Taitoluistelu

Kotisivu: http://www.stll.fi

Kuvaus: Taitoluistelijan urapolku pohjautuu ammattimaiselle valmennukselle nuorimmasta ikäluokasta alkaen. Urapolussa kuvataan taitoluisteluharjoittelun määrää ja laatua sekä siihen liittyviä muita toimintoja kokonaisvaltaisen valmennuksen näkökulmasta. Jääharjoittelusta on eritelty lajitekniikan harjoittelu, ilmaisu ja esittäminen sekä ohjelmaharjoittelu. Fyysis-motoriset taidot taitoluistelijan polulla kuvaavat sekä motoristen taitojen kehittymistä että fyysisten ominaisuuksien harjoittamista.
Vastuuhenkilöt: Åman, Lea; Haarala, Susanna; Horttana, Virpi; Kaijomaa, Berit; Kokkonen, Maiju; Malinen, Susanna; Sipilä, Tarja; Siromaa, Maaret; Tast, Laura; Valto, Riina.



Tallennettava PDF-versio:PDF

Näytettävät ikäluokat
Teema / Ikävuodet3 − 4 5 − 6 7 − 9 10 − 11 12 − 13 14 − 15 16 ja yli
Urheilijaprofiili

Luistelukoululainen

 

 

Kehitysryhmäläinen

 

 

Alueellinen kilpaluistelija

 

Kansallinen kilpaluistelija

Kansainväliselle tasolle tähtäävä kilpaluistelija

Kansainväliselle tasolle tähtäävä kilpaluistelija

Kansainvälisen tason kilpaluistelija

Valmennus
  • Seuran vastuuvalmentaja
  • Luistelukoulun vastuuvalmentaja
  • Luistelukouluohjaajat ja -valmentajat
  • Koulutetut avustajat
  • 15-20 luistelijaa ryhmässä, kaksi ohjaajaa. 
  • Seuran päätoiminen valmentaja vastaa sisällön ja toiminnan suunnittelusta.
  • Valmentajalla vähintään I-tason koulutus.
  • Ryhmäopetuksessa jaetulla jäällä.
  • 12-16 luistelijaa ryhmässä, kaksi valmentajaa. 
  • Sisällön suunnittelu ja valmennus päätoimisen valmentajan toimesta.
  • Ryhmäopetus ryhmän omalla jäällä.
  • 14-16 luistelijaa ryhmässä, kaksi valmentajaa. 
  • Sisällön suunnittelu ja valmennus päätoimisen valmentajan toimesta.
  • Ryhmäopetus ryhmän omalla jäällä.
  • 14-16 luistelijaa ryhmässä,  kaksi valmentajaa
  • Yksityistunnit leirien yhteydessä.

 

  • Sisällön suunnittelu ja valmennus päätoimisen valmentajan johdolla
  • Ryhmäopetus ryhmän omalla jäällä
  • 12-14 luistelijaa ryhmässa, kaksi valmentajaa
  • Yksityistunnit leirien yhteydessä
  • Sisällön suunnittelu ja valmennus päätoimisen valmentajan johdolla
  • Ryhmäopetus ryhmän omalla jäällä
  • Osa valmennuksesta yksityisopetusta
  • 10-12 luistelijaa ryhmässä, kaksi valmentajaa
  • Yksityistunnit leirien yhteydessä
  • Urheilija osallistuu yhdessä valmentajan kanssa sisällön suunnitteluun
  • Valmennus päätoimisen valmentajan johdolla
  • Osa valmennuksesta yksityisopetusta
  • 10-12 luistelijaa ryhmässä, kaksi valmentajaa
  • Yksityistunnit leirien yhteydessä
Harjoitusmäärät

Ohjattu harjoittelu:

  • Jää 1-2 kertaa / vko (45min)
  • Oheisharjoitus  1 kertaa / vko

Omatoiminen harjoittelu:

  • Monipuolinen perusliikunta päivittäin

Ohjattu harjoittelu

  • Jää 3-4 kertaa / vko (45 min)
  • Oheisharjoitus 1-2 kertaa / vko

Omatoiminen harjoittelu

  • Monipuolinen perusliikunta päivittäin

Ohjattu harjoittelu:

  • Jää 5-8 kertaa / vko (50-60 min)
  • Oheisharjoitus 3-5 kertaa / vko (sis. tanssi/baletti)

Omatoiminen harjoittelu:

  • Monipuolinen perusliikunta päivittäin
  • Alku ja loppuverryttelyt 3t / vko
  • Lihashuolto  ja lajitaidot 1-2 t / vko

 

Ohjattu harjoittelu:

  • Jää 7-9 kertaa / vko (50-60 min)
  • Oheisharjoitus 4-5 kertaa / vko (sis. tanssi/baletti)

Omatoiminen harjoittelu:

  • Monipuolinen perusliikunta päivittäin
  • Alku- ja loppuverryttelyt 4t / vko
  • Lihashuolto ja lajitaidot 2-3t / vko

Ohjattu harjoittelu:

  • Jää 9-10 kertaa / vko (60-80 min)
  • Oheisharjoitus 4-5 kertaa / vko (sis. tanssi/baletti)

Omatoiminen harjoittelu:

  • Monipuolinen perusliikunta päivittäin
  • Alku- ja loppuverryttelyt 4t / vko
  • Lihashuolto ja lajitaito 2-3t / vko

Ohjattu harjoittelu:

  • Jää 11-12 kertaa / vko (75-90 min)
  • Oheisharjoitus 5-6 kertaa / vko (sis. tanssi/baletti)

Omatoiminen harjoittelu:

  • Alku- ja loppuverryttelyt 5t /vko
  • Lihashuolto 2t /vko

Ohjattu harjoittelu:

  • Jää 11-13 kertaa/vko
  • Oheisharjoitus 6 kertaa/vko (sis. tanssi/baletti)

Omatoiminen harjoittelu:

  • Alku- ja loppuverryttelyt 6t / vko
  • Lihashuolto 2t / vko
Teema / Ikävuodet3 − 4 5 − 6 7 − 9 10 − 11 12 − 13 14 − 15 16 ja yli
Lajitaidot
  • Perusluistelu
  • Ilmaisu/esittäminen
  • Jäätaitotestit
  • Perusluistelu
  • Hypyt ja hyppäämisen valmiudet
  • Peruspiruetit (rotaatio)
  • Ilmaisu ja esittäminen
  • Jäätestit
  •  Sujuva perusluistelu
  •  Yksöis- ja kaksoishypyt
  •  Peruspiruetit jalanvaihdolla ja hyppypiruettien opettelu
  •  Ilmaisu ja esittäminen
  •  Jäätestit 
  • Oman kilpailuohjelman harjoittelu
  •  Sujuva ja äänetön luistelutaito
  •  Kaksoishypyt ja kolmoishyppyvalmiudet
  •  Kilpailuvaatimusten mukaiset piruettitaidot
  •  Ilmaisu ja esittäminen
  • Jäätestit
  • Oman kilpailuohjelman harjoittelu
  • Sujuva ja vauhdikas luistelutaito
  • Kolmoishypyt (1-6 erilaista)
  • Laadukkaat piruetit
  • Koreografiaharjoittelu
  • Jäätestit
  • Kahden kilpailuohjelman suoritusvarmuuden kehittäminen
  • Sujuva ja vauhdikas luistelutaito, ylävartalon liikkeet mukana
  • Kolmoishypyt (3-6 erilaista) ja 3H-3H harjoittelu
  • Monipuoliset ja laadukkaat piruetit
  • Koreografin johdolla ilmaisun ja esiintymisen harjoittelu
  • Jäätestit
  • Kilpailuohjelmien suoritusvarmuuden vakiinnuttaminen

 

  • Kaikki H3 ja 3H3H yhdistelmä
  • Koreografinen painotus kilpailuohjelmien hionnassa
  • Jäätestit
Fyysis-motoriset taidot

Taito

Motoriset perustaidot

  • Liikkumistaidot
  • Tasapainotaidot
  • Käsittelytaidot

Taito

Motoristen perustaitojen vahvistaminen

Koordinatiiviset osatekijät; tasapainokyky, ketteryyskyky, rytmikyky, yhdistelykyky (:

Lajiliikkeet:

  • Vaaka, yhdenjalan kyykky
  • Hypyt: rotaatiohyppy, valssihyppy

Taito

Koordinatiiviset osatekijät; ketteryys, tasapaino, rytmikyky, yhdistelykyky, suuntautumiskyky

Lajiliikkeet:

  • Rotaation käynnistäminen, kiihdyttäminen ja pysäyttäminen piruettilusikalla ja hypäten
  • Rotaatiot molempiin suuntiin
  • 1A

   

Nopeus

Liikenopeus, nopeustaitavuus, reaktionopeus

Voima

  • Nopeusvoimatyyppiset hyppelyt
  • Lihaskuntovoimistelu ja kehon hallinta

Liikkuvuus

  • Yleisliikkuvuus (passiivinen ja aktiivinen)
  • Lajinomainen liikkuvuus

Kestävyys

  • Aerobista perusliikuntaa (hyötyliikunta, leikit, pelit, jne.)

Taito

Kordinatiiviset osatekijät kaikki huomioiden

Lajiliikkeet:

  • Max.rotaation kehittäminen hypäten ja piruettilusikalla
  • 2A

Nopeus

Nopeustaitavuus, liikenopeus, reaktionopeus, räjähtävä nopeus

Voima

  • Nopeusvoimatyyppiset hyppelyharjoitteet
  • Kehonhallinta (suhteellinen voima)
  • Voimaharjoittelun suoritustekniikat

Liikkuvuus

  • Yleisliikkuvuus (passiivinen ja aktiivinen)
  • Lajinomainen liikkuvuus

Kestävyys

  • Peruskestävyys (aerobiset intervallit ja tasavauhtiset lenkit, alku- ja loppuverryttelyt, aerobinen perusliikunta)
  • Maitohapoton nopeuskestävyys

 

 

 

Taito

Koordinatiiviset osatekijät kaikki huomioiden

Lajiliikkeet:

  • Maksimirotaation kehittäminen
  • Rotaatioiden yhdistely erilaisiin liikesarjoihin

Nopeus

 ï»¿ï»¿ï»¿ï»¿ï»¿ï»¿ï»¿ï»¿ï»¿ï»¿ï»¿ï»¿ï»¿ï»¿ï»¿ï»¿ Kaikki nopeuden lajit

Voima

  • Nopeusvoima (pikavoima ja räjähtävä voima)
  • Voimaharjoittelun tekniikat
  • Lihaskestävyys ja kehon hallinta

Liikkuvuus

  • Yleisliikkuvuus (passiivinen ja aktiivinen)
  • Lajinomainen liikkuvuus
  • Huoltava venyttely

Kestävyys

  • Peruskestävyys (aerobiset intervallit ja tasavauhtiset lenkit, alku- ja loppuverryttelyt, aerobinen perusliikunta)
  • Lajikestävyys / anaerobinen kapasiteetti (ohjelma ja ohjelman omainen harjoittelu)
  •  Maitohapoton nopeuskestävyys

 

Taito

Koordinatiiviset osatekijät kaikki huomioiden

Lajiliikkeet:

 

  • Maksimirotaation kehittäminen
  • Rotaatioiden yhdistely erilaisiin liikesarjoihin
  • 3A

Nopeus

Kaikki nopeuden lajit

Voima

  • Nopeusvoima (Pika- ja räjähtävävoima)
  • Lihaskestävyys ja kehonhallinta
  • Perusvoima

Liikkuvuus

  • Yleisliikkuvuus (passiivinen ja aktiivinen)
  • Lajinomainen liikkuvuus
  • Huoltava venyttely

Kestävyys

  • Maitohapollinen nopeuskestävyys
  • Lajikestävyys (anaerobinen kapasiteetti)
  • Peruskestävyys (palauttava)
  • Vauhtikestävyys (anaerobiset intervallit)

Taito

Koordinatiiviset osatekijät kaikki huomioiden

Lajiliikkeet:

  • maksimirotaation kehittäminen
  •  rotaatioiden yhdistely erilaisiin liikesarjoihin
  •  3A

Nopeus

Kaikki nopeuden lajit

Voima

  • Nopeusvoima (pika- ja räjähtävävoima)
  • Lihaskestävyys / hallinta
  • Perusvoima
  • Voimakestävyys

Liikkuvuus

  • Yleisliikkuvuus (passiivinen- ja aktiivinen)
  • Lajinomainen liikkuvuus
  • Huoltava venyttely

Kestävyys

  • Maitohapollinen nopeuskestävyys
  • Lajikestävyys (anaerobinen kapasiteetti)
  • Peruskestävyys (palauttava)
  • Vauhtikestävyys (anaerobiset intervallit) 
Kilpailumäärät
  • Ei kilpailua
  • Tinttikilpailut (yhteisohjelma) 
  • Alueelliset mini- ja silmukilpailut
  • Seurojen väliset kutsukilpailut
  • 5-8 kilpailua kaudessa.
  • STLL kansallinen kilpailujärjestelmä
  • Kilpailusarja debytantit tai SM-noviisit
  • Valintojen kautta finaali/SM-paikka
  • Seurojen väliset kutsukilpailut
  • Kv-interclub kilpailut
  • Kilpailunomaiset harjoitukset
  • 6-8 kilpailua kaudessa
  • SM- noviisi ja SM-juniorikilpailut
  • Kansallinen kilpailujärjestelmä
  • Valinnan kautta SM-kilpailut
  • Kv- interclub kilpailut
  • ISU kalenterin kilpailut
  • Juniori GP
  • STLL valintajärjestelmä ISU kilpailuihin
  • Kilpailunomaiset harjoitukset
  • 7-8 kilpailua kaudessa
  • SM-juniori tai SM-seniori
  • Kansallinen kilpailujärjestelmä
  • Valinnan kautta SM-kilpailuun
  • ISU kalenterin kilpailut
  • Juniori GP
  • Arvokilpailuedustus (JMM, EM, MM)
  • STLL valintajärjestelmä kilpailuihin
  • 7-8 kilpailua kaudessa
  • SM-seniori
  • Kansallinen kilpailujärjestelmä
  • Valinnan kautta SM-kilpailuun
  • ISU kalenterin kilpailut
  • Juniori GP
  • GP-kilpailut
  • Arvokilpailuedustus (JMM, EM, MM)
  • STLL valintajärjestelmä kilpailuihin
  • 7-8 kilpailua kaudessa 
Teema / Ikävuodet3 − 4 5 − 6 7 − 9 10 − 11 12 − 13 14 − 15 16 ja yli
Psyykkiset taidot
 
Myönteinen, turvallinen ja vuorovaikutteinen harjoitusilmapiiri
  • Harjoittelukulttuurin opettelu
  • Keskittyminen
  • Ohjeiden kuuntelu
  • Itsetunto
  • Onnistumisen elämykset
  • Lajirakkaus
  • Rohkeus
  • Kannustaminen
  • Palaute

Myönteinen, turvallinen ja vuorovaikutteinen harjoitusilmapiiri

  • Harjoittelukulttuurin opettelu
  • Keskittyminen
  • Yrittäminen
  • Ahkeruus
  • Itsetunto
  • Rohkeus
  • Luovuus
  • Onnistuminen
  • Kannustus

Menetelmät

  • Lasten rentoutus
  • Pienet mielikuvat
  • Onnistumisen ilmapiiri

Arkipäivän psyykkinen valmennus oman valmentajan johdolla

  • Harjoittelukulttuurin vahvistaminen 
  • Sitoutuminen > lajirakkaus
  • Asennekasvatus 
  • Onnistumisten kautta itseluottamusta
  • Kilpailut taitotason mukaan

Menetelmät

  • Pienet mielikuvat ja rentoutukset
  • Avainsanoja, "hokemia", huutopiirejä 

Arkipäivän psyykkinen  valmennus oman valmentajan johdolla

  • Harjoittelukulttuurin kehittäminen
  • Tavoitteen asettelu 
  • Vastuunottoa
  • Keskittyminen 
  • Onnistumisen kautta itseluottamusta
  • Kv. kilpailut ja tavoitteiden realisoituminen

Menetelmät

  • Mielikuva- ja rentoutusharjoitukset
  • Avainsanoja keskittymisen avuksi

 

Arkipäivän psyykkinen  valmennus oman valmentajan johdolla

  • Harjoittelukulttuurin vahvistaminen
  • Tavoitteen asettelu 
  • Vastuunottoa
  • Keskittyminen 
  • Onnistumisen kautta itseluottamusta

Psyykkisen valmentajan johdolla tapahtuva valmentautuminen

  • Kilpailuun valmistautuminen ja stressin hallinta
  • Kilpailun aikainen psyykkinen ohjelmointi
  •  Harjoittelun aikainen psyykkinen ohjelmointi

Menetelmät

  • Mielikuva-, rentoutumis- ja keskittymisharjoitukset
  • Mallioppiminen (video)
  • Tunteiden hallinta
  • Kilpailumieliala arviointi

Arkipäivän psyykkinen valmennus oman valmentajan johdolla

  • Harjoittelukulttuurin vahvistaminen
  • Tavoitteen asettelu
  • Vastuunotto
  • Keskittyminen
  • Itseluottamus
  • Optimaalinen kilpailuvire

Psyykkisen valmentajan johdolla tapahtuva valmentautuminen

  • Kilpailuun valmistautumismalli
  • Kilpailun aikainen psyykkinen ohjelmointi
  • Harjoittelun aikainen psyykkinen ohjelmointi

Menetelmät

  • Mielikuva-, rentoutus- ja keskittymisharjoitukset 
  • Mallioppiminen(video)
  • Tunteiden hallinta
  • Sparrausapu
  • Testit

 

Arkipäivän psyykkinen valmennus oman valmentajan johdolla

  • Harjoittelukulttuurin vahvistaminen
  • Tavoitteen asettelu (pitkän tähtäimen)
  • Vastuunottoa
  • 100% keskittyminen  
  • Itseluottamus ja kunnianhimo
  • Optimaalinen kilpailuvire

Psyykkisen valmentajan johdolla tapahtuva valmentautuminen

  • Kilpailuun valmistautuminen ja stressin hallinta
  • Kilpailun aikainen psyykkinen ohjelmointi
  • Harjoittelun aikainen psyykkinen ohjelmointi
  • Pulmatilanteiden käsittelyä tarpeen vaatiessa

Menetelmät

  • Mielikuva-, rentoutus- ja keskittymisharjoitukset
  • Mallioppiminen (video/liikeanalyysiohj.)
  • Tunteiden hallinta
  • Kv sparrausapu
  • Itsearviointia
  • Kilpailumieliala arviointi
  • Tunteiden ja suorituksen erottaminen
  • Testit
Leirit

Seuran leirit (5-10 pv / vuosi)

Seuran leirit (20 vrk / vuosi)

 

Kauden aikana

  • Seuran leirit (10-15 vrk / vuosi)
  • STLL Talent ryhmä (15 vrk / vuosi)

Leirit seurojen kesätauon aikana

  • Kansalliset / kv.leirit (n.10 vrk)

Kauden aikana

  • Seuran leirit   (20-25 vrk / vuosi)
  • STLL:n challenge- / nuorten maajoukkue (15 vrk / vuosi)

Leirit seurojen kesätauon aikana

  • Kansalliset- ja kv.leirit (n. 15 vrk / vuosi)

Kauden aikana

  • Seuran leirit (20-25 vrk / vuosi)
  • STLL:n  nuorten maajoukkue / maajoukkue (15 vrk / vuosi)

Leirit seurojen kesätauon aikana

  • Kansalliset ja kv.leirit (20 vrk / vuosi)

Kauden aikana

  • Seuran leirit (20-25 vrk / vuosi)
  • STLL:n maajoukkue / haastaja-ryhmä / olympia-ryhmä (15 vrk / vuosi)

Leirit seurojen kesätauon aikana

  • Painotus kv.leireissä 20-25 vrk / vuosi
Vanhempien rooli
  • Yhteistyö valmentajan kanssa
  • Liikunnalliseen elämäntapaan ohjaaminen
  • Terveydestä huolehtiminen; riittävä uni ja terveellinen ravinto
  • Kannustaminen
  • Kuljettaminen
  • Kustantaminen

 

 

 

  • Yhteistyö valmentajan kanssa
  • Yhteistyö päiväkodin/päivähoidon kanssa
  • Liikunnalliseen elämäntapaan ohjaaminen
  • Terveydestä huolehtiminen; riittävä uni ja terveellinen ravinto
  • Kannustaminen
  • Kuljettaminen tarvittaessa
  • Kustantaminen
  • Omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • Yhteistyö valmentajan kanssa
  • Yhteistyö koulun ja opettajan kanssa
  • Liikunnalliseen elämäntapaan ohjaaminen
  • Terveydestä huolehtiminen; riittävä uni ja terveellinen ravinto
  • Kannustaminen
  • Kuljettaminen tarvittaessa
  • Kustantaminen
  • Omatoimsen harjoittelun tukeminen
  • Kehityskeskustelut vuosittain
  • Yhteistyö valmentajan kanssa
  • Yhteistyö koulun ja opettajan kanssa
  • Liikunnalliseen elämäntapaan ohjaaminen
  • Terveydestä huolehtiminen; riittävä uni ja terveellinen ravinto
  • Kannustaminen
  • Kuljettaminen tarvittaessa
  • Kustantaminen
  • Omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • Kehityskeskustelut vuosittain 

 

  • Yhteistyö valmentajan kanssa
  • Yhteistyö koulun ja opettajan kanssa
  • Liikunnalliseen elämäntapaan ohjaaminen
  • Terveydestä huolehtiminen; riittävä uni ja terveellinen ravinto
  • Kannustaminen
  • Kuljettaminen
  • Talouden hallinta
  • Omatoimisen harjoittelun tukeminen
  • Kehityskeskustelut vuosittain
  • Jaksamisen tarkkailu
  • Yhteistyö valmentajan kanssa
  • Yhteistyö koulun ja opettajien kanssa
  • Liikunnallisen elämän tavan vahvistaminen
  • Terveydestä huolehtiminen; riittävä uni ja terveellinen ravinto
  • Kannustaminen
  • Kuljettaminen tarvittaessa
  • Talouden hallinta
  • Kehityskeskustelut vuosittain
  • Jaksamisen tarkkailu
  • Huippu-urheilijan elämänhallinnan tukeminen
  • Ongelmien hoitotilanteissa aktiivisuus
  • Yhteistyö valmentajan kanssa
  • Tarvittaessa yhteistyö koulun tai oppilaitoksen kanssa
  • Terveellisten elämäntapojen tukeminen
  • Kannustaminen
  • Kuljettaminen tarvittaessa
  • Talouden hallinta
  • Osallistuminen tukitiimin kehityskeskusteluihin vuosittain
  • Jaksamisen tarkkailu
  • Huippu-urheilijan elämänhallinnan tukeminen
  • Ongelmien hoitotilanteissa aktiivisuus
Teema / Ikävuodet3 − 4 5 − 6 7 − 9 10 − 11 12 − 13 14 − 15 16 ja yli
Tukitoiminnot
  • Seuran vanhempainillat vähintään kahdesti vuodessa ja vanhempien kouluttaminen
  • Vanhemmat tärkein tukija tässä vaiheessa
  • Yhteistyössä vanhempien kanssa
  • Mahdollisesti tanssinopettaja

Seuran / perheen järjestämät tukipalvelut

  • Tanssinopetus
  • Fysioterapiapalvelut

Yhteistyö vanhempien kanssa

Seuran / luistelijan hankkimat tukipalvelut

  • Tanssinopetus
  • Ohjelmien koreografioiden teko ja hionta
  • Fysioterapeutin palvelut
  • Lääkärin palvelut
  • Muut tarvittavat asiantuntijat

STLL:n tarjoamat tukipalvelut

  • Liiton valmennusryhmien toiminta
  • Testaus
  •  Ravitsemusvalmennus

 

Fysioterapeutti

Tanssinopettaja

STLL valmentaja

Asiantuntija vierailut vanhempainilloissa ja leireillä 

Yhteistyö vanhempien kanssa

Fysioterapeutti

Tanssinopettaja

STLL valmentaja

Asiantuntija vierailut vanhempainilloissa ja leireillä 

 

Seuran / luistelijan hankkimat tukipalvelut

  • Tanssinopetus
  • Ohjelmien koreografioiden teko ja hionta
  • Psyykkinenvalmennus
  • Fysioterapeutin palvelut
  • Lääkärin palvelut
  • Muut tarvittavat asiantuntijat

STLL:n tarjoamat tukipalvelut

  • Liiton valmennusryhmien toiminta
  • Testaus
  • Ravitsemusvalmennus

Seuran /luistelijan hankkimat tukipalvelut

  • Tanssinopetus
  • Ohjelmien koreografioiden teko ja hionta
  • Psyykkinenvalmennus
  • Fysioterapeutin palvelut
  • Hieronta
  • Lääkärin palvelut
  • Muut tarvittavat asiantuntijat

STLL:n tarjoamat tukipalvelut

  • Liiton valmennusryhmien toiminta
  • Testaus
  • Ravitsemusvalmennus
  • Antidoping koulutus
  • Mediakoulutus

 

Seuran / luistelijan hankkimat tukipalvelut

  • Tanssinopetus
  • Ohjelmien koreografioiden teko ja hionta
  • Psyykkinenvalmennus
  • Fysioterapeutin palvelut
  • Hieronta
  • Lääkärin palvelut
  • Muut tarvittavat asiantuntijat

STLL:n tarjoamat tukipalvelut

  • Liiton valmennusryhmien toiminta
  • Testaus
  • Ravitsemusvalmennus
  • Antidoping koulutus
  •  Mediakoulutus
Omatoinen harjoittelu
  • Pieniä kotiläksyjä vanhemman kanssa yhdessä tehtäväksi
  • Aloitetaan kasvattaminen omatoimiseen harjoitteluun
  • Pieniä itsenäisiä kotitehtäviä
  • Itsenäisen harjoittelun vahvistaminen valmentajan vetämissä harjoituksissa
  • Omatoimiseen alku- ja loppuverryttelyyn opettaminen
  • Pieniä omatoimisia kotiläksyjä (tukiharjoitteita)
  • Omatoiminen harjoitusohjelma loma-ajaksi
  • Monipuolista liikuntaa 1-2 tuntia päivässä

Fyysinen harjoittelu

  • Alku- ja loppuverryttely
  • Tukiharjoittelu
  • Liikkuvuusharjoittelu
  • Kesäharjoitusohjelma
  • Huomioitava riittävä monipuolisen kokonaisliikunnan määrä

Psyykkinen harjoittelu

  • Mielikuva- ja rentoutusharjoitus
 
Fyysinen harjoittelu
  • Alku- ja loppuverryttely
  • Tukiharjoitteet
  • Palauttava harjoittelu
  • Liikkuvuusharjoittelu
  • Kesäharjoitusohjelma
  • Huomioitava riittävä monipuolisen kokonaisliikunnan määrä

Psyykkinen harjoittelu

  • Mielikuva- ja rentoutusharjoitus

Fyysinen harjoittelu

  • Omatoiminen alku- ja loppuverryttely
  • Omatoimiset tukiharjoitteet
  • Palauttava harjoittelu
  • Liikkuvuusharjoittelu
  • Kesäharjoitusohjelma
  • Huomioitava riittävä monipuolisen kokonaisliikunnan määrä

Psyykkinen harjoittelu

  • Mielikuva- ja rentoutusharjoittelu

MMMMMmmMielikuva- ja rentoutusharjoitusMielikuva- ja rMielikubvMiel M

Fyysinen harjoittelu

  • Omatoiminen alku- ja loppuverryttely
  • Omatoimiset tukiharjoitteet
  • Palauttava harjoittelu
  • Liikkuvuusharjoittelu
  • Kesäharjoitusohjelma
  • Monipuolinen kokonaisliikunnan määrä huomioitava

Psyykkinen harjoittelu

  • Mielikuva- ja rentoutusharjoittelu
Koulu ja opiskelu
  • Koti
  • Päiväkoti tai perhepäivähoito
  • Koti
  • Päiväkoti, esikoulu
  • Alakoulu (mahdollisesti liikuntapainotus)
  • Yhteistyö koulun ja opettajan kanssa
  • Alakoulu (mahdollisesti liikuntapainotus)
  • Yhteistyö koulun ja opettajan kanssa
  • Koulun ja harjoittelun yhteensovittaminen (aamujää, aikaiset iltapäivävuorot)
  • Alakoulu (mahdollisesti liikuntapainotus)
  • Yhteistyö koulun ja opettajan kanssa
  • Koulun ja harjoittelun yhteensovittaminen (aamujää 2-3 kertaa viikossa, aikaiset iltapäivävuorot, leirit ja kilpailumatkat)
  • Yläkoulu (mahdollisesti urheilulinja tai liikuntapainotus)
  • Yhteistyö koulun ja opettajien kanssa (opinnonohjaaja tai luokanvalvoja linkkinä valmentajaan ja vanhempiin)
  • Koulun ja harjoittelun yhteensovittaminen (aamujää mieluiten kouluaikaan 2-3 kertaa viikossa, aikaiset iltapäivävuorot, koulun liikunta- ja valmennustuntien hyödyntäminen, leirit, kilpailumatkat)
  • Koulun tarjoamat palvelut urheilijalle (esim. liikuntatilojen käyttö harjoitteluun)

Toisen asteen koulutus:

  • Urheilulukio, ammatillisen peruskoulutuksen urheilulinjat tai urheiluoppilaitokset
  • Yhteistyö koulun, opinnonohjaajien ja koulun valmentajien kanssa
  • Koulun ja urheilun yhdistäminen henkilökohtaisen opetussuunnitelman mukaan (harjoittelu kahdesti päivässä, mahdollisuus pidempiinkin poissaoloihin urheilun vuoksi, leirit, kilpailumatkat)

Toisen asteen koulutuksen jälkeen:

  • Ammattikorkeakoulujen urheilulinjat (HOPS)
  • Yliopistot

Huippu-urheilun muutostyö
© Kirjoittajat 2011 - 2019. Ylläpito KIHU. Jaa linkki: Facebookissa, Twitterissä