paikalliset urheiluakatemiat
Seuran rooli
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki 

 

  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki
  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki

uuuuu

urheili

  • varmistaa laadukkaan arkiharjoittelun
  • sitoutuu huippuvoimistelun ammattimaiseen kehittämiseen
  • tekee yhteistyötä Voimisteluliiton ja muiden yhteistyötahojen kanssa
  • positiivinen seurahenki

uuuuu

 


 

Teema / Ikävuodet0 − 6 7 − 9 10 − 12 13 − 15 16 − 20 20 − 40
Liiton rooli
  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä seuroja
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
  • kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
  • kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • tekee ADT yhteistyötä
  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
  • kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • tekee ADT yhteistyötä
  • tarjoaa laadukasta valmentajakoulutusta
  • tukee kansainväliseen menestykseen pyrkiviä yksilöitä, joukkueita ja seuroja
  • kehittää lajin kansallista kilpailujärjestelmää
  • kehittää lajin valmennusjärjestelmää
  • tekee olosuhteiden kehittämistyötä
  • tekee huippu-urheilun ja lajitoiminnan kehitystyötä
  • tekee ADT yhteistyötä
Olosuhteet
  • harjoittelu koulujen saleissa, harrastesaleissa ja seurojen telinesaleissa.
  • turvallinen ja virikkeitä tarjoava toimintaympäristö
  • harrastesalit ja seurojen telinesalit.
  • turvallinen ja virikkeitä tarjoava toimintaympäristö
  • seurojen telinesalit ja huippuvoimisteluun tarkoitettu sali.
  • seurojen telinesalit ja huippuvoimisteluun tarkoitettu sali.
  • mahdollinen siirtyminen kotipaikkakunnalta harjoituskeskukseen
  • alueelliset valmennuskeskukset (PK-seutu, TRE, JKL, TKU)
  •  ttttukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä.
  • valtakunnallinen harjoituskeskus (Kuortane)

 

 

 

 

 

 

 

  • seurojen telinesalit ja huippuvoimisteluun tarkoitettu sali.
  • mahdollinen siirtyminen kotipaikkakunnalta harjoituskeskukseen
  • alueelliset valmennuskeskukset (PK-seutu, TRE, JKL, TKU)
  • tukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä
  • valtakunnallinen harjoituskeskus (Kuortane)

 

  • seurojen telinesalit ja huippuvoimisteluun tarkoitettu sali
  • alueelliset valmennuskeskukset (PK-seutu, TRE, JKL, TKU)
  • tukipalvelut harjoitusolosuhteiden välittömässä läheisyydessä
  • valtakunnallinen harjoituskeskus (Kuortane)

Huippu-urheilun muutostyö
© Kirjoittajat 2011 - 2019. Ylläpito KIHU. Jaa linkki: Facebookissa, Twitterissä